  • 81. Data: 2017-11-22 01:02:16
    Temat: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 21.11.2017 o 23:11, Zbych pisze:

    > Autopoprawka: jednak przy rozpychaniu ścieżek też blokuje jeśli zasady
    > są naruszone.

    W której wersji.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 82. Data: 2017-11-22 01:28:31
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 21.11.2017 o 12:08, Piotr Gałka pisze:

    > Jak czytałem instrukcje do KiCada to właśnie mi się nie podobało to
    > przechodzenie przez ten etap (z opisu wyglądało, że obowiązkowe).
    > Myślałem sobie - przecież to jest niesamowicie upierdliwe. Będę musiał
    > mieć pod ręką listę stosowanych przez nas elementów i każdy będę musiał
    > na niej wyszukać aby wiedzieć w jakim footprincie to stosujemy.

    W przeciwnym podejściu, gdy osadzasz element na schemacie to musisz
    wybrać mu obudowę, no chyba że zostawiasz domyślnie. W CvPCB
    przechodziłeś do kolejnego elementu z listy .net i w tym czasie na
    schemacie kursor ci skakał do tego elementu. Wybierasz obudowę z
    rozwiniętej listy obudów i szybko przyporządkowujesz footprint do
    elementu. Jak masz mieć kolejne elementy w tej samej obudowie to tylko
    klikasz enterem i ustawiasz ją dla wielu elementów. Np 0603 a potem dla
    serii innych 0805. Gdy chcesz przejrzeć i coś zmienić to masz od razu
    listę elementów, wartości i footprintów, a tak to musisz wejść do
    właściwości elementu widocznego na schemacie żeby sprawdzić jaki
    footprint.

> [...]
    > przez pomyłkę wybiorę nie taki footprint jak używamy to potem jak
    > chłopaki dojdą do montażu to się okaże że element z szuflkadki nie
    > pasuje do płytki. Szufladki z elementami mamy od zawsze opisywane tylko
    > stosowanymi przez nas symbolami elementów, a nie zestawem
    > symbol+footprint. Dotyczy zarówno szufladek do przechowywania elementów
    > jak i szufladek w maszynie do półautomatycznego układania elementów na
    > płytce.
    > Jak (generalnie wyjątkowa sytuacja) decydujemy się stosować jakiś
    > element w innym footprincie niż dotychczas to otrzymuje on osobny symbol.

    Ja dostosowuję footprinty w projekcie to tego co do tej pory mam na
    magazynie i do wymagań np. mało miejsca albo wydzielanie ciepła. Przed
    produkcją drukuję sobie powiększone widoki płytki z oznaczeniem
    kolorowymi opisami właściwości elementu (wartość + footprint). Szufladki
    oznaczam wartość + footprint a nie symbol. Symbol to u ciebie C1 C2 R15
    itd? Na każdy symbol osobna szufladka? A co jak masz 30 kondensatorów
    100nF 0603?

    > Nie myślałem o używaniu wersji codziennych (conocnych) tylko tych
    > stabilnych, choć wiem, że to nawet ponad rok opóźnienia w stosunku do
    > aktualnego stanu projektu KiCad.

    Akurat ściągnąłem bo ktoś pisał o jakiejś nowince a była to wersja
    niestabilna. Ale skoro pracuję na wersji 2013 to znaczy że nie
    potrzebuję nightly buildów :)

> [...]
    > dokumentacjach sposób przechowywania footprintów - każdy footprint to
    > osobny plik, a biblioteka to katalog. Bardzo mi się to podoba bo mogę
    > sobie błyskawicznie porządkować footprinty za pomocą FreeCommandera. Jak
    > już będę wszystko miał po swojemu to będzie to mniej ważne, ale teraz,
    > gdy jeszcze co rusz zmieniam koncepcję mojego porządku bardzo pomaga.
    >
    > Między wersją 4.0.6 a 4.0.7 dołożyli pliki dotyczące bibliotek symboli,
    > które nie są w żaden sposób używane, ale wygląda z nich, że wkrótce
    > biblioteki symboli też zostaną tak zmienione.

