  • 11. Data: 2009-07-20 05:26:11
    Temat: Re: Awaria neostrady
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    Smok Eustachy pisze:
    > Dnia Sun, 19 Jul 2009 23:16:10 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > /..../
    >
    > To autoryzacja poszła a nie deslamy.
    >
    > http://forum.neostrada.info/viewtopic.php?f=15&t=170
    22&start=0

    Kiedys byla autoryzacja lokalna , zintegrowali to i skutki sa.

    O ile wiem ... awaria byla dluga ale wylaczono w niektorych miejsach
    autoryzacje, przy okazji wiadomo ze DSLAMy sa ograniczane szybkoscia
    lokalnie a nie po autoryzacji, dziwne ..

  • 12. Data: 2009-07-20 05:29:17
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    lezy zapominac ze dotyczy to autoryzacji, wiec jesli
    > ktos juz sie zalogowal, to nie bedzie widzial problemu (maksymalnie
    > przez dobe, bo po dobie wymuszane jest powtorne logowanie).
    >
    > Autoryzacja dostepow to nie jest jakies wielkie zadanie, wiec z punktu
    > widzenia wydajnosci zapewne jedna maszynka (odpowiednia) wystarcza.
    > Gorzej z niezawodnoscia, takie rzeczy w duzo mniej krytycznych
    > zastosowaniach robi sie z redundancja.

    A co ci da redundancja serwerow jak np sfjczyl sie modem optyczny :)
    Tak wiem ring swiatlowodowy i serwery w Krakowie/Poznaniu/Gdansku i
    warszawie.... ale po co do muchy strzelac z armaty,

  • 13. Data: 2009-07-20 08:53:00
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    Marcin Kuczera pisze:

    > być może rozniosło im w drobny mak całe datacenter gdzie stoją radiusy
    > (na 100% więcej niż jeden, tam nie pracują idioci).
    > Do tego weekend i wakacje... no i się narobiło.
    >
    > Marcin

    Też tak uważam. Poza tym - następnym problemem mogło być rozładowanie
    kolejek klientów do autoryzacji.
    Normalnie autoryzuje się x tysięcy klientów na godzinę, a tu nagle
    kilkaset tysięcy w jednym czasie.

    Darek

  • 14. Data: 2009-07-20 16:26:40
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:
    > Jest tez taka opcja, ze DSLAMy maja wpisany jeden "serwer", ktory
    > w rzeczywistosci jest jakims load balancerem, rozdzielajacym robote na
    > odpowiednia ilosc maszynek, i to tam jest punkt krytyczny. Tak czy owak,
    > wyglada to srednio korzystnie.

    Wiesz, ten "jeden ip" możesz mieć w iluś[nastu] miejscach swojej sieci.
    Większość root-serverów DNS jest tak zrobiona. Masz na dslamach jeden IP
    i one łączą się do najbliższego (sieciowo) miejsca.

    Oczywiście nie mówię, że TPSA tak ma, ale chodzi mi o to, że _da_się_
    zrobić taki setup, żeby nie było ani jednego punktu krytycznego.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 15. Data: 2009-07-20 19:16:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jan Strybyszewski <k...@...pl> writes:

    > O ile wiem ... awaria byla dluga ale wylaczono w niektorych miejsach
    > autoryzacje, przy okazji wiadomo ze DSLAMy sa ograniczane szybkoscia
    > lokalnie a nie po autoryzacji, dziwne ..

    Tzn. w sensie "raw bit rate" na DSLu? IIRC wprowadzili to gdy userzy
    "pozyczali" sobie loginy itd.

    Tak w ogole to ta autoryzacja jest o k* d* p*, bo wazne jest (a
    przynajmniej powinno byc) do ktorego fizycznego portu podpiety jest
    klient, a nie co tam sobie gdzies wpisal.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 16. Data: 2009-07-20 19:30:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > Tak wiem ring swiatlowodowy i serwery w Krakowie/Poznaniu/Gdansku i
    > warszawie.... ale po co do muchy strzelac z armaty,

    a) nie do muchy, Neostrada itp. to chyba nie jest jakas niepowazna
    zabawka dla garski dzieci? Koszty zapewnienia redundancji sa
    minimalne w porownaniu do wielkosci instalacji.
    b) nawet nie musi byc ring, wystarczy ze DSLAM bedzie mogl uzywac np.
    kilku serwerow, round-robin w razie braku odpowiedzi itp. (nie wiem
    czy obecny soft na to pozwala, ale jestem przekonany ze to nie
    problem dla TPSA).
    c) nawet bez grzebania w DSLAMach (centralnego, przeciez nie osobistego)
    mozna to zrobic na wiele sposobow, z ktorych kazdy eliminuje punkty
    krytyczne dla calej sieci (choc oczywiscie w dalszym ciagu sa takie
    punkty dla kazdego klienta - ale nie sa one wspolne dla wszystkich).

    A swoja droga o jakich "modemach optycznych" piszesz to nie mam pojecia.
    Ale ja nie okreslam takich rzeczy jak np. STM-1 mianem "modemow", moze
    to dlatego.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2009-07-20 19:32:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl> writes:

    > Oczywiście nie mówię, że TPSA tak ma, ale chodzi mi o to, że _da_się_
    > zrobić taki setup, żeby nie było ani jednego punktu krytycznego.

    Wlasnie, dokladnie to staralem sie przekazac (z jakim skutkiem to nie
    wiem). Z tym dodatkiem, ze TPSA nie wydaje sie tego tak robic niestety.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2009-07-20 21:42:34
    Od: Marcin Kuczera <m...@u...leon.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > przynajmniej powinno byc) do ktorego fizycznego portu podpiety jest
    > klient, a nie co tam sobie gdzies wpisal.

    łatwiej się zarządza user/pass, wierz mi.

    A co do autoryzacji na dslamach, to jest to dziwne, ja bym to robił na
    BRASach, tam też bym kreował cały profil subscribera.

    Ciekawe jak to tam dokładnie jest robione..

    Marcin

  • 19. Data: 2009-07-20 21:58:58
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Mon, 20 Jul 2009 21:16:12 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Tzn. w sensie "raw bit rate" na DSLu? IIRC wprowadzili to gdy userzy
    > "pozyczali" sobie loginy itd.

    To na porcie ma ustawione synchro.

  • 20. Data: 2009-07-20 22:12:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marcin Kuczera <m...@u...leon.pl> writes:

    > łatwiej się zarządza user/pass, wierz mi.

    Ale to nie jest kwestia wiary, to jest dla mnie oczywiste.
    Tyle ze konsekwencje tego sa takie, ze TPSA nie moze skojarzyc user/pass
    z fizycznym portem.

    Teraz zastanawiam sie co sie dzieje w przypadku kryminalnym, gdy np.
    popelniono jakies ciezkie przestepstwo i prokurator chce dojsc z ktorej
    linii zostalo to zrobione. Takze user/pass, czy jest tez linia?
    (oczywiscie linia nie gwarantuje ze wiemy kto jest sprawca, ale
    user/pass do takich rzeczy chyba w ogole sie nie nadaje).
    --
    Krzysztof Halasa