  • 201. Data: 2009-02-23 21:58:20
    Temat: Re: [OT] Re: w nawi?zaniu do prawa autorskiego i op?at za istniej?ce programy
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "Maciej Piechotka" <u...@g...com> napisał w wiadomości
    news:87d4d8sv2j.fsf@news.piechotka.com.pl...

    > Można prosić o dowolne opracowanie ekonomiczne tego zdania? Jak

    Tez bym chetnie poczytal jakiekolwiek opracowania opisujace, to co sie
    dzieje _prodcentow_ zywnosci. Bo to co czytam nijak nie przystaje do
    rzeczywistosci, ktora od dwoch lat codziennie ogladam.

    > [1] Oczywiście - nie znamy dokładnego wyglądu krzywych - ale do tego
    > rozumowania wystraczy znać właściwości marginalnej podaży i popytu.

    Jakie - kurwa - krzywe? Popyt na zboze, ziemniaki i mleko w 40-to milionowym
    kraju jest staly. Podaz tak samo - uprawianie ziemi, to nie fabryka, gdzie
    mozna z miesiaca na miesiac przejsc z produkcji trzyzmianowej na
    dwuzmianowa.

    EOT

  • 202. Data: 2009-02-23 22:26:34
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "szomiz"
    >Jakie - kurwa - krzywe? Popyt na zboze, ziemniaki i mleko w 40-to milionowym
    >kraju jest staly.

    1. Nie jesteś u siebie w domu. Kultury trochę.
    2. Może jednak doucz się choćby podstaw, bo bez tego ciężko dyskutować.

    >Podaz tak samo - uprawianie ziemi, to nie fabryka, gdzie
    >mozna z miesiaca na miesiac przejsc z produkcji trzyzmianowej na
    >dwuzmianowa.

    I kolejna bzdura. Na podaż można wpływać na bardzo wiele sposobów.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb 1010011010 - Number of the binary beast.
    `b K...@e...eu.org d'

  • 203. Data: 2009-02-23 22:30:50
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciej Piechotka"

    >Hmm. W słowach nie ale przy preferencjach ujawnionych jak na razie nie
    >zaobserwowano takiego przypadku...

    "Preferencjach ujawnionych"? Możesz objaśnić?

    >Wydaje mi się że można wolność negatywną 'zdefiniować' jako zakaz
    >ingerencji w pewnych sytuacjach - w przeciwieństwie do pozytywnej gdzie
    >jest nakaz ingerencji.

    Nie do końca rozumiem co rozumiesz poprzez "nakaz ingerencji". W sensie
    - nie bardzo wiem względem kogo ingerencję masz na myśli.

    >To że "wolność mojej pięści jest ograniczona wolnością
    >Twojego nosa" to wiadomo..

    Ano właśnie. I w ten sposób, jak już pisałem, wolność jest ograniczona
    własnością i vice versa.

    --
    \------------------------/ A owo zombie, to syn, którego ojciec zigno-
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 204. Data: 2009-02-23 22:38:17
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "Mariusz Kruk" <M...@e...eu.org> napisał w wiadomości

    > I kolejna bzdura. Na podaż można wpływać na bardzo wiele sposobów.

    W przypadku produkcji rolnej w perspektywie krotszej niz 3 letnia?

    Chyba rozstrzeliwujac rolnikow...

    sz.

  • 205. Data: 2009-02-23 22:56:08
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "szomiz"
    >W przypadku produkcji rolnej w perspektywie krotszej niz 3 letnia?
    >
    >Chyba rozstrzeliwujac rolnikow...

    Chyba musisz doczytać jeszcze o podstawach. W szczególności o tym, co
    opisuje podaż. Mały hint - podaż nie opisuje wielkości produkcji.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Powyższy post został napisany w stanie ogra-
    `b K...@e...eu.org d' niczonej świadomości i należy się spodzie-

  • 206. Data: 2009-02-23 23:25:02
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    szomiz wrote:
    > Użytkownik "Jędrzej Dudkiewicz" <j...@g...com> napisał w
    > wiadomości news:gnutvj$71q$1@news.supermedia.pl...
    > Nie wiem ile. Ale mam przekonanie graniczace z pewnoscia, ze byla by to
    > _patentowana_, _modyfikowana_ zywnosc. Mniej wiecej ta, ktora doprowadzila
    > do masowych samobojstw w Indiach.

    Czyli jednak chińskie fistaszki.

