-
11. Data: 2021-09-25 08:21:43
Temat: Re: wodor
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 24 Sep 2021 15:28:07 +0200, viktorius wrote:
> W dniu 2021-09-24 o 11:06, J.F. pisze:
>> Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami
>> trakcyjnymi o mocy 4x180kW.
>> Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero
>> emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa
>> ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW
>> jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej
>> wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego.
>> Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.
>> Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy."
>>
> Nazwa "SM42" nie nastraja optymistycznie co do nowoczesności tej
> konstrukcji.
No wiesz - pudlo moze zostac.
Silniki przydalby sie inne, bo pewnie byly szczotkowe DC, i falowniki.
> Fablok zrobił tego tysiące gdzieś pół wieku temu, widocznie to jest
> kolejna _głęboka_ modernizacja, tym razem z innym generatorem prądu (na
> wodór), zamiast diesla.
> Gdzie tu innowacja, że blachy zrobili kaciaste??
ogniwo paliwowe zamiast diesla, to chyba wystarczajaca modernizacja?
A modernizacji bylo duzo
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fablok_6D
w tym praca akumulatorowa.
> Z drugiej strony, potencjał sprzedażowy znaczny, bo SM42 nadal na
> bocznicach króluje jako lokomotywa manewrowa, a jej czas życia pewnie
> dobiega końca, wymaga naprawy głównej. A od czegoś trzeba zacząć
> wchodząc w rynek zasilania wodorem. Ewolucja zamiast rewolucji.
Z drugiej strony ... nowe silniki powinny byc coraz tansze :-)
Ale jak tak patrze na niektore filmiki ze startu lokomotyw
... powinni tego zabronic
https://www.youtube.com/watch?v=Rbn1q0PfloE
J.
-
12. Data: 2021-09-25 08:29:06
Temat: Re: wodor
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Fri, 24 Sep 2021 11:34:46 +0200, scobowski wrote:
> Podzielisz się linkami do tych gigawatów z wiatraków? Ciekaw jestem
> statystyk.
Zaslyszane w radiu, ale
https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
/raporty-dobowe-z-pracy-kse/generacja-zrodel-wiatrow
ych
choc ciekawsze chyba to
https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
/raporty-dobowe-z-pracy-kse/wielkosci-podstawowe
w nocy 24.09 nasze podstawowe elektrownie dawaly 9GW,
a np 22.09 15GW.
Tyle wegla mniej ... ale co zrobimy, jak wiaterek nie powieje ...
no przydalyby sie te elektrownie gazowe, ale gazu nie mamy ...
J.
-
13. Data: 2021-09-25 09:14:32
Temat: Re: wodor
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 25.09.2021 o 08:21, J.F pisze:
> On Fri, 24 Sep 2021 15:28:07 +0200, viktorius wrote:
>> W dniu 2021-09-24 o 11:06, J.F. pisze:
>>> Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami
>>> trakcyjnymi o mocy 4x180kW.
>>> Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero
>>> emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa
>>> ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW
>>> jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej
>>> wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego.
>>> Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.
>>> Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy."
>>>
>> Nazwa "SM42" nie nastraja optymistycznie co do nowoczesności tej
>> konstrukcji.
>
> No wiesz - pudlo moze zostac.
> Silniki przydalby sie inne, bo pewnie byly szczotkowe DC, i falowniki.
Silniki, falowniki, pulpity, wózki... W zasadzie sama rama powinna
zostać. A jeśli już tak to czemu nie pospawać jej również od początku?
--
Shrek
-
14. Data: 2021-09-25 10:07:03
Temat: Re: wodor
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-09-24 o 20:41, Shrek pisze:
> W dniu 24.09.2021 o 16:15, T. pisze:
>
>> No chyba że zrobią SM42 lewitującą... :-)
>
> Tak glęboką modernizacją to tylko dla kibli...
