  • 71. Data: 2022-05-01 14:37:23
    Temat: Re: Auta elektryczne
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 30 Apr 2022 13:15:39 +0200, trybun

    >> Plus PV do kompletu i PC.
    > To mechanizm powiązany.

    Nie ma takiego warunku, jak będzie PC to mniej z PV będzie na EV.
    Dla przykładu ja mam w nowym domu 10kWp, 3500kWh idzie na PC,
    3000kWh idzie na prąd bytowy i zostaje raptem 3000-4000kWh
    na PHEVa -- a ten pożera mi 5000kWh rocznie. W drugim domu
    mam PV 4,5kWp, ale że to stary durszlak to tu sama pompa
    pożera 7000kWh, więc ani na bytowy ani na EV nie wystarczy
    z PV, więc idzie w 2T, jeśli się ładuje samochód.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 72. Data: 2022-05-01 14:43:00
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 30 Apr 2022 10:14:21 +0200, Piotr

    > Jakoś widzę że większość na grupach właśnie tak twierdzi, szczególnie
    > zachwalając kupowanie elektryka i pisząc że przecież prąd do niego mają
    > za darmo z PV.

    PV jest powszechnie montowane od 5 lat, jak ktoś dobrą cenę miał
    na montaż, to już może mieć "zwróconą" instalację i może tak sobie
    pisać. Chociaż wtedy to będzie trochę tzw. kreatywna ksiegowość,
    tj. liczenie prądu w G11 zamiast G12. Aczkolwiek są tacy, co sobie
    nie pozwalają chomąto zakładać w imię niższych kosztów.

    > Twoje podejście jest logiczne i sensowne, ja wole liczyć długofalowo i
    > wole uważać że w ciągu 12 lat dzięki inwestycji w pierwszym roku mam ten
    > prąd ostatecznie przez cały okres za 1/4 ceny :).

    Wiesz, ja sobie sam PV montowałem, jak piszę ludziom że po odliczeniach
    mnie kWp kosztował 1500 zł (czyli instalacja 10kWp końcowo 15 tys.)
    to nie wierzą. I co poradzisz. ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 73. Data: 2022-05-01 23:25:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Apr 2022 09:53:23 +0200, Myjk napisał(a):

    > Fri, 29 Apr 2022 01:15:09 +0200, Adam

    > Ale skoro w Outlanderze sięda napędzać koła z pomocą ICE i bez skrzyni
    > biegów, to po co w innych montować kolejny element który się może zesrać?

    Wg niektórych osób wadą jest, że ICE nie może napędzać pojazdu do ok. 70
    km/h.
    Wg mnie brak skrzyni to zaleta, okupiona większym zużyciem paliwa dla
    prędkości mniejszych od ok. 70 km/h - bo wtedy ICE napędza agregat, który
    napędza elektryki.

    Faktem jest, że (chyba) tylko outlander ma taki układ. Reszta PHEV-ów ma
    skrzynię biegów, więc ICE może napędzać pojazd w pełnym zakresie prędkości.
    Zaleta: ICE może pracować w najefektywniejszym zakresie obrotów dla
    szerokiego zakresu prędkości.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 74. Data: 2022-05-02 15:21:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Sunday, May 1, 2022, 11:25:47 PM, you wrote:

> [...]
    > Wg mnie brak skrzyni to zaleta, okupiona większym zużyciem paliwa dla
    > prędkości mniejszych od ok. 70 km/h - bo wtedy ICE napędza agregat, który

    Sprawność układu generator-silnik elektryczny jest porównywalna ze
    sprawnością skrzyni biegów...

> [...]
    > skrzynię biegów, więc ICE może napędzać pojazd w pełnym zakresie prędkości.
    > Zaleta: ICE może pracować w najefektywniejszym zakresie obrotów dla

    Nie mam pojęcia, co to ICE, ale Hondy nie mają skrzyni biegów w swoich
    hybrydach. Do pewnej prędkości silnik elektryczny zasilany z
    akumulatora lub generatora, wyżej zasprzęgla się silnik spalinowy a
    jeszcze wyżej następuje powrót do układu generator/elektryczny. W
    efekcie masz wrażenie pracy 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów,
    pracującej bez szarpnięć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 75. Data: 2022-05-02 19:30:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 May 2022 15:21:13 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Adam,
    >
    > Sprawność układu generator-silnik elektryczny jest porównywalna ze
    > sprawnością skrzyni biegów...

    Na pewno? toyota cos pisala, ze kiepska, i kombinowala swoje HSD.

    sa tu dwa niuanse:
    -ICE moze pracowac w innych warunkach, przez co sprawnosc rosnie ...
    ale jak ma ładować baterie, a potem rozładowywac, to moze spada.

    -akurat ~70 to sie w Polsce czesto zdarza, na zwyklej drodze za jakims
    tirem czy inna zawalidrogą

    > Nie mam pojęcia, co to ICE,

    silnik spalinowy.