    No to gdy będę miał jakiś całkiem nowy projekt to będę musiał przyjrzeć
    się bibliotekom i zobaczyć jak do niej dołożyć swoje własne ze starszej
    wersji. Albo dorobić nowe.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 83. Data: 2017-11-22 01:50:59
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 22.11.2017 o 01:28, Mario pisze:
    > Na każdy symbol osobna szufladka? A co jak masz 30 kondensatorów 100nF
    > 0603?

    W sensie że w projekcie masz 30 kondensatorów 100 nF 0603? musisz mieć
    30 szufladek?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 84. Data: 2017-11-22 07:55:51
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 22.11.2017 o 01:02, Mario pisze:

    > W której wersji.

    Sprawdziłem to na ostatniej wersji nocnej, nie wiem czy w wersji
    stabilnej też to jest.

  • 85. Data: 2017-11-22 08:49:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-21 o 21:50, Marek S pisze:

    > Tak. Ten temat też poruszałem. To wkurzające ograniczenie. Jeśli
    > zdefiniujesz w bibliotece pad o jakiś wymiarach dla jakiegoś elementu,
    > to mimo iż w danym projekcie, w którym chcesz wiercić ręcznie dziury i
    > pady są za małe, to musisz na nich bazować z ewentualną poprawką
    > wnoszoną przez DRC. W DRC ustalasz iż pady nie mogą być mniejsze niż...
    > Jeśli obiekt biblioteczny ma pad "mniejszy niż", to zostanie on
    > odpowiednio zmodyfikowany.

    I z czystym sumieniem polecasz program w którym DRC, które jak nazwa
    wskazuje ma tylko sprawdzać reguły, jest używane w jakiś sposób do
    modyfikowania płytki. Ktoś coś źle zdefiniował na początku projektu,
    albo potem ktoś wstawiał jakieś łatki nie myśląc o zachowaniu logicznej
    spójności wszystkiego, albo źle używasz Ty (lub oni) pojęcia DRC.
    P.G.

  • 86. Data: 2017-11-22 09:58:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-22 o 01:28, Mario pisze:

    > W przeciwnym podejściu, gdy osadzasz element na schemacie to musisz
    > wybrać mu obudowę, no chyba że zostawiasz domyślnie.

    W moim podejściu nie ma etapu 'musisz wybrać mu obudowę'. Wybieram
    element z biblioteki i on ma już zdefiniowaną obudowę i koniec tematu.
    Jak w wyjątkowej sytuacji decyduję, że np. z braku miejsca na płytce
    postanawiam użyć tego procesora w mniejszej obudowie to zmieniam cały
    element na schemacie (jeśli nie stosowałem wcześniej tego procesora w
    tej obudowie to będzie to poprzedzone dodaniem jednego elementu do
    biblioteki).

> [...]
    elementów, wartości i footprintów, a tak to musisz wejść do
    > właściwości elementu widocznego na schemacie żeby sprawdzić jaki footprint.

    Nie pamiętam, aby kiedykolwiek mi się zdarzyło zaglądać do elementu na
    schemacie aby sprawdzić jaki footprint - czemu to miałoby służyć?
    Jeśli pojawia się potrzeba zmiany footprintu to wynika ona z jakiegoś
    problemu na PCB, a tam po prostu widzę footprinty (nie nazwy, a realne
    wymiary).

> [...]
    > kolorowymi opisami właściwości elementu (wartość + footprint). Szufladki
    > oznaczam wartość + footprint  a nie symbol. Symbol to u ciebie C1 C2 R15

