  • 31. Data: 2018-05-23 11:00:13
    Temat: Re: Braknie prądu:(
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-23 o 09:24, J.F. pisze:

    > Ale trzeba przyznac, ze ryzyko jest.
    > Podlaczysz, automat u wszystkich o 22 wlaczy, poladuja sie dwie godzinki
    > po 2kW i wylacza.
    > Albo i po 6-8kW, bo ktos ma trzy fazy, i wylacza po godzinie.

    U jakich wszystkich? To prawda taka sama jak ta że w roku czterdziestym
    konie z wozów i dorożek miały zasrać ulice dużych miast. Zasrały?

    Pozdrawiam

  • 32. Data: 2018-05-23 11:07:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2018-05-22 o 15:29, RadoslawF pisze:
    >Dodam coś z praktyki do Twojej wypowiedzi. Z życia wzięte: Nissan
    >Leaf. Do pracy ok 30km i domowe ładowanie kompletnie nie wystarcza.
    >Oto dlaczego mi nie wystarczało:

    >a) 12h ładowania hmmm... chyba tylko wtedy gdy rowerem jeżdżę danego
    >dnia.

    A ile potrzebuje ? na te 8-10 godzin ladowania w domu raczej mozna
    liczyc.

    >b) Deklarowany zasięg auta 200km ale po roku używania... ok 120km. To

    Uzywasz od nowosci, czy kupiles roczne ?
    Bylo kiedys te 200km ?

    >nie jest tak, że połowa akumulatora zniknęła. Z punktu widzenia
    >ładowarki nic się nie zmieniło - ładujesz tyle samo. Przy oddawaniu
    >tego co załadowano - pół akumulatora.

    Ale tak z ciekawosci warto by na ladowarke licznik zalozyc - IMO -
    powinna tez mniej ladowac.

    >Zasięg realny ale jest ale: nie wolno używać ogrzewania, rozmrażania
    >szyb ani klimy. Świateł raczej też nie.

    Swiatla musisz, ale skoro masz ladowanie w garazu, to rozmrazac nie
    musisz.
    Chyba, ze przy powrocie :-(

    >To pierwsze zżera najbardziej energię. W przeciwnym razie dojedziesz
    >tylko do Żabki po piwo i z powrotem.
    >c) Skutek: gdyby w pracy nie było szybkiej ładowarki, to zero szans
    >na elektro-podróżowanie na odcinku 2x30km.

    Ale to ciagle nie wyklucza domowego ladowania, tylko trzeba auto z
    wieksza bateria kupic.

    A tak swoja droga - 120km zasiegu nie pozwala na przejechanie 60 ?
    Czy o tych 120km pisales, ze tylko silnik, a na codzien to jedziesz,
    wracasz, z ogrzewaniem lub klima w miare potrzeb ... no idealny
    samochod, tylko ten strach, ze chwila klimy i nie dojedzie :-)

    Hybryda z troche wieksza bateria i wtyczka ciagle wydaje mi sie
    idealna.
    30km zrobie na baterii, i nie bede sie bac, ze zabraknie.

    J.

  • 33. Data: 2018-05-23 11:32:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >U jakich wszystkich? To prawda taka sama jak ta że w roku
    >czterdziestym
    >konie z wozów i dorożek miały zasrać ulice dużych miast. Zasrały?

    Hm, nie zasraly, ale ... w Warszawie motoryzacja w 38 byla chyba
    jeszcze kiepska, to czemu nie zasraly ?
    Szacunki byly kiepskie, tramwaje i autobusy, a gdzieniegdzie metro
    zmniejszyly ilosc koni, czy kanalizacja deszczowa sobie poradzila ?

    Czy jedna ciezarowka zastapi dziesiec koni w rozwozeniu towaru, wiec
    nawet ta kiepska motoryzacja starcza..

    J.

  • 34. Data: 2018-05-23 11:35:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 22.05.2018 o 18:08, Cavallino pisze:

    >Słyszał "potrzeba jest matką wynalazków"? Jak będziecie się tak
    >martwić na zapas, to zmarchy się Wam porobią :-P

    No, po prawdzie taka wielka zmiana z zaskoczenia moze zaskoczyc.
    Tylko ze u nas to wcale tak szybko nie bedzie - dlugo bedzie zmiana
    trwala.
    Tyle ze proces inwestycyjny elektrowni tez jest jest dlugi.

    J.

