  • 1. Data: 2013-01-22 20:51:17
    Temat: ubezpieczenia - długie
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    witam

    ja jestem zwolennikiem zmian, raczej idących w kierunku innym niż
    socjalizm. Instynktownie boimy się tego, bo to co dobre dla
    społeczeństwa nie koniecznie będzie dobre dla jednostek, szczególnie
    tych które są leniwe i mało odpowiedzialne. tekst niżej, nie wiem na ile
    prawdziwy. Jak dla mnie - im szybciej w Polsce tym lepiej. Fotoradary
    będą niepotrzebne. ucinając kłótnie zwracam uwagę na słowo "dobrowolne"
    w poniższym tekście

    A jak jest w ubezpieczeniach? Na polskim rynku ubezpieczeń
    komunikacyjnych od dawna panuje sytuacja ogólnego narzekania. Firmy
    ubezpieczeniowe utyskują, że nie wszyscy kierowcy wykupują ubezpieczenia
    (nawet te obowiązkowe), zbyt małe są wpływy ze składki, że z ubezpieczeń
    bardziej dochodowych trzeba dokładać do deficytowych... Klienci z kolei
    mają uzasadnione pretensje, że składki są wysokie. Kierowcy jeżdżący
    bardziej ryzykownie powodują kilkakrotnie większe szkody niż prowadzący
    bezpiecznie, więc powinni płacić wyższe składki. W rzeczywistości wcale
    tak nie jest - kierowcy z grupy niskiego ryzyka zmuszani są do
    subsydiowania kierowców, którzy często ryzykują na drodze. Jest to nie
    tylko niesprawiedliwe, ale może wręcz zachęcać do niebezpiecznych zachowań.

    Łatwego i kompleksowego rozwiązania tego wachlarza problemów nie ma. Są
    jednak sposoby na eliminację części z nich. Mam tu na myśli
    wykorzystanie technologii GPS i systemów rejestrujących zachowania
    kierowców na drodze. Od razu wyjaśniam, że chodzi wyłącznie o dobrowolne
    poddanie się takiej weryfikacji i nie ma mowy o narzucaniu obowiązku
    powszechności jego zastosowania. To rozwiązanie typu ,,coś za coś" -
    niższa składka w zamian za możliwość weryfikacji zachowań na drodze.
    Takie warianty ubezpieczenia motoryzacyjnego, dostępne od kilku lat w
    innych krajach (Europa, USA), kryją się pod nazwą Pay as you drive / Pay
    how you drive (PAYD/PHYD), czy ogólniej Usage Based Insurance (UBI).

    Analizy szkodowości ubezpieczeniowej prowadzone za granicą wykazały, że
    za duży procent niepożądanych zdarzeń odpowiedzialne są stosunkowo
    nieliczne grupy użytkowników, z określonymi schematami zachowań. Są to
    np. młodzi wiekiem kierowcy, szczególnie narażeni na przykre zdarzenia
    drogowe w wieczory i noce w czasie weekendów. Skutkuje to podwyższonymi
    składkami ubezpieczeniowym dla tej grupy. Wiadomo jednak, że kryterium
    wiekowe ,,gromadzi" w jednym worku tych niebezpiecznych dla siebie i
    otoczenia wraz z tymi, którzy mogą być wzorem poprawnych zachowań.
    Sposobem na ochronę portfeli ,,prymusów" jest PAYD - np. rezygnują oni z
    używania auta w godzinach szczególnego (wynikającego ze statystyki)
    zagrożenia, dzięki czemu płacą mniej.

    Weryfikację ustaleń zapewnia monitoring GPS. Rozwiązania ubezpieczeniowe
    w zależności od sposobu wykorzystania pojazdu są bardzo przydatne i
    polecane osobom korzystającym z nich rzadziej, np. używanych
    okazjonalnie lub hobbystycznie - motocykli, pojazdów kolekcjonerskich
    czy kempingowych. Stawka jest pobierana od rzeczywiście wykonanych
    przebiegów. Podobnie może być z pojazdami, które tylko sporadycznie
    wyruszają na drogi publiczne - maszyny rolnicze, budowlane lub o innej
    specyfice.
    Sam decyduję, ile płacę

    Model PHYD jest jeszcze ciekawszy, gdyż kierowca ma realny wpływ na
    wysokość składki ubezpieczeniowej w zależności od tego jak jeździ.
    Urządzenie GPS/GSM monitoruje - oprócz drogi i czasów jazdy - szereg
    innych zmiennych takich jak częstotliwość ostrego hamowania, czy nagłego
    przyśpieszania, prędkości obrotowe silnika, czy ilość niebezpiecznych
    zachowań na drodze (przekroczenia dozwolonych prędkości). Wszystko to
    jest przeliczane i na podstawie wielu czynników jest budowany wskaźnik
    bezpieczeństwa kierowcy. Tak zbudowany wskaźnik ma wpływ na wysokość
    składki ubezpieczeniowej - ma to ogromną zaletę zwłaszcza w przypadku
    młodych kierowców, którzy są niejako ,,karani za wiek".

