-
1. Data: 2010-07-27 10:34:39
Temat: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>
Witam
jakiś czas temu zabrałem się za projekt pt. CarPC. Wszystko jest już
zrobione, w tym także automatyczne, czasowe (na przekaźniku) całkowite
odcięcie zasilania od komputera w 2h po zaniku napięcia "na stacyjce".
Nie wdając się w szczegóły, i przechodząc do meritum -- irytuje mnie
każdorazowe (po przekroczeniu 2h bez obecnosci w aucie) uruchamianie
komputera od zera (trwa to około minuty do dwóch, niby nic, ale
chciałem to usprawnić do pełni szczęścia w postaci całkowitej
eliminacji czynnika ludzkiego do sprawnego działania tego systemu).
Sprawę załatwiałoby uśpienie systemu (wtenczas podnosi się w 5-10
sek.), ale mimo wszystko komputer zjada trochę akumulatora
samochodowego, dodatkowo taka sytuacja niesie ze sobą zagrożenie w
postaci możliwości utraty danych (a raczej zniszczenia systemu
operacyjnego - XP). Mam do dyspozycji UPS, z nowymi bateriami (EVER
700). Chciałbym aby dodatkowa bateria podtrzymywała komputer będący w
stanie uśpienia (ponieważ PC stoi na Mini ITX, prądu bierze stosunkowo
niewiele -- sprawdzę jeszcze ile zżera dokładnie, ale wg danych z netu
jest to 3-5W). Myślę, że nawet jedna bateria z tego UPSa by w moim
wypadku wystarczyła.
Nie znam się doskonale na elektryce i elektronice, stąd pytanie -- czy
da radę przemontować bebechy układu ładującego UPSa na 12V i wpiąć za
głowny przekaźnik odcinający a przed PC? Czy to ma szansę zagrać? Może
zasugerujecie jakieś inne ciekawe rozwiązanie? TIA
--
Pozdor Myjk
-
2. Data: 2010-07-27 10:46:55
Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: Rafał <r...@o...pl>
W dniu 27.07.2010 12:34, Myjk pisze:
> Witam
>
> jakiś czas temu zabrałem się za projekt pt. CarPC. Wszystko jest już
> zrobione, w tym także automatyczne, czasowe (na przekaźniku) całkowite
> odcięcie zasilania od komputera w 2h po zaniku napięcia "na stacyjce".
> Nie wdając się w szczegóły, i przechodząc do meritum -- irytuje mnie
> każdorazowe (po przekroczeniu 2h bez obecnosci w aucie) uruchamianie
> komputera od zera (trwa to około minuty do dwóch, niby nic, ale
> chciałem to usprawnić do pełni szczęścia w postaci całkowitej
> eliminacji czynnika ludzkiego do sprawnego działania tego systemu).
> Sprawę załatwiałoby uśpienie systemu (wtenczas podnosi się w 5-10
> sek.), ale mimo wszystko komputer zjada trochę akumulatora
> samochodowego, dodatkowo taka sytuacja niesie ze sobą zagrożenie w
> postaci możliwości utraty danych (a raczej zniszczenia systemu
> operacyjnego - XP). Mam do dyspozycji UPS, z nowymi bateriami (EVER
> 700). Chciałbym aby dodatkowa bateria podtrzymywała komputer będący w
> stanie uśpienia (ponieważ PC stoi na Mini ITX, prądu bierze stosunkowo
> niewiele -- sprawdzę jeszcze ile zżera dokładnie, ale wg danych z netu
> jest to 3-5W). Myślę, że nawet jedna bateria z tego UPSa by w moim
> wypadku wystarczyła.
>
> Nie znam się doskonale na elektryce i elektronice, stąd pytanie -- czy
> da radę przemontować bebechy układu ładującego UPSa na 12V i wpiąć za
> głowny przekaźnik odcinający a przed PC? Czy to ma szansę zagrać? Może
> zasugerujecie jakieś inne ciekawe rozwiązanie? TIA
>
A hibernacja? nie bierz prądu w ogóle. Przy niezbyt dużej ilości RAMu
będzie to w miarę szybko.
