  • 21. Data: 2016-09-06 10:13:54
    Temat: Re: wzmacniacz różnicowy - bzdury na wyjściu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-09-05 o 19:51, ww pisze:
    > W dniu 2016-09-05 o 16:06, J.F. pisze:
    [...]
    > Pewnie powinień. Dobrałem te rezystory tak dokładnie jak się dało. Nie
    > wiem jak inni to kalibrują ale ja nie potrafie i koniec. Poddaje się.

    Dziś nikt tego nie robi, po prostu kupuje się układ scalony z laserowo
    trymowanymi opornikami. Kiedyś stosowało się oporniki o wysokiej
    tolerancji, często drutowe, w Polsce robiło je Inco, panie siedziały i
    nawijały. Dziś niby też można, wyjdzie znacznie drożej, niż kupno
    odpowiedniej kostki.

    P.P.

  • 22. Data: 2016-09-06 10:23:23
    Temat: Re: wzmacniacz r??nicowy - bzdury na wyj?ciu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-09-06 o 03:46, a...@m...uni.wroc.pl pisze:
> [...]
    znicowy.html

    > Rozrzut opornikow daje dodatkowe napiecie na wejsciu. Przy
    > 1% opornikach maksymalny rozrzut mostka jest rzedu 4%.
    > Jak masz ok 1.5V na wejsciu opampa to jest dodatkowy
    > sygnal rzedu 60mv.[...]

    Jeśli między wejściami opampa jest 1.5V to znaczy, że opamp jest
    uszkodzony albo pracuje poza zakresem dopuszczalnych napięć. Z zasady
    napięcie na wejściach opampa powinno być zerowe (z dokładnością do
    napięć niezrównoważenia).
    Te 4% policz od napięcia wspólnego, nie od sygnału. Wzmacniacz różnicowy
    ma za zadanie tłumić napięcie wspólne. Proponuję sciągnąć ze strony
    Analoga broszurkę "imstrumentation Amplifiers", tam jest sporo
    wyjaśnione. Pojęcie kluczowe: CMRR :-)

    P.P.

  • 23. Data: 2016-09-06 13:26:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ww" napisał w wiadomości
    >Dzięki. Ja już te rezystory dobrałem na tyle dokładnie na ile
    >jestem w stanie w ogóle zmierzyć. Doszedłem do sytuacji kiedy
    >w dosyć dużym zakresie napięć wejściowych uzyskiwałem
    >poprawne wzmocnienie. Ale poniżej 100mV zaczyna się już
    >coraz bardziej rozjeżdzać. Dodatkowo mam wrażenie, że wynik
    >pomiaru zależy od 100 róznych czynników, których nie
    >potrafię opanować. Przy 1 włączeniu mam 10mV, przy drugim
    >już 12mV, patrze za 2 minuty i mam już 14 czy 15. W tej

    Piszesz o napieciu na wyjsciu, czy na boczniku ?

    popularne opampy maja napiecie niezrownowazenia na wejsciu rzedu kilku
    mV, i to sie przeklada na wynik pomiaru.
    I w dodatku zalezy od temperatury.
    Wiec calkiem mozliwe, ze mierzysz 10mV, po kilku minutach masz 15mV,
    wylaczasz na chwile, wlaczasz, i przy tym samym pradzie masz 13mV.
    Ktore po minucie powinno powrocic do 13mV.

    Co innego

    >sytuacji żadna precyzyjna regulacja nie ma sensu jeśli
    >przy kolejnym włączeniu wracam do punktu wyjścia. Beznadziejna
    >sytuacja.

    Uzyj google, Luke
    Chocby
    http://www.ti.com/product/ina138

    P.S.1 nie trzeba tego kupowac - mozna zrobic analogicznie na opampie,
    P.S.2 ale trzeba dobrze przemyslec jakie napiecia tam wystepuja i
    jakie zasilanie musi byc ....
    P.S.3 ... albo obnizyc dzielnikami ... ale nie 1% :-)

  • 24. Data: 2016-09-06 15:12:48
    Od: b...@g...com

    użytkownik ww napisał:

    > Jeden ma 100,2k a drugi 100,6k.

    Przecież można między r13-r15 wstawić PRek, a suwak
    PRka do we. odwracającego i zabawa z cyrklowaniem rezystorów opada.

  • 25. Data: 2016-09-06 18:57:23
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-06 o 13:26, J.F. pisze:

    > Piszesz o napieciu na wyjsciu, czy na boczniku ?
    >
    > popularne opampy maja napiecie niezrownowazenia na wejsciu rzedu kilku
    > mV, i to sie przeklada na wynik pomiaru.
    > I w dodatku zalezy od temperatury.

    Ale OPA2277 ma zdaje się max 65uV.

    > Wiec calkiem mozliwe, ze mierzysz 10mV, po kilku minutach masz 15mV,
    > wylaczasz na chwile, wlaczasz, i przy tym samym pradzie masz 13mV.
    > Ktore po minucie powinno powrocic do 13mV.

    Sam nie wiem czy tak to wygląda. Płynie w każdym razie i wychodzą
    mi cuda.

    > Co innego

    > Uzyj google, Luke
    > Chocby
    > http://www.ti.com/product/ina138

    Z takich to mam juz LT6105, LT6106, MAX44284

    Kupiłem jeszcze wzmacniacz pomiarowy INA128 do zabawy.

    > P.S.1 nie trzeba tego kupowac - mozna zrobic analogicznie na opampie,

    W moim przypadku PRÓBOWAĆ ZROBIC

    > P.S.2 ale trzeba dobrze przemyslec jakie napiecia tam wystepuja i jakie
    > zasilanie musi byc ....
    > P.S.3 ... albo obnizyc dzielnikami ... ale nie 1% :-)

    To jakimi ? Bo dobrałem te rezystory moim zdaniem w okolicy 0,1%.

  • 26. Data: 2016-09-06 19:04:15
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-06 o 15:12, b...@g...com pisze:

    > Przecież można między r13-r15 wstawić PRek, a suwak
    > PRka do we. odwracającego i zabawa z cyrklowaniem rezystorów opada.

    Próbowałem. Wstawienie wieloobrotowego potencjometru 1k za
    100k (mniejszy o kilkaset om od drugiego) potęguje efekt
    płynięcia i skakania wyniku. Potencjometr nowy, wygląda
    porządnie.

    Tego projektu nie da się chyba uratować.

  • 27. Data: 2016-09-06 19:37:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ww" napisał w wiadomości grup

    >Ale OPA2277 ma zdaje się max 65uV.

    Ale czy jego probowales w poprawionej wersji ?

    >Sam nie wiem czy tak to wygląda. Płynie w każdym razie i wychodzą
    >mi cuda.

    Bardzo plynac nie powinno.
    Podlacz oscyloskop - ciekaw jestem, czy sie nie wzbudza.

    >Z takich to mam juz LT6105, LT6106, MAX44284
    >Kupiłem jeszcze wzmacniacz pomiarowy INA128 do zabawy.

    >W moim przypadku PRÓBOWAĆ ZROBIC

    No coz, jak to w elektronice - powinno dzialac, ale dupogodziny trzeba
    odsiedziec.

    Zauwaz, ze one maja nieco inny schemat - odporniejszy np bledy
    rezystorow.

    >To jakimi ? Bo dobrałem te rezystory moim zdaniem w okolicy 0,1%.

    0.1% od 20V to jest 20mV .... przy boczniku 0.47 ohm odpowiada 40mA

    J.

  • 28. Data: 2016-09-06 22:26:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-09-06 o 18:57, ww pisze:
    [...]
    > To jakimi ? Bo dobrałem te rezystory moim zdaniem w okolicy 0,1%.

    Przeczytaj pdfa tanich chińskich rezystorów 1%. Zwróć uwagę na
    stabilność długoczasową i, przede wszystkim, na zmiany oporności po
    podgrzaniu i ostudzeniu (lutowanie). "Jednoprocentowość" tych rezystorów
    to klasyczny przykład parametru marketingowego. Dobieranie takiego
    czegoś nie ma ani odrobiny sensu.
    Możesz, oczywiście, kupić Vishaya ;-)

    P.P.

  • 29. Data: 2016-09-06 22:50:10
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-06 o 22:26, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    > podgrzaniu i ostudzeniu (lutowanie). "Jednoprocentowość" tych rezystorów
    > to klasyczny przykład parametru marketingowego. Dobieranie takiego

    Ok. Zamówiłem po kilka par vishay i beyschlag 0.1%.

  • 30. Data: 2016-09-08 12:00:06
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-06 o 10:13, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    > tolerancji, często drutowe, w Polsce robiło je Inco, panie siedziały i
    > nawijały. Dziś niby też można, wyjdzie znacznie drożej, niż kupno

    Wątpie żeby autor tego projektu stosował rezystory nawijane przez "nagie
    dziewice z nibylandii". Ale może jednak stosował jakieś w miarę
    porządne. Nie wiem co było do kupienia w 1996