    JD

  • 207. Data: 2009-02-24 09:30:53
    Od: Maciej Piechotka <u...@g...com>

    "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net> writes:

    > Użytkownik "Maciej Piechotka" <u...@g...com> napisał w wiadomości

    > Tez bym chetnie poczytal jakiekolwiek opracowania opisujace, to co sie
    > dzieje _prodcentow_ zywnosci.

    Hmm. Tylko że o ile mają oni na pewno większą wiedze na temat 'terenu'
    to niekonicznie muszą pewne zjawiska dobrze interpretować. Podobnie jak
    gracze giełdowi nie muszą mieć dużej wiedzy teoretyczne, ekonomicznej jak działa
    giełda - wystarczy im zazyczaj praktyczna (tzn. co zrobić by
    zarobić). Dodatkowo ich spojrzenie może być wypaczone gdyż bezpośrednio
    ich to dotyczy[1].

    Zresztą nie wymagałem żeby to opracowanie było napisane przez
    nie-producenta żywności. Po prostu prosiłem o teorię ekonomiczną[2]
    która podpiera twoje zdanie.

    [1] Mnie bezpośrednio to nie dotyczy ale moje spojrzenie może być także
    wypaczone - możliwe że bardziej niż któregokolwiek z nich. Ale wydaje
    mi się że statystycznie jest mniejsza na to szansa.

    [2] Powinna być taka teoria gdyż *wyciągnołeś* z niej wniosek. Z
    praktyki nie da się wyciągnąć wniosków - da się jedynie teorie (i ich
    ewentualną falsyfikację)[3].

    [3] Dotyczy nauk empirycznych

    > Bo to co czytam nijak nie przystaje do
    > rzeczywistosci, ktora od dwoch lat codziennie ogladam.

    Hmm. Czytasz o ekonomii?
    - Jeśli nie - to co ma to wspólnego z dyskusją?
    - Jeśli tak - to gdzie? Jeśli w prasie 'zwykłej' to artykuły
    'popularnonaukowę' są dosyć... uproszczone i jednostronne[1] - nie tylko
    z ekonomii ale także matematyki, fizyki, informatyki (te dziedziny na
    tyle znam żeby wykryć błędy), biologii (o tym rozmawiałem z biologiem
    który "miał nieszczęście" pisać dla gazety - wszystko chcieli uprościć)
    i na pewno wielu innych. W rezultacie nie jestem pewien o czym piszą bo
    np. nazywają coś paradoksem EPR (chodzi o fizykę):
    a) Redaktor coś uprościł i nazwał paradoksem EPR
    b) Coś wyniaka z tego paradoksu ale nie w sposób oczywisty (pytałem się
    o to kilku fizyków i nie byli w stanie mi odpowiedzieć).
    Innym przykładem są drobne różnice w wyjaśnieniu popularnym i naukowym
    źródła promieniowania Hawkinga.
    - Jeśli tak i w 'poważnym piśmie' - chętnie podyskutuje. Z tym że
    zaznaczam że niekoniecznie muszę się z tym co napisano zgodzić (i nici z
    dyskusji ;) ).

    [1] Już Churchill prosił o 'jednorękich ekonomistów' (tzn. takich nie
    mówiących "on the other hand"). Obawiam się że redaktorzy potrafią
    bardziej to wyegzekfować. Za szkodą dla artykułu

    > Jakie - kurwa - krzywe?

    ??? Zależność ilości towaru który ludzie chcą sprzedać/kupić od
    ceny. Taka jest definicja podaży i popytu zresztą (przynajmniej po
    angileksku) - podaż to ilość którą konsumenci chcą kupić dla każdej możliwej
    ceny (tzn. taka funkcja). Popyt to, podobnie, ilość którą producenci
    chcą sprzedać po określonej cenie.

    PS. Na oko po polsku także:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Popyt
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Poda%C5%BC (tutaj chyba trochę
    namieszano. Ale mało znam polską nomenklaturę więc prosiłbym jakiegoś
    prawdziego ekonomistę o skomentowanie)
    PPS. Niewiedza nie usprawiedliwia mówienia słów na k. O tych krzywych
    mówią na samym początku prawie wszystkich kursów (ponoć zdarza się Riccardo).

    > Popyt na zboze, ziemniaki i mleko w 40-to milionowym
    > kraju jest staly. Podaz tak samo

    Stałość popytu i podaży ułatwia rozumowanie. Wystarczy zauważyć że ich
    wielkość (a nie one same) zależą od ceny. Więc to *nie* *miałoby*
    znaczenie.