    Warto dodać, że montaż modułu GPS/GSM w pojeździe na potrzeby
    ubezpieczenia PAYD otwiera też możliwości automatycznego zgłaszania
    wypadku służbom ratunkowym wraz z odwzorowaniem na mapie dokładnej
    lokalizacji zdarzenia. Takie rozwiązanie nosi nazwę E-Call i jego
    wdrożenie - jako powszechnego standardu - jest w planach na najbliższe
    lata władz Unii Europejskiej. Na polskim rynku są już takie techniczne
    rozwiązania gotowe do wdrożenia w produktach ubezpieczycieli.

  • 2. Data: 2013-01-22 21:11:37
    Temat: Re: ubezpieczenia - długie
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "ToMasz" <n...@n...neostrada.pl>

> [...]
    > Od razu wyjaśniam, że chodzi wyłącznie o dobrowolne poddanie się takiej
    > weryfikacji i nie ma mowy o narzucaniu obowiązku powszechności jego

    Puknij się. Do sprawdzenia szkodowości jazdy wystarczy je po prostu
    sprawdzić a nie instalować jakieś pop... urządzenia.

  • 3. Data: 2013-01-22 21:17:47
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    (...)
    > Puknij się. Do sprawdzenia szkodowości jazdy wystarczy je po prostu
    > sprawdzić a nie instalować jakieś pop... urządzenia.

    zacytowałem pewien tekst, który mógłby być argumentem w wielu
    dyskusjach. Opisuje on sytuacje w innych państwach. podobają mi sie te
    rozwiązania. w związku z tym mam się "puknąć"?
    znaczy się Twoim zdaniem tekst jest do dupy? rozwiązania? masz może
    lepsze propozycje? czy też ja, za swoje własne zdanie, odmienne od
    Twojego mam zostać "puknięty"?
    ToMasz

    PS
    Jak będziesz miał 70lat, Twoje dzieci to przeczytają i też Ci powiedzą
    "puknij sie"

  • 4. Data: 2013-01-22 21:39:47
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

> [...]

    > związku z tym mam się "puknąć"?
    > znaczy się Twoim zdaniem tekst jest do dupy? rozwiązania? masz może lepsze

    Nie zawracać gitary kompletnie niepotrzebnymi pierdołami

  • 5. Data: 2013-01-22 22:52:59
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 22 Jan 2013 20:51:17 +0100, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > powszechności jego zastosowania. To rozwiązanie typu ,,coś za coś" -
    > niższa składka w zamian za możliwość weryfikacji zachowań na drodze.

    Moim zdaniem błędnie zakładasz, że to zachowanie na drodze o którym myślisz
    ma jakiś istotny wpływ na szkodowość.

    Bo coś mi się wydaje że wielka kasa idzie na drobnicę - obcierki
    parkingowe, najechania na tył pod światłami itp. itd.

    To że "wariat drogowy" kogoś zabije, albo zawinie się wokół drzewa generuje
    może stosunkowo duże koszty w porównaniu z parkingową obcierką, ale jest
    stosunkowo rzadkim zjawiskiem.

    Były różne eksperymenty - choćby naklejki "How am I driving? call
    555-1234". O ile wiem bonusy za uczestnictwo w takich programach były wręcz
    symboliczne, bo i pewnie skuteczność kiepska.

    W sumie prosta weryfikacja - ile kosztuje OC i AC w Szwecji, gdzie
    generalnie wszyscy jeżdżą spokojnie, powoli. Mają kilkukrotnie mniej
    wypadków, a nie sądzę żeby za ubezpieczenie płacili kilkukrotnie mniej
    (nawet licząc proporcjalnie do wartości aut - czyli np. porównując AC).

    Okaże się że istotniejszy wpływ na szkodowość może mieć np. zainstalowana
    kamera, która pomoże udowodnić własną niewinność i nie paść ofiarą
    wyłudzenia.

  • 6. Data: 2013-01-22 22:57:08
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 22 Jan 2013 21:17:47 +0100, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > rozwiązania. w związku z tym mam się "puknąć"?
    > znaczy się Twoim zdaniem tekst jest do dupy? rozwiązania? masz może

    Obawiam się że obecny system - premiowania lat bezszkodowych, to tak
    naprawdę ten najlepszy z ekonomicznego punktu widzenia. I właśnie dlatego
    przez ubezpieczycieli powszechnie stosowany.

