  • 1. Data: 2011-10-15 13:29:05
    Temat: uC do kompresji dźwięku
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Witam.
    Potrzebuję kompresować mowę aby przesłać ją po RS-485. Zastanawiam się,
    jakiego użyć mikrokontrolera, aby mógł w czasie rzeczywistym wykonywać
    kompresję i dekompresję (komunikacja dwustronna). Może jakiś Blackfin i
    kompresja MP3? A może da się to zrobić na STM32 korzystając z jakiegoś mniej
    skomplikowanego kodeka, np. GSM? Czy ktoś z Was przerabiał temat?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 2. Data: 2011-10-15 14:05:18
    Temat: Re: uC do kompresji dźwięku
    Od: BartekK <s...@N...org>

    > Witam.
    > Potrzebuję kompresować mowę aby przesłać ją po RS-485.
    A dlaczego musisz kompresować? RS-485 bez problemu (w odpowiednich
    warunkach) ciągnie takie prędkości, żeby mowę (czyli wystarczy
    próbkowanie 8KHz i 8bitów, czyli *8 to 64kbps plus jakiś narzut
    protokołu) przesłać na parę kilometrów.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2011-10-15 14:17:32
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    BartekK <s...@N...org> napisał(a):
> [...]
    > 8KHz i 8bitów, czyli *8 to 64kbps plus jakiś narzut protokołu) przesłać na

    Też się nad tym zacząłem zastanawiać. Co prawda tam mają być więcej niż dwie
    stacje i ma być kilka-kilkanaście rozmów jednocześnie (dane przesyłane w
    slotach czasowych) ale chyba faktycznie będzie się mogło obejść bez
    kompresji.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2011-10-15 20:04:08
    Od: Paweł Hadam <...@...p>

    W dniu 15.10.2011 16:17, Grzegorz Niemirowski pisze:

> [...]
    > dwie stacje i ma być kilka-kilkanaście rozmów jednocześnie (dane
    > przesyłane w slotach czasowych) ale chyba faktycznie będzie się mogło

    Jak potrzeba większej jakości niż 8-bit (przy zachowaniu 8-bitowej
    przesyłanej informacji), to można dołożyć aLaw/uLaw. Poprawia stosunek
    sygnału do szumu dla cichych partii. Potrzebna moc obliczeniowa
    praktycznie zerowa, prosta tablica wystarcza do kompresji.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2011-10-15 20:41:03
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Paweł Hadam <...@...p> napisał(a):
> [...]
    > sygnału do szumu dla cichych partii. Potrzebna moc obliczeniowa
    > praktycznie zerowa, prosta tablica wystarcza do kompresji.

    O, wygląda fajnie. Dzięki.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2011-10-15 21:40:09
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-10-15 22:04 Paweł Hadam napisał(a):

> [...]
    > sygnału do szumu dla cichych partii. Potrzebna moc obliczeniowa
    > praktycznie zerowa, prosta tablica wystarcza do kompresji.

    To trudno nazwać nawet kompresją, bo "skompresowanie" 12-16 bitowych
    próbek do 8-bitowych nie pozwoli zaoszczędzić znacznie pasma.

    Proponuję raczej zastosować taniego ARMa i kompresować dzwięk darmowym
    kodekiem Vorbis (ogg). Sama biblioteka jest na licencji BSD więc można
    ją całkowicie dowolnie używać nawet w rozwiązaniach komercyjnych. Jedną
    z lepszych gotowych implementacji jest Tremor.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2011-10-17 08:12:51
    Od: "elonica.pl" <b...@w...pl>

    Wlasnie,

    Czy nie lepiej wziac plyte z ARM-em i linuxem. Podlaczyc konwerter
    RS232<->RS485 i wysylac kodowany stream na RS232 ?

    ----
    Bartlomiej Grzeskowiak

  • 8. Data: 2011-10-17 13:39:31
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-10-17 10:12, elonica.pl pisze:
> [...]
    >
    > Czy nie lepiej wziac plyte z ARM-em i linuxem. Podlaczyc konwerter
    > RS232<->RS485 i wysylac kodowany stream na RS232 ?

    Ale płytki z ARMem i linuksem to co najmniej 200-300zł i rozmiary
    zbliżone do płyty ITX. Małe - jak DIMM-PC kosztują znacznie więcej a
    hucznie zapowiadana Raspberry przesuwana jest na koniec roku i ciekawe
    czy będzie faktycznie za 25$. Brak małych i tanich płytek z ARMem pod
    linuksa odpowiadających np Arduino. Tzn. tanich i przygotowanych do
    realizacji własnych wdrożeń.

    ATSD pisz pod cytowanym tekstem i popraw delimiter. Powinny być dwie
    kreski i spacja.

    MD

  • 9. Data: 2011-10-17 16:23:15
    Od: "Andrzej Ekiert" <d...@t...pl>

    Dnia 15-10-2011 o 15:29:05 Grzegorz Niemirowski
    <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > jakiego użyć mikrokontrolera, aby mógł w czasie rzeczywistym wykonywać
    > kompresję i dekompresję (komunikacja dwustronna).

    Ja się jak zwykle wtrącę z rozwiązaniem od Microchipa na PIC32 lub
    dsPIC33F z kompresją Speex. Taniej raczej tego nie zrobisz.

    http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=
    SS_GET_PAGE&nodeId=2680&dDocName=en554168
    http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=
    SS_GET_PAGE&nodeId=2680&dDocName=en023610

    Więcej o Speex: http://www.speex.org/

    Pozdrawiam,
    Andrzej Ekiert
    --
    http://www.ekiert.com/microchip

  • 10. Data: 2011-10-17 19:35:06
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2011-10-17 10:12 elonica.pl napisał(a):

    > Czy nie lepiej wziac plyte z ARM-em i linuxem. Podlaczyc konwerter
    > RS232<->RS485 i wysylac kodowany stream na RS232 ?

    A po co do tego Linux? Tania płytka z kilkudziesięciomegahercowym ARMem
    7TDMI (albo nawet jakimś małym Cortexem) da radę. Poczytaj o wymaganiach
    wydajnościowych algorytmu Vorbis.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/