  • 11. Data: 2012-01-26 15:28:18
    Temat: Re: Bezołowiowo?
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 26.01.2012 16:23, Michoo pisze:

    > Ale nie pomoże to na wiskers - jak masz cynowane nóżki to przecież lut
    > Pb całych nie zwilży.
    O i na dowód znalazłem jednak to zdjęcie:
    http://nepp.nasa.gov/WHISKER/photos/pom/2004april.ht

    Michoo

  • 12. Data: 2012-01-26 15:30:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    > Ale nie pomoże to na wiskers - jak masz cynowane nóżki to przecież lut
    > Pb całych nie zwilży.

    Przy długich nóżkach THT faktycznie może być problem. Ale w takim
    montażu odstępy są duże a warstwy czystej cyny bardzo cienkie.
    Bardziej boję się układów scalonych o odstępem obecnie już bywa, że i
    20mils :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2012-01-26 15:34:37
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):
    > A partycypacja w kosztach pogrzebów i rent dla rodzin też będzie?
    > Czy może dopiero jak jakiś księgowy projektujący elektronikę się
    > zabije i reszta się wystraszy?

    W żadnym razie, nie solidaryzuję się z producentami, podałem tylko możliwy
    powód.
    Nieco na maryginesie. Zjawisko polegające na powstawaniu długich, włosowatych
    nawisów cyny, stało się, dla naszego wielkiego i niesłusznie zapomnianego
    rodaka, prof. Jana Czochralskiego, przyczynkiem do wynalezienia metody
    otrzymywania monokryształów - metoda Czochralskiego. Do dziś w przemyśle
    spora część półprzewodników i innych materiałów elektronicznych, wytwarzana
    jest właśnie tą metodą.
    PP
    PP

  • 14. Data: 2012-01-26 15:38:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    > O i na dowód znalazłem jednak to zdjęcie:
    > http://nepp.nasa.gov/WHISKER/photos/pom/2004april.ht

    Ależ własnie potwierdziłeś, jak daleko sięga dyfuzja olowiu. Czyli
    problem dotyczy tylko długich wyprowadzeń.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2012-01-26 16:19:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w

    >Ależ własnie potwierdziłeś, jak daleko sięga dyfuzja olowiu. Czyli
    >problem dotyczy tylko długich wyprowadzeń.

    Jak daleko ?
    "In this example, the end-user of the device required the leads to be
    "hot solder dipped" in Sn63/Pb37 to within 50-mils of the oscillator
    package just prior to mounting to the printed wiring board"

    Czyli zostalo tylko 1,27mm niezaolowionego ... i wystarczylo .. do
    awarii.

    Ale tak swoja droga - jesli po roku mamy takie whiskersy ... to jaki
    procent sprzetu przetrwa do gwarancji ?
    Czy to tylko kwestia prawdopodobienstwa, ze 99% whiskersow nie
    szkodzi, czy moze producenci powyzszego popelnili jakis blad ?
    Ewentualnie NASA przetestowala w odpowiednich warunkach.

    J.

  • 16. Data: 2012-01-26 16:58:47
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Są rankingi typu "jakie auto jest najbardziej ekologiczne" i nie
    chodzi tu bynajmniej o spalanie tylko z jakiego tworzywa jest ono
    wytworzone, ile procent nadaje się do recyclingu, może tym się
    sugerowali projektanci, teraz próbuje się łapać klienta na wszystko.

  • 17. Data: 2012-01-26 17:35:44
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Przy długich nóżkach THT faktycznie może być problem. Ale w takim
    > montażu odstępy są duże a warstwy czystej cyny bardzo cienkie.
    A to wg jednej z teorii jeszcze gorzej, bo na wzrost działają naprężenia.

    > Bardziej boję się układów scalonych o odstępem obecnie już bywa, że i
    > 20mils :(
    Coraz więcej jest .4mm : ~15.75mils. I właśnie ich się boję - nie mają
    dużo do zarośnięcia.

    Michoo

  • 18. Data: 2012-01-26 20:50:35
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2012-01-26 18:35, Michoo pisze:
    > A to wg jednej z teorii jeszcze gorzej, bo na wzrost działają naprężenia.

    > Coraz więcej jest .4mm : ~15.75mils. I właśnie ich się boję - nie mają
    > dużo do zarośnięcia.

    A nie można takich ważnych komponentów zalakierować? Przecież nie są
    przeznaczone do naprawy tylko wymiany. Podejrzewam, że ten przypadek w
    sumie jednostkowy to błąd technologiczny. Choć prawdę powiedziawszy nie
    chciał bym jeździć samochodem drive by wire, jakoś mam większe zaufanie
    do stuletniej praktyki w stosowaniu przekładni kierowniczej.
    Generalnie jestem wrogiem jakiejkolwiek elektroniki w aucie poza audio.

  • 19. Data: 2012-01-26 21:47:34
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 26.01.2012 16:28, Michoo wrote:

    > http://nepp.nasa.gov/WHISKER/photos/pom/2004april.ht

    Jak wyhodować takie coś?
    Wystarczy lut bezołowiowy i wyrośnie zawsze?

    Mirek.

  • 20. Data: 2012-01-26 21:58:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mirek,

    > Jak wyhodować takie coś?
    > Wystarczy lut bezołowiowy i wyrośnie zawsze?

    Czysta cyna + podłoże sprzyjające kierunkowej krystalizacji. Tu
    podłożem był niklowany kovar.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl