  • 21. Data: 2009-06-03 10:09:19
    Temat: Re: zdjęcie portretowe
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    quent napisał(a):

    > Jasne, tez jestem za pelna wolnoscia ogolnie ;-)
    > Mysle jednak ze na takie eksperymenty moga sobie pozwolic ludzie "obcykani w
    > temacie". Poczatkujacemu lepiej jednak nie podsuwac takich pomyslow.

    Bodajże Scott Kelby napisał, że jeśli się zna zasady można je łamać,
    jeśli się nie zna ich i się je łamie jest to ignorancja. A pytanie było
    takie, że można by napisać na ten temat nie jedną książkę ;)

    wer

  • 22. Data: 2009-06-03 10:14:56
    Od: j...@u...at

    On 2 Jun., 20:06, " " <k...@g...pl> wrote:
    > Witam,
    > Jestem początkującym fotografem. Ostatnio zainteresowała mnie fotografia
    > portretowa. Czy ktoś mógłby mi doradzić jakie powinnam ustawić parametry do
    > wykonania zdjęć portretowych w trybie manualnym? Jakie są najlepsze ustawienia
    > przy wykonywaniu zdjęć na zewnątrz, w świetle dziennym, a jakie w
    > pomieszczeniu z oświetleniem sztucznym? Z góry dziękuję za pomoc.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Kasia
    >
    > --

    Droga Kasiu
    to proste:

    -staraj sie aby zdjecie bylo nieporuszone , czyli nie stosuj za
    dlugich czasow naswietlenia ( nie dluizsze od 1/2*ekwf)
    - aby bylo ostre , czyli starannie mierz odleglosc . Morzesz wylaczyc
    AF . Fachowcy kiedys mierzyli odleglosc nawet metrem , ale skale
    odleglosci w obiektywach byly bardziej rozdzielcze.
    - zwroc uwage aby moty nie zlewal sie z tlem , czyli dobieraj albo
    spokojne tlo , albo go rozmaz stosujac mala glebie ostrosci , czyli
    otwieraj przyslone .
    - aby oswietlenie twarzy bylo plastyczne , raczej unikaj swiatla
    gornego dajacego brzydkie oczodoly ( takie wystpuje np w poludnie) .
    Lepsze , bardziej plastyczne daje oswietlenie boczne. MOzesz
    poexperymentowac z podswietlaniem ( rozjasnianiem ) z pomoca ekranu z
    folii aluminiowej.

    jesli to spelnisz to nie bedzie zle , a czy bedzie dobrze to zalezy
    mniej od nastwien apartu a wiecej od inwenchji fotografa.
    XXX

  • 23. Data: 2009-06-03 10:15:18
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Bodajże Scott Kelby napisał, że jeśli się zna zasady można je łamać, jeśli
    > się nie zna ich i się je łamie jest to ignorancja. A pytanie było takie,
    > że można by napisać na ten temat nie jedną książkę ;)

    No to Scott mysli podobnie jak ja ;-)

  • 24. Data: 2009-06-03 10:23:30
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@u...at pisze:

> [...]
    > Lepsze , bardziej plastyczne daje oswietlenie boczne. MOzesz
    > poexperymentowac z podswietlaniem ( rozjasnianiem ) z pomoca ekranu z

    Możesz też poeksperymentować z tłem (jednolite lub mniej jednolite) i
    perspektywą. Pamiętaj tylko, że im dalej jest tło od modela tym bardziej
    rozmazane, chociaż w twoim wypadku nie masz co się przejmować radami
    odnośnie głębi ostrości - Canonem A540 praktycznie zawsze tło będzie
    bardzo ostre w porównaniu do tego, co się uzyskuje lustrzankami* z
    jasnymi obiektywami.

    * chodzi mi o aparaty z fizycznie dużą matrycą, a ponad 90% to
    lustrzanki, więc stosuję termin "lustrzanki", dla większej jasności (nie
    ma obecnie lustrzanek, które miałyby matryce tej wielkości co w
    kompaktach. W drugą stronę to co innego).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    pawelek_79
    poczta.onet.pl
    Znany także jako Pawel_W: pawel79w[Shift+2] gmail.com

  • 25. Data: 2009-06-03 10:24:43
    Od: j...@u...at

    > No to Scott mysli podobnie jak ja ;-)

    jesli lamiesz zasady , to to stanie sie tez zasada tylko , ze inna.
    Czyli zasad zlamac sie nie da - co najwyzej jedne zastapic innymi.

