  • 11. Data: 2012-10-17 00:09:35
    Temat: Re: A może jednak kompakt?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-10-16 23:48, Mateusz Ludwin pisze:

    > Po pierwsze nie było rawów, po drugie nie było dynamiki, po trzecie nie było
    > ultra-wide.

    No niby szeroko było wąsko, ale od czasów Gie Pierwszego były i rawy, i
    z dynamiką dawało radę w większości przypadków.
    Nie było takiej detaliczności obrazu, jak sobie patrzę teraz na swoje
    stare G3.

    --
    pozdrawia Adam
    /moja ulubiona lektura? - moje curriculum vitae/

  • 12. Data: 2012-10-17 06:11:45
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant wrote:

> [...]
    > i z dynamiką dawało radę w większości przypadków.
    > Nie było takiej detaliczności obrazu, jak sobie patrzę teraz na swoje

    z czasem dochodzi sie do tego, że w fotografi ważne jest w kolejności:

    to co na zdjęciu

    kompozycja tego co na zdjęciu

    wielkości plików, Mpixy, ziarna itp dodatkowe sprawy.

    marne zdjęcie które pokazuje ważny momement lub coś co już nie istnieje jest
    1000 razy wartościowsze niż super zdjęcie czegoś kompletnie banalnego i bez
    znaczenia.

  • 13. Data: 2012-10-17 10:38:01
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

    > marne zdjęcie które pokazuje ważny momement lub coś co już nie istnieje
    > jest 1000 razy wartościowsze niż super zdjęcie czegoś kompletnie banalnego
    > i bez znaczenia.

    Udane zdjęcie to:

    50% - być tam
    40% - umieć zrobić
    10% - mieć czym

    Znam to jeszcze z czasów analogowych, a i na tej grupie się kilka razy
    pojawiało powodując flejmy ludzi którzy wydali grubą kasę na sprzęt.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 14. Data: 2012-10-17 14:58:41
    Od: Alfred Frater <a...@p...com>

    On 17.10.2012 10:38, Ergie wrote:
> [...]

    Ja chyba wymagam od siebie trochę więcej...

    > Udane zdjęcie to:
    >
    > 50% - być tam
    > 40% - umieć zrobić
    > 10% - mieć czym

    Ale już ma to się nijak do fotografii studyjnej. Do tego chcę zwrócić
    uwagę, że jeżeli nie ma się czym to i tak udało się zrobić 90% udanego
    zdjęcia. ;)

    Wystarczy, że w wypowiedzi pojawią się cyferki i już wygląda
    to mądrze. Tylko wygląda.

    > Znam to jeszcze z czasów analogowych, a i na tej grupie się kilka razy
    > pojawiało powodując flejmy ludzi którzy wydali grubą kasę na sprzęt.

    Nic dziwnego. Zdjęcie wartościowe to chyba nie to samo co zdjęcie
    które jest coś warte. Ci którzy wydali grubą kasę na sprzęt
    zarobili ją nierzadko na super zdjęciach czegoś kompletnie
    banalnego i bez znaczenia. Szczególnie dla siebie.

    Mam wrażenie, że wszelkie matematyczne prawidła w fotografii generują
    ludzie o coś zazdrośni. A nie warto zazdrościć tylko zrozumieć, że
    uniwersalizmy amatorów nigdy nie będą takie same jak prawidła
    fotografii "za pieniądze". Moich klientów nie obchodzi czym
    fotografuje - ma być efekt końcowy bo za to płaci. Jeżeli jest
    zainteresowany to nie jest mój klient. To klient mojego modela.
    Inaczej jest na weselach, gdzie duży aparat, ładny fotograf i
    paradowanie potrafi
    wrzucić do kieszeni ze dwie stówki więcej od taty pani młodej.
    A jeszcze taki z "bajerem" stówki może mnożyć...
    Nie interesują mnie te dwie stówki i klepanie po ramieniu.
    Szczególnie, że najlepsze foty z trzech fotografowanych wesel
    zrobiłem kompaktem. Bo był mały. To była jego podstawowa zaleta.
    Mogłem się wcisnąć, schować. Reportaż weselny lubi spontaniczne
    sceny. Zaznaczam, reportaż, a nie "wedding art profesional" czyli
    wyostrzone bukiety i walizki na dworcu.

    Jak się robi zdjęcia rodzinie na działce to każdy wie co jest
    ważne. :) Ja.

