-
1. Data: 2010-12-03 08:26:55
Temat: Akumulator zimą
Od: Artur Frydel <a...@g...com>
Witam.
Mam bmw 525tds '93 rocznik. Czyli dwu i pół litrowy diesel.
Akumulator to jakiś "Aris" (chyba to jest centra). Wiek - 3 lata.
Problem jest taki;
10 dni temu ładowałem akumulator prostownikiem. W tym okresie miałem parę
krótkich tras - w sumie przejechane około ~70km.
Wczoraj maszyna nie chciała już zapalić. Oczywiście padł aku (w chwili
obecnej ładuje się prostownikiem). Latem i jesienną porą nie miałem takiego
problemu - pojawił się dopiero teraz.
Akumulator ma poprawny poziom elektrolitu, przeczyszczone styki.
Pytania;
1.Jak sprawdzić stan akumulatora? Czy w specjalistycznym sklepie zajmującym
się sprzedażą akumulatorów fachowcy są w stanie sprawdzić sprawność aku?
2. Proszę mnie upewnić w kwestii poprawnego ładowania akumulatora z
alternatora. Napięcie na akumulatorze ma wynosić;
Około 12,5 V na postoju.
13,8V - 14,5V podczas pracy silnika.
Czy tak ma być? Czy to prawda że podczas zmiany obrotów silnika napięcie
ładowania nie powinno się zbytnio wahać?
No i pytanie główne;
Czy to jest normalne, że po 10 dniach średniego mrozu umiera 3-letni
akumulator?
--
Artur 'bzyk' Frydel
Everybody should believe in something, I believe I'll have
another drink.
-
2. Data: 2010-12-03 08:34:58
Temat: Re: Akumulator zimą
Od: Grzegorz <b...@b...com>
Hello Artur Frydel !:
> Pytania;
> 1.Jak sprawdzić stan akumulatora? Czy w specjalistycznym sklepie zajmującym
> się sprzedażą akumulatorów fachowcy są w stanie sprawdzić sprawność aku?
Tak - pod dużym obciążeniem. Ale to nie to samo, co przy -20 ... No i
podaj gęstość elektrolitu, sam pozion niewiele mówi.
> 2. Proszę mnie upewnić w kwestii poprawnego ładowania akumulatora z
> alternatora. Napięcie na akumulatorze ma wynosić;
> Około 12,5 V na postoju.
OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!
> 13,8V - 14,5V podczas pracy silnika.
OK.
> Czy tak ma być? Czy to prawda że podczas zmiany obrotów silnika napięcie
> ładowania nie powinno się zbytnio wahać?
POd obciążeniem alternator nie wyrabia się na biegu jałowym. Ale tak od
1500 o/min już powinien.
>
> No i pytanie główne;
> Czy to jest normalne, że po 10 dniach średniego mrozu umiera 3-letni
> akumulator?
Tak, bywa że pada. Kup coś dobrego, nic z supermarketu. Ja kiedyś
wywaliłem niby dobry Banner po 2 latach.
pzdrw.
--
Grzegorz
maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1
-
3. Data: 2010-12-03 09:58:06
Temat: Re: Akumulator zimą
Od: Artur Frydel <a...@g...com>
Day Fri, 03 Dec 2010 08:34:58 +0100, Grzegorz wrote:
> Hello Artur Frydel !:
>
>> Pytania;
>> 1.Jak sprawdzić stan akumulatora? Czy w specjalistycznym sklepie zajmującym
>> się sprzedażą akumulatorów fachowcy są w stanie sprawdzić sprawność aku?
>
> Tak - pod dużym obciążeniem. Ale to nie to samo, co przy -20 ... No i
> podaj gęstość elektrolitu, sam pozion niewiele mówi.
Hmm.. a jak sprawdzić gęstość elektrolitu w warunkach domowych?
>
>> 2. Proszę mnie upewnić w kwestii poprawnego ładowania akumulatora z
>> alternatora. Napięcie na akumulatorze ma wynosić;
>> Około 12,5 V na postoju.
>
> OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!
Analogi już mało spotykane są :) I ja też mierzę cyfrówką.
>
> Tak, bywa że pada. Kup coś dobrego, nic z supermarketu. Ja kiedyś
> wywaliłem niby dobry Banner po 2 latach.
Rzecz to oczywista.
--
Artur 'bzyk' Frydel
Gość w dom Bóg wie po co???
-
4. Data: 2010-12-03 10:26:25
Temat: Re: Akumulator zimą
Od: "Robert_J" <d...@o...pl>
> OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!
???? Możesz to uzasadnić? ;-)
-
5. Data: 2010-12-03 10:46:07
Temat: Re: Akumulator zimą
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-12-03 10:26, Robert_J pisze:
>> OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!
>
> ???? Możesz to uzasadnić? ;-)
Wszystkie cyfrowe jakie mam, w tym dwa najtańsze marketowe za 20 zł
pokazują to samo +- 0.05V (w zakresie 20V). W czasach analogów
nie było tak różowo.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
6. Data: 2010-12-03 10:51:17
Temat: Re: Akumulator zimą
Od: Filip KK <n...@n...pl>
W dniu 2010-12-03 09:58, Artur Frydel pisze:
> Hmm.. a jak sprawdzić gęstość elektrolitu w warunkach domowych?
