  • 41. Data: 2009-03-07 20:28:27
    Temat: Re: uC poczatek
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant wrote:
    > Ja np. wciąż siedzę w 51, bo to proste w miarę, do ogarnięcia w
    > całości i piszę sobie tylko w asemblerze.

    Problem w tym, ze '51 nie ma _żadnych_ zalet z czymkolwiek współczesnym
    poza stertą legacy code ktorego powtórne użycie i tak nie ma sensu bo
    jest pisany w większości w asm przez wymiataczy znających na pamięc
    adresy rejestrów. Oby autor watku nie musiał kiedykolwiek parać się
    archeologią elektroniczną jaką jest '51.

    PS. AVRy są znacznie prostsze do ogarniecia niz '51. Ktoś na trzeźwo
    wymyślał asm.

  • 42. Data: 2009-03-07 21:19:26
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > poza stertą legacy code ktorego powtórne użycie i tak nie ma sensu bo
    > jest pisany w większości w asm przez wymiataczy znających na pamięc

    No to właśnie ja :)
    Nie namawiam, mówię jak jest. Działają budziki, sterowniki midi, jakaś
    prosta automatyka przemysłowa, po co chcieć więcej... od więcej mam
    palmy i małe notebooki.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 43. Data: 2009-03-07 21:28:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant wrote:
    > Nie namawiam, mówię jak jest. Działają budziki, sterowniki midi, jakaś
    > prosta automatyka przemysłowa, po co chcieć więcej...

    Czasami trzeba mieć utrzymywalny i rozwijalny kod - asm do tego nijak
    nie pasuje. Sensowne zużycie mocy, wiekszą predkość, perspektywe zakupu
    za $1 za 5 lat, małe rozmiary, programowanie małą ilościa kabli,
    hardware do robienia ciekawych rzeczy itd. Niebezpieczne jest nawet
    wspominanie o '51 w kontekście czego by się tu nauczyć. Ten procesor
    odejdzie wraz z ostatnim programistą, a to niedaleka przyszłość.

    > od więcej mam
    > palmy i małe notebooki.

    Zniknąłes prawie cały rynek normalnych uC.

  • 44. Data: 2009-03-07 22:27:51
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > wspominanie o '51 w kontekście czego by się tu nauczyć. Ten procesor
    > odejdzie wraz z ostatnim programistą, a to niedaleka przyszłość.

    Pewnie tak, ale
    1) Ja z tego żyję tak na... na waciki mam,
    2) Będziemy emulować :)

    > Zniknąłes prawie cały rynek normalnych uC.

    Czasem taniej kupić i oprogramować gotowca. W ogóle czasy romantyczne w
    uC się skończyły, a ja jestem stary romantyk :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /autorytet? - no, nie wiem, zupełnie nic mi do głowy nie przychodzi.../

  • 45. Data: 2009-03-07 22:35:17
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > w kontekście czego by się tu nauczyć. Ten procesor odejdzie wraz z
    > ostatnim programistą, a to niedaleka przyszłość.

    Oj chyba jeszcze troche to potrwa.

  • 46. Data: 2009-03-07 23:03:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Ghost wrote:
    > Oj chyba jeszcze troche to potrwa.

    Wręcz przeciwnie, młode pokolenie programistow uC mając do wyboru
    wypasionego avr/pic/arm i żenade w postaci 30-letniej koncepcji mającej
    za kolegów Z80 czy 8048 ma dość jasny wybór. Reanimacja 51 w postaci
    dosztukowywania mu nowych features zawsze rozbije sie o brak sensownego
    asm który utrudnia pisanie programów w językach wyższego poziomu. Po
    prostu pewne pokolenie musi odejść a widząc młodych inzynierów
    wychodzących z uczelni myśle że to juz się dzieje.

  • 47. Data: 2009-03-07 23:42:01
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Ostatnio co używałem to WinAVR 20030913 z GCC 3.3.1, wystarczy. Chociaż
    > MOŻE się polepszyło.

    Wiesz, wypowiadanie sie w 2009 roku na temat wersji kompilatora sprzed 6
    lat to lekka przesada.
    Kompilatory komercyjne na AVR maja pewne przewagi - generuja krotszy kod
    i maja wygodniejsze i wiecej dodatkowych bibliotek. Niemniej avr-gcc
    jest ciekawa i niezla alternatywa. Z zalet to przenosnosc kodu, czego
    komercyjne kompilatory nie oferuja i jak chcesz przekompilowac fragment
    na ARMa czy PC to masz problem. Polem na ktorym gcc bije inne jest
    kompilator c++, ktorego komercyjne po prostu nie oferuja wcale.

  • 48. Data: 2009-03-08 00:13:06
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

    > wyjasnie: kupilem kompilator IAR do jednego z prockow Toshiby...
    > ....powychodzily rozne kwiatki (pamietam juz tylko jeden: program byl zle
    > _skompilowany_ jesli pewne instrukcje w plikach .obj wychodzily na
    > nieparzystym adresie - kurwicy mozna bylo dostac wstawianiem nop() w
    > prawie kazdej funkcji).

