  • 1. Data: 2013-09-19 12:31:01
    Temat: Zabezpieczenie mosfeta mocy
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam takie pytanie będące uzupełnieniem do dyskusji w temacie
    wysterowania mosfeta z mcu. Jeśli mamy mosfet mocy, sterujący 12V
    żarówką halogenową na dość długim przewodzie ok 3m, to czy warto go
    zabezpieczyć przed skutkiem bliskiego wyładowania (burza) np.
    transilem? Jeśli obwód mosfet(dren)-żarówka jest prawie zamknięty
    cały czas (poza sytuacją gdy jest spalona żarówka), dopuszczalne Uds
    jest 30V, to czy w takich warunkach pracy pobliskie wykladowanie (
    windukowane nap. na przewodzie dren) może mu zrobić krzywdę?
    Szczególnie chodzi o przypadek "otwartego" obwodu drenu gdy spali się
    żarówka...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-09-19 12:52:17
    Temat: Re: Zabezpieczenie mosfeta mocy
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Thursday, September 19, 2013, 12:31:01 PM, you wrote:

> [...]
    > windukowane nap. na przewodzie dren) może mu zrobić krzywdę?
    > Szczególnie chodzi o przypadek "otwartego" obwodu drenu gdy spali się

    Na bliskie wyładowania nie ma innej metody jak umieszczania wszystkich
    elementów w metalowych, uziemionych obudowach. Począwszy od zasilacza,
    poprzez metalowe rurki na okablowanie a na samej lampie kończąc.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-09-19 14:40:28
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Na bliskie wyładowania nie ma innej metody jak umieszczania wszystkich
    > elementów w metalowych, uziemionych obudowach. Począwszy od zasilacza,
    > poprzez metalowe rurki na okablowanie a na samej lampie kończąc.

    Niemniej jednak transil może mieć sens, choćby dla zabezpieczenia z
    okazji przepalenia żarówki.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2013-09-19 14:57:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Thursday, September 19, 2013, 2:40:28 PM, you wrote:

    > Niemniej jednak transil może mieć sens, choćby dla zabezpieczenia z
    > okazji przepalenia żarówki.

    Wystarczy zwykła dioda włączona zaporowo. Druga jest w strukturze
    MOSFETa.

    --
    Best regards,
    RoMan