> [...]
    > akumulatora lub generatora, wyżej zasprzęgla się silnik spalinowy a
    > jeszcze wyżej następuje powrót do układu generator/elektryczny. W

    Eee - chyba nie. to by dużą moc musieli przenosic elektrycznie.

    > efekcie masz wrażenie pracy 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów,
    > pracującej bez szarpnięć.

    J.

  • 76. Data: 2022-05-02 21:47:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Apr 2022 20:49:44 +0200, Myjk wrote:
    > Thu, 28 Apr 2022 13:49:20 +0200, trybun
    >
    > Nic nie telepie samochodu, jest zdecydowanie ciszej w BEV, nawet jeśli
    > porównywać segment B w BEV do D w ICE. O ile nie jesteś gumowym uchem jak
    > J.F. to już wrócić do spaliniaka nie będziesz chciał. Do tego w standardzie
    > grzanie i co ważniejsze chłodzenie postojowe kabiny zdalnie uruchamiane. I
    > nigdy więcej zmarzniętego czy co gorsza spoconego rowa. :P

    "w standardzie", bo moze byc takowe i w spaliniaku.

    Przy czym grzanie ... w spaliniaku malo potrzebne, i nie jest to
    kosztem zasiegu :-)

    Chlodzenie ... no, z tym trudniej i by sie bardziej przydalo, ale
    znow - kosztem zasiegu. Chyba, ze parking z gniazdkiem ...

    J.

  • 77. Data: 2022-05-02 21:51:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 1 May 2022 23:25:47 +0200, Adam

    > Wg niektórych osób wadą jest, że ICE nie może napędzać
    > pojazdu do ok. 70 km/h.

    Wg ignorantów.

    > Wg mnie brak skrzyni to zaleta, okupiona większym zużyciem paliwa dla
    > prędkości mniejszych od ok. 70 km/h - bo wtedy ICE napędza agregat, który
    > napędza elektryki.

    Nie jest wcale większe zużycie paliwa. A już z pewnością jest zdecydowanie
    mniejsze niż czysty ICE, przynajmniej na przykładzie Outlandera.

> [...]
    > skrzynię biegów, więc ICE może napędzać pojazd w pełnym zakresie prędkości.
    > Zaleta: ICE może pracować w najefektywniejszym zakresie obrotów dla

    No więc o to się temat rozbija, stąd jestem zdziwiony że ktoś mógł wpaść na
    pomysł aby do systemu plugin jeszcze pakować skrzynię biegów do ICE.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 78. Data: 2022-05-02 22:01:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 May 2022 21:51:12 +0200, Myjk wrote:
    > Sun, 1 May 2022 23:25:47 +0200, Adam
    >
    > Wg ignorantów.

    > Nie jest wcale większe zużycie paliwa. A już z pewnością jest zdecydowanie
    > mniejsze niż czysty ICE, przynajmniej na przykładzie Outlandera.

    A ile on pali w dluzszej trasie, i przy jakiej predkosci?

    > No więc o to się temat rozbija, stąd jestem zdziwiony że ktoś mógł wpaść na
    > pomysł aby do systemu plugin jeszcze pakować skrzynię biegów do ICE.

    "skrzynia" to bardziej z nazwy.
    Przekładnia dla silnika elektrycznego czesto i tak jest, dla ICE musi
    byc, nawet twoj "bezposredni" ma dyfer z przekladnią.
    A skoro w trasie samochod napedza jednak ICE, to i biegi sie przydaja.
    Np. dwa, bo wiecej nie trzeba.

    J.

  • 79. Data: 2022-05-02 22:45:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 2 May 2022 22:01:12 +0200, J.F

    > A ile on pali w dluzszej trasie, i przy jakiej predkosci?

    Do 140/h pali mniej niż ICE, oczywiście im wolniej tym większa różnica.
    Powyżej 140 pali tyle samo, tylko Vmax mniejsza, bo AFAIR 170 vs 190 w ICE.

> [...]
    > byc, nawet twoj "bezposredni" ma dyfer z przekladnią.
    > A skoro w trasie samochod napedza jednak ICE, to i biegi sie przydaja.

    Nie trzeba, szczególnie w PHEV, który z założenia
    jest autem miejskim a nie autostradowym.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 80. Data: 2022-05-02 23:07:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 May 2022 22:45:29 +0200, Myjk wrote:
    > Mon, 2 May 2022 22:01:12 +0200, J.F
    >
    > Do 140/h pali mniej niż ICE,

    A tak konkretnie ile ?

    > oczywiście im wolniej tym większa różnica.

    to wcale nie jest takie oczywiste.

    > Powyżej 140 pali tyle samo, tylko Vmax mniejsza, bo AFAIR 170 vs 190 w ICE.

    A skad ta roznica? "zle" dobrane przelozenie?
    Bo chyba nie jakies opory?

    > Nie trzeba, szczególnie w PHEV, który z założenia
    > jest autem miejskim a nie autostradowym.

    i dlatego ma predkosc 170km/h :-)

    Moze po prostu badania rynkowe wykazaly, ze klient czesto wyjezdza z
    miasta :-)

    J.