-
11. Data: 2021-08-19 16:27:41
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-08-19 o 12:17, T. pisze:
> Niemiecka firma Deutz planuje wprowadzenie na rynek w 2024 roku
> pierwszego w historii firmy silnika wodorowego.
Kompletny bezsens, ten silnik kumuluje wady silników spalinowych i
wodoru jako paliwa.
Spalinowe - niska sprawność, wysokie skomplikowanie i związana z tym
awaryjność itd.
Wodór - trudny w użyciu, kosztowne zbiorniki i przechowywanie, uciekanie
z zbiorników, droga i bardzo nieefektywna produkcja.
--
Janusz
-
12. Data: 2021-08-19 16:47:42
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 19 Aug 2021 16:27:41 +0200, Janusz wrote:
> W dniu 2021-08-19 o 12:17, T. pisze:
>> Niemiecka firma Deutz planuje wprowadzenie na rynek w 2024 roku
>> pierwszego w historii firmy silnika wodorowego.
> Kompletny bezsens, ten silnik kumuluje wady silników spalinowych i
> wodoru jako paliwa.
> Spalinowe - niska sprawność, wysokie skomplikowanie i związana z tym
> awaryjność itd.
> Wodór - trudny w użyciu, kosztowne zbiorniki i przechowywanie, uciekanie
> z zbiorników, droga i bardzo nieefektywna produkcja.
Jak juz nastawiamy tych wiatrakow i fotoogniw, to produkcja wodoru
moze przestanie byc droga i nieefektywna.
Szczegolnie, jak sie ropa skonczy.
No chyba, ze lepsza alternatywa bedzie produkowanie syntetycznej
benzyny z CO2 czy drewna/slomy/itp.
J.
-
13. Data: 2021-08-19 16:48:24
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: K <n...@e...com>
On 19/08/2021 15:27, Janusz wrote:
> W dniu 2021-08-19 o 12:17, T. pisze:
>> Niemiecka firma Deutz planuje wprowadzenie na rynek w 2024 roku
>> pierwszego w historii firmy silnika wodorowego.
> Kompletny bezsens, ten silnik kumuluje wady silników spalinowych i
> wodoru jako paliwa.
> Spalinowe - niska sprawność, wysokie skomplikowanie i związana z tym
> awaryjność itd.
> Wodór - trudny w użyciu, kosztowne zbiorniki i przechowywanie, uciekanie
> z zbiorników, droga i bardzo nieefektywna produkcja.
>
>
Pelna zgoda Janusz, ale baterie na dzien dzisiejszy tez sa ulomne i
srednio rokuja pod wzgledem np poprawy predkosci ladowania czy zasiegu
przy predkosci wiekszej niz 70km/h.
-
14. Data: 2021-08-19 17:44:20
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-08-19 o 13:39, Myjk pisze:
> Thu, 19 Aug 2021 13:16:14 +0200, T.
>
>> Skąd sugestie o sprawności?
>
> Jakto skąd, z tegosamego obliczenia odnoście sprawności produkcji wodoru na
> rzec FCEV, która to sprawność jest niska, a jeszcze niższa niż dla BEV.
> Spalinowy silnik na wodór ma 2x niższą sprawność niż FCEV. Owszem,
> produkcja jest tańsza, ale po pierwsze jazda ksoztuje 2x więcej niż FCEV a
> po drugie aby przejechać ten sam dystans zbiornik wodoru musi być 2x
> większy. To jest poroniony pomysł.
>
>> Tlenków siarki będzie tam bardzo niewiele -
>> siarka głównie się bierze z paliwa, a nie z powietrza.
>
> Nie pisałem o SOx tylko o NOx.
>
Moja pomyłka - miałem na myśli związki azotu.
Sprawność silnika to jedno, a koszty eksploatacji to drugie. Jeśli prąd
będzie z prawie darmowych instalacji i jego cena będzie niezbyt wysoka,
to opłaci się jeździć na wodorze mimo niższej sprawności.
T.
-
15. Data: 2021-08-19 17:46:01
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-08-19 o 14:50, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello ToMasz,
>
> Thursday, August 19, 2021, 1:00:05 PM, you wrote:
>
> [...]