  • 35. Data: 2018-05-23 11:41:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 22-05-2018 o 15:29, RadoslawF pisze:

    >Dopóki będziesz jedynym ładującym.
    >Jak będzie Was więcej, to korki powiedzą papa i nikt nie podładuje.

    No wiesz - nowoczesny blok, garaz ... i bez gazu.
    W mieszkaniach kuchnie elektryczne po ~7kW.

    Myslisz, ze w nocy na samochody nie starczy ?

    Fakt, ze kuchnie te 7kW to rzadko biora, zupa sie zagotuje, to juz
    mozna na "malym ogniu" pyrkac, a i coraz trudniej o jakies regularne
    "godziny obiadowe".

    Tym niemniej w nocy zapotrzebowanie kraju spada o wiele GW w stosunku
    do wieczornego szczytu, wiec ten 1kW na "gospodarstwo" srednio
    powinien sie utrzymac ... i powienien wystarczyc na ladowanie.

    J.

  • 36. Data: 2018-05-23 11:57:48
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 May 2018 01:00:57 +0200, Marek S

    > Dodam coś z praktyki do Twojej wypowiedzi. Z życia wzięte: Nissan Leaf.
    > Do pracy ok 30km i domowe ładowanie kompletnie nie wystarcza. Oto
    > dlaczego mi nie wystarczało:

    W OL PHEV mam 12kWh baterii, starcza to na 40km jazdy takiego wielkiego
    kloca. Ładuje się 3-4h, no bo z jednej fazy, na oryginalnej ładowarce,
    idzie ~3,5kW.

    Leaf jest mniejszy, więc spokojnie na 60-100km jest w stanie się przez noc,
    jedną fazą z 3kW mocy, naładować. Praktycznie to jak ktoś ma prąd 3F to
    może dokupić ładowarkę na 3 fazy i siłą rzeczy załaduje 3-4x szybciej. Z
    tym że taka ładowarka kosztuje niestety krocie (10k).

    Mam więc kompletnie inne "odczucia" (w sumie odczuć tu najmniej, ot czysta
    matematyka) z jazdy elektrykami, szczególnie I-MiEVem, który co prawda ma
    uszkodzone akumulatory przez co w lato jechał 80km maks. (co zresztą
    potwierdzał podpięty przy ładowaniu watomierz, bo wchodziło do aku niecałe
    8kWh z 16 -- czyli połowa), a w zimie w styczniu przy -10sC i skromnym
    ogrzewaniu przejechałem maks. 50km. Ale akumulatory ładowały się w 3-4h z
    jednej fazy, a gdyby baterie były sprawne to pewnie starczyłoby 6-8h i
    zasięg 60-80km z ogrzewaniem byłby spokojnie realny do osiagnięcia. Do tego
    I-MiEV ma zwykłą grzałkę, a Leafy ZTCW mają pompę ciepła, więc teoretycznie
    zużywają 2x mniej energii na grzanie, a przy 0sC to pewnie ze 3x mniej niż
    czysta grzałka. No i dla przykłądu załączenie klimy w upalny dzień skracało
    zasięg o 10%. Dlatego nie rozumiem z czym miałeś problem, przecież auto
    stoi w domu dużo dłużej niż 6-8h. Z tego wynika prosty wniosek -- w
    gniazdku miałeś nie więcej niż 1kW mocy skoro nie dawałeś rady naładować
    auta przez noc nawet na 60km.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 37. Data: 2018-05-23 12:10:19
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 May 2018 11:41:49 +0200, J.F.

    > Myslisz, ze w nocy na samochody nie starczy ?
    >
    > Fakt, ze kuchnie te 7kW to rzadko biora, zupa sie zagotuje, to juz
    > mozna na "malym ogniu" pyrkac, a i coraz trudniej o jakies regularne
    > "godziny obiadowe".

    Pamiętaj, że najmniejsze moce do domu jednorodzinnego to jest 10-12kW
    (3Fx3kW) a można zawnioskować więcej per fazę i zazwyczaj dają bez
    problemu. Tutaj głównym problemem jest sama ładowarka sieciowa dołączana do
    auta, bo dają 220V i tam jest maks 3-3,5kW. Jakby się chciało wykorzystać
    całe przyłącze łącznie z pozostałymi dwoma fazami, to trzeba kupić
    ładowarkę 3F. Wtedy teoretycznie 12-16kW do 80% leci. To jak Leaf ma
    baterie 60kWh to w 6-8h spokojnie się naładuje na pełne 300km.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 38. Data: 2018-05-23 12:30:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Wed, 23 May 2018 11:41:49 +0200, J.F.

