  • 71. Data: 2021-10-06 13:47:42
    Temat: Re: Celma
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-06, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
    > Jakiś czas temu bym odpowiedział że to doskonały temat do wałkowania
    > nad kuflem piwa. Ale od pięciu lat mieszkam w Korei, gdzie do takich
    > tematów się spożywa ??, choć ja wolę ???. Tak czy siak, siedzisz
    > na podłodze przy niskim stoliku, coś tam żresz pałeczkami, popijasz
    > wodę rozmowną i prowadzisz dyskusję, podkreślając tymi pałeczkami w
    > powietrzu najważniejsze fragmenty swojej wypowiedzi. Czasem wężykiem,
    > szczgólnie jak ręka już niepewna pod wieczór.

    Hite nie? Zasmakowało mi jakiś czas temu. Fajnie lekkie takie.
    Makkoli faktycznie pijalne.

    --
    Marcin

  • 72. Data: 2021-10-06 13:51:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    On Wednesday, 6 October 2021 at 10:00:00 UTC+2, Jarosław Sokołowski
    wrote:
> [...]

    >powietrzu najważniejsze fragmenty swojej wypowiedzi. Czasem wężykiem,
    >szczgólnie jak ręka już niepewna pod wieczór.

    A w Korei też sa śruby i wkręty?

    Dobry temat do ??

    >W tradycyjnym wymienniku elementem wymiany ciepła są rurki (tubes),
    >choć materiał na nie to może być rura przewodowa (pipe).

    Biorac pod uwage historie jezyka angielskiego, to bogactwo nie dziwi.
    Ale u nas tez bywa podobnie.

    >No więc w ujęciu materiałowym drut to coś co się przeciąga przez
    >oczko (niekoniecznie okrągłe) i nawija na szpulę, a pręt produkuje
    >się (przeciąga, walcuje, kuje) w prostych odcinkach.

    Troszeczke bym polemizowal, chyba zeby sie skupic na "pręt jest
    prosty" .

    >Albo inny przykład, tym razem banalny: w klatce dla niedźwiedzi w zoo
    >są pręty (element konstrukcyjny) podtrzymujące pionowo na nie
    >działający daszek. Ktoś wziął pręt (wyrób hutniczy), pociął go,
    >pospawał i pomalował. Z pręta zrobił pręty (zwróć uwagę na
    >niepoliczalność materiału i policzalność elementów konstrukcyjnych).

    Hm, sam pisales, ze prety sa w odcinkach ... jeden na klatke nie
    starczy :-)

    J.

  • 73. Data: 2021-10-06 14:04:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > Powiedziałbym raczej że z dość dowolnej postaci włókien.
    > Na przykład konopnych.

    Profesor Akademii Powroźniczej by powiedził co innego. A potem wpisał
    dwóję do indeksu. Lin nie skręca się z włókien. Z włókien kręci się
    sznur(ek). Dopiero ze sznurów skręca się linę. Albo z drutów, jeśli
    stalowa, czy ogólnie metalowa.

    > Takie konstrukcje to zasieki. Owszem, zrobione z drutu (materiału).

    O ile rozciągnięty na ziemi kłąb drutu kolczastego można nazwać
    "konstrukcją". Pewnie można. W każdym razie w konstrukcji płotu
    drut może być jednym z elementów. Tak samo dobrym, jak sztacheta.
    Nie musi być kolczasty. Drut jest obowiązkowym elementem konstrukcji
    do uprawy winorośli. Zdarza się, że jest z plastiku. Drut jest też
    w konstrukcjach betonowych, konkretnie w ich zbrojeniach. Występuje
    obok prętów. Jeśli rzeczywistość ogląda się wyłącznie z perspektywy
    konstruktora wymienników ciepła, trzeba być przygotowanym na pewne
    niespodzianki. Dla uspokojenia warto czasem znaleźć sobie ralaksujące
    zajęcie, Ot, choćby skarpetki na drutach zrobić.

    Jarek

    --
    Był nieposłusznym dzieckiem Jurek,
    Bo trzymał stale w buzi sznurek,

  • 74. Data: 2021-10-06 14:13:14
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 13:51:17 UTC+2, J.F. wrote:
> [...]
    ..
    > A w Korei też sa śruby i wkręty?

    Wszędzie są. Akurat Korańczycy wiele technicznych słów wzięli wprost z angielskiego,
    karkołomnie je zapisując swoim alfabetem, więc komicznie to wygląda, ale idzie
    zrozumieć.

> [...]
    > Ale u nas tez bywa podobnie.
    > Troszeczke bym polemizowal, chyba zeby sie skupic na "pręt jest

    Zanim leży na półce w magazynie i jest materiałem, to tak. A jak z tego ręta wygniesz
    znak zapytania i nazwiesz go hak, to już nie jest prosty. No ale to już nie będzie
    pręt, chociaż z pręta powstał (tak ma napisane w papierach z huty).

    > Hm, sam pisales, ze prety sa w odcinkach ... jeden na klatke nie
    > starczy :-)

    Wiesz, gdyby w języku (może jakiś jest, ale nie znam) była liczba mnoga
    niepoliczalna, to by było łatwiej. Kupujesz blachę (materiał, niepoliczalny), a pan
    pyta ile tych blach ma załadować. Nie chodzi mu o sztuki tylko o miarę (która też
    jest w sztukach, ale to co innego). Może łatwiej by było tak: proszę pół tony blachy,
    ile to wyjdzie arkuszy?

  • 75. Data: 2021-10-06 14:13:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tam moze byc duzo niklu.

    Włoskie liry były z jakiegoś takiego fajnego stopu, bardzo szlachetnie
    wyglądającego, chyba z dużą iliścią niklu i czort wie czego jeszcze.
    Doskonale je przyciągał magnes. Bardzo to było praktycznie, bo włoska
    dzieciarnia poławiała sobie w fontannach wędką monety wrzucone przez
    tych, co chcieli tam wrócić.

    --
    Jarek

  • 76. Data: 2021-10-06 14:16:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 14:04:40 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > niespodzianki. Dla uspokojenia warto czasem znaleźć sobie ralaksujące
    > zajęcie, Ot, choćby skarpetki na drutach zrobić.

    Racja. Druty do dziewiarstwa to gotowy produkt. Więc tu wyjątku też nie ma, są dwa
    znaczenia: materiał i przedmiot.

  • 77. Data: 2021-10-06 14:24:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

> [...]
    >tego ręta wygniesz znak zapytania i nazwiesz go hak, to już nie jest
    >prosty. No ale to już nie będzie pręt, chociaż z pręta powstał (tak

    Mnie chodzilo o to, ze widzialem produkcje drutu miedzianego, takiego
    6mm,
    i to bardziej walcowanie przypominalo.
    Drut koncowy byl w odcinkach, po jakies 4 tony, na kregach :-)

> [...]
    >to co innego).
    >Może łatwiej by było tak: proszę pół tony blachy, ile to wyjdzie

    Polski jezyk trudny jezyk.
    -blachy chcialem kupic - choc moze byc tez "blachę"
    -ile tej blachy
    -10 arkuszy
    -ton ile.

    -pręty chciałem kupic.
    -ile tych prętów

    J.

  • 78. Data: 2021-10-06 14:24:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > Wiesz, gdyby w języku (może jakiś jest, ale nie znam) była liczba
    > mnoga niepoliczalna, to by było łatwiej. Kupujesz blachę (materiał,
    > niepoliczalny), a pan pyta ile tych blach ma załadować.

    Poniekąd w japońskim tak jest. Po polsku można powiedzieć "trzy sztuki
    ołówków" albo "trzy ołówki". W japońskim tej drugiej konstrukcji nie ma.
    Za to rodzajników odpowiadających słowu "sztuka" jest kilkadziesiąt.
    Inny stosuje się do rzeczy płaskich, jak blacha, inny do długich, jak
    pręt, czy rzeczony ołówek. Inny do zwierząt dużych, inny do małych.
    Jeszcze inny do ptaków. Ale ten sam też do królików -- bo maja uszy,
    co wyglądają jak ptasie skrzydła.

    Jarek

    --
    By rzecz ująć z detalami
    Temat tak zakończyć mogę

  • 79. Data: 2021-10-06 14:25:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 13:47:44 UTC+2, Marcin Debowski wrote:
    > Hite nie? Zasmakowało mi jakiś czas temu. Fajnie lekkie takie.
    > Makkoli faktycznie pijalne.

    Hite to masowy produkt dla koreańskiej klasy robotniczej, jakoś mnie nie zachwyca.
    Powstaje tu dużo małych browarów z lokalną dystrybucją, robią porządne ciemne piwa
    górnej fermentacji (ale), najczęściej zakładane przez obcokrajowców. Niestety,
    wszystkie produkty są z importu, a teraz rząd tępi importerów, chce mieć piękne
    liczby po stronie eksportu.

    Hite to słowo które ma znaczyć tyle co 'white', znaczy piwo jasne pełne. Taki pepe.

  • 80. Data: 2021-10-06 14:32:10
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 October 2021 at 14:25:02 UTC+2, J.F. wrote:
    > Mnie chodzilo o to, ze widzialem produkcje drutu miedzianego, takiego
    > 6mm,
    > i to bardziej walcowanie przypominalo.
    > Drut koncowy byl w odcinkach, po jakies 4 tony, na kregach :-)

    A jakie tam procesy były przed tym "bardziej walcowaniem"? Nie przeciągali
    zasadniczo?

    > Polski jezyk trudny jezyk.
    > -blachy chcialem kupic - choc moze byc tez "blachę"
    > -ile tej blachy
    > -10 arkuszy
    > -ton ile.
    >
    > -pręty chciałem kupic.
    > -ile tych prętów

    Jakoś trzeba sprzedać, cena jest za tonę ale jak wyjdzie 27.5 arkusza to dostajesz
    28.