    A ja kupiłem "profesjonalny" kompilator C IAR do procków 51 chyba w 1999
    roku (albo rok wcześniej). Błedów było sporo, pamiętam że czasem polecenia
    if
    źle się kompilowały i coś innnego robiły niz powinny, a kiedy do funkcji
    przekazało
    się jakiś element struktury to niekoniecznie on był brany pod uwagę w
    obiliczeniach :)

    Szczytem wszystkiego było to ze w 2000 roku kompilator wylatywał za każdym
    razem - nie dało się nic skompilować!!!...a wspaniała IAR wspaniałomyślnie
    zaproponowała mi upgrade do kolejnej wersji za 50% ceny zwykłej licencji.

    Aby skompilować musiałem za każdym razem cofać zegar w PC, a następnie
    pamiętać aby go znów ustawić bo moje emaile "stawały" się dla klientów
    trochę zbyt "archiwalne".

    I tak z tym zegarkiem ciągnęło się aż kiedyś zapomniałem go przestawić a tu
    IAR i tak działa !!!
    - działał bo był już rok 2001 - przypadek? - ja w to nie wierzę.

    Oszukiwał też na poprawie optymalizacji zajętości kodu, jedną wersję
    poprawiał a
    w następnej znów pogarzszał optymalizację by znów w kolejnej móc ją
    poprawić -
    ale ja to już tylko dla ciekawości miałem okazję sprawdzać bo więcej IAR dla
    mnie nie istnieje.....

    > Aha - jak _mocno_ poszukam to powinienem znalezc email w ktorym jest
    > napisane ze IAR 'nie jest zainteresowany' poprawieniem bledow.

    a co miałby poprawiać skoro nie ma blędów w jego kodzie :)

    zbyszek

  • 49. Data: 2009-03-08 10:50:30
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > prostu pewne pokolenie musi odejść a widząc młodych inzynierów
    > wychodzących z uczelni myśle że to juz się dzieje.

    Po pierwsze spora ilosc firm musi sie opiekowac oprogramowani, ktore kiedys
    wyposcilo, co bedzie robilo nacisk na nauke kolejnych ludzi 51. Po drugie
    stale sie produkuje coraz lepsze procesory w tej technologii, raczej nie
    zwiastuje to jego upadku. Dlugo moznaby pisac. Ale tak naprawde wystarczy
    tylko zauwazyc, ze jednak sporo software'u bankowego leci na COBOLU, mimo,
    ze juz malo kto sie go chce uczyc - ktos sie tym jednak zajmuje. Mozna
    liczyc, ze stopniowo bedzie 51 marginalizowany i ze powstanie nisza dla
    slabszych programistow w tym wlasnie miejscu, skoro nikt nie bedzie chcial
    sie nim zajmowac, konkurencja bedzie mniejsza.

  • 50. Data: 2009-03-08 11:04:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Ghost wrote:
    > Po pierwsze spora ilosc firm musi sie opiekowac oprogramowani, ktore
    > kiedys wyposcilo, co bedzie robilo nacisk na nauke kolejnych ludzi 51.

    Opiekowanie się starym softem jest wyjatkowo nudnym zajęciem. Oczywiście
    jesli płacą to ok, ale praca nie rozwija. W '51 nowych projektów się nie
    będzie robić (statystycznie). Brak uzasadnienia merytorycznego i
    ekonomicznego.

    > Po drugie stale sie produkuje coraz lepsze procesory w tej technologii,
    > raczej nie zwiastuje to jego upadku.

    _Tylko_ przerwanie paru lat. Skoro taniej można zrobić N razy szybszego
    RISCa to po co się męczyć z '51? Tylko po to żeby Pan Kaziu produkujacy
    centralki na pilota nie musiał się przemęczać tylko klepal dalej to samo
    od 10 lat. Nowa technologia nic mu nie pomoże, on potrzebuje 8051 +
    EEPROM. Nowy zamiast tego weźmie ARM w tej samej cenie i napisze soft 10
    szybciej. Rynek uC nie wymaga kompatybilnosci wstecznej bo aplikacje sa
    na tyle małe ze można je pisac od 0 w większości przypadków.

    > naprawde wystarczy tylko zauwazyc, ze jednak sporo software'u bankowego
    > leci na COBOLU

    Nie myl skali. COBOLowe aplikacje bankowe są powiązane ze sobą i ich
    wymiana nie jest opłacalna ekonomicznie. Startując nowe projekty
    siedzisz w samym środku bagna i wyboru nie masz. W uC zazwyczaj nie ma
    żadnych powiązań wiec nowy projekt da się wystartowac w czymkolwiek -
    czemu więc nie w czymś znacznie lepszym niż techonologia średniowieczna?

    > stopniowo bedzie 51 marginalizowany i
    > ze powstanie nisza dla slabszych programistow w tym wlasnie miejscu,
    > skoro nikt nie bedzie chcial sie nim zajmowac, konkurencja bedzie mniejsza.

    Obyś się nie przeliczył - koszt wymiany software na '51 jest
    porównywalny z długością kodu. Może sie okazać ze ta nisza dla '51
    zniknie bardzo prędko bo taniej jest zatrudnić 2 programistów na 4
    miesiące niż klepać z dziada pradziada legacy hardware i patrzeć jak
    konkurencja znika za horyzontem licząc straty.