>
>>> CO2, CO2. Ale NOx trujace ludzi nadal produkuje. Poza tym sprawność takiego
>>> silnika będzie jeszcze bardziej żenująca niż najgorszego benzyniaka czy tym
>>> bardziej FCEV. Nie rozumiem skąd to uparte parcie aby utrzymać przy życiu
>>> spaliniaki -- przecież to nie ma kompletnie żadnego sensu.
>> mają sens, tam gdzie auto musi jeździć cały dzień. Jeśli tego
>> społeczeństwo nie dostrzeże, zapłaci olbrzymi rachunek. Dzisiaj
>> widziałem pojazd uprzywilejowany, który wiózł organy do przeszczepu.
>> jeden dalszy kurs zrobi na akumulatorach. drugi już nie, bo mu prądu
>> braknie. podczas ładowania ktoś spokojnie umrze, albo my wszyscy
>> zapłacimy za to, aby tą samą robotę robiły dwa albo trzy auta elektryczne.
>
> Zdaj sobie sprawę, że byly czasy, gdy benzynę, i to w niewielkich
> ilościach, można było kupić jedynie w aptekach. Wtedy tacy jak Ty
> mówili, że motoryzacja nie ma sensu - konia nakarmisz choćby na
> poboczu a tu zasięg mały, tankować trzeba co chwilę.
>
> Czas ładowania elektryków cały czas się skraca, zasięg zwiększa i
> punktów ładowania przybywa. Nie bądź jak ten dorożkarz...
>
>
I na dokładkę pojawiają się coraz to nowe pomysły na baterie (sodowe,
superkondensatory, itp.).
T.
-
16. Data: 2021-08-19 17:57:23
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-08-19 o 16:47, J.F pisze:
> On Thu, 19 Aug 2021 16:27:41 +0200, Janusz wrote:
>> W dniu 2021-08-19 o 12:17, T. pisze:
>>> Niemiecka firma Deutz planuje wprowadzenie na rynek w 2024 roku
>>> pierwszego w historii firmy silnika wodorowego.
>> Kompletny bezsens, ten silnik kumuluje wady silników spalinowych i
>> wodoru jako paliwa.
>> Spalinowe - niska sprawność, wysokie skomplikowanie i związana z tym
>> awaryjność itd.
>> Wodór - trudny w użyciu, kosztowne zbiorniki i przechowywanie, uciekanie
>> z zbiorników, droga i bardzo nieefektywna produkcja.
>
> Jak juz nastawiamy tych wiatrakow i fotoogniw, to produkcja wodoru
> moze przestanie byc droga i nieefektywna.
Może tak, ale nadal przechowywanie jest bardzo drogie a tutaj na przełom
się nie zanosi.
>
> Szczegolnie, jak sie ropa skonczy.
Ona się już kończy odkąd pamiętam, a stary jestem :)
Pewnie skończy się tak że jazdy lokalne będą na elektrykach a na dłuższe
trasy spaliniaki ale na np lpg czy biopaliwa.
>
> No chyba, ze lepsza alternatywa bedzie produkowanie syntetycznej
> benzyny z CO2 czy drewna/slomy/itp.
Też o tym czytałem, jeszcze są glony.
--
Janusz
-
17. Data: 2021-08-19 18:00:34
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 19 Aug 2021 17:44:20 +0200, T. wrote:
> W dniu 2021-08-19 o 13:39, Myjk pisze:
>> Thu, 19 Aug 2021 13:16:14 +0200, T.
>>> Skąd sugestie o sprawności?
>>
>> Jakto skąd, z tegosamego obliczenia odnoście sprawności produkcji wodoru na
>> rzec FCEV, która to sprawność jest niska, a jeszcze niższa niż dla BEV.
>> Spalinowy silnik na wodór ma 2x niższą sprawność niż FCEV.
>>> Tlenków siarki będzie tam bardzo niewiele -
>>> siarka głównie się bierze z paliwa, a nie z powietrza.
>>
>> Nie pisałem o SOx tylko o NOx.
>>
> Moja pomyłka - miałem na myśli związki azotu.
> Sprawność silnika to jedno, a koszty eksploatacji to drugie. Jeśli prąd
> będzie z prawie darmowych instalacji i jego cena będzie niezbyt wysoka,
> to opłaci się jeździć na wodorze mimo niższej sprawności.
Tylko jak na razie te instalacje wcale nie sa prawie darmowe, a cena
pradu ... no, podobno juz konkuruje z konwencjonalnym.
wiec jest dosc istotne, czy samochod bedzie palil X tego wodoru,
czy 2X, bo wsadzili silnik spalinowy zamiast FC.
