  • 71. Data: 2013-09-23 22:05:44
    Temat: Re: Burze i rozłączanie ochronne
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 23.09.2013 21:38, uzytkownik wrote:

    > No i lepiej jest poczytać co to jest "uziemienie", jak się je wykonuje i
    > po co się je stosuje.

    Można. I nie wolno zapominać o prawie Ohma.

    --
    Mirek.

  • 72. Data: 2013-09-24 08:41:43
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

    A ja twierdzę, że indukowanie to bzdura. Liczy się różnica potencjałów
    (uziemień).

    > Można. I nie wolno zapominać o prawie Ohma.

    A wiesz dlaczego są zalecenia, aby uziemiać sieć wielokrotnie?
    Wiesz dlaczego zakład energetyczny wykonuje uziemienie w każdej skrzynce
    rozdzielczej, w każdej skrzyni przyłącza itd.
    Właśnie po to, żebyś nie pisał: "A ja twierdzę, że indukowanie to
    bzdura. Liczy się różnica potencjałów (uziemień)."

  • 73. Data: 2013-09-24 08:45:21
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

  • 74. Data: 2013-09-24 08:46:23
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

  • 75. Data: 2013-09-24 10:25:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Właśnie po to, żebyś nie pisał: "A ja twierdzę, że indukowanie to bzdura.
    > Liczy się różnica potencjałów (uziemień)."

    Według mnie:
    1. Pytania zazwyczaj zadaje się zakładając nowy wątek, a nie jako odpowiedzi
    na czyjeś pytania.
    2. Twierdzenie, że zakład energetyczny robi coś po to aby ktoś czegoś nie
    pisał jest co najmniej nadinterpretacją intencji zakładu energetycznego.
    3. Hipotezę, że jak kilka razy wyślę tę samą odpowiedź to jest ona bardziej
    prawdziwa byłoby dość trudno udowodnić.

    Moim zdaniem właśnie "Liczy się różnica potencjałów." jest najlogiczniejszym
    argumentem przemawiającym za wielokrotnym uziemianiem.
    Ja sobie to wyobrażam jakby powierzchnia ziemi była z czegoś takiego jak
    balon. W miejscu uderzenia pioruna łapiemy tę powierzchnię i podnosimy do
    góry na wysokość np. 100kV. Powstaje takie stożkowo wklęsłe coś (może
    matematyka ma na to jakąś nazwę) przedstawiające potencjały w poszczególnych
    punktach powierzchni. Uziemienie w każdym punkcie tej powierzchni jest
    źródłem napięcia o niezbyt dużej rezystancji wewnętrznej.
    Gdyby jakiś budynek stał na tej powierzchni na innej wysokości niż miejsce w
    którym uziemiony jest wprowadzony do tego budynku kabel PE to kabel PE byłby
    wtedy poważnym źródłem zagrożenia dla ludzi pośrednio uziemionych w punkcie
    stania budynku. Uziemienie powinno być jak najbliżej tego punktu ziemi do
    którego może spłynąć przez człowieka prąd dlatego uziemienie powinno być w
    każdej skrzynce.
    P.G.

  • 76. Data: 2013-09-24 10:47:38
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 24.09.2013 10:25, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > najbliżej tego punktu ziemi do którego może spłynąć przez człowieka prąd
    > dlatego uziemienie powinno być w każdej skrzynce.

    No cieszę się, że w końcu ktoś mnie poparł. Problemem jest to, że nie
    wszyscy mamy (dobre) uziemienia w budynkach i że mamy tam wprowadzone
    "obce" (odległe) uziemienia (instalacje o których pisałem).

    BTW: zamknął w kiciu to ja bym tego kto wymyślił lampy uliczne z
    plastikowymi pokrywami - trafia idealnie w przyłącze, a kapelusz się
    rozlatuje.

    --
    Mirek.

  • 77. Data: 2013-09-25 11:07:34
    Od: "K.K." <e...@p...usunto.fm>

    > "Mario" <m...@...pl> wrote in message

    > To tylko teoria, a na koniec masz w zasilaczach wypalone wszystko.

    Tylko, że ta teoria, jeśli jest prawidłowo zastosowana, dobrze się sprawdza.
    Słyszałeś kiedyś, żeby wyłączano obiekty nadawcze na czas burzy? :) Ale
    jeśli chciałbyś koniecznie zrobić tak, jak piszesz, możesz zastosować
    czteropolowy stycznik, zaraz za rozłącznikiem instalacyjnym (FR), dodatkowo
    po stronie odłączanej z ochronnikiem zabezpieczającym L1-3, N. Oczywiście
    warunek skutecznego działania ochronnika, to dobry uziom.
    --
    pozdr.
    K.