    A stałość. No cóż - niestety popyt i podaż może się zmienić np. poprzez:
    - Zmianę pogody, która zniszczyła zbiory ziemniaków
    - Odkrycie naukowców że ziemniaki są rakotwórcze/wspaniale zapobiegają
    rakowi
    - Zmiana cen ryżu/chleba - czy ogólnie substytutów (im mniejsza cena
    ryżu tym, ceteris paribus, mniejsza podaż na ziemniaki)

    > - uprawianie ziemi, to nie fabryka, gdzie
    > mozna z miesiaca na miesiac przejsc z produkcji trzyzmianowej na
    > dwuzmianowa.

    Mówisz o elastyczności krzywej podaży - która, jak się sądzi, jest
    rzeczywiście dosyć nieelastyczna - w *krótkim* *terminie*. Jednakże:
    - W ciągu wielu lat można zamienić ziemie uprawianą na ziemniaki na
    cokolwiek. Niekoniecznie bezpośrednio - zgaduje że np. pszenica wymaga
    znacznie lepszej gleby. Ale uprawa pszenicy może zostać.
    - Rolnik może uznać że uprawa w ogóle się nie opłaca i otworzyć
    gospodarstwo agroturystyczne/przenieść się do miasta (lub na odwrót)

    Zgoda - mówimy czasami o zmianach kilku letnich - albo dłuższych - ale
    nie zmienia to rozumowania.
    --
    I've probably left my head... somewhere. Please wait untill I find it.
    Homepage (pl_PL): http://uzytkownik.jogger.pl/

  • 208. Data: 2009-02-24 09:42:42
    Od: Maciej Piechotka <u...@g...com>

    Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> writes:

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciej Piechotka"

    > "Preferencjach ujawnionych"? Możesz objaśnić?

    Palacz twierdzi że najbardziej ze wszystkiego ceni życie (A). W
    szczególności od papierowsów (B): A > B. Jak wytłumaczyć że pali - więc
    B > A?

    Kluczowe jest drugie słowo. Nie powinniśmy patrzeć co ludzie mówią tylko
    co robią by poznać ich preferencje. Palacz ceni papierosa bardziej niż
    mały fragment swojego życia.

    > Nie do końca rozumiem co rozumiesz poprzez "nakaz ingerencji". W sensie
    > - nie bardzo wiem względem kogo ingerencję masz na myśli.

    Stron (nie) wchodzących w dobrowolną wymianę. Np. prawo do edukacji
    może:
    a) Samo się wytworzyć
    b) Musi być jakaś instytucja (rząd) zmuszająca do niedobrowolnych
    transferów (podatków. Teoretycznie można jeszcze zmusić nauczycieli)
    żeby osiągnąć ten cel (gdyby państwu rzeczywiście na tym zależało...)

    > Ano właśnie. I w ten sposób, jak już pisałem, wolność jest ograniczona
    > własnością i vice versa.

    W pewnym sensie i zakresie tak. Z tym że jedno bez drugiego (w
    materialnym świecie) istnieć nie może.

  • 209. Data: 2009-02-24 09:49:45
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >angileksku) - podaż to ilość którą konsumenci chcą kupić dla każdej możliwej
    >ceny (tzn. taka funkcja). Popyt to, podobnie, ilość którą producenci

    Formalnie rzecz biorąc, to nie tyle ilość, co zależność pomiędzy
    ilością, a ceną, czyli - jak sam zauważyłeś - funkcja. Ilość to wartość
    popytu/podaży dla konkretnego parametru, czyli ceny.

    >- Zmiana cen ryżu/chleba - czy ogólnie substytutów (im mniejsza cena
    >ryżu tym, ceteris paribus, mniejsza podaż na ziemniaki)

    Należałoby jeszcze dodać, że kolega szomiz powinien się zainteresować
    pojęciem dóbr Giffena (w skrajnym przypadku).

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Microsoft Office 2000: Polubiłeś duże nomi-
    `b K...@e...eu.org d' nały

  • 210. Data: 2009-02-24 10:48:28
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Paweł Kierski" <n...@p...net> napisał w wiadomości
    > W długim czasie i tak musi oddać energię. Nic nie trzeba liczyć,
    > wystarczy poczekać 8-)

    Paweł, a ja ci napiszę: nie musi. :)