  • 11. Data: 2010-09-20 20:40:19
    Temat: Re: 2 wentylatory...
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2010-09-20 15:26, Kostek Wycirowski pisze:

    > "Marek S" >
    >>

    > Nie daj cię boże wpinać miedzy 5 a 12 V. Jak nie wiesz czemu to zewrzyj
    > te dwa wejścia, abędziesz wiedział co twój zasilacz zrobi jak silniczek
    > wiatraka dostanie zwarcia.

    Czy to jakaś zagadka? Bo według mnie wyłączy się, gdyż zadziała
    zabezpieczenie nadnapięciowe, kiedy na szynie 5V pojawi się 12V.

  • 12. Data: 2010-09-20 21:14:40
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    > Czy to jakaś zagadka? Bo według mnie wyłączy się, gdyż zadziała
    > zabezpieczenie nadnapięciowe, kiedy na szynie 5V pojawi się 12V.

    pod warunkiem ze takowe jest i to dostatecznie szybko działające (niektóre
    układy mogą nie lubić nawet chwilowego >5V ;P )

  • 13. Data: 2010-09-20 21:41:33
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Tomasz Wójtowicz" <S...@S...COM> wrote in message

    > Czy to jakaś zagadka? Bo według mnie wyłączy się, gdyż zadziała
    > zabezpieczenie nadnapięciowe, kiedy na szynie 5V pojawi się 12V.

    Raczej nadprądowe.
    Tymniemniej całkowite zwarcie śmigła jest wyjątkowo nieprawdopodobne.

  • 14. Data: 2010-09-20 21:50:39
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    > wiesz, to jest wyjscie przeznaczone na _silnik_. silnik moze sie
    > zablokowac.
    > silnik pobiera duzo pradu przy starcie...

    Jako dzieciak majstrowałem migacze w których TG-52 szarpał żarówki
    samochodowe 21W luźnym leszczem. Jaki jest maksymalny katalogowy prąd
    kolektora TG52 pewnie większość wie. Podobnie jak wygląda przebieg prądu
    włączania żarówki.

  • 15. Data: 2010-09-21 00:00:54
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Gdyby kogoś interesowało, podłączyłem (po prostu równolegle linie 12V i
    GND), wyjście tacho z większego.
    I działa.. Oba kręcą się z podobną prędkością. I o takie Polskie walczylim.

  • 16. Data: 2010-09-21 00:36:03
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2010-09-20 23:41, PcmOL pisze:

    > "Tomasz Wójtowicz" <S...@S...COM> wrote in message

    > Raczej nadprądowe.
    > Tym niemniej całkowite zwarcie śmigła jest wyjątkowo nieprawdopodobne.

    Tyle, że zabezpieczenie nadnapięciowe jest wymagane w standardzie ATX,
    natomiast nadprądowe jest opcjonalne. Wiele zasilaczy ma zabezpieczenia
    overvoltage i overpower, a nie mają overcurrent.

  • 17. Data: 2010-09-21 05:30:53
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    > Tyle, że zabezpieczenie nadnapięciowe jest wymagane w standardzie ATX,
    > natomiast nadprądowe jest opcjonalne. Wiele zasilaczy ma zabezpieczenia
    > overvoltage i overpower, a nie mają overcurrent.

    Nie będę się upierał, ale overvoltage w ATX na szynie 5V nie mogę sobie
    przypomnieć. Pewnie w wypasach jest. Tymniemniej nie sądzę żeby wiatrak,
    nawet ze zwartolonymi kluczani, narobił wielkiego bigosu włączony między 12
    a 5. Praktyka zresztą dość powrzechna onegdaj.

  • 18. Data: 2010-09-21 05:33:37
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message

    > Gdyby kogo? interesowało, podł?czyłem (po prostu równolegle linie 12V i
    > GND), wyj?cie tacho z większego.
    > I działa.. Oba kręc? się z podobn? prędko?ci?. I o takie Polskie
    > walczylim.

    I to jest słuszne rozwiązanie.

  • 19. Data: 2010-09-21 06:51:36
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Witam!
    Wiatraczki do PC przewaznie sa indukcyjne, wiec prad rozruchu nie
    istnieje tak jak w komutatorowych:)