  • 11. Data: 2011-06-10 09:07:17
    Temat: Re: Bdanie natężenia hałasu
    Od: "Tytus z domQ" <t...@g...pl>

    Siemka

    *** "Michał Demczuk"
    W RSMie napisane jest co z tłem, jaki moze byc maksymalny poziom. Nawet
    > kierunek wiatru :)

    Ano wlasnie - ciekawe jak uzyskac wymagany poziom tla w okolicach toru
    wyscigowego :)
    BTW tego Supertrappa to Ci plombowali po pomiarze???

    --
    Tytus
    żółta motorynka

  • 12. Data: 2011-06-10 09:30:08
    Od: "Michał Demczuk" <m...@i...pl>

    Tytus z domQ wrote:
> [...]
    > wyscigowego :)
    > BTW tego Supertrappa to Ci plombowali po pomiarze???

    Nie wiem jak jest na wyscigacz, ale na rajdach BT odbywa się przed startem.

    Nic nie plombowali, najlejaja tylko naklejki. Poza tym to wszytko i tak jest
    sciema. Jesli w ogole jest badanie glosciosci, to zazdy z pustym wydechem
    przychodzi na BT z wsadzonym drucianym wyciorem od pieca (na sznureczku,
    zeby latwiej bylo wyciagnac). Wszyscy o tym wiedza, ale badanie przejsc musi
    :)
    Najciekawsze, ze quady nie maja norm i nie sa badane, tam to dopiero wolna
    amerykanka. Kto byl na zawodach enduro albo CC to wie co sie dzieje jak jada
    quady.

    --
    Pozdr..

    Michał Demczuk
    www.demczuk.pl
    Dealer: Husqvarna, Kymco

  • 13. Data: 2011-06-10 11:47:18
    Od: gildor <g...@N...gazeta.pl>

    W dniu 10.06.2011 10:09, Michał Demczuk pisze:

    > Mysle, ze sposob pomiaru powinien byc podobny do tego (rozdz. 4.79 strona
    > 73.):
    > http://www.pzm.pl/userfiles/2009-pliki/Motocykle/Sup
    ermoto/Regulaminy/RSM2005.pdf

    > czyli przy określonej stalej prędkości liniowej tłoka. Jak widać, zeby
    > pomiar byl ważny, musi być spelnionych sporo warunków. Nie może również
    > padać deszcz :)

    tyle, że jak pan policjant zbada w sposób nie ważny, to napisze o tym,
    że zachodzi prawdopodobieństwo, że motocykl nie spełnia norm i skieruje
    na badania diagnostyczne, zatrzymując dowodzik. a badania zgodne z
    wymogami, dokonac należy na stacji diagnostycznej i okazać w WK aby
    dowodzik wrócił :)

    - gildor

  • 14. Data: 2011-06-10 15:56:59
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Fri, 10 Jun 2011 13:47:18 +0200 osobnik zwany gildor
    wystukał:

> [...]
    > na badania diagnostyczne, zatrzymując dowodzik. a badania zgodne z
    > wymogami, dokonac należy na stacji diagnostycznej i okazać w WK aby

    wtedy jedziesz grzecznie do domku, zakładasz fabryczny komin i odbierasz
    dowodzik :)

    --
    BMW R1100GS '95
    mst <at> gazeta <.> pl

  • 15. Data: 2011-06-10 18:23:37
    Od: pitti <p...@o...pl>

    Nie znam się na tym więc zabiorę głos. Właśnie wczoraj zostałem zaczepiony
    przez panów policjantów pod pretekstem posiadania zbyt głośnego wydechu.
    Ostatecznei wypuścili mnie bez pomiaru ale zaintrygowali mnie opowiadanymi
    bzdurami (jak np że max obrotów to nie wartość gdzie jest odcinka tylko
    max skali obrotomierza) - to jak porównywanie samochodów na podstawie "ile
    ma na liczniku" przecież!!
    W związku z tym poszukałem i znalazłem:

    Rozporzadzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu
    przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów
    stosowanych przy tych badaniach
    http://lex.pl/serwis/du/2009/1232.htm

    Najciekawszy fragment dot pomiarów głośności:
    "...
    Wykonanie pomiarów

    § 9. 1. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim
    okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej
    75 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość
    obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5.000 min-1, należy do pomiarów
    przyjmować 50 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej
    zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu
    pedału przyspieszenia)..."