    Zdjęcia trzeba mieć czym robić. Na działce mogę sobie pozwolić
    na zluzowanie tego co chciałem osiągnąć. Mogę shopem jakimś
    ewentualnie aberację czy inne niechciane efekty braku sprzętu
    wyretuszować. Wmówić babci, że młodo wygląda. Jak się na
    tym zarabia to już szkoda czasu na pierdoły. Zdjęcie ma być
    po to dobre, bo każda obróbka to strata czasu.

    Nie dziaduj, zwiąż drutem! :)

    Ja nie potrafię zapanować nad aparatem kompaktowym tak jak nad
    lustrzanką. Nie leży mi, czy jak to nazwać. Dajcie mi
    Państwo chwilę to ubiorę to w jakieś wykresy i procenty, będzie
    mądrzej.

    --
    Afred Frater

  • 15. Data: 2012-10-17 16:15:15
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Alfred Frater" napisał w wiadomości grup

    > Ale już ma to się nijak do fotografii studyjnej. Do tego chcę zwrócić
    > uwagę, że jeżeli nie ma się czym to i tak udało się zrobić 90% udanego
    > zdjęcia. ;)

    True :-)

    > Wystarczy, że w wypowiedzi pojawią się cyferki i już wygląda
    > to mądrze. Tylko wygląda.

    Ideą tych procentów nie jest próba oceny rzeczywistości, ale pokazanie (z
    pewnym przejaskrawieniem) potencjalnemu amatorowi starej prawdy, że to nie
    aparat robi zdjęcie.

    Ileż to razy słyszałem biadolenie "gdybym miał lepszy sprzęt..." co gorsza
    sam w młodości kilka razy tak pomyślałem :-) gdy tymczasem bardzo, bardzo
    rzadko to sprzęt mnie ograniczał.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 16. Data: 2012-10-17 18:01:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości
> [...]

    Polemizowalbym.
    Marne zdjecie ... byc moze tak naprawde nic nie pokazuje, albo
    pokazuje tak ze nic nie widac.
    "To sa plecy osoby przede mna, ale to bylo na spotkaniu z Papiezem
    Polakiem "!

    A zdjecie czegos banalnego ... ale z jakim artyzmem zrobione :-)

    >Udane zdjęcie to:
    >50% - być tam

    ale to o gatunku "dokumentalnym", bo druga alternatywa to "umiec
    ustawic sobie w studiu" :-)

> [...]
    >Znam to jeszcze z czasów analogowych, a i na tej grupie się kilka
    >razy pojawiało powodując flejmy ludzi którzy wydali grubą kasę na

    Tylko wiesz - czasem jestem i widze Piekny Widok.
    Wyciagam aparat, foce ... i na zdjeciu juz nie ma tego efektu.
    Gdzies sie zgubil. I nawet nie bardzo wiem dlaczego.
    Np byly piekne kolory, a tu wszystko wyblakle.

    I nie bardzo wiem jak mialbym umiec to zrobic lepiej.
    Stoje gdzie stoje, dobrac moge w zasadzie przyslone i odleglosc.
    Slonca nie ustawie, reflektora nie ustawie, bo nie mam.
    Mam podkrecic nasycenie na stale, bo zdjecia wtedy lepsze ?
    Zrzucic do RAW ? dobrac krzywa do histogramu ? filtr nalozyc
    odpowiedni ? Ale to juz jest kwestia "miec czym" :-)

    A jak to jest kompakt, to sie nagle moze okazac ze nawet przyslony i
    odleglosci nie moge ustawic, tylko zoom na obiektywie :-)

    J.

  • 17. Data: 2012-10-17 19:51:11
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2012-10-17 14:58, Alfred Frater pisze:
> [...]
    > wrzucić do kieszeni ze dwie stówki więcej od taty pani młodej.
    > A jeszcze taki z "bajerem" stówki może mnożyć...

    A ile razy ten bajer mnoży te stówki ;). Zacząłeś o sprzęcie dla
    zawodowca i od razu przeszedłeś do kotletów. To jest jeden z najgorszych
    przykładów branży foto. Patrze na tych ludzi i widzę jedno, coraz więcej
    inwestują w sprzęt i coraz mniej im się to zwraca. O po prostu sprzęt na
    siebie zarabia, jakiś grosz wpadnie. Druga sprawa że często te osoby
    działają w powiązaniu z jakąś tam poligrafią, czy www. Problem w tym że
    to nie jest aż taka wiedza tajemna, sprzęt idzie do przodu i coraz
    więcej wybacza. Skutkuje to tym że konkurencja rośnie, siła nabywcza
    klientów maleje, więc zaczyna się walka na ceny. Łatwo przewidzieć co
    będzie dalej.
    Podsumowując są bardziej popłatne działalność rzemieślnicze, a artysta
    jak ma dobry folklor to sprzeda i zdjęcie z komórki ;)
    http://tinyurl.com/MilionyZTelefonu
    http://wiadomosci.onet.pl/fotoreportaze/ciekawostki/
    10-najdrozszych-zdjec-swiata,4906762,10730320,fotore
    portaz-maly.html#photo10730320

    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 18. Data: 2012-10-17 20:34:01
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "J.F" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > ale to o gatunku "dokumentalnym", bo druga alternatywa to "umiec ustawic
    > sobie w studiu" :-)

    Słuszna uwaga :-) W studio można by zamienić być tam na mieć odpowiedni
    model :-)

    > Tylko wiesz - czasem jestem i widze Piekny Widok.
    > Wyciagam aparat, foce ... i na zdjeciu juz nie ma tego efektu.
    > Gdzies sie zgubil. I nawet nie bardzo wiem dlaczego.
    > Np byly piekne kolory, a tu wszystko wyblakle.

    To jest właśnie "umieć zrobić". Umieć zrobić to nie wykadrować i nacisnąć
    spust, ale umieć oddać to co się chce obojętne czy to będą emocje, nastrój,
    kolory czy światło. Istotne jest to by na odbitce było to coś co chcieliśmy
    uchwycić.

> [...]
    > nie ustawie, reflektora nie ustawie, bo nie mam.
    > Mam podkrecic nasycenie na stale, bo zdjecia wtedy lepsze ?

    Ale co chcesz oddać - kolory? Jeśli tak to kręcisz suwaczkami tak by na
    odbitce mieć to co widziałeś. Owszem w RAW jest łatwiej niż w JPEG, ale
    nawet w przypadku JPEG się da. Jak masz suwaczki w aparacie to możesz kręcić
    w aparacie, jak nie to w sofcie. W czasach analogowych było gorzej trzeba
    było zwinąć film i założyć inny :-)

    > Zrzucic do RAW ? dobrac krzywa do histogramu ? filtr nalozyc odpowiedni ?
    > Ale to juz jest kwestia "miec czym" :-)

    Filtr też możesz nałożyć w sofcie (za wyjątkiem polara).

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 19. Data: 2012-10-17 23:24:54
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    > Ten obiektyw na F1.4 jest lepszy niż 50/1.4G Nikona. Muszę jeszcze zbadać
    > dokładnie dynamikę na DxO, jak już wyjdą te nowe Peny.

    Konkrety:

    http://www.seriouscompacts.com/f105/rx100-vs-lx7-str
    eets-philly-12059/

    Czyli jednak RX100.

  • 20. Data: 2012-10-18 00:28:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Ergie" <e...@s...pl> writes:

    > Udane zdjęcie to:
    >
    > 50% - być tam
    > 40% - umieć zrobić
    > 10% - mieć czym

    Jeśli to ma taki sens, że bez lepszego sprzętu da się zrobić 90% zdjęć,
    które dałoby się zrobić tym lepszym sprzętem, to jasne.

    Ale chyba nie chodzi o to, żeby z założenia nie robić tych 10%.

    W przypadku kompaktów przede wszystkim brakuje zwykle światła, ew. także
    teleobiektywu (względnie szerokie kąty już raczej są). Pomijam już takie
    kwestie jak większa głębia ostrości przy małych matrycach, bo to w
    takich przypadkach zwykle nie jest wadą, a portret zawsze da się jakoś
    zrobić.

    Na brak światła nie ma innej rady, tu fizycznie musi być względnie duża
    matryca * względnie jasny obiektyw, a to powoduje, że kompaktom trudno
    się mierzyć nawet z APS-C (pewnie nawet z M4/3).

    RAWy, Mpixy, aberracje, geometria, i np. rozdzielczość szkła to przy tym
    drobiazgi (zakładam że każdy taki kompakt ma tryby P/A/S/M).
    --
    Krzysztof Halasa