  • 1. Data: 2013-09-19 15:56:45
    Temat: Burze i rozłączanie ochronne
    Od: "Marek2" <m...@r...lc>

    Czy w domowej instalacji elektrycznej 3-Fazowej wystarczy, że odłączę
    stycznikiem 3 fazy i Neutralny, pozostawiając PE czy powinienem mieć
    stycznik 5 stykowy i rozłączać cały dom tak jakbym powyjmował wtyczki z
    gniazdek ?
    Czasem nie ma domowników w domu i jedyną szansą byłby zdalnie uruchamiany
    stycznik na głównym kablu zasilającym.
    Czy ma to w ogóle sens?
    Czy coś to daje jeśli chodzi o walnięcia w linie zasilające, w słupy?
    Czy rozłączać 4 czy 5 kabli?

  • 2. Data: 2013-09-19 16:01:14
    Temat: Re: Burze i rozłączanie ochronne
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-09-19 15:56, Marek2 pisze:
> [...]
    > Czy ma to w ogóle sens?
    > Czy coś to daje jeśli chodzi o walnięcia w linie zasilające, w słupy?

    Linie zasilajace sa zabezpieczone przed wyladowaniami , stosuje sie
    miedzy innymi odgromniki gazowe. A jesli juz to na twoim miejscu
    zastosowal bym podobne wkladki.

  • 3. Data: 2013-09-19 16:15:34
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

> [...]
    > Czy ma to w ogóle sens?
    > Czy coś to daje jeśli chodzi o walnięcia w linie zasilające, w słupy?

    Rozłączenie PE powinno ci zapewnić kilka lat odsiadki w pierdlu.

    A odłączanie stycznikiem całej instalacji i tak nie ochroni przed burzą.
    Załóż ochronniki warystorowe.

  • 4. Data: 2013-09-19 16:22:06
    Od: "Marek2" <m...@r...lc>

    "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> wrote in message

    > A odłączanie stycznikiem całej instalacji i tak nie ochroni przed burzą.
    > Załóż ochronniki warystorowe.

    Miałem ABB za 1500zł i nie pomogły, i tak się kilka urządzeń uszkodziło.
    Czy więc rozłączenie faz i neutrala coś dodatkowo da ?

  • 5. Data: 2013-09-19 16:33:31
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-19 16:22, Marek2 pisze:

    > "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> wrote in message

    > Miałem ABB za 1500zł i nie pomogły, i tak się kilka urządzeń uszkodziło.
    > Czy więc rozłączenie faz i neutrala coś dodatkowo da ?

    Wątpię. Problemem są prądy indukujące się w kablach rozłożonych w
    budynku. Ale są firmy, które się specjalizują w tego rodzaju rzeczach,
    na pewno ekspertyzę zrobią za mniej niż 1,5 kPLN. :)

  • 6. Data: 2013-09-19 16:37:58
    Od: "Marek2" <m...@r...lc>

> [...]

    > Ale są firmy, które się specjalizują w tego rodzaju rzeczach, na pewno
    > ekspertyzę zrobią za mniej niż 1,5 kPLN. :)

    Walnęło w linię napowietrzną i cała ulica podłączona do tych słupów ma
    straty. To nie żadna indukcja tylko strzał w kable biegnące napowietrznie
    lub w transformator na słupie 300m ode mnie. Ci co mieszkają przy trafo
    widzieli wyładowanie.

  • 7. Data: 2013-09-19 16:51:35
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-19 16:37, Marek2 pisze:

> [...]
    > napowietrznie lub w transformator na słupie 300m ode mnie. Ci co
    > mieszkają przy trafo widzieli wyładowanie.

    No to ewentualnie stycznik mógłby pomóc. Ale lepiej nie zwykły, tylko
    taki o bardzo dużym oddaleniu rozwartych styków. Żeby nie "przeskoczyło".

    I tylko 4 przewody, nigdy, przenigdy PE!

  • 8. Data: 2013-09-19 16:58:39
    Od: "Marek2" <m...@r...lc>

    > I tylko 4 przewody, nigdy, przenigdy PE!

    Ale czemu nie PE ?

    Jeżeli się zaindukuje w kablach, czyli ten drugi przypadek, to jeżeli będzie
    PE podłączone to wyładowanie poleci do ziemi i zepsuje co najmniej
    zasilacze, a tak będzie jakbym wyjął wtyczki w ogóle z gniazdek. Mogę dać
    podwójny stycznik PE równoegle.

  • 9. Data: 2013-09-19 17:37:02
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-09-19 16:58, Marek2 pisze:

> [...]
    > najmniej zasilacze, a tak będzie jakbym wyjął wtyczki w ogóle z
    > gniazdek. Mogę dać podwójny stycznik PE równoegle.

    Ale przepisy zabraniają przerywać PE. To jest kwestia bezpieczeństwa.

  • 10. Data: 2013-09-19 22:02:25
    Od: Waldek Krolak <k...@p...onet.pl>

    W dniu 19.09.2013 16:22, Marek2 pisze:

    > "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> wrote in message

    > Miałem ABB za 1500zł i nie pomogły, i tak się kilka urządzeń uszkodziło.
    > Czy więc rozłączenie faz i neutrala coś dodatkowo da ?

    Kolega tłumaczył mi to tak.

    Jak masz ochronniki przeciwprzepięciowe na tablicy i ważne pomiary. To
    jeśli coś przyjdzie po sieci i uwali sprzęt (po uwaleniu ochronnika),
    możesz ścigać elektrownię.

    Chyba tak to było?

    Pozdrawiam

    Waldek Królak