  • 7. Data: 2013-01-23 00:05:06
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 22.01.2013 22:57, Tomasz Pyra pisze:

    > Obawiam się że obecny system - premiowania lat bezszkodowych, to tak
    > naprawdę ten najlepszy z ekonomicznego punktu widzenia. I właśnie dlatego
    > przez ubezpieczycieli powszechnie stosowany.
    z szacunku - odpowiem. jak policzysz osobę "jadącą" na max zniżkach i
    max - 10% - różnica w składkach będzie w (ciągu życia) kilka składek.
    różnica w wypłatach ubezpieczenia - cena auta mnożona razy połowa
    liczonych lat.
    krótko - możesz jeździć na babcie (nie Ty) mieć 50% zniżek i na być
    dotowanym przez resztę.
    Jak już wspominałem - DOBROWOLNE!

    ToMasz

  • 8. Data: 2013-01-23 00:11:03
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Okaże się że istotniejszy wpływ na szkodowość może mieć np. zainstalowana
    > kamera, która pomoże udowodnić własną niewinność i nie paść ofiarą
    > wyłudzenia.

    TAK! od dawna to mówię, że będzie lepiej, bo kamer będzie więcej, a nie
    ludzie lepsi. Niemniej jednak, gps to kaganiec z jednej strony, z
    drugiej dowód ze posiadacz potrafi się opanować. o ile rząd takie coś
    umożliwi - będzie lepiej.

    ToMasz

  • 9. Data: 2013-01-23 01:15:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 22 Jan 2013 22:57:08 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
    > Obawiam się że obecny system - premiowania lat bezszkodowych, to tak
    > naprawdę ten najlepszy z ekonomicznego punktu widzenia. I właśnie dlatego
    > przez ubezpieczycieli powszechnie stosowany.

    No, sa kraje o wielkrotnie wiekszym doswiadczeniu motoryzacyjnym niz nasze,
    i tam premiuje sie tez bezmandatowa jazde :-)

    J.

  • 10. Data: 2013-01-23 01:23:16
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 22 stycznia 2013 20:51:17 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    >
    > lata władz Unii Europejskiej. Na polskim rynku są już takie techniczne
    >
    > rozwiązania gotowe do wdrożenia w produktach ubezpieczycieli.

    Nie da sie nic takiego wprowadzić w Polsce. W Polsce wypłatę ubezpieczenia gwarantuje
    państwo. Ubezpieczenia obowiązkowe teoretycznie nie stanowią dochodu państwa. Firmy
    ubezpieczeniowe to akwizytorzy. Ich zyskiem jest marża. I w ramach niej mogą dawać
    zniżki. Jeśli źle policzą i nie wystarczy im na wypłaty to dopłacają ze swoich. Cały
    biznes ma wychodzić na zero bo taka jest umowa społeczna. Ubezpieczenie z OC nie może
    być dochodem ani dla poszkodowanego ani dla państwa. To o czym piszesz możliwe jest
    tam gdzie nie ma ubezpieczeń obowiązkowych. Tam ubezpieczyciele mogą dowolnie ustalać
    składkę. Ponoć w USA ubezpieczenie jest dobrowolne. A i tak wszyscy starają się je
    mieć. Tam nikt się z nikim nie pierdoli jak matka z łobuzem jeśli narobi strat. Przy
    obliczaniu wysokości składki praktyką jest zbieranie informacji ile mandatów i za co
    dostał klient. Po przekroczeniu magicznej liczby mandatów za określone wykroczenia
    normalny ubezpieczyciel nie chce dać ochrony. Pozostaję firmy ubezpieczające od
    dużego ryzyka. Stawki ma samochody mają takie jak inni na samoloty pasażerskie. Tutaj
    nie przejdzie ze względu na papierologię i oczywiście brak przepisów. Dobrą praktyką
    ubezpieczycieli mogło by być występowanie z regresem do sprawców którzy spowodowali
    zdarzenie wymagające likwidacji szkody w wyniku nie przestrzegania obowiązujących
    przepisów. Było by to najprostsze rozwiązanie możliwe do wprowadzenie od jutra. W
    każdej polisie jest napisane że ubezpieczyciel wymaga aby kierowca miał uprawnienia,
    czyli znał przepisy. Inny obowiązujący dokument nakłada obowiązek przestrzegania
    prawa. To niby dlaczego jak ktoś nie przestrzegał obowiązujących przepisów i
    spowodował straty to ma za nie nie zapłacić tylko płaci za niego ubezpieczyciel i nie
    domaga się zwrotu? Nie twierdzę że od razu całość do zapłącenia. Za pierwszym razem w
    trakcie wykupionego cyklicznego ubezpieczenia 10%, za drugim 40% a za trzecim całość.
    Jeśli teraz ubezpieczyciel występuje z regresem w stosunku do sprawców po kielichu.
    Czyli takich co nie przestrzegają prawa. To niby dlaczego ma taryfę ulgową dla
    sprawców co spowodowali straty bo jechali szybciej niż było wolno jechać albo
    wymusili pierwszeństwo czy zajechali drogę. W żaden sposób nie zmienia takie
    rozwiązanie statusu poszkodowanego, bo OC z założenia ma chronić poszkodowanego a nie
    sprawcę.