No coz - poczekamy, zobaczymy.
Beda te silniki masowo produkowane, czy wcale nie ...
J.
-
18. Data: 2021-08-19 18:05:08
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-08-19 o 16:48, K pisze:
> On 19/08/2021 15:27, Janusz wrote:
>> W dniu 2021-08-19 o 12:17, T. pisze:
>>> Niemiecka firma Deutz planuje wprowadzenie na rynek w 2024 roku
>>> pierwszego w historii firmy silnika wodorowego.
>> Kompletny bezsens, ten silnik kumuluje wady silników spalinowych i
>> wodoru jako paliwa.
>> Spalinowe - niska sprawność, wysokie skomplikowanie i związana z tym
>> awaryjność itd.
>> Wodór - trudny w użyciu, kosztowne zbiorniki i przechowywanie,
>> uciekanie z zbiorników, droga i bardzo nieefektywna produkcja.
>>
>>
>
> Pelna zgoda Janusz, ale baterie na dzien dzisiejszy tez sa ulomne i
> srednio rokuja pod wzgledem np poprawy predkosci ladowania czy zasiegu
> przy predkosci wiekszej niz 70km/h.
Zdziwiłbyś się, zobacz to, pozycja #3
https://joemonster.org/art/61083/Faktopedia_DCCCLXXX
II_Co_skladalo_sie_na_budzet_Polski_w_2020_roku
Chiński GAC pokazał auto z bateriami z grafenem, ładowanie 6C od 0 do
80% w 8minut, 3C 0-80% w 16 minut. Moc ładowania 500kW :) produkcja
seryjna od września.
Nawet przyjmując że to 'chińskie' waty to i tak jest to postęp.
Poza tym mocno pracują też na bateriami z wymiennym elektrolitem które
będzie się tankowało podobnie jak paliwo.
--
Janusz
-
19. Data: 2021-08-19 18:05:34
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Thu, 19 Aug 2021 17:44:20 +0200, T.
> Moja pomyłka - miałem na myśli związki azotu.
> Sprawność silnika to jedno, a koszty eksploatacji to drugie. Jeśli prąd
> będzie z prawie darmowych instalacji i jego cena będzie niezbyt wysoka,
> to opłaci się jeździć na wodorze mimo niższej sprawności.
Sprawność jest bezpośrednio powiązana z kosztami eksploatacji. Skoro już
dzisiaj samochód z silnikiem spalinowym na wodór jest 2x bardziej stratny
niż FCEV a ze 4x bardziej stratny niż BEV, to w przyszłości się to nie
zmieni, bo spaliniaki kres sprawności już dawno osiągnęły. Cena samego
paliwa też niewiele zmieni, szczególnie że tam nie bardzo jest na cyzm
oszczędzać. I nadal lepiej prąd pakować bezpośrednio w baterie niż
zamieniać w całości na wodór a potem spalać cieplnie czy w fullcells.
Dlatego między innymi Toyota, ten walczak od FCEV (a pracują, a
przynajmniej pracowali ze 2 lata temu nad spaliniakami na wodór), wypuszcza
z fabryk BEVy. CBDP.
--
Pozdor
Myjk
-
20. Data: 2021-08-19 18:10:20
Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Thu, 19 Aug 2021 16:47:42 +0200, J.F
> Jak juz nastawiamy tych wiatrakow i fotoogniw,
Niby jak, skoro już biorą zamach na prosumentów...
> to produkcja wodoru moze przestanie byc droga
> i nieefektywna.
A niby dlaczego teraz jest droga i co może się zmienić w przyszłości poza
tym że może być prąd za darmo (który swoją droga nie jest wcale najdroższy
w koszcie całościowym kWh)?
Wodór jest po prostu bez sensu, i to niezależnie czy do fullcells czy do
spaliniaka. Owszem, nadtatku energii może wystarczy na transport, ale do
cywilnego zastosowania to kompletnie bez sensu jest.
> Szczegolnie, jak sie ropa skonczy.
To i tak lepiej bezpośrednio w baterie pakować niż w wodór.
> No chyba, ze lepsza alternatywa bedzie produkowanie syntetycznej
> benzyny z CO2 czy drewna/slomy/itp.
Nie będzie i Jason z EE to już tłumaczył na liczbach.
--
Pozdor
Myjk