  • 21. Data: 2014-03-10 00:48:25
    Temat: Re: Autotransformator
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 09 Mar 2014 21:41:35 +0100, mk napisał(a):
    > Tak, głównie dlatego że napięcie na zwój jest niewielkie, a rezystancja
    > szczotki nie pomijalna.
    > Dodatkowo problem jest zmniejszany przez szczotkę o specjalnej
    > konstrukcji w autotransformatorach ze szczotką ślizgową (ale może
    > rolkowe też?) tj. taka szczotka przewodzi anizotropowo -- rezystancja w
    > kierunku wybieraka jest wyraźnie mniejsza aniżeli rezystancja szczotki w
    > prostopadłym kierunku.

    Raczej bez znaczenia - i tak zaraz musi byc jakis punkt wspolny.

    Te autotransformatory dopuszczaly chyba z 10A - 1 ohm to byloby juz
    sporo.

    J.

  • 22. Data: 2014-03-10 01:30:56
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "J.F."
    > Raczej bez znaczenia - i tak zaraz musi byc jakis punkt wspolny.
    Jeżeli tak jest z tymi szczotkami (anizotropowość) to may 2R a nie 1R.

    Robert

  • 23. Data: 2014-03-10 10:43:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Mar 2014 01:30:56 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
    > "J.F."
    > Jeżeli tak jest z tymi szczotkami (anizotropowość) to may 2R a nie 1R.

    Jest to troche lepiej, ale nadal malo.

    No chyba ze ... dla zwarcia zwoju 2R, dla wyprowadzanego pradu R/2 -
    moze i sensownie.

    J.

  • 24. Data: 2014-03-10 21:36:55
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2014-03-10 10:43, J.F. pisze:

    > Jest to troche lepiej, ale nadal malo.
    >
    > No chyba ze ... dla zwarcia zwoju 2R, dla wyprowadzanego pradu R/2 -
    > moze i sensownie.

    Bingo!
    Zakładając nieprzewodzenie szczotki w kierunku poprzecznym*) rezystancja
    zwierająca zwoje jest 4-krotnie większa niż rezystancja od zwojów do
    wybieraka.

    Padło, że prąd wyjściowy autotransformatora to max 10 A. Dodatkowo
    przyjmijmy napięcie międzyzwojowe 0,5 V.
    Na szybko licząc optymalna rezystancja szczotki na ścieżce zwój-wybierak
    to 50 mOhm, gdzie optimum to minimum mocy na szczotce przy prądzie
    wyjściowym autotransformatora 10 A.
    Dodatkowo licząc rozpływ prądów dla powyższego punktu optymalnego
    okazuje się, że składowa powrotna prądu zwarcia i połowa prądu
    użytecznego znoszą się! Dla maksymalnego prądu wyjściowego nie płynie
    prąd zwarcia!
    Czyli dla maksymalnego prądu obciążenia wychodzi mi 5 W strat na
    szczotce tj. całkiem znośnie.
    Dla pracy jałowej moc wydzielana na szczotce to 2,5 W.
    ...oczywiście ciągle mając w pamięci, że dysponujemy mocno
    wyidealizowaną szczotką oraz to że zwierana jest tylko para sąsiednich
    zwojów.

    Proszę sprawdzić rachunki, liczyłem na kolanie...

    *) anizotropowość przewodności szczotki grafitowej spokojnie może
    przekraczać rząd wielkości; można by sobie wyobrazić super-szczotkę
    wykonaną podobnie jak gumki łączeniowe PCB-LCD, które w zasadzie nie
    przewodzą "w poprzek"; no i jak wykonać anizotropową rolkę grafitową?

    pzdr
    mk

  • 25. Data: 2014-03-10 21:36:57
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2014-03-10 00:17, Robert Wańkowski pisze:
    > "mk"
    >

    > Coś w rodzaju komutatora?
    >
    > Robert

    Tak!