  • 11. Data: 2013-11-19 08:11:57
    Temat: Re: ABS i "pralka"
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-11-18 23:42, Adam pisze:

    > Jakie skutki?

    Takie negatywne, czyli dla przykładu niepoprawny rozkład sił hamowania.

    > Czyżby w Polsce nie było żadnego samochodu bez ABS?

    Odróżniasz samochód bez ABS-u od samochodu z ABS z wyjętym
    bezpiecznikiem?

    (...)
    > W każdym razie wyjmując bezpiecznik (tylko na czas testów) z ABS, trzeba

    To testów czy cywilnej jazdy jak tu poprzednik zaproponował?

  • 12. Data: 2013-11-19 11:30:41
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-19 08:11, Artur Maśląg pisze:

> [...]
    > bezpiecznikiem?
    >
    > (...)
    >
    > To testów czy cywilnej jazdy jak tu poprzednik zaproponował?

    Pośpieszyłem się.
    Masz rację - za szybko myślałem ;)

    Oczywiście - do testów można.
    Do codziennej jazdy - tylko niektóre najstarsze ABS-y jednokanałowe
    można odłączyć, co zresztą też nie jest wskazane.
    Natomiast w nowszych autach, zwłaszcza tych z kontrolą trakcji - nie
    należy odłączać ABS.

    Sam zresztą kiedyś miałem problem, aby Land Roverem wyjechać z błota -
    kręcił tylko dwoma kołami po przekątnej. Problem znalazłem dopiero
    jakieś 2 godziny później - uszkodzone mocowanie czujnika pedału
    sprzęgła. Wciśnięcie sprzęgła rozłącza w tym aucie układy kontroli
    uślizgu kół, więc nie działały "blokady", realizowane przez hamowanie
    ślizgającego się koła. Ach, ta wszechobecna elektronika ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 13. Data: 2013-11-19 14:41:09
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-11-19 11:30, Adam pisze:

    > Pośpieszyłem się.
    > Masz rację - za szybko myślałem ;)
    >
    > Oczywiście - do testów można.

    Do testów to się zgadzam, tylko z tego niewielki sens w kontekście
    jazdy w realnych warunkach. Jeżeli już to się bawić samochodem
    bez ABS, bądź takim który jest przystosowany do jazdy bez niego.

    > Do codziennej jazdy - tylko niektóre najstarsze ABS-y jednokanałowe
    > można odłączyć, co zresztą też nie jest wskazane.

    Nie zgadzam się z jednokanałowością - można wyłączyć nawet w
    wielokanałowych, jeżeli funkcja ABS jest tylko stricte
    antypoślizgowa i nie jest on wykorzystywany przez inne systemy
    jako jeden z elementów wykonawczych.

    > Natomiast w nowszych autach, zwłaszcza tych z kontrolą trakcji - nie
    > należy odłączać ABS.

    Tak jak i w wielu starszych, które mają rozkład sił hamowania
    kontrolowany przez ABS, a nie stricte fizycznie, przez regulatory
    hydrauliczne.

    (...)
    > ślizgającego się koła. Ach, ta wszechobecna elektronika ;)

    Ano powszechna, aktywna i powala spokojnie i bezpiecznie
    jeździć.

  • 14. Data: 2013-11-20 01:34:26
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 18 Nov 2013 10:56:18 +0100, Jacek napisał(a):

    > Czy ten typ tam ma, czy tylko u mnie?
    > Hamowanie na nawierzchni, gdzie są wygniecione w gorącym (w lecie, nie
    > teraz) asfalcie poprzeczne wgłębienia, a całość niezbyt czysta - trochę
    > piachu. Auto jedzie, jak na lodzie, z tą różnicą, że trzęsie od
    > nierówności i brzęczy ABS. Droga hamowania znacznie dłuższa, niż, gdyby
    > ABS nie było? Dla porównania chciałbym przejechać się innym autem bez
    > ABS ale nie ma od kogo pożyczyć.

    Z ABS już tak jest, że samochód hamuje fatalnie, jedzie jak po lodzie,
    odpuszcza za szybko i w ogóle jest źle, a auto zatrzymuje się np. po 20m.

    W tych samych warunkach bez ABS, auto staje prawie dęba, dosłownie w
    miejscu, już 25m od miejsca gdzie zaczniesz hamować. ;)

    I ja nie żartuję...

    > Amortyzatory mam chyba dobre, bo auto ma dopiero 100 kkm a na
    > przeglądzie wyszło ponad 60%.

    Jeżeli ABS działa przy niewielkim nacisku na hamulec to znaczy że jakieś
    koło, lub koła straciły przyczepność.
    Nie ma w zasadzie czegoś takiego jak za szybko odpuszczający ABS. ABS
    działa w ten sposób, że uaktywnia się dopiero po wykryciu nagłego spadku
    prędkości koła podczas hamowania.
    Tego się nie bardzo da oszukać - któreś koło przyczepność straciło. Być
    może chwilowo.

    Ale ogólnie nie świadczy to dobrze o zawieszeniu (natomiast nadal może być
    tak, że zawieszenie jest fatalne już na pierwszym montażu).

    Co do samego ABS - czy korzystasz z hamulca poprawnie? Czy naciskasz pedał
    w takim wypadku z całej siły?

    Jeśli nie, być może doprowadzasz do sytuacji kiedy np. jedno koło traci
    przeczepność, czujesz na stopie działanie systemu ABS, ale nadal nie
    wykorzystujesz przyczepności pozostałych kół, a przynajmniej nie dzieje się
    to w chwilach kiedy koła odzyskują przyczepność.

    Również EBD podobnie stuka pedałem w stopę przy hamowaniu, a opony nadal
    mogą mieć zapas przyczepności.

    Poza luźnymi nawierzchniami, to już musi być jakiś szczególny pech (albo
    niesprawność systemu) żeby samochód z ABS hamował jakoś wyraźnie gorzej.