  • 1. Data: 2011-04-16 17:27:24
    Temat: Bootowanie PC z karty pamięci w telefonie
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    Robiąc porządki w torbie z netbookiem, natknąłem się na kartę pamięci MS Pro
    Duo 64 MB, którą kiedyś spreparowałem jako bootującą do awaryjnego
    podniesienia netbooka w razie jakby co. Ponieważ akurat obok leżał sobie
    stary SE k750i, do którego niegdyś ta karta była dołączona, nasunęło mi się
    pytanie: czy można zabootować PC, używając jako czytnika telefonu
    komórkowego? Oczywiście zaraz to sprawdziłem i pomimo iż na liście wyboru
    medium startowego pojawiło się coś o nazwie "Sony EriMemory Stick", to po
    wybraniu tej pozycji zostałem się tylko z mrygającym kursorem. Sama karta
    jest sprawna i bootująca, co sprawdziłem podnoszęc maszynę z kartą wetkniętą
    w wewnętrzny czytnik. Zatem pytanie do grupy: czy komuś udało się w ten
    sposób zabootować peceta, a jeśli tak - to z jakiego telefonu? Pytanie póki
    co czysto akademickie, ale nigdy nie wiadomo, kiedy się może taka wiedza
    przydać.

    JoteR

  • 2. Data: 2011-04-16 17:40:49
    Temat: Re: Bootowanie PC z karty pamięci w telefonie
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 16 Apr 2011 19:27:24 +0200, JoteR napisał(a):

> [...]
    > co czysto akademickie, ale nigdy nie wiadomo, kiedy się może taka wiedza

    Jeżeli telefon potrafi w "mass storage" a bios peceta potrafi z USB, to nie
    widzę przeciwskazań.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Szkoda ze zaden windows mobile nie odtworzy zdjecia z cyfrowki ... - Paweł

  • 3. Data: 2011-04-16 17:52:43
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Waldek Godel" napisał:

    > Jeżeli telefon potrafi w "mass storage" a bios peceta potrafi z USB,
    > to nie widzę przeciwskazań.

    No właśnie ja też nie widzę, tym niemniej z SE k750i nie poszło. Być może
    jego tryb pracy nie jest do końca zgodny z "mass storage". No nic, spróbuję
    jeszcze z SE k530i, jak tylko znajdę jakiś adapter do M2, w tym aparacie już
    jest jawny wybór trybu pracy USB.

    JoteR

  • 4. Data: 2011-04-17 10:07:08
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    JoteR pisze:

    > No właśnie ja też nie widzę, tym niemniej z SE k750i nie poszło

    podłącz telefon do kompa, włącz kompa wejdź do biosu i zobacz czy jest
    widoczny jako urządzenie z któreg mozna bootować. (usb mass storage albo
    usbhdd device) JEśli jest, to powinno sie udać. Tyle, ze o ile ja wiem,
    to nie wystarczy "jakiś system" na karcie. dobrze to było opisane w
    projekcie DamnSmallLinuks (wpisz w google)

    ToMasz

  • 5. Data: 2011-04-17 11:12:17
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "ToMasz" napisał:

    > podłącz telefon do kompa, włącz kompa wejdź do biosu i zobacz czy jest
    > widoczny jako urządzenie z któreg mozna bootować. (usb mass storage
    > albo usbhdd device) JEśli jest, to powinno sie udać.

    Cytat z wistującego posta:
    "Oczywiście zaraz to sprawdziłem i pomimo iż na liście wyboru
    medium startowego pojawiło się coś o nazwie "Sony EriMemory Stick", "

    > Tyle, ze o ile ja wiem, to nie wystarczy "jakiś system" na karcie.

    Na pendrive lub karcie włożonej bezpośrednio w wewnętrzny czytnik wystarcza
    zwykły windziany DOS.

    > dobrze to było opisane w projekcie DamnSmallLinuks (wpisz w google)

    IMHO nie w systemie problem, raczej w sposobie obsługi karty przez
    wypróbowane do tej pory aparaty SE. Stąd moje pytanie, czy komuś się to
    udało na jakimś innym modelu telefonu?

    JoteR

  • 6. Data: 2011-04-17 11:51:54
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "JoteR" napisał:

    > IMHO nie w systemie problem, raczej w sposobie obsługi karty
    > przez wypróbowane do tej pory aparaty SE.

    I chyba faktycznie to było to. Ostatnia próba przy użyciu Samsunga F480
    zakończyła się sukcesem - aparat w trybie USB mass storage bez problemu
    podniósł netbooka z karty 2 GB FAT16 z windzianym DOS-em. W SE tryb pamięci
    masowej jest najwyraźniej jakiś nie do końca "masowy", widać to było choćby
    z męczarni, z jakimi SE k530i wchodził w ów tryb (z miękkim restartem
    włącznie) oraz z konieczności posadzenia dedykowanych sterowników, aby
    Winda się z nim dogadała, podczas gdy Samsung robi to natychmiast i bez od
    razu jest przez Windę adptowany jako "Masowe urządzenie magazynujące USB".
    Czyli potwierdziła się stara prawda, że komputery służą do rozwiązywania
    problemów, o których ludzkość nie miałaby bez nich pojęcia, że w ogóle
    istnieją ;-/ Jedynym realnym zyskiem (oprócz nabytych doświadczeń) jest
    zrobienie porządku w starych telefonach, kartach i kabelkach oraz wykpienie
    się od mycia okien w ramach przedwielkanocnego amoku pod pozorem
    Niesłychanie Ważnej Pracy ;->

    JoteR

  • 7. Data: 2011-04-17 12:38:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Apr 2011 13:51:54 +0200, JoteR wrote:

> [...]
    >masowej jest najwyraźniej jakiś nie do końca "masowy", widać to było choćby
    >z męczarni, z jakimi SE k530i wchodził w ów tryb (z miękkim restartem

    To akurat jest uzasadnione. Nie moga dwa systemy naraz operowac na
    jednej karcie - trzeba jeden zablokowac.
    Co przy okazji sugeruje ze ten tryb jest jednak prawdziwy.

    >oraz z konieczności posadzenia dedykowanych sterowników,

    A probowales bez sterownikow, ale wybrawszy na telefonie tryb pamieci
    masowej ? Byc moze szybko wybrawszy.

    >Jedynym realnym zyskiem (oprócz nabytych doświadczeń) jest
    >zrobienie porządku w starych telefonach, kartach i kabelkach

    Czytniczek M2 - pare zl.

    J.

  • 8. Data: 2011-04-17 15:02:49
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "J.F." napisał:

    > To akurat jest uzasadnione. Nie moga dwa systemy naraz operowac
    > na jednej karcie - trzeba jeden zablokowac.

    To oczywiste i systemy operacyjne telefonów blokują dostęp do karty, ale
    Samsung odmontowuje kartę "w locie", a SE morduje się z tym dłuższy czas,
    wykonując po drodze coś w rodzaju miękkiego restartu.

    > Co przy okazji sugeruje ze ten tryb jest jednak prawdziwy.

    IMHO nie, na co wskazują wyniki eksperymentów. Zresztą w SE k530i ten tryb
    nazywa się "Transmisja plików", a nie wprost - "Pamięć masowa".

    > A probowales bez sterownikow, ale wybrawszy na telefonie tryb pamieci
    > masowej ? Byc moze szybko wybrawszy.

    Na tym k530i nie da się "szybko wybrawszy" ;->.
    Ale fakt, podłączyłem go teraz na spokojnie na testowym komputerze i po
    olaniu tym razem Kreatora nowego sprzętu, który natychmiast wyskoczył i
    odczekaniu aż telefon się ogarnie, Winda rozpoznała urządzenie jako pamięć
    masową. Zatem cofam tę informację o konieczności sadzania windzianych
    sterowników w trybie pamięci masowej, wystarczy spokojnie odczekać, olawszy
    namolnego kreatora.
    Podobne działania przy bootowaniu (czyli wejście do BIOS, żeby dać temu
    telefonu czas na zorientowanie się, że jest podłączony do USB w komputerze i
    wybranie stosownego trybu) skutkują pojawieniem się karty w telefonie jako
    medium startowego, natomiast po wybraniu tej pozycji pozostaję z mrygającum
    szyderczo kursorem, bez komunikatu w stylu "Boot disk innacessible".