>>
Jak będziesz ładować aku, to podsuń jakieś naczynie pod wężyk spustowy
do nadmiaru elektrolitu. Bo znając życie masz bezobsługowy i jego nie
rozbierzesz. Ja raz rozebrałem ale cały zmasakrowałem, nadawał się tylko
na śmietnik. Tzn. do utylizacji :D
-
7. Data: 2010-12-03 11:05:50
Temat: Re: Akumulator zimą
Od: Robson <r...@...pl>
W dniu 2010-12-03 10:46, Jakub Witkowski pisze:
> W dniu 2010-12-03 10:26, Robert_J pisze:
>>> OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!
>>
>> ???? Możesz to uzasadnić? ;-)
>
> Wszystkie cyfrowe jakie mam, w tym dwa najtańsze marketowe za 20 zł
> pokazują to samo +- 0.05V (w zakresie 20V). W czasach analogów
> nie było tak różowo.
Było znacznie lepiej. Wystarczy niewielkie tętnienie napięcia i przy
czasie próbkowanie takiego wskaźnika ok.0,5s pomiar możesz sobie....
darować ;)
R
-
8. Data: 2010-12-03 11:36:25
Temat: Re: Akumulator zimą
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-12-03 11:05, Robson pisze:
> W dniu 2010-12-03 10:46, Jakub Witkowski pisze:
>> W dniu 2010-12-03 10:26, Robert_J pisze:
>>>> OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!
>>>
>>> ???? Możesz to uzasadnić? ;-)
>>
>> Wszystkie cyfrowe jakie mam, w tym dwa najtańsze marketowe za 20 zł
>> pokazują to samo +- 0.05V (w zakresie 20V). W czasach analogów
>> nie było tak różowo.
>
> Było znacznie lepiej. Wystarczy niewielkie tętnienie napięcia i przy czasie
próbkowanie takiego wskaźnika ok.0,5s pomiar możesz sobie.... darować ;)
Nie stwierdzam.
Gdy mierzę prostokąt (PWM) pokazuje prawidłowo uśrednioną wartość,
już od jakichś 10 hz w górę pomiar jest stabilny. Również w samochodzie
na wolnych obrotach i dużym obciążeniu nic nie skacze.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
9. Data: 2010-12-03 13:00:01
Temat: Re: Akumulator zimą
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Artur Frydel" <a...@g...com> napisał
> 1.Jak sprawdzić stan akumulatora? Czy w specjalistycznym sklepie
> zajmującym
> się sprzedażą akumulatorów fachowcy są w stanie sprawdzić
> sprawność aku?
Podlaczaja miernik ktory mierzy napiecie ale jednoczesnie obciaza
aku sporym pradem.
Jesli zechce im sie dluzej przytrzymac, to mozna conieco powiedziec
o aku.
Tylko dobrze by bylo zebys po ladowaniu odczekal ze dwie doby -
moze ma zwarcie wewnetrzne.
> 2. Proszę mnie upewnić w kwestii poprawnego ładowania akumulatora
> z
> alternatora. Napięcie na akumulatorze ma wynosić;
> Około 12,5 V na postoju.
Swiezo po ladowaniu akumulator ma nawet 13.2V, potem stopniowo
spada.
> 13,8V - 14,5V podczas pracy silnika.
> Czy tak ma być? Czy to prawda że podczas zmiany obrotów silnika
> napięcie
> ładowania nie powinno się zbytnio wahać?
Gdzies w okolicach obrotow jalowych wydajnosc alternatora ma prawo
byc mniejsza i napiecie moze wtedy bardziej skakac.
Wazne zeby z wlaczonymi swiatlami, grzaniem itp na podniesionych
obrotach nadal bylo choc te 13.5V - znaczy sie laduje.
> Czy to jest normalne, że po 10 dniach średniego mrozu umiera
> 3-letni
> akumulator?
Raczej nie. Ale teraz co auto to inaczej. Jesli masz spoczynkowy
pobor pradu np 100mA, to po 10 dniach znika 24Ah, i zima moze juz
nie odpalic.
J.
-
10. Data: 2010-12-03 13:02:54
Temat: Re: Akumulator zimą
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury>
>>> OK, ale cyfrowym miernikiem !!!!
>> ???? Możesz to uzasadnić? ;-)
>
> Wszystkie cyfrowe jakie mam, w tym dwa najtańsze marketowe za 20
> zł
> pokazują to samo +- 0.05V (w zakresie 20V). W czasach analogów
> nie było tak różowo.
Porzadny analog ma klase np 1 (1% zakresu) .. i ja ma.
Chinskie badziewie z supermarketu z reguly dziala dobrze, ale
trzeba zalozyc ze bez sprawdzenia to zadnej klasy nie ma :-)
Inna sprawa ze ten 1% zakresu np 30V to jest 0.3V i diagnostyka
akumulatora nie jest juz taka oczywista.
J.