  • 1. Data: 2015-10-26 16:17:39
    Temat: Akumulator ołowiowy AGM czy zwykły do zasilania awaryjnego przetwornicy 230V
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Z lektury http://techtron.pl/i17,jaki-akumulator-wybrac.html wynika, że do
    zasilania przetwornic należy stosować akumulatory AGM.
    Czy faktycznie zwykły ołowiowy samochodowy się do tego celu nie nadaje?
    Typowy samochodowy szybko będzie zajeżdżony jak będzie miał takie głębokie
    cykle naładowanie->rozładowanie do 10,8V?
    Typowe samochodowe nadają się tylko do chwilowych obciążeń rozrusznikiem i
    od razu ładowanie alternatorem? Czyli tolerują i po 200A w impulsie
    rozruchowym, ale nie lubią ciągłego obciążenia aż się rozładują nim do
    10,8V.
    Będzie się taki zwykły samochodowy gniewać na obciążenie np przez 12h? Prąd
    pobierany około 8A (100W). Szybciej straci swoją realną pojemność niż taki
    AGM?
    Patrząc na ceny typowa 180Ah Centry kosztuje ~600zł
    AGM 180Ah ~1700zł więc różnica cenowa ostra.
    Czy raczej to całe AGM to jakiś marketing i różnice jakieś tylko kosmetyczne
    będą?

  • 2. Data: 2015-10-26 16:29:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Oct 2015 16:17:39 +0100, "jedrek" <jedrek@jedrek> wrote:
> [...]
    > zasilania przetwornic należy stosować akumulatory AGM.
    > Czy faktycznie zwykły ołowiowy samochodowy się do tego celu nie

    Od 5 lat używam samochodowy 120 ah podłączony do zwykłego ups 300VA,
    nie ma żadnych problemów, jedyne co musiałem zmienić to przerobić
    sterowmik dołączony do nut bo wyłączał go zbyt wcześnie.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-10-26 16:41:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello jedrek,

    > Z lektury http://techtron.pl/i17,jaki-akumulator-wybrac.html wynika, że do
    > zasilania przetwornic należy stosować akumulatory AGM.
    > Czy faktycznie zwykły ołowiowy samochodowy się do tego celu nie nadaje?

    Nadaje się.

    > Typowy samochodowy szybko będzie zajeżdżony jak będzie miał takie głębokie
    > cykle naładowanie->rozładowanie do 10,8V?

    To nie rozładowuj tak głęboko.

> [...]
    > pobierany około 8A (100W). Szybciej straci swoją realną pojemność niż taki

    Nie pozwalaj na głębokie rozładowanie, to pożyje.

    > Patrząc na ceny typowa 180Ah Centry kosztuje ~600zł
    > AGM 180Ah ~1700zł więc różnica cenowa ostra.
    > Czy raczej to całe AGM to jakiś marketing i różnice jakieś tylko kosmetyczne
    > będą?

    Przede wszystkim AGM są szczelne i mogą pracować w różnych pozycjach.
    Jeśli nie będziesz akumulatora przewracał, to mokry, przy tak niskim
    prądzie da radę bez problemu. Akumulatorom szkodzi pozostawianie
    rozładowanego bez ładowania a nie rozładowywanie jako takie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2015-10-26 17:34:35
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    :
    : > (...)
    : >
    :
    : Akumulatorom [ołowiowym?] szkodzi pozostawianie
    : rozładowanego bez ładowania a nie rozładowywanie
    : jako takie.
    :

    Dobrze prawisz! W trakcie rozładowania akumulatora zachodzi przekształcenie się
    materiałów obu elektrod w stały siarczan ołowiu, co jest procesem odwracalnym.
    Podczas ładowania rozpuszczaj się on, ale owo rozpuszczanie napotka na
    przeszkody, jeśli one zmieni on swą postać krystaliczną, co zachodzi podczas
    "leżakowania" rozładowanego akumulatora: siarczan ołowiu po pewnym czasie
    przechodzi w stan krystaliczny, będący elektrycznym izolatorem i trudno
    reagującym, powodującym spadek pojemności akumulatora. W takiej sytuacji
    niemożliwe staje się naładowanie akumulatora, gdyż skrystalizowany siarczan
    ołowiu nie bierze udziału w procesach chemicznych.

    Kiedy w rozładowanym akumulatorze napięcie na biegunach spadnie do 1,8 V na
    ogniwo -- akumulator należy *niezwłocznie* naładować.

    A odnosząc to bezpośrednio do problemu kol. Jędrka: jeśli długo nie będzie
    zasilania, to byłby problem ale... gdzieś tak po kilku dniach, a może nawet
    dłużej! Jakieś kilkanaście godzin bez powtórnego naładowania, akumulator zniesie
    bez uszczerbku na zdrowiu. A żeby dodatkowo zmniejszyć obawy o "głębokie
    rozładowanie" -- trzeba się zaopatrzyć w większy akumulator, ze sporym zapasem
    pojemności, i tyle.

    --
    Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
    dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom - zależy ZNACZNIE bardziej.

  • 5. Data: 2015-10-26 17:58:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-10-26 o 17:34, (c)RaSz pisze:

> [...]
    > rozładowanie" -- trzeba się zaopatrzyć w większy akumulator, ze sporym zapasem

    Dodałbym, że w przyrodzie oprócz samochodowych (w domyśle rozruchowych)
    istnieją jeszcze akumulatory trakcyjne.
    Bywają też akumulatory konstrukcyjnie przystosowane do "cięższych"
    warunków, np. spiralne Optima Blue.

    Natomiast znajomi mówili (ja tego nie weryfikowałem), że do przetwornicy
    najlepiej kupować najzwyklejsze akumulatory w sklepie "dla ciągników i
    ciężarówek" - czyli możliwie najprostszy konstrukcyjnie, a przy okazji
    tańszy od różnych zwymyślanych. Przynajmniej pożyje kilka razy dłużej,
    niż współczesne, zaprojektowane na 5 lat pracy ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2015-10-26 23:48:11
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "RoMan Mandziejewicz" news:9232964713$20151026164135@squadack.com

    > To nie rozładowuj tak głęboko.

    Czy 10,8V mierzone na klemach dla akumulatora pod obciążeniem 1/10 Q czyli
    18A dla 180Ah to jest już zabójstwo? 10,8V podają jako końcowe i żeby
    poniżej już nie schodzić, bo będzie trwałe zasiarczenie.
    Czyli mam rozumieć, że AGM mają tylko to "lepsze" że elektrolit nie wylewa
    się, bo korków odkręcanych do cel nie ma? A charakterystyka ładowanie,
    rozładowanie, samorozładowanie, zależność napięcia od obciążenia czyli
    rezystancje wewnętrzne są takie same dla zwykłego ołowiowca i AGM?

    W katalogu
    http://www.akumulator.pl/sites/default/files/katalog
    _centra_interaktywny.pdf
    na str. 9 jest zestawienie.
    Z tego co pamiętam zwykła centra Standard miała najmniejszy efekt
    samorozładowania, potem Plus i najszybciej ponoć energię traci Futura - coś
    za coś, na mrozie większy kop, a w zamian większe samorozładowanie. Czyli
    najprostszy Standard powinien być w tutejszym zastosowaniu najlepszy?

  • 7. Data: 2015-10-26 23:53:40
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    " (c)RaSz" news:562e560a$0$9560$65785112@news.neostrada.pl

    > bez uszczerbku na zdrowiu. A żeby dodatkowo zmniejszyć obawy o "głębokie
    > rozładowanie" - trzeba się zaopatrzyć w większy akumulator, ze sporym
    > zapasem
    > pojemności, i tyle.

    To już raczej będzie trudno coś więcej niż w jednym bloku zaplanowane 180Ah
    W hurtowni mi mówili, że jakąś tam 200Ah jeszcze mają.
    Uważam, że 180Ah to nie będzie jakoś katowane gdy będzie z niego dojony prąd
    10A.
    W końcu nie planuje przecież napędzać przetwornicy z małego akumulatorka
    43Ah.

    1,8V na celę podajesz jako jałowe czy pod obciążeniem? Jeżeli obciążone to
    ile do pomiaru? Prądem 1/10 pojemności?

  • 8. Data: 2015-10-26 23:57:24
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Marek" news:almarsoft.7707688403904891968@news.neostrada.pl

    > Od 5 lat używam samochodowy 120 ah podłączony do zwykłego ups 300VA,

    Centra czy w coś innego celować?

  • 9. Data: 2015-10-27 01:22:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Oct 2015 23:57:24 +0100, "jedrek" <jedrek@jedrek> wrote:
    > Centra czy w coś innego celować?

    Jutro sprawdzę bo już nie pamiętam ale na pewno nie był.to jakiś
    drogi aku.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-10-27 07:37:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello jedrek,

    > Czy 10,8V mierzone na klemach dla akumulatora pod obciążeniem 1/10 Q czyli
    > 18A dla 180Ah to jest już zabójstwo? 10,8V podają jako końcowe i żeby
    > poniżej już nie schodzić, bo będzie trwałe zasiarczenie.

    To nie tak. Im głębiej będziesz rozładowywał, tym mniej cykli
    rozładowania/ładowania uzyskasz. Zazwyczaj przy rozładowaniu do
    1.8V/ogniwo masz ledwie kilkaset cykli.

> [...]
    > rozładowanie, samorozładowanie, zależność napięcia od obciążenia czyli
    > rezystancje wewnętrzne są takie same dla zwykłego ołowiowca i AGM?

    Przy małych prądach ładowania/rozładowania nie widzę istotnych różnic.
    Chemia w końcu jest ta sama. Różnice na pewno są przy wysokich
    prądach, tam, gdzie zaczynają mieć znaczenie szczegóły.

> [...]
    > za coś, na mrozie większy kop, a w zamian większe samorozładowanie. Czyli
    > najprostszy Standard powinien być w tutejszym zastosowaniu najlepszy?

    Ale wierzysz w te zestawienia? Bo ja nie bardzo. A od Centry trzymam
    się ostatnio na kilometr.

    --
    Best regards,
    RoMan