  • 121. Data: 2014-08-13 17:11:15
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Zapominiałem napisać "energi elektrycznej". Wodę można podgrzać gazem,
    > taniej i chyba energetycznie wydajniej.

    Albo w kociołku zawieszonym nad ogniskiem. Będzie eko.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 122. Data: 2014-08-13 17:53:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Wednesday, August 13, 2014, 4:50:11 PM, you wrote:

    > A masz na myśli naskórkowość, czy promieniowanie długich linii?
    > Bo to drugie raczej nie było problemem, gdy ustalano standardy
    > częstotliwości: elektrownie były w tym samym mieście, albo max.
    > kilkadziesiąt km dalej. Tak więc IMHO byłoby to dorabianie
    > wyjaśnienia po fakcie.

    Ale teraz linie są dłuższe. Im wyższa częstotliwość, tym łatwiej o
    straty na upływnościach i wyładowaniach koronowych.

    Nie mam pojęcia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 123. Data: 2014-08-13 17:55:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, August 13, 2014, 4:56:00 PM, you wrote:

    > Nie, z internetu sam sobie sciagnal.

    Z jaką prędkością?

    > Chcialem tylko pokazac ze dzis duze transfery to nic dziwnego, choc tu
    > masz racje - na wolniejszym wifi byloby tak samo.
    > Aczkolwiek ... niedawno sie zdziwilem, bo torrent jakas niewiarygodna
    > predkosc uzyskal w domu - 1GB w ~2 minuty, zanim sie zdazylem
    > zainteresowac co z plikiem, to on juz byl sciagniety ..

    Jakie masz łącze?

    > Kiedy ja mam polaczenie na 150Mb/s. Teoretycznie szybciej od karty
    > sieciowej. Praktycznie wielokrotnie wolniej.

    150Mbps to tylko przy MIMO. Ale z drugiej strony - sprzęt przenośny i
    tak nie daje rady przetworzyć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 124. Data: 2014-08-13 17:56:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Wednesday, August 13, 2014, 4:55:52 PM, you wrote:

    > Zapominiałem napisać "energi elektrycznej". Wodę można podgrzać
    > gazem,

    I ile go masz i/lub chcesz go używać.

    > taniej i chyba energetycznie wydajniej.

    Nie. Za dużo idzie w powietrze.

    > A za 200 lat wodę będzie można podgrzać kostką termonuklearną :).

    A na razie musimy się męczyć z 230V AC.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 125. Data: 2014-08-13 18:04:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Wednesday, August 13, 2014, 5:04:17 PM, you wrote:

    > A co w tym takiego kosztownego? Gniazda SATA są na płycie,
    > kabel FTP kosztuje ~1,5 zł. za metr, metrów jest 2x10...
    > Dyski kupowałem jeszcze przed zalaniem fabryki silniczków
    > po ~250 zł. za sztukę. Do tego maleńki 40GB SSD na systemy
    > operacyjne i maszyny wirtualne.
    > Wiele zdobyczy cywilizacji nie jest normą w polskich domach.
    > Tylko to jest dowód na co?
    > Nawet z hibernacji.

    Po co hibernować? Ile zyskasz w porównaniu z uśpieniem? 10W? Z
    uśpienia wychodzi szybciej niż z hibernacji. Nawet na SSD.

    Poza tym - NIE HIBERNUJ komputera z Windows i z dyskiem SSD!

    > Bo może. :-) Kabel dla 1Gbps i 10Mbps ciągnie się tak samo uciążliwie,
    > a z routera wychodzi gigabit, więc co, mam specjalnie nie zacisnąć
    > dwóch par i mieć 100Mbps w imię jakiejś wielkiej sprawy? Koszt
    > i robocizna dokładnie ta sama, więc niech sobie ma na zapas.

    Instalację robiłem kilkanaście lat temu... na 10Mbps. Teraz działa na
    100Mbps bez zmian. Na 1Gbps nie pójdzie, poza tym po co? Dla szpanu?

    > Ja mam dwa telefony, laptop, serwer, stacjonarny drukarkę i kamerę.
    > Jeden telefon (żony) i laptop używają WiFi.

    Przypomniałeś mi - drukarka/skaner też tylko WiFi - kolejny kamyk do
    ogródka.

    > Nie o to chodzi, jaki w tym sens, tylko w tym, że jak
    > taka potrzeba zajdzie, to wtedy widać różnicę. A zachodzi
    > dość często i wtedy dostrzegam różnicę między czasem
    > kopiowania 30 minut i 17 godzin... Głównie kompilacja.

    Bez przesady z 17 godzinami. Przy 3 MB/s musiałbyś przewalić 180GB -
    nie robisz takich kompilacji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 126. Data: 2014-08-13 18:23:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,
    >Jakie masz łącze?

    100, i jak widac dziala. Aczkolwiek pierwszy raz docenilem ... no moze
    drugi, bo czasami rapidshare tez osiagalo predkosc ... przyzwoita.

    >150Mbps to tylko przy MIMO. Ale z drugiej strony - sprzęt przenośny i
    >tak nie daje rady przetworzyć.

    Ale ja mam laptopa i zakladam ze skoro pokazuje ze laczy sie na 150,
    to sie laczy. A przepraszam, 130.

    Niestety - rzeczywisty transfer jest znacznie mniejszy.
    pingi z czasem odpowiedzi rzedu 3s sytuacji nie poprawiaja, i 5% strat
    tez nie.

    Swoja droga ... gdzie te 3s sie mieszcza, co tyle czeka ?

    J.

  • 127. Data: 2014-08-13 18:26:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Instalację robiłem kilkanaście lat temu... na 10Mbps. Teraz działa na
    > 100Mbps bez zmian. Na 1Gbps nie pójdzie, poza tym po co? Dla szpanu?

    Dla jakiego szpanu? Masz Romanie nieco staromodne podejście do
    tego tematu: zebrać wymagania i pod nie zbudować sieć. To dobra
    inżynieria, ale nie w małej skali, typu mieszkanie/dom. Problem
    był inny: przez rok używałem WiFi 300Mbps i mnie mało szlag nie
    trafił. Chciałem mieć coś o oczko wyżej, niż te _realne_ 3MB/s.
    No i tak się składa, że wyżej był _tylko_ kablowy Ethernet 1Gbps.
    Średniej klasy router wyjęty prosto z pudełka potrafił obsłużyć
    od ręki 100Mbps i 1Gbps. Dla 1Gbps trzeba ułożyć kabel dokładnie
    takim samym nakładem pracy, jak dla 100Mbps. Kable są te same
    albo ich cena różni się dosłownie o grosze, gdyby ktoś chciał
    inwestować w zabytki klasy niższej niż 5e. Ja dałem ekranowany,
    bo potrzebowałem go do zupełnie innego zastosowania, a cena
    zwoju 300m była bardzo korzystna i mi sporo zostało. 1Gbps wyszło
    więc samo, bo gdyby wyszło mniej, oznaczałoby to, że jestem idiotą,
    który przy porównywalnych nakładach godzi się na znacznie gorsze
    rezultaty. Do osiągnięcia tak dobrych parametrów sieci domowej
    zostałem poniekąd zmuszony przez rozwój technologii -- mam narzekać?
    _Jedyna_ różnica polega na tym, że kupiłem wtyczki RJ45 z blaszką
    do podłączenia ekranu...

    Tu się nie pracochłonność dobiera do wymagań, lecz maksymalizuje
    osiągi przy założonej pracochłonności, bo ona jest *jednakowa*.

    Kolejny "drobiazg" to próba włączenia czegoś zdalnie przez WiFi. :->
    Na kablu "każdy głupi" sprzęt to potrafi.

    > Bez przesady z 17 godzinami. Przy 3 MB/s musiałbyś przewalić 180GB -
    > nie robisz takich kompilacji.

    To akurat była próba podzielenia się z kolegą kolekcją Sondy. :-)
    Po ustawieniu kopiowania przez WiFi szybko przełączyliśmy się
    w tryb kablowy, bo noclegu proponować nie zamierzałem...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 128. Data: 2014-08-13 18:32:50
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > 100, i jak widac dziala.

    Ja mam "do 80" w światłowodzie z e-wro, ale zmieniać na wyżej nie
    zamierzam, bo jego piękno polega na tym, że up jest nielimitowany. :-> W
    tej chwili mam down 58 i up 70 Mbps. Ciekawe, czy to się dalej mieści
    w definicji "łącze asymetryczne". :-)

    > Niestety - rzeczywisty transfer jest znacznie mniejszy.
    > pingi z czasem odpowiedzi rzedu 3s sytuacji nie poprawiaja, i 5% strat
    > tez nie.

    Ot, WiFi. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 129. Data: 2014-08-13 18:34:52
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Ale teraz linie są dłuższe. Im wyższa częstotliwość, tym łatwiej o
    > straty na upływnościach i wyładowaniach koronowych.

    No i szybciej pojawiają się efekty linii długich - ale moja wyobraźnia
    zawodzi jak sobie pomyślę o odbiciu przy niedopasowaniu, takich
    częstotliwościach i mocach, ale jakoś to się musi objawiać.
    A zanim dojdziemy do linii długiej z kolei wpływ indukcyjności i
    pojemności, w tym do ziemi. Coś mi mówi że może być całkiem spory.

    Pozdrawiam

    DD

  • 130. Data: 2014-08-13 18:41:39
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Dariusz Dorochowicz wrote:

    > No i szybciej pojawiają się efekty linii długich

    To wszystko zacytowane wyżej to szczera prawda, ale chronologia była
    odwrotna: *najpierw* przyjęto 50/60Hz, a dopiero *potem* zaczęto myśleć
    o spinaniu sieci lokalnych w rozległe sieci dystrybucyjne, zwłaszcza na
    dystansach tysięcy kilometrów. Dlatego lepsze właściwości prądu 50Hz
    w tych zastosowaniach wyszły przez szczęśliwy zbieg okoliczności, a nie
    z planów. Gdyby przyjęto 400Hz, to jedynym efektem tego byłoby
    szybsze upowszechnienie się linii HVDC, bo lokalnie by nikt nie śmiał
    ruszać istniejącej infrastruktury.

    Pozdrawiam, Piotr