    Nie, nie, nie.
    C1, C2,... to identyfikator/desygnator elementu i to jest związane tylko
    z konkretną płytką a nie z żadnymi szufladkami.
    A symbol to przyjęte oznaczenie dla konkretnego elementu w konkretnej
    obudowie. Symbole to: 22, 100, 1k, 2k2 - oznaczają rezystory 0603, 15p,
    1n, 10n - oznaczają kondensatory 0603. Jeden wyjątek - 100n oznacza 0402
    (to od czasu jak z każdej strony procka trzeba dać kondensator i żeby
    nie zajmował za dużo miejsca). Większe 100n oznaczyłem sobie nie
    rozmiarem a napięciem: 100n/25 i 100n/50. Podobnie ceramiczne uF
    oznaczam według napięcia bo wstawiając na schemat interesuje mnie
    napięcie a nie obudowa. Czyli w 0603 mam 1u/25, 4u7/16, a w 0805 mam
    1u/50, 10u/16, 22u/6.3, a w 1206 10u/25. Wszystko to X7R lub X5R bo z
    Y5V zrezygnowałem.
    Wstawiając na schemat, nie jestem pewien w jakiej obudowie wstawiam
    kondensator, ale też nie widzę potrzeby posiadania takiej pewności. Jak
    zacznę robić płytkę to będę widział rozmiary elementów i dopiero jakby
    mi coś za żadne skarby nie wchodziło to będę dumał co z tym zrobić.
    Tak mi kiedyś nie wchodziło 16 rezystorów 100. Zapytałem producenta
    kontraktowego jakie mają na magazynie 0402 (wtedy to jeszcze nie był u
    nich standard) i od tamtej pory mam element o moim symbolu 82_04.

    > Na każdy symbol osobna szufladka? A co jak masz 30 kondensatorów
    > 100nF 0603?

    Aż zajrzałem do mojej wypowiedzi - czy faktycznie tak niejasno
    napisałem. Według mnie trudno było to tak zrozumieć, ale dawało się.

    > Akurat ściągnąłem bo ktoś pisał o jakiejś nowince a była to wersja
    > niestabilna. Ale skoro pracuję na wersji 2013 to znaczy że nie
    > potrzebuję nightly buildów :)

    Podejrzewam, że nie masz w tej wersji tych właściwości, które skłoniły
    mnie do zainteresowania się w ogóle KiCadem - czyli tego co jest na 2
    pierwszych filmikach na:

    http://kicad-pcb.org/discover/pcbnew/

    Bez tego uważałem, że jest gorszy od mojego starego Protela. Teraz
    wydaje mi się lepszy, choć niektóre kwestie będą mi trochę przeszkadzały
    - głównie to będę musiał nauczyć się wycinać GND z pliku sieci. Ale to
    jest tak, że od stycznia moim głównym programem jest - zajmijmy się
    KiCadem, tylko, że zaraz wystąpiło przerwanie, potem drugie i kolejne i
    obecnie jestem gdzieś na 5-tym poziomie przerwań i nie wiem kiedy wrócę
    do głównego programu, bo co uda mi się zejść do poziomu 3 to zaraz znów
    ląduję na 5, czy 6 i tak ciągle.

    > No to gdy będę miał jakiś całkiem nowy projekt to będę musiał przyjrzeć
    > się bibliotekom i zobaczyć jak do niej dołożyć swoje własne ze starszej
    > wersji. Albo dorobić nowe.

    Wydaje mi się, że planują wprowadzić wersję 5 i wtedy będą biblioteki po
    nowemu. Ale czy to za miesiąc, czy za 3 lata to nie mam pojęcia.
    P.G.

  • 87. Data: 2017-11-22 13:53:29
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-21 o 23:00, Zbych pisze:

    > Gdybym go używał to przeszkadzałaby mi możliwość wyłączenia
    > _sprawdzania_ zasad.

    No to ich nie wyłączaj! Nie masz na tyle silnej woli? :-) Jak widzisz
    coś, co wyłączyć można, to ręce Ci się trzęsą z wrażenia i rzucasz się
    na tą opcję w celu jej wyłączenia? Zupełnie nie rozumiem w czym rzecz.

    > Wolałbym żeby eagle sprawdzał te zasady w trakcie
    > ręcznego routingu, blokował możliwość ich łamania

    I dokładnie tak jest! Podkreślałem to wielokrotnie. Wyjaśniłem, że to
    nie DRC jest wtedy za tą czynność odpowiedzialny lecz moduł o nazwie
    Route. DRC nie służy do rysowania ścieżek lecz właśnie Route! Jeśli
    potem poleceniem Move zażyczysz sobie korekt łamiących zasady, to po
    wywołaniu DRC/check te miejsca będą świecić jak choinka - używając
    Twojego sformułowania! Będą też wokół nich rysowały się białe prostokąty
    z graficznym linkiem do informacji o tym jaka reguła została naruszona.
    Potem można sobie wybrać coś w rodzaju "akceptuję to konkretne
    odstępstwo od zasad" albo je po prostu poprawić. W obu przypadkach
    powtórne powiadomienie zniknie w sensie dawania po oczach (w stosunku
    tylko do tego konkretnego fragmentu ścieżki, którego ono dotyczyło) ale
    nadal będzie dostępne w sekcji ukrytych ostrzeżeń.

