  • 61. Data: 2009-02-18 01:00:18
    Temat: Re: w nawiązaniu do prawa autorskiego i opłat za istniejące programy
    Od: wloochacz <w...@n...dgbit.spameromnie.pl>

    /ciach pierdoły/
    Ja pier...ę... a myślałem, że takie poglądy wymarły razem z PGReami; jak
    widać nie. Masakra.

    --
    wloochacz

  • 62. Data: 2009-02-18 08:53:58
    Temat: Re: w nawi?zaniu do prawa autorskiego i op?at za istniej?ce programy
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    Michoo wrote:

    > I okradł Cię wtedy na 15zł. Nie na 1000.
    >
    > Niestety często taka okrojona wersja studencka kosztuje nie 15 a np.
    > 100zł. [Jakiś soft autodesku.] A wtedy wracamy do pytania "czy student
    > kupiłby tą wersję, gdyby nie miał pirata?" - jeżeli tak - okradł Cię,
    > jeżeli nie - nie okradł(jedynie używał softu wbrew Twojej woli).

    Czyli zrobił źle. Tym bardziej, że - w naszym scenariuszu - za dwie
    godziny jazdy może sobie poużywać. Jeśli nie stać go ani na 100zł, ani
    na dwie godziny, to znaczy, że nie stać go na studiowanie. Może powinien
    zacząć gdzieś dorabiać? Może powinien zasugerować władzom uczelni, żeby
    jakoś renegocjowały umowy z dostawcą oprogramowania np. tak, żeby mógł
    sobie legalnie używać w domu wersji uczelnianej?

    Skoro mnie nie stać ani na samochód, ani na taskówkę, to nie znaczy,
    że mogę sobie po nocy jeździć samochodem sąsiada, nawet, jeśli oddam mu
    benzynę i odkurzę tapicerkę. Po prostu nie wolno i tyle.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 63. Data: 2009-02-18 08:59:41
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    Michoo wrote:

    > Mercedesy się nie kopiują. Jak ktoś ci ukradnie mercedesa to go nie
    > masz. Jak ktoś skopiuje twój soft to ty NIC na tym nie tracisz. Nie
    > ZARABIASZ na sprzedaży licencji.

    Tracisz, bo nie zarabiabiasz na sprzedaży licencji. Jeśli kogoś nie
    stać, na oprogramowanie, to nie ma prawa go używać. Inaczej - jest sobie
    hotel, który nie ma nigdy 100% obłożenia. Dlaczego nie mogę sobie
    pomieszkiwać za darmo w akurat wolnych pokojach? Przecież jeśli nie będę
    brudził specjalnie, to hotel nic nie traci (i tak by mnie nie było stać
    na nocleg w tym hotelu)?

    Faktycznie - "fizyczne" wyprodukowanie jednej kopii jest praktycznie
    darmowe. Problem, że wyprodukowanie każdej (legalnej) kopii kosztuje
    tyle, ile koszt produkcji i utrzymania całości/liczba legalnych kopii.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 64. Data: 2009-02-18 09:54:06
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Paweł Kierski pisze:

> [...]
    > jakoś renegocjowały umowy z dostawcą oprogramowania np. tak, żeby mógł
    > sobie legalnie używać w domu wersji uczelnianej?
    A czy ja w którymkolwiek miejscu twierdzę, że zrobił dobrze? Ja
    twierdzę, że _nie okradł ciebie_.
    Zachował się niewłaściwie? - tak.
    To było złe? - tak.
    Masz prawo żądać od niego rekompensaty? - tak, ale sensownej - dlatego
    usiłuję przekonać, że to nie była kradzież.

    Przy 100zł to jeszcze nie ma takiego znaczenia(niska kwota), ale
    oprogramowanie przy automatycznym założeniu, że "skopiowanie" = "utrata
    przez producenta ceny licencji" może łatwo stać się "mieniem znacznej
    wartości", mimo, że tak naprawdę wydawca nic nie stracił [2] i powinno
    się zastosować conajwyżej §3.

    Czy uważasz, że należałoby traktować takiego studenta mającego piracki
    soft na równi z człowiekiem kradnącym samochody warte setki tysięcy
    złotych(A.L. twierdzi, że tak, ja się z tym nie zgadzam, dlatego
    zacząłem tą całą dyskusję)?

    Art. 278. § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,

    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    § 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do roku.

