  • 1. Data: 2015-11-14 00:35:52
    Temat: Prosty klon PicKit2 i procesory PIC32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W sieci można znaleźć sporo projektów prostych i tanich programatorów
    opartych na PicKit2. Większość z nich posiada kilka uproszczeń w
    stosunku do oryginału. Powszechny jest np. brak możliwości ustawienia
    napięcia na Vdd - zawsze będzie tam podawane 5V.

    Pomimo tego w wieli opisach jest mowa, że taki programator ma obsługiwać
    procesory PIC32, które nie pracują na napięciu 5V (zgodnie z
    dokumentacją max. 3,6V).

    Na taką informację można trafić chociażby tu:
    http://allegro.pl/i5702702735.html

    Ktoś popełnił błąd w opisie, czy faktycznie można programować te układy,
    jeśli tylko programowany MCU zasili się z innego źródła o odpowiednim
    napięciu? Poziomu napięcia na liniach sygnałowych będą odpowiednie?

    Bo w przypadku takich AVR-ów programowanie układu pracującego na 3,3V za
    pomocą programatora 5V jest bardzo złym pomysłem, nawet jeśli rozdzieli
    się zasilanie. Ja zawsze stosuję optoizolację.
    Czy z PIC-ami jest podobnie?

  • 2. Data: 2015-11-14 10:12:35
    Temat: Re: Prosty klon PicKit2 i procesory PIC32
    Od: ww <w...@o...pl>

    On 2015-11-14 00:35, Atlantis wrote:
> [...]
    > jeśli tylko programowany MCU zasili się z innego źródła o odpowiednim
    > napięciu? Poziomu napięcia na liniach sygnałowych będą odpowiednie

    Skoro są 5V tolerant ?

  • 3. Data: 2015-11-14 13:42:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Nov 2015 00:35:52 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > pomocą programatora 5V jest bardzo złym pomysłem, nawet jeśli
    rozdzieli
    > się zasilanie. Ja zawsze stosuję optoizolację.

    Pickit2 oryginalnie programuje układy 3.3V napięciem 3.3V, zresztą ma
    na pokładzie mikro przetwornicę więc może generować dowolne napięcie
    Vdd z zakresu 2-5V oraz Vpp aż do 12V. Z reguły napięcie określane
    jest automatycznie przez model układu jaki chcemy zaprogramować,
    soft programujący np. pk2cmd posiada bazę układów stąd zna ich
    parametry i odpowiednio steruje firmwarem w pickit2. Można też
    ustawiać inne napiecie ustawiając odpowiednią opcję w sofcie
    programującym.
    Jeśli chodzi o klony pickit2 to jeśli są wykonywane ze schematu
    pickit2 jaki udostępnia Microchip i mają wgrany firmware do pickit2
    (oryginalny) to praktycznie niczym się nie różnią od oryginału.
    Pickit2 może mieć problem z pewnymi układami wydanymi później,
    dotyczy to nowych układów mid range z rodziny 16f, nowych 18F oraz
    nowych pic32. O ile w przypadku 16F nie ma co żałować bo są to układy
    dla masochistów to układy 18F można zaprogramować po aktualizacji
    bazy układów softu programującego.

    W przypadku pic32 powstał otwarty akternatywny soft napisany przez
    tego gościa od retrobsd, soft nazywa się pic32prog i programuje
    wszystkie pic32 nawet te nowe, które nie są wspierane przez
    oryginalny soft od Microchipa.

    Oczywiście można kupić pickit3, ale oplnie o nim dosadnie wyraził
    bloger Dave (eevblog):

    http://www.youtube.com/watch?v=LjfIS65mwn8

    Po czym Microchip odpowiedział mu tym filmem :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=3YUvlrVlNao

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-11-14 13:58:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Chodziło mi o uproszczone klony PicKit2 - spora część z nich nie mają
    możliwości zmiany Vdd - jest tylko 5V, ustawione "na sztywno" i nie
    reagujące na ustawienia wprowadzane w uprogramowaniu.
    Przetworniczka dostarcza tylko 12V dla Vpp.

    Chopdzi mi o coś takiego:
    http://www.blue17.elektroda.eu/pic/1354

    Jakie układy można bezpiecznie programować takim urządzeniem? Tylko te
    zasilane 5V, czy w przypadku zastosowania oddzielnego zasilania nada się
    ono także do 3,3V?

  • 5. Data: 2015-11-14 14:16:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Nov 2015 13:58:16 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    te
    > zasilane 5V, czy w przypadku zastosowania oddzielnego zasilania

    Niebardzo. Klasyczne układy pic 5V wymagają Vdd min 4.5 max 5.5,
    oraz Vpp 12V.
    Są wśród nich też układy z opcją LVP (low voltage programming) wtedy
    wystarczy 5V Vpp zamiast 12V.
    Ale z tego ci kojarzę większość układów 3.3V (oprócz tych
    tolerujących Vdd 5V np. 18f26K22) programuje się nap. 3.3V, stąd 5 a
    już 12 może im zrobić krzywdę.

    Trzeba zwrócic uwagę też na to, że jeśli dany pic toleruje 5V (np.
    pic32) to tylko na wybranych gpio i a nie na Vdd.

    Jak chcesz się bawić w budowę programatora zbuduj pełen pickit2,
    schemat i firmware są dostępne.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2015-11-14 15:58:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-11-14 o 14:16, Marek pisze:

    > Jak chcesz się bawić w budowę programatora zbuduj pełen pickit2, schemat
    > i firmware są dostępne.

    Polecisz jakiś projekt?

    Bo wszędzie widzę albo te mocno uproszczone, pozbawione funkcjonalności,
    albo wymagajace zamawiania płytek z uwagi na wykorzystanie dwustronnych
    PCB. Czasem zresztą autorzy z dziwnych powodów nie zamieszczają plików w
    odpowiedniej jakości.

    A układów zaprojektowanych z użyciem elementów SMD w ogóle jak na
    lekarstwo...

  • 7. Data: 2015-11-14 16:12:23
    Od: kriters <k...@o...pl>

    On 2015-11-14 15:58, Atlantis wrote:

> [...]
    > odpowiedniej jakości.
    >
    > A układów zaprojektowanych z użyciem elementów SMD w ogóle jak na
    Nie lepiej kupić jednak gotowy ? Mnie gotowe klony pickit 2 i pickit 3
    kosztowały
    tyle co to dziadostwo bez obudowy.

  • 8. Data: 2015-11-14 16:13:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-14 15:58, Atlantis wrote:
    > Polecisz jakiś projekt?

    Czekaj, wersję 3 mozna kupić na allegro za jakieś 90zł, co prawda to
    podróby (chyba) ale mają regulację 2.5<->5.5V. IMHO koszt zrobienia od
    zera jest wyższy.

  • 9. Data: 2015-11-14 16:25:54
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 14.11.2015 15:58, Atlantis wrote:

> [...]
    > odpowiedniej jakości.
    >
    > A układów zaprojektowanych z użyciem elementów SMD w ogóle jak na

    http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=picki
    t3

  • 10. Data: 2015-11-14 17:42:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Nov 2015 15:58:11 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Polecisz jakiś projekt?

    Nie bardzo, jak się uczyłem piców to zbudowałem programator na rs232
    (12V na tym porcie było jak znalazł na Vpp), jest popularnych kilka
    takich schematów. Mając ten programator napisałem własny soft do
    programowania układów 12f,16f i 18f by w pełni nauczyć się tych mcu
    nawet od strony ich programowania.
    O ile edukacyjnie to się sprawdziło to sam programator był
    nieporęczny, kiedyś przez przypadek jakiś luźny przewód dotknął
    stronę 12V i pin mcu uszkadzając go. To wydarzenie oraz chęć
    przejścia na pic32, których i tak nie mógłbym programować tym
    programatorem zmobilizowały mnie do kupienia pickit2 i nie żałuję.

> [...]
    plików w
    > odpowiedniej jakości.
    > A układów zaprojektowanych z użyciem elementów SMD w ogóle jak na

    A kupno pickit2 nie wchodzi w rachubę?
    Moim zdaniem nie warto kombinować, szczególnie jeśli chcesz np.
    programować pic32, bo tymi prostymi programatorami go nie
    zaprogramujesz tzn. teoretycznie by można, w końcu to tylko
    wachlowanie pinami ale soft wymagajacy zaprogramowanie pic32 wymaga
    dość wyrafinowanego softu (tzw. programming executive), nie sądzę że
    taki soft znajdziesz do tych prostych programatorów.

    --
    Marek