    Mi panowie wmawiali że pomiar ma się odbywac przy wartości obrotów równej
    70% wartości max na liczniku (czyli w przypadku cbr 17k, nic ich nie
    obchodziło że ma odcinke przy 14k). Jak widać mylili się - pomiar powinien
    odbywac się przy 50% obrotów przy których osiągana jest mox max (dla cbr
    ok 12,5k - czyli pomiar powinien odbywać się przy 6250 obr/min a nie jak
    sugerowali 10k). Jak wiadomo jest duuza rózniaca przy halasie przy 6k a
    10k obr/min.

    oraz
    "... Ocena wyników

    § 11. 1. Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu
    zewnętrznego pojazdu przekraczała maksymalne wielkości ustalone
    odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 1, § 45 ust. 1 pkt 2 i w § 53 ust. 5
    rozporządzenia o warunkach technicznych..."

    Motocykli dotyczy § 9 ust. 1 pkt 1 Rozporzadzenia Ministra Infrastruktury
    w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
    wyposażenia
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm

    czyli:
    "...§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
    1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z
    odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:
    a) pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym - wartości
    ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A),
    b) pozostałych pojazdów - wartości podanych w tabeli "Poziom hałasu
    zewnętrznego", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia;
    ..."

    tabela w zalaczniku (lin powyżej) określa dopuszczalny hałas na poziomie:

    POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO

    Lp. Pojazd o zapłonie iskrowym
    1 Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej:
    - nie przekraczającej 125 cm3 94
    - większej niż 125 cm3 96

    Wartości w kolumnie 3 i 4 podane są w dB (A).

    --
    pzdr
    pitti CBR

  • 16. Data: 2011-06-10 19:26:52
    Od: "erg" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Michał Demczuk" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Obrotomierz w motocyklu i tak nie ma znaczenia, to nie przyrząd pomiarowy
    > tylko wskaźnik. Trzeba korzystać z zewnętrznego, najczęściej taki z
    > czujnikiem przykładanym do przewodu WN.

    OK, ale czy patrol M.O. wyposazony w urzadzenie do badania poziomu halasu,
    jest rowniez wyposazony w taki obrotomierz?
    Zdaje sie ze powinny zaistniec obiektywne podstawy aby zatrzymac dowod? Czy
    oni tak sobie pomierza na czuja i bye bye ??

    erg

  • 17. Data: 2011-06-10 19:33:32
    Od: pitti <p...@o...pl>

    Dnia 10-06-2011 o 21:26:52 erg <n...@n...pl> napisał(a):

> [...]

    > halasu,
    > jest rowniez wyposazony w taki obrotomierz?

    W linku przytoczonym przeze mnie wcześniej jest to określone:

    § 9. 1. (...)
    2. Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy
    wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.

    --
    pzdr
    pitti

  • 18. Data: 2011-06-10 22:00:10
    Od: "erg" <n...@n...pl>

    Użytkownik "pitti" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    2. Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy
    wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.

    To zrozumiale, ale rozwazam badanie podczas kontroli drogowej, przy
    zalozeniu ze motocykl nie jest wyposazony w obrotomierz

    erg

  • 19. Data: 2011-06-11 18:31:12
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    "erg" <n...@n...pl> wrote:

    >To zrozumiale, ale rozwazam badanie podczas kontroli drogowej, przy
    >zalozeniu ze motocykl nie jest wyposazony w obrotomierz

    Przy kontroli drogowej wystarczy pomiar uchem do skierowania na
    badania techniczne.

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 20. Data: 2011-06-13 11:36:05
    Od: gildor <g...@N...gazeta.pl>

    W dniu 10.06.2011 17:56, masti pisze:
    > Dnia pięknego Fri, 10 Jun 2011 13:47:18 +0200 osobnik zwany gildor
    > wystukał:

    > wtedy jedziesz grzecznie do domku, zakładasz fabryczny komin i odbierasz
    > dowodzik :)

    wiem. ale kontekst pytania był taki, czy im wolno tak robić.

    - gildor