    > Skoro mnie nie stać ani na samochód, ani na taskówkę, to nie znaczy,
    > że mogę sobie po nocy jeździć samochodem sąsiada, nawet, jeśli oddam mu
    > benzynę i odkurzę tapicerkę. Po prostu nie wolno i tyle.
    Zgadza się, nie możesz. Ale czy okradłeś go z tego samochodu? - wg mnie
    - nie. Nawet kodeks karny to ujmuje[1]:

    Art. 289. § 1. Kto zabiera w celu krótkotrwałego użycia cudzy pojazd
    mechaniczny, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    § 2. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 pokonuje zabezpieczenie
    pojazdu przed jego użyciem przez osobę nieupoważnioną, pojazd stanowi
    mienie znacznej wartości albo sprawca następnie porzuca pojazd w stanie
    uszkodzonym lub w takich okolicznościach, że zachodzi niebezpieczeństwo
    utraty lub uszkodzenia pojazdu albo jego części lub zawartości,

    A więc biorąc samochód sąsiada narażasz się na karę do 5 lat a kradnąc
    go do 10:

    Art. 279. § 1. Kto kradnie z włamaniem,
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

    [1] Wg. mnie trochę niesprawiedliwie, bo sam początek §2 można
    zastosować do dowolnego samochodu zamykanego na klucz, a chyba nie taki
    był zamysł ustawodawcy, skoro dalej widać, że taka sama kara jest za
    zniszczenie.
    [2] poza dobrym samopoczuciem ;) Wszyscy dobrze wiemy, że skopiowanie
    oprogramowania nie generuje kosztów, w momencie wykonania kopi nie ubywa
    nagle w magiczny sposób jakaś kwota z konta wydawcy.

    Teraz kolejne pytanie w dyskusji:
    czy gdyby istniało prawo do "dozwolonego użytku oprogramowania"
    polegające na tym, że soft o koszcie zakupu licencji przekraczającym 2
    średnie krajowe można wykorzystywać w celach niekomercyjnych za darmo, to:
    1. Byłoby ono złe?
    2. Powodowałoby straty producentów oprogramowania?
    3. Zatrzymywałoby rozwój oprogramowania?

    Michoo

  • 65. Data: 2009-02-18 10:59:54
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    Michoo wrote:
> [...]
    > polegające na tym, że soft o koszcie zakupu licencji przekraczającym 2
    > średnie krajowe można wykorzystywać w celach niekomercyjnych za darmo, to:

    Z samej zasady: państwo wpychałoby się między wódkę a zakąskę i
    próbowało dysponować _moim_ (czytaj: producenta) majątkiem.

    Poza tym, zaraz okazałoby się, że trzeba nowelizować, bo soft, dawniej
    sprzedawany jako całość, jest teraz podzielony na pięć oddzialnych
    części, każda cenowo zbliżona do granicy ale jej nie przekraczająca.

    JD

  • 66. Data: 2009-02-18 12:09:34
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Paweł Kierski"
    > Faktycznie - "fizyczne" wyprodukowanie jednej kopii jest praktycznie
    >darmowe. Problem, że wyprodukowanie każdej (legalnej) kopii kosztuje
    >tyle, ile koszt produkcji i utrzymania całości/liczba legalnych kopii.

    Znaczy, jak Ty kupisz windows, ja powinienem dostać zwrot za kawałek
    mojego, prawda?

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ I've inserted a begin-math/end-math symbol
    .\....@e...eu.org.\.\. sice I think you left one out. Proceed,

  • 67. Data: 2009-02-18 12:10:32
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jędrzej Dudkiewicz"
    >Z samej zasady: państwo wpychałoby się między wódkę a zakąskę i
    >próbowało dysponować _moim_ (czytaj: producenta) majątkiem.

    No popatrz. Regulacje prawne zazwyczaj na czymś takim polegają.

    --
    [------------------------] Wypraszam sobie!!!Nie jestem internautą. Ja
    [ K...@e...eu.org ] tu mieszkam(Grzegorz Nowakowski)

  • 68. Data: 2009-02-18 12:17:52
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jędrzej Dudkiewicz"
    >
    > No popatrz. Regulacje prawne zazwyczaj na czymś takim polegają.

    No i patrz, mi się zazwyczaj nie podobają. Znaczy - kim jest urzędnik,
    żeby mi mówić, co mogę zrobić z moją rzeczą?

    JD

  • 69. Data: 2009-02-18 13:01:30
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Paweł Kierski"
    >
    > Znaczy, jak Ty kupisz windows, ja powinienem dostać zwrot za kawałek
    > mojego, prawda?

    Nie dopisałem "/legalnych kopii gwarantujących zwrot" 8-) Każda
    legalna kopia mniej, to większa szansa, że się niezbilansuje.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 70. Data: 2009-02-18 13:04:58
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    Michoo wrote:
    [...]
> [...]
    > polegające na tym, że soft o koszcie zakupu licencji przekraczającym 2
    > średnie krajowe można wykorzystywać w celach niekomercyjnych za darmo, to:

    Co to jest "niekomercyjny"? Jak mam do domu super odtwarzacz filmów,
    k?órego używam tylko do oglądania moich własnych filmów (żeby nie
    komplikować z zakupem licencji), to taki program wykorzystuję
    komercyjnie, czy nie? Hint - czy samochody do użytku prywatnego powinny
    być udostępniane za darmo?

    > 1. Byłoby ono złe?

    Tak.

    > 2. Powodowałoby straty producentów oprogramowania?

    Powodowałoby brak zysku z rynku konsumenckiego.