  • 21. Data: 2009-07-20 19:59:10
    Temat: Re: CF 300x porównywalna do HDD IDE co do szybkości?
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 12.07.2009 23:29, Alojzy Zakalec pisze:
    > To wiesz, cóż to ma za znaczenie jeśli za jakieś 2 lata te CFy będą do
    > wyrzucenia! Pojawią się na rynku 2x szybsze, 4x pojemniejsze, i 2x
    > tańsze!

    Kupowanie sprzętu z perspektywą, że za 2 lata się wszystko
    zmienia i przekłada nie jest specjalnie miłe. Szczególnie,
    że jak człowiek już coś uruchomi, to chce, żeby to działa-
    ło jak najdłużej bez grzebania. I się wkurza, jak to coś
    się uszkadza.

    > Ale laptop na ogół ma cały czas baterię więc padnięcie kompa jest mało
    > prawdopodobne. A co do zawieszenia się to przypominam: mówimy tu o
    > linuksie!

    I co z tego? Ileż to razy zawieszałem na twardo Linuksa.

    > Zaraz... Normalne 2.5" HDD o 5400om biorą ~2.5W, najnowsze z 7200om
    > już>5W, SSD Transcenda ~1.5W a 2xCF ile może pobierać?

    Do normalnego komputera przenośnego bierze się dysk 5400 rpm,
    bo i tak jest *wystarczająco* szybki. A te 2.5 W mocy to jest
    pewnie w szczycie (seek+read power consumption), bo samo pod-
    trzymanie obrotów talerzy wymaga pewnie z 5x mniej mocy.

    > Można zaoszczędzić ~2W, fakt że nie za wiele, szczególnie w
    > zestawieniu z CPU co normalne biorą po ~40W. Wyjątkiem jest Atom co
    > pobiera 5W ale jest wolny. Ale jak się te szybsze procki przepuści

    Ale chipset Intela do Atoma ciągle bierze 20 W. Dopiero teraz
    wychodzą nowe rozwiązania w tym zakresie.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 22. Data: 2009-07-20 21:38:15
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 13.07.2009 00:34, Alojzy Zakalec pisze:
    > Tak więc mamy linuksowy system plików Btrfs który ma "przezroczystą
    > kompresję" i coś takiego jak "SSD Mode". Tak więc widać że mamy już
    > gotowe rozwiązanie i to moje kombinowanie z optymalizacją linuksa to
    > jest jak przysłowiowe "odkrywanie Ameryki":
    >[...]
    > Tak więc kolejny raz wyłazi totalny bezwład monopolistyczny produktu
    > zwanego MS windows. Olewając SSD popełnia błąd, tyle jest tu do
    > zrobienia! Odpowiednio dostosowany sytem operacyjny może na dyskach
    > SSD osiągnąć nieznane dotąd rezultaty!

    Twój hurraoptymizm jest według mnie absolutnie przesadzony.
    Nie tylko tutaj nawet: w ogóle w odniesieniu do dysków SSD.

    A wracając do Twojej odpowiedzi:

    Weź pod uwagę, że Linux praktycznie *z definicji* bardzo
    szybko zyskuje obsługę każdego nowego pomysłu, bo w jego
    rozwoju nie liczą się specjalnie koszty. I bardzo dobrze.
    Ale i tak większość użytkowników nie korzysta z większości
    super-nowatorskiego kodu.

    Z kolei Microsoft jest *pragmatyczny*. Implementuje funkcje,
    które dadzą dużo większości. Napędy SSD, choć dostępne deta-
    licznie dla wszystkich, wciąż stanową *niszową* kategorię
    urządzeń i nie *opłaca* się po prostu za szybko tworzyć no-
    wego, specjalnego systemu plików.

    A i tak słyszałem coś, że Windows 7 ma już pewne optymali-
    zacje pod kątem sprawniejszej pracy na SSD.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |