  • 11. Data: 2003-05-04 16:56:57
    Temat: Re: ACN i ich firewall na port 113
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Miernik napisal(a) [03 May 2003]:

    > Tez jestem adminem u ISP i do glowy by mi nie przyszlo blokowac port
    > 25 poza siec.

    Czasami tak sie robi zeby w jakis sposob miec hamulec na:
    - spam (glownie operatorzy DSL, dial-up)
    - wirusy (raczej w firmach)

    Oczywiscie wszystko zalezy od konkretnych realiow.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 12. Data: 2003-05-04 17:08:17
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Miernik <m...@c...pl> wrote:
    > Tez jestem adminem u ISP i do glowy by mi nie przyszlo blokowac port
    > 25 poza siec.

    Widocznie jakiś mały ISP. I bez własnych dialupów. Albo bez rozsądku.

    > Szczerze mowiac nie zapisalbym sie do Ciebie do sieci z
    > taka polityka.

    Twoja wola.

    Moi użytkownicy też nie mogą korzystać z portu 25. Nie po to mam
    serwer pocztowy z systemem antywirusowym.

    > Mozna wiedziec co Cie sklonilo do bycia takim paranoid-adminem?

    Doświadczenie.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 13. Data: 2003-05-05 07:05:36
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <s...@G...Gubernat.NET>, Przemys?aw 'Repcio'
    Gubernat wrote:

    > a) Romeo i Julia
    > b) spam z mojej podsieci

    Nie widze problemu ze zbadaniem ktory user poslal spam lub wirusa,
    nawet jesli slal go przez inny serwer SMTP niz moj (jesli sie ma logi
    wszystkich polaczen TCP - ja mam). I wtedy blokuje dostep do 25
    (zarowno na moj serwer jak i poza siec) tylko dla tego usera.

    > c) w sieci mam 99,99% klientów na IP z puli prywatnej

    Heh, spamerom mozna przymusowo dawac IP publiczne - niech sie sami
    pakuja na czarne listy a nie moj serwer :)

    > d) queue zale?y od serwera pocztowego w 30-40 sec mam zawsze wiadomo?ae co
    > si? sta?o..

    Wiem, ale jest jeszcze pare innych podowow:
    1) o jedno mniej ogniwo posrednie to mniejsza szansa na blad/awarie czegos
    2) wolnosc wybory serwera SMTP dla uzytkownika

    A ze tak sie zapytam: jak Twoj user ma wyslac maila spod innego adresu
    niz u Ciebie? Moze nie moze? Nie ma jak to monopol :)

    Mysle ze powinienes karac uzytkownikow troche bardziej selektywnie, i
    za rzeczywiste przewinienia a nie grupowo i za potencjalne.

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl

  • 14. Data: 2003-05-05 09:26:49
    Od: Rafal Wozniak <n...@r...wozniak.name>

    > A ze tak sie zapytam: jak Twoj user ma wyslac maila spod innego adresu
    > niz u Ciebie? Moze nie moze? Nie ma jak to monopol :)

    mo?e, mo?e wys?aae takiego maila. Co wpisze w pole from to jego brocha.

  • 15. Data: 2003-05-05 09:26:55
    Od: s...@c...infoland.int.pl (Lukasz Biegaj)

    Gubernat wrote:

> [...]
    > wszystkich polaczen TCP - ja mam). I wtedy blokuje dostep do 25
    > (zarowno na moj serwer jak i poza siec) tylko dla tego usera.

    Nie chodzi o dowiedzenie sie kto ma, tylko o zablokowanie mozliwosci
    rozsylania wirusow.

    > Heh, spamerom mozna przymusowo dawac IP publiczne - niech sie sami
    > pakuja na czarne listy a nie moj serwer :)

    Albo niech sami pakuja cala Twoja pule na czarna liste.

    --
    ** Lukasz Biegaj, BL661-RIPE, LPB1-6BONE, gnupg key id: 0680D337 **
    **** e-mail: s/spamtrap/pio/, jabber: l...@j...atman.pl ****

  • 16. Data: 2003-05-05 09:27:08
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Miernik napisal(a) [04 May 2003]:

    > Nie widze problemu ze zbadaniem ktory user poslal spam lub wirusa,

    Nie chodzi o zbadanie po fakcie, ale o zapobieganie.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 17. Data: 2003-05-05 09:27:17
    Od: Sierp <N...@s...netskasuj>

    Dnia Mon, 5 May 2003 07:05:36 +0000 (UTC)
    Miernik <m...@c...pl> naskrobał(a):

    :P

> [...]
    > wszystkich polaczen TCP - ja mam). I wtedy blokuje dostep do 25
    > (zarowno na moj serwer jak i poza siec) tylko dla tego usera.

    a mozna sobie darowac zabawe :)

    > Heh, spamerom mozna przymusowo dawac IP publiczne - niech sie sami
    > pakuja na czarne listy a nie moj serwer :)

    hę?
    po pierwsze - za spam takiego usera i tak odpowiada ISP
    po drugie - gosc spamuje a ja mam mu dac w nagrode publiczne IP?
    i mam pilnowac czy spamuje i po pierwszym zgloszeniu dac mu
    publiczne IP? żart?

    > Wiem, ale jest jeszcze pare innych podowow:
    > 1) o jedno mniej ogniwo posrednie to mniejsza szansa na blad/awarie czegos

    jak przestanie dzialac to i tak admin sie o tym dowie i musi naprawic, a
    tak mniej problemow ze zglaszanymi awariami ("poczta na wp mi nie dziala,
    zrob cos z tym")

    > 2) wolnosc wybory serwera SMTP dla uzytkownika

    fakt

    Sierp

    --
    Nieoficjalne FAQ grupy pl.comp.networking
    http://sierp.net/faq

  • 18. Data: 2003-05-05 14:50:55
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <b955c3$chk$1@nemesis.news.tpi.pl>, Lukasz Biegaj wrote:

    > Nie chodzi o dowiedzenie sie kto ma, tylko o zablokowanie mozliwosci
    > rozsylania wirusow.

    Dosc dziwna polityka - karac przez poplenieniem przestepstwa - tak na
    wszelki wypadek.

    Mam pomysl: blokowac userom ktorym zdarzylo sie rozeslac wirusa.
    Przynajmniej do czasu gdy nie zmienia systemu operacyjnego na jakis
    inny of produktow micro$yfu.

    > Albo niech sami pakuja cala Twoja pule na czarna liste.

    A znasz jakies czarne listy ktore "pakuja" pulami a nie pojedyncze IP?
    Bo z tego co ja wiem, to wszystkie ktorych uzywam (tzn list.dsbl.org
    sbl.spamhaus.org bl.spamcop.net relays.ordb.org
    proxies.blackholes.wirehub.net korea.blackholes.us china.blackholes.us
    ipwhois.rfc-ignorant.org spam.dnsrbl.net relays.osirusoft.com)
    pakuja pojedyncze adresy a nie hurtem klasy. Jedynie osirusoft.com
    korzystajac z bazy spews.org pakuje cale klasy, ale jedynie w
    przypadku braku checi wycinania spamu ze strony ISP. Jesli ISP (po
    fakcie, ale dosc szybko) zablokuje swoim niektorym delikwentom usluge
    SMTP, to nikt calej klasy na czarna liste Ci nie wpakuje. A jesli
    wpakuje to do niczego taka lista.

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl
    Truth about Bush's military operations:
    http://www.TruthAboutWar.org/

  • 19. Data: 2003-05-05 14:51:05
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <X...@1...69.11.157>, Marek Moskal wrote:

    > Nie chodzi o zbadanie po fakcie, ale o zapobieganie.

    To mozesz ustawic na przyklad ze user nie moze wiecej niz 256 razy
    dziennie nawiazac polaczenia SMTP z dowolnym serwerem (to sposob na
    zapobieganie spamowi).

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl
    You deserve free software. "free" as in "free speech"
    http://www.gnu.org/philosophy/why-free.html

  • 20. Data: 2003-05-06 11:05:45
    Od: Robert Redziak <n...@g...sniezka.org>

    On Mon, 5 May 2003 14:50:55 +0000 (UTC), Miernik
    <m...@c...pl> wrote:

    > Dosc dziwna polityka - karac przez poplenieniem przestepstwa - tak na
    > wszelki wypadek.

    Mylisz karę z polityką. Jeśli jest przyjęta polityka taka, że
    wszystko ma przechodzić przez lokalny serwer poczty, to ma
    przechodzić przez lokalny serwer poczty.

    > Mam pomysl: blokowac userom ktorym zdarzylo sie rozeslac wirusa.

    Zanim dostaniesz namiary gościa, ten może wyprodukować kilka
    tysięcy maili.

    r.
    ________
    robert rędziak 323GT-R GKŚST http://klubsubaru.pl
    GKŚST ostrzega: Brave Sir Lancisti bravely ran away...