    Albo tez mozna pozostac w blogiej nieswiadomosci , czyli nie zdawac
    sobie sprawy z zasad , nie pytac o nie - robic swoje. Juz inni
    dopaduja do tego jakies zasady.

  • 26. Data: 2009-06-03 10:38:10
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    Jansal, jest jakas szansa, zebys zaczal szanowac czytelnika?

    Wyjmij farfocle spod shifta, nie stawiaj spacji
    przed znakami interpunkcyjnymi, przelec calosc
    jakims slownikiem ortograficznym... Ogarnij sie troche.

    Aha - a Kasia nie ma skali odleglosci na obiektywie
    A540. Nie bardzo moze osiagnac tez tak mala glebie
    ostrosci, zeby musiec celowac "w oko".

    W chwili wolnej mozesz jednak przyblizyc nam istote
    "plastycznego oczodolu". :)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 27. Data: 2009-06-03 10:49:30
    Od: j...@g...pl

    On 2 Cze, 20:06, " " <k...@g...pl> wrote:
> [...]
    > przy wykonywaniu zdjęć na zewnątrz, w świetle dziennym, a jakie w
    > pomieszczeniu z oświetleniem sztucznym? Z góry dziękuję za pomoc.

    Ciekaw jestem ilu "pomagaczy" zostanie "wkręconych" powyższym
    postem ....
    Hehehe ... szykuje się niezła zabawa.

  • 28. Data: 2009-06-03 10:53:57
    Od: j...@u...at

    On 3 Jun., 12:38, "Vituniu" <v...@p...fm> wrote:
> [...]

    > A540. Nie bardzo moze osiagnac tez tak mala glebie
    > ostrosci, zeby musiec celowac "w oko".
    >
    > W chwili wolnej mozesz jednak przyblizyc nam istote

    Kasia nie podaje w pytaniu typu apratu , udzielilem wiec porady
    uniwersalnej dotyczycej kazdego typu aparatu.
    Jesli ktos ma permanentny Af to nie bedzie go mogl wylaczyc ,
    rozdzielcze skale odleglosci na obiektywach byly w przeszlosci - o
    czym napisalem . - Czy na to tak trudno samemu wpasc ?.

    Gdzie jest w mojej wypowiedzi okreslenie " celowanie w oko" .
    Pisze tylko o starannym nastawieniu na ostrosc.
    NIe jest powiedziane ze musi to byc oko .
    A moze bedzie chciala pokazac w portrecie usta ?

    Termin "plastycznego oczodolu" nie poczodzi ode mnie . nie wiem skad
    go wziales .Zapytaj moze autora tego pojecia.

  • 29. Data: 2009-06-03 11:07:00
    Temat: Re: zdjecie portretowe
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    Miej litosc i tnij takze cytaty, bardzo prosze.

    > Kasia nie podaje w pytaniu typu apratu

    Owszem, ale poprawia sie chwile pozniej.

    Jansal pisze:

    > raczej unikaj swiatla gornego dajacego brzydkie
    > oczodoly ( takie wystpuje np w poludnie).
    > Lepsze , bardziej plastyczne daje oswietlenie boczne

    Quiz:
    Co daje "bardziej plastyczne (...) oswietlenie boczne"?
    a) poludnie
    b) swiatlo gorne
    c) oczodoly

    Odpowiedzi wraz z kuponem konkursowym slac na adres
    pl.rec.foto.cyfrowa. :)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 30. Data: 2009-06-03 11:17:46
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@g...pl pisze:

    > Ciekaw jestem ilu "pomagaczy" zostanie "wkręconych" powyższym
    > postem ....
    > Hehehe ... szykuje się niezła zabawa.

    Sam ten post napisałeś, że WIESZ, że jest to wkręcanie ??? Porozmawiaj
    ze znajomymi o kompozycji czy o prawidłowej ekspozycji i obserwuj ich miny.