A może jakieś stopniowanie, po 2h się usypia, a po załóżmy 10h uśpienia
wyłącza całkiem. Do tego można by kontrolować napięcie akumulatora
samochodowego, gdy to spada niebezpiecznie nisko to odłącza komputer. Z
tym że sam układ do kontroli napięcia będzie pewnie coś prądu papusiał i
nie wiem czy jest warto. Mimo wszystko ja bym dodatkowego akumulatora
nie dawał, a zabezpieczył ten podstawowy w samochodzie.
Powstanie jeszcze jeden problem, jeżeli podczas uśpienia bezczelnie mu
odłączysz prąd to system będzie się domagał przeskanowania hdd, jednak
moim zdaniem bezpodstawnie, bo podczas odłączenia zasilania głowica
dysku będzie zaparkowana.
-
3. Data: 2010-07-27 11:01:57
Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Rafał napisał:
> Powstanie jeszcze jeden problem, jeżeli podczas uśpienia bezczelnie mu
> odłączysz prąd to system będzie się domagał przeskanowania hdd, jednak
> moim zdaniem bezpodstawnie, bo podczas odłączenia zasilania głowica
> dysku będzie zaparkowana.
Przecież to nie tak. Skanowanie dysku nie ma nic wspólnego z parkowaniem
głowicy. Chodzi o stan systemu plików -- wyłączenie prądu w czasie pracy
(obojętne czy w trakcie ostrej harówki czy we śnie) pozostawia system
w stanie nieuporządkowanym, bez zapisania potrzebnych informacji
w sektorach.
--
Jarek
-
4. Data: 2010-07-27 11:11:47
Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>
Rafał napisać:
> A hibernacja? nie bierz prądu w ogóle. Przy niezbyt
> dużej ilości RAMu będzie to w miarę szybko.
Niby jest 2GB, ale mimo wszystko niewiele mniej
czasu wstawanie zajmuje niż wstawanie od zera.
> A może jakieś stopniowanie, po 2h się usypia,
> a po załóżmy 10h uśpienia wyłącza całkiem.
Tak to bez problemu, pomijając fakt, że nadal pozostaje
to twarde wyłączenie. Tj. nie ma możliwości uśpienia
systemu, następnie po 2h jego obudzenia i zrobienia
soft-off. Już to przerabiałem. :) Tego właśnie chcę
uniknąć, jednocześnie eliminując konieczność
wyłączania komputera ręcznie (np. na noc).
> Do tego można by kontrolować napięcie akumulatora samochodowego,
> gdy to spada niebezpiecznie nisko to odłącza komputer.
> Z tym że sam układ do kontroli napięcia będzie pewnie
> coś prądu papusiał i nie wiem czy jest warto.
Takie coś jest "wbudowane" na zasilaczu komputera.
Jest to zasilacz M2-ATX, gdyby Cię to interesowało, manual:
http://emide.pl/mazda6/M2-ATX-manual_en.pdf
> Mimo wszystko ja bym dodatkowego akumulatora nie dawał, a
> zabezpieczył ten podstawowy w samochodzie. Powstanie jeszcze jeden
> problem, jeżeli podczas uśpienia bezczelnie mu odłączysz prąd to
> system będzie się domagał przeskanowania hdd, jednak moim zdaniem
> bezpodstawnie, bo podczas odłączenia zasilania głowica dysku będzie
> zaparkowana.
Mnie obecnie nie domaga się skanowania HDD po takiej operacji.
Ale licho wie, ile takich sytuacji przetrzyma system.
--
Pozdor Myjk
http://xcarlink.pl
xCarLink *MP3* Player
-
5. Data: 2010-07-27 11:28:38
Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: "gr" <grafik(no spammm)@mbpress.pl>
> Takie coś jest "wbudowane" na zasilaczu komputera.
> Jest to zasilacz M2-ATX, gdyby Cię to interesowało, manual:
> http://emide.pl/mazda6/M2-ATX-manual_en.pdf
>
>> Mimo wszystko ja bym dodatkowego akumulatora nie dawał, a
>> zabezpieczył ten podstawowy w samochodzie. Powstanie jeszcze jeden
>> problem, jeżeli podczas uśpienia bezczelnie mu odłączysz prąd to
>> system będzie się domagał przeskanowania hdd, jednak moim zdaniem
>> bezpodstawnie, bo podczas odłączenia zasilania głowica dysku będzie
>> zaparkowana.
a nie lepiej zastosować dysk SSD,
- mniejsze zużycie prądu
- start systemu momentalny
- łatwo przenosić dane z zewnątrz....