>
> Wariant optymistyczny
>
> https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_hRfXZsxL3Y
hfNJhRY5ToFXvajCVZe0vv.jpg
>
>
> Wariant realistyczny
>
> https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_hRfXZsxL3Y
hfNJhRY5ToFXvajCVZe0vv.jpg
>
>
>
>
>
Piękne...
A kibel to też konstrukcja jeszcze sprzed wojny.
Ps. ciekawostka - trochę o ich wyposażeniu elektrycznym miałem na
wykładach ze ś.p. Tomaszem Knapikiem.
T.
-
15. Data: 2021-09-25 10:19:43
Temat: Re: wodor
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-09-24 o 15:28, viktorius pisze:
> W dniu 2021-09-24 o 11:06, J.F. pisze:
>
>>
>> Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami
>> trakcyjnymi o mocy 4x180kW.
>> Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero
>> emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa
>> ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW
>> jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej
>> wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego.
>> Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.
>> Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy."
>>
>
>
> Nazwa "SM42" nie nastraja optymistycznie co do nowoczesności tej
> konstrukcji.
> Fablok zrobił tego tysiące gdzieś pół wieku temu, widocznie to jest
> kolejna _głęboka_ modernizacja, tym razem z innym generatorem prądu (na
> wodór), zamiast diesla.
> Gdzie tu innowacja, że blachy zrobili kaciaste??
>
> Z drugiej strony, potencjał sprzedażowy znaczny, bo SM42 nadal na
> bocznicach króluje jako lokomotywa manewrowa, a jej czas życia pewnie
> dobiega końca, wymaga naprawy głównej. A od czegoś trzeba zacząć
> wchodząc w rynek zasilania wodorem. Ewolucja zamiast rewolucji.
>
Ciekawostka - SM42 występowała w filmie Klejnot Nilu (sequel filmu
Miłość, szmaragd i krokodyl) z Michaelem Douglasem. Zdjęcie kręcono w
Maroku, a tam trochę tych lokomotyw pewnie do dziś jeździ. Była w
oryginalnym malowaniu.
Zaczyna się mniej więcej od tego momentu:
https://youtu.be/nQNmgMZ5uoM?t=4019
I kilka minut dalej...
T.
-
16. Data: 2021-09-25 11:06:22
Temat: Re: wodor
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Sat, 25 Sep 2021 09:14:32 +0200, Shrek wrote:
> W dniu 25.09.2021 o 08:21, J.F pisze:
>> On Fri, 24 Sep 2021 15:28:07 +0200, viktorius wrote:
>>> W dniu 2021-09-24 o 11:06, J.F. pisze:
>>>> Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami
>>>> trakcyjnymi o mocy 4x180kW. [...]
>>> Nazwa "SM42" nie nastraja optymistycznie co do nowoczesności tej
>>> konstrukcji.
>>
>> No wiesz - pudlo moze zostac.
>> Silniki przydalby sie inne, bo pewnie byly szczotkowe DC, i falowniki.
>
> Silniki, falowniki, pulpity, wózki... W zasadzie sama rama powinna
wozki to moze niekoniecznie.
> zostać. A jeśli już tak to czemu nie pospawać jej również od początku?
Ale nazwe zostawic, jesli SM42 ma dobrą marke :-)
J.
-
17. Data: 2021-09-25 12:52:08
Temat: Re: wodor
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 25.09.2021 o 10:07, T. pisze:
> Piękne...
Matka opowiadała że mieli na plastyce jak to będzie w 21 wieku.
Dzieciaki malowały że "do miasta" będzie się latać helikopterami itp.
Przyszedł rok 2001 i okazało się, że "do miasta" jeżdzi się tymi samymi
_egzemplarzami_ EN57, tylko jazda trwa dłużej;)
PS. 20 lat później kible dalej jeżdzą, choć mocno zmodernizowane;)
PS2 - widzę że "kaczekible" poszły na śląsk;)
--
Shrek
-
18. Data: 2021-09-25 13:05:58
Temat: Re: wodor
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 25.09.2021 o 11:06, J.F pisze:
>> Silniki, falowniki, pulpity, wózki... W zasadzie sama rama powinna
>
> wozki to moze niekoniecznie.
Jak wymieniasz silniki to w sumie i wózki by wypadało, bo to mocno
powiazane.
>> zostać. A jeśli już tak to czemu nie pospawać jej również od początku?
>
> Ale nazwe zostawic, jesli SM42 ma dobrą marke :-)
Bo ja wiem - jak ze spalonych kilbli kaczor robił pendolino to starannie
unikał EN57 w nazwie;)
--
Shrek
-
19. Data: 2021-09-25 13:06:47
Temat: Re: wodor
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2021-09-25 o 07:49, J.F pisze:
>> u nas nie wodoru o wymaganej
>> czystości dla ogniwa paliwowego.
>
> To Orlen zrobi :-)
Za kilka lat, jak się uda,o cenie nie mówiąc.
>
>> Więc skończy sie jak zwykle tylko na pokazaniu prototypu,podobnie jak z
>> autem elektrycznym.
>
> No wiesz - Orlen zainteresowany, Polsat zainteresowany, Toyota
> zainteresowana ...
I na zainteresowaniu się chyba kończy, gdyby było inaczej już dawno
byłby produkowany.
>
>>> A dzis w nocy polskie wiatraki dawaly ponoc rekordowe 6GW pradu.
>> zgadza się, nawet od wczoraj.
>>
>>> Az musze sprawdzic, jak sobie elekrownie radzily ...
>> Eksportowaliśmy w porywach 2GW mocy.
>
> Co sie nam i wczesniej zdarzalo.
> Wlasciwie rzeklbym, ze to to calkiem normalne.
No właśnie, zysk jedynie że mniej węgla spaliliśmy.
>
> patrze w dane .. eksportowalimsy jakby nawet mniej niz zwykle ... u
> sasiadow tez wialo? :-)
Ale eksportujemy głównie do Czech i Słowacji a nie sądzę żeby oni mieli
znaczące ilości wiatraków.
>
> Wyglada na to, ze "wygasilismy" polowe elektrowni.
>
> Ktos odszuka ceny gieldowe ?
Były niskie ale nie najniższe bo to trafiło na szczyt wieczorny, po 23
już słabiej wiało.
>
> No i przydalyby sie elektrolizery lub baterie, ktore potrafilby taki
> dar zagospodarowac.
A co by z tym wodorem zrobili? na razie nie ma odbiorców u nas na czysty
wodór a transport kosztuje i to sporo podobnie jak magazynowanie.
PS Przeczytałem na JM że ta lokomotywa nawet zbiornika nie miała
podłączonego, więc to nawet nie był prototyp, a tak w ogóle to jest
stary typ lokomotywy manewrowej ubranej w nowe szaty z której wywalili
diesla z prądnicą a wsadzili kanadyjskie ogniowo paliwowe z elektroniką.
--
Janusz
-
20. Data: 2021-09-25 13:51:06
Temat: Re: wodor
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-09-25 o 13:05, Shrek pisze:
> W dniu 25.09.2021 o 11:06, J.F pisze:
>
>>> Silniki, falowniki, pulpity, wózki... W zasadzie sama rama powinna
>>
>> wozki to moze niekoniecznie.
>
> Jak wymieniasz silniki to w sumie i wózki by wypadało, bo to mocno
> powiazane.
>
>>> zostać. A jeśli już tak to czemu nie pospawać jej również od początku?
>>
>> Ale nazwe zostawic, jesli SM42 ma dobrą marke :-)
>
> Bo ja wiem - jak ze spalonych kilbli kaczor robił pendolino to starannie
> unikał EN57 w nazwie;)
>
Kiblolino ;-)
T.