  • 1. Data: 2009-04-21 17:44:33
    Temat: 34063 current limit
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    Muszę zrobić ładowareczkę do aku żelowego, możliwie najtańszą i tylko
    podtrzymującą. Żadnych szybkich ładowań.
    Pomyślałem sobie, że wezmę MC34063 ustawię mu napięcie nominalne na 13.5V i
    założę precyzyjnymi rezystorami ograniczenie prądowe na około 200mA zgodnie
    z aplikacją.

    Czy to ograniczenie prądowe będzie działało tak jakbym robił pomiar spadku
    napięcia na rezystorze przy pomocy małego PNP i sterował bramkę feta w
    szeregu?
    Pytanie do praktyków czy takie ograniczenie prądowe z ustawionym max
    napięciem wyjściowym działa jak myślę?

  • 2. Data: 2009-04-21 18:14:54
    Temat: Re: 34063 current limit
    Od: "tomix" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Nickelodeon" <N...@...b> napisał w wiadomości
> [...]
    > szeregu?
    > Pytanie do praktyków czy takie ograniczenie prądowe z ustawionym max

    A nie lepiej L200 zastosować?

  • 3. Data: 2009-04-21 18:19:16
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "tomix" <p...@n...pl> wrote in message

    > A nie lepiej L200 zastosować?

    za drogi. każde 50gr sie liczy.

  • 4. Data: 2009-04-21 18:24:32
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "tomix" <p...@n...pl> wrote in message
> [...]
    Jest jeszcze jedna sprawa, że mam ograniczoną moc źródła zasilania i na
    liniowy stabilizator mnie nie stać mocowo. Nie mam też co z
    ciepłem zrobić.

  • 5. Data: 2009-04-21 18:52:38
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Nickelodeon pisze:
> [...]
    > założę precyzyjnymi rezystorami ograniczenie prądowe na około 200mA zgodnie

    Jeśli napięcie wejściowe jest mniej więcej stałe to możesz tak zrobić,
    albo dokładniej będzie jak dasz na wyjście szeregowy rezystor,
    podepniesz do niego tranzystor NPN, który będzie przywierał wejście
    Isens (w sumie potrzebne są 3 rezystory i npn).

  • 6. Data: 2009-04-21 19:12:05
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message news:gsl4n7$vsl$1@news.mm.pl...

> [...]
    > albo dokładniej będzie jak dasz na wyjście szeregowy rezystor, podepniesz
    > do niego tranzystor NPN, który będzie przywierał wejście Isens (w sumie

    Napięcie jest z trafa dalej z mostka gretza i kondensatora 1000uF -> około
    20V.
    Nie zalezy mi na dokładnym ustawieniu prądu ograniczenia, może być 150mA lub
    może być 250mA. Chodzi o to, że jakby sie ten buforowy aku żelowy rozładował
    to żeby w kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin doszedł do sienie ale małym
    prądem.
    W urządzeniu mam mały transformatorek gdzie moge przeznaczyć 300-350mA na to
    doładowywanie i później na buforowanie na poziomie miliamper.
    Więcej prądu nie mam, a akumulator jest spory 17Ah albo nawet 30Ah.
    Po prostu nie mam co zrobić z ciepłem, a i o sprawność chodzi. Lepiej jednak
    doładowywać 250mA niż 100mA, bo więcej bedzie za gorąco.

  • 7. Data: 2009-04-21 19:24:20
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Nickelodeon pisze:

    > W urządzeniu mam mały transformatorek gdzie moge przeznaczyć 300-350mA na to
    > doładowywanie i później na buforowanie na poziomie miliamper.
    > Więcej prądu nie mam, a akumulator jest spory 17Ah albo nawet 30Ah.

    W takim przypadku powinno ci wystarczyć ograniczenie prądu dławika.
    Powinieneś tylko napięcie jałowe przetwornicy ustawić tak jak zaleca
    producent akumulatora dla podtrzymania (13,5...13,8V zamiast 14,4...14,7V).

  • 8. Data: 2009-04-21 19:48:11
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message news:gsl6il$21qd$1@news.mm.pl...

> [...]
    > Powinieneś tylko napięcie jałowe przetwornicy ustawić tak jak zaleca
    > producent akumulatora dla podtrzymania (13,5...13,8V zamiast

    ja wiem. 13.6 ustawię i dodam około 1 ohma na ograniczenie ale pytam
    praktyków, którzy mieli okazję uzywac tej przetwornicy. Czy ty na niej coś
    robiłeś czy piszesz teoretycznie? :-)
    Jak ona reaguje na zwarcia na wyjściu takie bezczelne?

  • 9. Data: 2009-04-21 20:03:03
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Nickelodeon pisze:

    > ja wiem. 13.6 ustawię i dodam około 1 ohma na ograniczenie ale pytam
    > praktyków, którzy mieli okazję uzywac tej przetwornicy. Czy ty na niej coś
    > robiłeś czy piszesz teoretycznie? :-)

    Ładowarki akumulatorów robiłem, ale zawsze z pomiarem prądu na wyjściu.
    Robiłem też testy tylko przy ograniczeniu prądu dławika i efekt był
    taki, że napięcie siadało powoli (wychodziła "miękka ch-ka").
    Najprościej będzie jak sam sprawdzisz. Zrobienie pająka nie powinno ci
    zająć więcej niż 2h.

  • 10. Data: 2009-04-21 20:11:54
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > robiłeś czy piszesz teoretycznie? :-)
    > Jak ona reaguje na zwarcia na wyjściu takie bezczelne?

    Poczytaj sobie w nocie katalogowej albo aplikacyjnej działy "Theory of
    operation" ;)... tam jest wyjaśniona zasada działania tej przetwornicy
    ;)... generalnie jest tak, że jest faza ładowania o stałej długości
    czasu (ustawianej kondensatorkiem). Faza ta może zostać przerwana przed
    czasem jeśli prąd ŁADOWANIA!! przekroczy ograniczenie. To ważna uwaga,
    że stosujesz ograniczenie maksymalnego prądu ładowania cewki!! A nie
    prądu wyjściowego :)... Po fazie ładowania cewki następuje faza jej
    rozładowania. Ta faza też ma ustalony czas minimalny. Po tym czasie
    układ przechodzi do fazy ładowania w momencie, gdy napięcie wyjściowe
    spadnie poniżej ustawionego napięcia.

    Tak więc w przypadku zwarcia masz tak - układ zaczyna ładować cewkę,
    prąd powoli narasta (indukcyjność!!), przekracza prąd maksymalny, układ
    wyłącza ładowanie i czeka minimalny czas wyłączenia, po czym (wobec Uwy
    = 0) włącza z powrotem ładowanie i cykl się powtarza.. Generalnie jeśli
    układ nie jest przeciążony, nie zastosujesz jakiejś wybitnie małej
    indukcyjności, to nic się nie stanie nawet przy zwarciu;)... bardziej
    bym się obawiał o akumulator w przypadku zwarcia ;P...

    Pozdrawiam
    Konop