...
pozdr.
Gr
-
6. Data: 2010-07-27 11:47:47
Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
gr napisało:
> a nie lepiej zastosować dysk SSD,
> - mniejsze zużycie prądu
> - start systemu momentalny
> - łatwo przenosić dane z zewnątrz....
Z jakich powodów z dysku SSD system miałby startować "momentalnie"?
--
Jarek
-
7. Data: 2010-07-27 11:54:11
Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>
gr napisać:
> a nie lepiej zastosować dysk SSD,
Koszt? Ile by mnie kosztowało 160 GB dysku SDD?
> - mniejsze zużycie prądu
OK, ale przy "StandBy" małe znaczenie.
> - start systemu momentalny
Czy ja wiem... zresztą przydałby się wtedy jakiś system lepszy, min.
Vista, a najlepiej Win7 (i to rozważałem), ale niestety okazało się, że
mój GPS nie działa pod Win7 a kosztował niemało...
> - łatwo przenosić dane z zewnątrz....
To dysk wewnętrzny, więc bez znaczenia.
--
Pozdor Myjk
http://xcarlink.pl
xCarLink *MP3* Player
-
8. Data: 2010-07-27 12:33:39
Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Myjk napisał:
>> a nie lepiej zastosować dysk SSD,
>
> Koszt? Ile by mnie kosztowało 160 GB dysku SDD?
Po co aż 160 GB? Domyślam się, że ten komputer nie obsługuje wielkiej
bazy danych, a głowice nie latają w każdej sekundzie kilkanaście razy
wzdłuż całej szerokości talerzy w celu obsługi zapytań. A jeśli tak
jest, to nie wróżę temu urządzeniu długiego żywota na naszych drogach.
Tam są pewnie jakieś filmy, muzyka i te sprawy. Łatwo przewidzieć co
będzie potrzebne w ciągu najbliżych minut a nawet godzin. W takich
sytuacjach robi się tak, że system działa z jakiegoś małego krzemiaka,
tam też jest bufor danych. A do tego duży HDD na "main storage".
Jak trzeba uzupełnić bufor, to się startuje talerze, wyszukuje czego
potrzeba i zatrzymuje znowu.
--
Jarek
-
9. Data: 2010-07-27 12:51:18
Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: "TomekM" <adm[@]chrzanow.pl>
> gr napisać:
>
>> a nie lepiej zastosować dysk SSD,
>
> Koszt? Ile by mnie kosztowało 160 GB dysku SDD?
>
>> - mniejsze zużycie prądu
>
> OK, ale przy "StandBy" małe znaczenie.
>
>> - start systemu momentalny
>
> Czy ja wiem... zresztą przydałby się wtedy jakiś system lepszy, min.
> Vista, a najlepiej Win7 (i to rozważałem), ale niestety okazało się, że
> mój GPS nie działa pod Win7 a kosztował niemało...
>
>> - łatwo przenosić dane z zewnątrz....
>
> To dysk wewnętrzny, więc bez znaczenia.
mały dysk SSD na system i niezbędny soft, a do tego drugi dysk na dane
(muza, filmy)
a tak przy okazji, to z jakiego softu korzystasz?
Tomek
-
10. Data: 2010-07-27 13:00:15
Temat: Re: Bateria (UPS) w samochodzie
Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>
TomekM napisać:
> mały dysk SSD na system i niezbędny soft,
> a do tego drugi dysk na dane (muza, filmy)
Wg mnie zbędne wyrzucanie kasy w błoto.
Lepiej już dysk wymienić raz na rok.
> a tak przy okazji, to z jakiego softu korzystasz?
Chodzi Ci o FrontEnd? Ride Runner vel Road Runner.
http://www.mp3car.com/vbulletin/rr-skins/141340-mazd
a-6-skin.html
Niestety support mizerny i borykam się z paroma problemami.
--
Pozdor Myjk
http://xcarlink.pl
xCarLink *MP3* Player