-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.n
eostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Tue, 22 Jan 2013 20:51:17 +0100
From: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; pl-PL; rv:1.9.2.18) Gecko/20110616
SUSE/3.1.11 Thunderbird/3.1.11
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: ubezpieczenia - długie
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 73
Message-ID: <50feedb5$0$1215$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 212h230.compnet.pl
X-Trace: 1358884277 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 1215 85.198.212.230:51150
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2480474
[ ukryj nagłówki ]witam
ja jestem zwolennikiem zmian, raczej idących w kierunku innym niż
socjalizm. Instynktownie boimy się tego, bo to co dobre dla
społeczeństwa nie koniecznie będzie dobre dla jednostek, szczególnie
tych które są leniwe i mało odpowiedzialne. tekst niżej, nie wiem na ile
prawdziwy. Jak dla mnie - im szybciej w Polsce tym lepiej. Fotoradary
będą niepotrzebne. ucinając kłótnie zwracam uwagę na słowo "dobrowolne"
w poniższym tekście
A jak jest w ubezpieczeniach? Na polskim rynku ubezpieczeń
komunikacyjnych od dawna panuje sytuacja ogólnego narzekania. Firmy
ubezpieczeniowe utyskują, że nie wszyscy kierowcy wykupują ubezpieczenia
(nawet te obowiązkowe), zbyt małe są wpływy ze składki, że z ubezpieczeń
bardziej dochodowych trzeba dokładać do deficytowych... Klienci z kolei
mają uzasadnione pretensje, że składki są wysokie. Kierowcy jeżdżący
bardziej ryzykownie powodują kilkakrotnie większe szkody niż prowadzący
bezpiecznie, więc powinni płacić wyższe składki. W rzeczywistości wcale
tak nie jest - kierowcy z grupy niskiego ryzyka zmuszani są do
subsydiowania kierowców, którzy często ryzykują na drodze. Jest to nie
tylko niesprawiedliwe, ale może wręcz zachęcać do niebezpiecznych zachowań.
Łatwego i kompleksowego rozwiązania tego wachlarza problemów nie ma. Są
jednak sposoby na eliminację części z nich. Mam tu na myśli
wykorzystanie technologii GPS i systemów rejestrujących zachowania
kierowców na drodze. Od razu wyjaśniam, że chodzi wyłącznie o dobrowolne
poddanie się takiej weryfikacji i nie ma mowy o narzucaniu obowiązku
powszechności jego zastosowania. To rozwiązanie typu ,,coś za coś" -
niższa składka w zamian za możliwość weryfikacji zachowań na drodze.
Takie warianty ubezpieczenia motoryzacyjnego, dostępne od kilku lat w
innych krajach (Europa, USA), kryją się pod nazwą Pay as you drive / Pay
how you drive (PAYD/PHYD), czy ogólniej Usage Based Insurance (UBI).
Analizy szkodowości ubezpieczeniowej prowadzone za granicą wykazały, że
za duży procent niepożądanych zdarzeń odpowiedzialne są stosunkowo
nieliczne grupy użytkowników, z określonymi schematami zachowań. Są to
np. młodzi wiekiem kierowcy, szczególnie narażeni na przykre zdarzenia
drogowe w wieczory i noce w czasie weekendów. Skutkuje to podwyższonymi
składkami ubezpieczeniowym dla tej grupy. Wiadomo jednak, że kryterium
wiekowe ,,gromadzi" w jednym worku tych niebezpiecznych dla siebie i
otoczenia wraz z tymi, którzy mogą być wzorem poprawnych zachowań.
Sposobem na ochronę portfeli ,,prymusów" jest PAYD - np. rezygnują oni z
używania auta w godzinach szczególnego (wynikającego ze statystyki)
zagrożenia, dzięki czemu płacą mniej.
Weryfikację ustaleń zapewnia monitoring GPS. Rozwiązania ubezpieczeniowe
w zależności od sposobu wykorzystania pojazdu są bardzo przydatne i
polecane osobom korzystającym z nich rzadziej, np. używanych
okazjonalnie lub hobbystycznie - motocykli, pojazdów kolekcjonerskich
czy kempingowych. Stawka jest pobierana od rzeczywiście wykonanych
przebiegów. Podobnie może być z pojazdami, które tylko sporadycznie
wyruszają na drogi publiczne - maszyny rolnicze, budowlane lub o innej
specyfice.
Sam decyduję, ile płacę
Model PHYD jest jeszcze ciekawszy, gdyż kierowca ma realny wpływ na
wysokość składki ubezpieczeniowej w zależności od tego jak jeździ.
Urządzenie GPS/GSM monitoruje - oprócz drogi i czasów jazdy - szereg
innych zmiennych takich jak częstotliwość ostrego hamowania, czy nagłego
przyśpieszania, prędkości obrotowe silnika, czy ilość niebezpiecznych
zachowań na drodze (przekroczenia dozwolonych prędkości). Wszystko to
jest przeliczane i na podstawie wielu czynników jest budowany wskaźnik
bezpieczeństwa kierowcy. Tak zbudowany wskaźnik ma wpływ na wysokość
składki ubezpieczeniowej - ma to ogromną zaletę zwłaszcza w przypadku
młodych kierowców, którzy są niejako ,,karani za wiek".
Warto dodać, że montaż modułu GPS/GSM w pojeździe na potrzeby
ubezpieczenia PAYD otwiera też możliwości automatycznego zgłaszania
wypadku służbom ratunkowym wraz z odwzorowaniem na mapie dokładnej
lokalizacji zdarzenia. Takie rozwiązanie nosi nazwę E-Call i jego
wdrożenie - jako powszechnego standardu - jest w planach na najbliższe
lata władz Unii Europejskiej. Na polskim rynku są już takie techniczne
rozwiązania gotowe do wdrożenia w produktach ubezpieczycieli.
Następne wpisy z tego wątku
- 22.01.13 21:11 John Kołalsky
- 22.01.13 21:17 ToMasz
- 22.01.13 21:39 John Kołalsky
- 22.01.13 22:52 Tomasz Pyra
- 22.01.13 22:57 Tomasz Pyra
- 23.01.13 00:05 ToMasz
- 23.01.13 00:11 ToMasz
- 23.01.13 01:15 J.F.
- 23.01.13 01:23 k...@g...com
- 23.01.13 02:14 J.F.
- 23.01.13 03:01 _Michał
- 23.01.13 09:02 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
- 23.01.13 11:46 Gotfryd Smolik news
- 23.01.13 12:45 k...@g...com
- 23.01.13 14:19 Liwiusz
Najnowsze wątki z tej grupy
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
Najnowsze wątki
- 2024-12-18 Poseł oszukany "na policjanta"
- 2024-12-18 znów chory psychicznie
- 2024-12-18 Katowice => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-18 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Katowice => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-18 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-18 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2024-12-18 Katowice => Kierownik Działu Zarządzania Platformą Wirtualizacji i
- 2024-12-18 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-18 Żerniki => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-18 Kablówka z modułem CAM
- 2024-12-18 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2024-12-18 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=