    >Pamiętaj, że najmniejsze moce do domu jednorodzinnego to jest 10-12kW
    >(3Fx3kW) a można zawnioskować więcej per fazę i zazwyczaj dają bez
    >problemu.

    Tylko wiesz - gdzies dalej jest linia, transformator, linia WN,
    elektrownia - i to wszystko na mniejsza moc, bo nie wszyscy naraz
    pelna moc biora.

    10 mln "gospodarstw domowych" po 10kW to juz jest 100GW, a mamy raptem
    ~35GW zainstalowane.

    Owszem, nie wszystkie to domki, sporo w tym mieszkan, ale i w
    mieszkaniach moc rosnie.
    A gdzie przemysl ?

> [...]
    >ładowarkę 3F. Wtedy teoretycznie 12-16kW do 80% leci. To jak Leaf ma
    >baterie 60kWh to w 6-8h spokojnie się naładuje na pełne 300km.

    On ma na razie 40kWh. No ale w ladowaniu straty sa, to moze i 50kWh
    potrzebne z sieci.

    Ale jak sasiedzi nie rozladuja swoich do konca, to i osiedlowy
    transformator sie nie przegrzeje.

    Ale jak im tez wpadnie, ze w niedziele trzeba z rodzina na wycieczke
    pojechac ... oj, bedzie trudno w nocy.
    I trzeba bedzie handlowe niedziele przywrocic :-)

    J.

  • 39. Data: 2018-05-23 12:36:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.05.2018 o 11:00, RadoslawF pisze:

    > U jakich wszystkich? To prawda taka sama jak ta że w roku czterdziestym
    > konie z wozów i dorożek miały zasrać ulice dużych miast. Zasrały?

    Nie zasrały, bo technika poszła w zupełnie innym kierunku niż ludzie to
    analizowali. Obstawiam, że tu będzie tak samo. Żadnego pokątnego
    ładowania z gniazdek, tylko wymienne akumulatory. Wymieniasz
    automatycznie na "stacji" w 60 sekund i jedziesz dalej. A potem
    przyjeżdza "cysterna" zbiera te akumulatory (też automatycznie) i jedzie
    do GPZ (stacja energetyczna) gdzie transformatory buczą z nudów poza
    szczytem. Podłączasz całą "cysternę" do "grubej rury" i po 4 godzinach
    odwozisz akku na "stacje". Przy okazji rozwiązujesz dwa problemy:

    - Koniec pokątnego ładowania i minister grabieży będe zadowolony, bo
    dojebie akcyzę (pokątne ładowanie będzie karane jak pędzenie bimbu za PRLu).

    - Ładujesz tylko poza szczytem.

    - Nie martwisz się o to, że akumulator się powoli degraduje i musisz
    zbierać w chuj pieniędzy na nowy, bo po prostu wypożyczasz aku i to nie
    twoje zmarwienie.

    - ekonomiści jeszcze tak to ubiorą, że będzie to produkt finansowy i
    będzie można inwestować w akumulatory jak akcje czy obligacje - kto nie
    6 akulatorów w wieku 25 lat ten przegrał życie;)

    - na końcu na akumulatorach oprą system emertytalny a następnie
    przepiszą akumulatory na indywidualne konta w zusie i będziesz mógł
    zamiast emerytury pociągnąć 8kWh dziennie "za free":P

    Shrek

  • 40. Data: 2018-05-23 12:40:38
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-23 o 11:32, J.F. pisze:

> [...]
    > Szacunki byly kiepskie, tramwaje i autobusy, a gdzieniegdzie metro
    > zmniejszyly ilosc koni, czy kanalizacja deszczowa sobie poradzila ?

    Tak samo będzie z szacunkami na temat liczebności elektryków.

    > Czy jedna ciezarowka zastapi dziesiec koni w rozwozeniu towaru, wiec
    > nawet ta kiepska motoryzacja starcza..

    Jedna ciężarówka nie zastąpiła dziesięciu koni.
    Jedna osobówka zastąpiła jedną dorożkę czyli max dwa konie.
    Lory do wożenia węgla przed wojną brały półtorej tony a ciągnęły
    to dwa konie, ciężarówki w tym czasie miały od 0,5t do 5t.
    Powyżej pięciu miały konstrukcje specjalistyczne jakich
    na ulicach miast nie spotkałeś.