    > Czytniczek M2 - pare zl.

    W sobotę wieczorem i niedzielne przedpołudnie raczej słabo dostępny w kiosku
    na dole ;->
    Zresztą - po co? Mam już odpowiedź na swoje pytanie z topicu - da się ;-)

    JoteR

  • 9. Data: 2011-04-17 15:56:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Apr 2011 17:02:49 +0200, JoteR wrote:
    >To oczywiste i systemy operacyjne telefonów blokują dostęp do karty, ale
    >Samsung odmontowuje kartę "w locie", a SE morduje się z tym dłuższy czas,
    >wykonując po drodze coś w rodzaju miękkiego restartu.

    Bo przy okazji udostepnia pamiec telefonu. Musi sie caly zatrzymac.
    Swoja droga ciekaw jestem czy to nie jest zrodlo problemow - dwa
    napedy w jednym urzadzeniu.

    >Na tym k530i nie da się "szybko wybrawszy" ;->.

    No ale tak mozliwie szybko - bo moze zrodlo problemow to czas
    oczekiwania gdzies w komputerze - ty sie nie spieszysz z wyborem, a
    komputer uznaje "ten naped nie dziala".

    >W sobotę wieczorem i niedzielne przedpołudnie raczej słabo dostępny w kiosku
    >na dole ;->
    >Zresztą - po co? Mam już odpowiedź na swoje pytanie z topicu - da się ;-)

    Na przyszlosc. Jeszcze nie wiadomo kiedy i do czego sie przyda :-)

    J.

  • 10. Data: 2011-04-17 16:56:53
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "J.F." napisał:

    > Bo przy okazji udostepnia pamiec telefonu.

    Nie udostępnia w trybie USB mass storage pamięci telefonu jako napędu.
    Jedynym aparatem, w którym się z tym spotkałem, był Sagem my501c.
    W każdym razie nie robi tego żaden z posiadanych przeze mnie SE.

    > bo moze zrodlo problemow to czas oczekiwania gdzies w komputerze -
    > ty sie nie spieszysz z wyborem, a komputer uznaje "ten naped nie dziala".

    Przecież pisałem - czekam z wyjściem z BIOS-u, aż telefon się ogarnie i
    wyświetli stosowny komunikat. Dopiero potem robię "trzech króli" i sprawdzam
    czy ów Sony EriMemory Stick znajduje się na liście "available boot devices".
    Dobra, spróbuję jeszcze raz spreparować w nim kartę.

    Minęło 56 strzałów znikąd...

    Teraz jestem głupszy, niż byłem zaczynając tę zabawę.
    Po spreparowaniu karty za pomocą HPUSBFW.EXE (FAT16), czyli tak jak w
    pozostałych przypadkach, łącznie z tym zakończonym sukcesem, telefon zaczyna
    wydziwiać i pytać, czy sformatować. Po wysłaniu na drzewo grzecznie tworzy
    na niej swoje katalogi (DCIM i takie tam), jednak o bootowaniu nie ma mowy.
    Po wyrażeniu zgody na format i spreparowaniu jej "po staremu" - sys C: D: w
    czystym DOS-ie, nadal o bootowaniu nie ma mowy. Faktycznie, przydałby się
    adapter M2, bo powyższe operacje robię w telefonie i nie wiem, czy sama
    karta jako taka jest bootująca.
    Ale już mi się nie chce, weekend się kończy, Samsung bootuje, żona gotuje -
    czas na aperitif, żeby brakiem apetytu nie sprawić zawodu jej i pieczonemu
    kurczaczkowi.

    JoteR