  • 1. Data: 2015-11-14 13:39:37
    Temat: Zasilanie 24V -> -5V +5V
    Od: taurus <_...@o...pl>

    Witam,

    Mam w układzie napięcie 24V (nieregulowane może dobijać do 30V)
    i wzmacniacz, który trzeba zasilić również napięciem ujemnym
    VDD = 24V i VSS = -5V do -7V. Obciążalność VDD i VSS jest na
    poziomie 10mA (bezpieczne założenie do 20mA).

    Jak najprościej (najtaniej i najmniejszą powierzchnią PCB)
    wygenerować to ujemne napięcie? Na razie mam pompę Vout = -Vin
    20mA, ale już przy poborze 10mA za duże tętnienia. Nie za bardzo
    to rozwiązanie się nadaje.

    Drugie pytanie o VCC = 5V, które zasila sterowanie/procesor
    (10mA - 20mA), na razie jest zwykły stabilizator ale nie wiem
    czy docelowo chcę go tak grzać jak obecnie.

    Optymalnie byłoby zejść bezpośrednio z 24V na +5V i -5V. Proszę
    o podpowiedź jaki ewentualnie switcher zastosować.

    Pozdrawiam,
    --
    taurus

  • 2. Data: 2015-11-16 09:55:54
    Temat: Re: Zasilanie 24V -> -5V +5V
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "taurus" <_...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wygenerować to ujemne napięcie? Na razie mam pompę Vout = -Vin
    > 20mA, ale już przy poborze 10mA za duże tętnienia. Nie za bardzo

    Nie jest dla mnie jasne, czy minus od 24V musi być na GND, czy nie można GND
    przesunąć na +5V i ograniczyć się do rozwiązań liniowych (bez tętnień)

> [...]
    >
    > Optymalnie byłoby zejść bezpośrednio z 24V na +5V i -5V. Proszę
    > o podpowiedź jaki ewentualnie switcher zastosować.

    Skoro przeszkadzają Ci tętnienia to dlaczego rozważasz przetwornicę. A może
    to nie o tętnienia chodzi tylko o małą wydajność.

    Step-down z 24V na 5V będzie na dławiku miał na przemian 19V i 5V.
    Dowijając drugie identyczne uzwojenie i drugą diodę można uzyskać -5V (dość
    dobrze stabilizowane) jakby przy okazji.
    Swego czasu stosowałem LM2674 (nie trzeba myśleć o kompensacji bo ma jakąś
    wbudowaną, opatentowaną) ale to jest aż na 500mA, a Ty potrzebujesz czegoś
    mniejszego (w malutkich nie mam rozeznania).
    P.G.

  • 3. Data: 2015-11-16 12:57:06
    Od: taurus <_...@o...pl>

    On 2015-11-16 09:55, Piotr Gałka wrote:

    > Nie jest dla mnie jasne, czy minus od 24V musi być na GND,
    > czy nie można GND przesunąć na +5V i ograniczyć się do
    > rozwiązań liniowych (bez tętnień)

    Tak, wszystkie potencjały muszą być na GND, wchodzi 24V/GND
    a zasilanie potrzebuję 24V/GND, +5V/GND i -5V/GND. To -5V
    może być do -8V ale w miarę stabilne. Wszystkie napięcia
    bez separacji.

    > Skoro przeszkadzają Ci tętnienia to dlaczego rozważasz
    > przetwornicę. A może to nie o tętnienia chodzi tylko o małą
    > wydajność.

    Może źle określiłem, na tej pompie mam konkretne wahania bo
    przy dociążeniu dochodzą do 2.5V, to już przenosi mi się
    na wyjście wzmacniacza. Może spróbuję położyć tam mocniejszą
    kostkę.

> [...]
    > kompensacji bo ma jakąś wbudowaną, opatentowaną) ale to jest
    > aż na 500mA, a Ty potrzebujesz czegoś mniejszego (w

    No właśnie, potrzebuję czegoś małego i na pewno z elementów
    dostępnych od ręki, nawijanie dławika odpada w tym projekcie.

    Pozdrawiam,
    --
    taurus

  • 4. Data: 2015-11-16 13:57:01
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-11-16 o 12:57, taurus pisze:
    > Może źle określiłem, na tej pompie mam konkretne wahania bo przy
    > dociążeniu dochodzą do 2.5V, to już przenosi mi się na wyjście
    > wzmacniacza. Może spróbuję położyć tam mocniejszą kostkę.
    Hej
    Może słabe kondensatory po prostu. Pewnie powinny być jakieś X7R.
    A jak nie to może pomoże dodatkowy kondensator na wyjściu.
    Oczywiście zakładając, że ta pompa nie jest przeciążona.

    Pozdrawiam
    EM

  • 5. Data: 2015-11-17 10:33:38
    Od: taurus <_...@o...pl>

    On 2015-11-16 13:57, EM wrote:
    > Może słabe kondensatory po prostu. Pewnie powinny być jakieś
    > X7R. A jak nie to może pomoże dodatkowy kondensator na wyjściu.
    > Oczywiście zakładając, że ta pompa nie jest przeciążona.

    Udało mi się nieco ustabilizować to napięcie -5V, problemem
    jest dosyć znaczna impedancja wyjściowa ~70R. Po doklejeniu
    10uF na wyjściu tętnienia spadły do ~200mV. Jak będzie jeszcze
    za dużo to wymienię na układ o niższej impedancji.

    Pozostaje jeszcze kwestia zejścia z 24V na 5V, może jeszcze ktoś
    ma na to pomysł? Stabilizator daje rade ale jest mocno ciepły.

    --
    taurus

  • 6. Data: 2015-11-17 12:40:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Pozostaje jeszcze kwestia zejścia z 24V na 5V, może jeszcze ktoś
    > ma na to pomysł? Stabilizator daje rade ale jest mocno ciepły.

    Najtaniej i aby nie denerwowało tak grzanie to rozdzielić to ciepło na dwa
    stabilizatory (jeden robi 15V drugi 5V).
    P.G.