    > chyba, że użytkownik
    > wyraźnie sobie tego zażyczy (skrótem klawiszowym) i żeby takie miejsca
    > świeciły na PCB jak choinka.

    Tak jak powyżej napisałem po raz 9765765 - mniej więcej tak właśnie
    jest. Technicznie nieco inaczej ale logicznie dokładnie tak.

    > Źle zrozumiałeś. DRC w eagle'u, które wysłania się z twojego opisu to
    > bezpiecznik okręcony grubym drutem. Niby jest, ale trzeba się mocno
    > postarać żeby zadziałał.

    Rany... w kółko macieju o tym samym gadamy. Może inaczej to ujmę,
    bardziej obrazowo. Traktuj DRC jako coś, co w innych programach
    zazwyczaj nazywa się "preferences" z jedną tylko różnicą: posiada jedną
    funkcję, która fizycznie coś robi. Jest nią:

    1. Końcowa weryfikacja PCB.

    a poza tym:

    2. Ustawia minimalne nieprzekraczalne wartości jak grubość ścieżki,
    odstępy, otwory parę innych. Jeśli któryś Net Class definiuje mniej, to
    zostanie nadpisany.

    3. Ustawia wiele innych wytycznych dla innych modułów: takich jak route
    (rysowanie ścieżek), rozlewania wielokątów (masy rozlane itp) itd.

    Z tego wynika, że skutki jego ustawień są rozległe, wpływają na wiele
    modułów a skutek jego zadziałania z p.1 jest jeden: podświetlenie błędów.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 88. Data: 2017-11-22 14:10:03
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-22 o 01:01, Mario pisze:

    > pilnuje DRC czy router który przestrzega zasad określone w parametrach
    > DRC. To tylko semantyka

    Jasne, że tylko semantyka a raczej nie semantyka lecz inny sposób
    implementacji tych samych funkcji. Lecz Zbych uważa, że skoro nie DRC w
    Eagle robi takie rzeczy lecz Route, to Eagle jest beee. Nie potrafię mu
    tego przetłumaczyć.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 89. Data: 2017-11-22 14:16:31
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 22.11.2017 o 13:53, Marek S pisze:

    > I dokładnie tak jest! Podkreślałem to wielokrotnie. Wyjaśniłem, że to

    Ściągnąłem najnowszego eagla, otworzyłem przykładowy projekt i
    przesunąłem ścieżkę tak, żeby wlazła na drugą. Poza ledwie widocznymi
    kreseczkami pokazującymi miejsce kolizji nie zauważyłem żadnej reakcji.

  • 90. Data: 2017-11-22 14:23:21
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-22 o 08:49, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > albo potem ktoś wstawiał jakieś łatki nie myśląc o zachowaniu logicznej
    > spójności wszystkiego, albo źle używasz Ty (lub oni) pojęcia DRC.

    Wkleję na spodzie wypowiedzi fragment swojej wypowiedzi na temat DRC w
    Eagle. Odpowiadając: tak, z czystym sumieniem polecam.

    Jeśli ktoś zdefiniował np. zbyt małe odległości między ścieżkami na
    początku, potem zakończył projekt i nagle chce kliknąć jeden magiczny
    guzik "popraw mi samoczynnie cały projekt do nowych wytycznych", to
    takiej funkcjonalności nie ma.

    Co do słownictwa, to DRC pewnie można by w Eagle nazwać inaczej. Jak
    chcesz, to udaj się pod gmach Autodesku i wywieś transparenty. Może się
    ugną. W Eagle DRC (jak niżej szczegółowo wyjaśniam) łączy dwie funkcje:
    sprawdzania (jak przystało na DRC) i ustawień dla projektu,
    niekoniecznie mających związek ze sprawdzaniem czegokolwiek (np.
    włączenie / wyłączenie thermals dla via).

    Oto cytat obiecany: