  • 21. Data: 2011-01-15 12:44:51
    Temat: Re: wd green dyski
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

    "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał(a):

    >czy to prawda, że greeny wd to straszne muły?
    >ponoć jak nie pracują zmniejszają sobie prędkość do 5400 obr/min, a
    >przy każdym odczycie rozpędzają się do 7200.. prawda to?
    >
    >napiszcie mi w miarę możliwość co myślicie o dyskach wd greeen?

    Mam 2 greeny w domowym serwerze - obydwa w programowym raidzie 1,
    kazdy po 1.5TB. Co moge powiedziec - pracuja bezawaryjnie juz pol roku
    (serwer jest wlaczony 24/365). Ciche, nie przegrzwaja sie w obudowie bez dodatkowego
    wentyla (jedyny wentyl w komputerze to ten w zasilaczu). Maja bardzo maly pobor
    pradu
    wiec nadaja mi sie idealnie. Mam nadzieje, ze pochodza bezawaryjnie dlugo
    (do WD mam mieszane odrobine uczucia, ale i tak wole niz dyski Samsunga)

  • 22. Data: 2011-01-15 15:32:13
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Nie. Poczytaj sobie na przykład:
    >
    > http://nvision.pl/Samsung-Seagate-Western-Digital-te
    st-dyskow-twardych-do-640-GB--Articles-304-ndetails-
    4.html

    Gdyby autor tego testu śledził prace konkurencji to by się dowiedział, że
    nie mogąc się doczekać odpowiedzi na pytanie o prędkość obrotową zielonych
    dysków cwani goście przeanalizowali dźwięk wydobywający się z obudowy i na
    tej podstawie stwierdzili ponad wszelką wątpliwość, że ta prędkość wynosi
    5400. Z kolei gdyby Radek nie uważał wiedzy o sprzęcie za mniej wartościową,
    to może by odkrył, że test w postaci kopiowania pomiędzy dwoma partycjami
    tego samego dysku nie jest specjalnie wartościowy. A właśnie takim testem
    posługują się w polecanym artykule.

  • 23. Data: 2011-01-15 16:24:38
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.01.2011 16:32, MC pisze:
> [...]
    nie jest specjalnie wartościowy. A właśnie takim testem posługują się w polecanym

    Na jakiej podstawie uważasz, że ja - sprzętowiec - uważam
    wiedzę o sprzęcie za mniej wartościową? :)

    Co do zarzutu: nie czytałem całego artykułu, a linkowałem
    tylko tę jedną konkretną stronę, na której chyba nie ma ani
    słowa o tym, jakie testy były prowadzone. Za to rozwiewa
    mity o zmiennej prędkości obrotowej.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 24. Data: 2011-01-16 14:08:47
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Na jakiej podstawie uważasz, że ja - sprzętowiec - uważam
    > wiedzę o sprzęcie za mniej wartościową? :)

    Nie dyskutowaliśmy kiedyś o sensowności wprowadzenia wiedzy o sprzęcie do
    programów studiów? Byłeś chyba przeciw. Wiem, to nie dokładnie to samo,
    sprzęt zmienia się zbyt często niemniej jednak wtedy raczej nie miałbyś
    oponentów, którzy uważają pracę na laptopie za równie wygodną jak na
    komputerze stacjonarnym.

  • 25. Data: 2011-01-16 18:13:34
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2011-01-15 16:32, MC pisze:
    > to może by odkrył, że test w postaci kopiowania pomiędzy dwoma
    > partycjami tego samego dysku nie jest specjalnie wartościowy. A właśnie
    > takim testem posługują się w polecanym artykule.

    ale w jakim sensie? Bo kopiowanie w obrebi jednego dysku jest bardziej
    stresujace dla niego niz gdyby dane zrodlowe pochodzily np. z innego
    dysku. Szczegolnie jesli kopiuje plik z poczatku partycji systemowej na
    koniec ostatniej.

    --
    the_foe

  • 26. Data: 2011-01-17 07:00:29
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail c...@g...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Te dyski są dedykowane do pracy jako magazyn !!! nigdy jako dysk
    > systemowy. optymalizowane do przechowywania dużych plików (wielkość
    > sektora 4096 a nie 512 pozwala lepiej wykorzystać przestrzeń dyskową)

    ???
    od kiedy ta wartośc jest parametrem dysku?
    Przeciez można ją ustawić zupełnie dowolnie.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Kpić z filozofii to filozofować naprawdę."

  • 27. Data: 2011-01-17 08:57:55
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 17 Jan 2011 07:00:29 +0000, Budzik napisał(a):

    > ???
    > od kiedy ta wartośc jest parametrem dysku? Przeciez można ją ustawić
    > zupełnie dowolnie.

    Wielkość sektora fizycznego można ustawiać dowolnie?????
    Albo ktoś upadł na głowę albo ja czegoś nie rozumiem.

  • 28. Data: 2011-01-17 13:39:08
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 14.01.2011 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

    > ...przy okazji wyjaśnia "mułowatość" dysku, jeśli partycje zostały
    > założone systemowymi narzędziami Windows niższego niż "7".
    > BTW: jakie *defaulty* miewają linuxy i inne takie pecetowe systemy?

    Tzn ja znam tylko Debiana stable i on nie umie defaultem ładnie pociąć
    tego dysku, ba nie umie nawet jednej pierwszej założyć prawidłowo,
    ale sam przepis na to jest prościutki, więc nie ma o co kopii kruszyć,
    trzeba tylko to _wiedzieć_ a to nawet na dysku jest napisane żeby
    uważać na advanced format.
    Ponoć nowe mkfsy już to znają i robią dobrze.

    Ale to ww to i tak pikuś przy cięciu ssd wg bloków kasowania i ww
    alignacji :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 29. Data: 2011-01-17 13:48:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Jan 2011, jureq wrote:

    > Wielkość sektora fizycznego można ustawiać dowolnie?????

    Dawno temu faktycznie były takie dyski, że dałoby się, i o ile
    się nie mylę - w co poniektórych się dawało. Jeszcze OS by to musiał
    umieć obsłużyć, a z tym chyba trudniej było.
    Było to o tyle ułatwione, że elektronika dysku nie zawierała tego
    co określa się dziś mianem "kontrolera wewnętrznego", a tym samym
    cała logika była na karcie, a to z kolei prowadziło do łatwiejszego
    sterowania jej funkcjami przez oprogramowanie komputera.
    Oczywiście pozostaje to w ścisłym związku z możliwością (ówczenie:
    *koniecznością*) przeprowadzania tzw. "low level formatting" :D
    Ustawienie długości sektora to wobec możliwości zamiany MFM na
    RLL (na tym samym dysku) pikuś. AFAIR na niektórych kontrolerach
    dawało się czytać "RAW" zapis z nośnika :)

    > Albo ktoś upadł na głowę albo ja czegoś nie rozumiem.

    Albo ktoś pomylił sektor z klastrem albo cofnął się o >20 lat,
    nie jest tak źle ;)
    (fakt, że obstawiam tę pierwszą wersję, ale co mi tam ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2011-01-17 13:50:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Jan 2011, boxfish wrote:

    > Z tego powodu o ile pamiętam na dysku jest chyba info czym formatować dla np
    > XP - narzedziem ze strony Wd ;-)

    Czyli stadardowy test na znajomość hasła RTFM :D
    (dysk po podłączeniu działa, więc kto by tam do instrukcji zaglądał :P)

    pzdr, Gotfryd