  • 31. Data: 2011-03-12 12:34:44
    Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-12 12:13, Waldek Godel pisze:

    > Tu chodzi o przetworzenie części energii zderzenia, która inaczej poszłaby
    > na zniszczenie samochodu, czyli niejako "wydłużenie" strefy bezpieczeństwa
    > samochodu.

    Chyba nie czytałeś o co chodzi w wynalazku Łągiewki.
    Bo nie chodzi o żadne "wydłużenie" strefy bezpieczeństwa, bo to można
    zrobić dziś bez żadnego Łągiewki, stosując np. metrowej grubości
    zderzaki wypełnione pianką pochłaniającą energię, czy wielorazowe
    amortyzatory hydrauliczne.

    Łągiewka obiecuje że zastosowanie jego "przekładni energetycznej"
    spowoduje że w procesie zatrzymania samochodu nie będą występować siły i
    w związku z tym nie będzie przeciążeń.
    Czyli walisz z takim zderzakiem w mur, a w samochodzie nawet nie czujesz
    że się zatrzymał - można jeździć bez pasów.

  • 32. Data: 2011-03-12 12:41:47
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 12 Mar 2011 12:34:44 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

> [...]
    > Czyli walisz z takim zderzakiem w mur, a w samochodzie nawet nie czujesz
    > że się zatrzymał - można jeździć bez pasów.

    czytałem a nawet widziałem. I nie o to chodzi.
    Wciąż ponawiam pytanie, czy czytałes o tym w Bravo Girl?

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 33. Data: 2011-03-12 12:57:57
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-12 12:30, Waldek Godel pisze:

    > gdzie ty się tych bredni naczytałeś? W Bravo Girl! ??

    Szczegółowo tutaj: "Energetyczna natura mechaniki" - Lucjan Łągiewka,
    Kowary kwiecień 2000 r.

    Tak w formie przetworzonej poczytaj sobie tą stronę, dużo wywiadów z
    twórcami, analizy:
    http://www.jakubw.pl/zderzak/

    Taki najbardziej dobity cytat z wywiadu umieszczonego na tej stronie:
    "Można nawet zrobić buty do skakania bez spadochronu." (i nie chodzi o
    buty z podeszwą grubości dziesiątek metrów)

    To o czym mówisz, czyli wydłużenie strefy zgniotu przez dodanie
    mechanizmu zderzaka, to oczywiście nie wzbudza żadnych kontrowersji.
    Poza tym że konstrukcja jest niepotrzebnie skomplikowana, ale jak
    najbardziej może działać.

    Problem jest taki, że Łągiewka obiecuje dodatkowe "cuda" w postaci
    bezsiłowego transferu energii kinetycznej które mają zniwelować siły
    bezwładności opisywane przez prawa Newtona (Łągiewka otwarcie twierdzi
    że prawa Newtona nie są prawdą).

  • 34. Data: 2011-03-12 14:45:00
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 12 Mar 2011 12:57:57 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Taki najbardziej dobity cytat z wywiadu umieszczonego na tej stronie:
    > "Można nawet zrobić buty do skakania bez spadochronu." (i nie chodzi o
    > buty z podeszwą grubości dziesiątek metrów)

    Bo teoretycznie można, praktycznie już nie, bo spadochroniarz mógłby nie
    mieć spadochronu ale wirnik urządzenia już powinien mieć, zeby nie rozwalić
    siebie i wszystkiego dookoła.
    Nie chce mi się robić obliczeń, ale tak na oko podeszwa miałaby gdzieś
    między metr a dwa metry (czyli nie dziesiątki), żeby przeciążenie rozłożyć
    w sposób nie zagrażający życiu lub zdrowiu.

> [...]
    > mechanizmu zderzaka, to oczywiście nie wzbudza żadnych kontrowersji.
    > Poza tym że konstrukcja jest niepotrzebnie skomplikowana, ale jak

    Nawet nie wydłużenie, ale uczynienie jej bardziej skuteczną. I działa, ale
    jest bezsensowne z powodu, który podałem na samym początku.

> [...]
    > bezsiłowego transferu energii kinetycznej które mają zniwelować siły
    > bezwładności opisywane przez prawa Newtona (Łągiewka otwarcie twierdzi

    nie będę studiował opracowań, bo to nie ma sensu, zwłaszcza, że nie wiadomo
    które są wiarygodne - potwierdzonych nie ma żadnych.
    Niwelacja siły bezwładności faktycznie się odbywa, tyle, że nie do zera.

    Zresztą masz proste pytanie fizyczne - siła bezwładności jest prosto
    związana z energią kinetyczną pojazdu. Cała energia może pójść w
    samochód/otoczenie/pasażerów, albo część możesz przekształcić na energię
    kinetyczną wirującej masy wirnika. Jak to nazwiesz jak nie transferem
    energii kinetycznej?

    Problem w tym (po razy pińset dwudziesty piąty), że zwiększasz energię
    kinetyczną poprzez dodanie masy wirnika, więc jest to błędne koło, tak jak
    pisałem od początku.

  • 35. Data: 2011-03-12 15:54:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Mar 2011 13:45:00 +0000, Waldek Godel wrote:

> [...]
    >między metr a dwa metry (czyli nie dziesiątki), żeby przeciążenie rozłożyć
    >w sposób nie zagrażający życiu lub zdrowiu.

    W formie butow to kiepsko - ile na nogach ugietych utrzymasz - 3g ?
    A na zablokowanych kolanach 4g sie uda, czy pekna ?
    A i predkosc spadania na pionowo wieksza.

    Natomiast takie "lozko desantowe" .. moze by i 2m starczylo, bo
    predkosc ledwie ~180km/h, to sie chyba w F1 zdarzalo.

    >nie będę studiował opracowań, bo to nie ma sensu, zwłaszcza, że nie wiadomo
    >które są wiarygodne - potwierdzonych nie ma żadnych.
    >Niwelacja siły bezwładności faktycznie się odbywa, tyle, że nie do zera.

    mozesz cos wiecej o tej niwelacji ?
    Bo to Łągiewka w sumie twierdzil - ze na pokladzie samochodu
    wyposazonego w wirnik sily bezwladnosci ulegaja znacznemu
    zmniejszeniu.

    J.

  • 36. Data: 2011-03-12 16:00:42
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Mar 2011 12:21:15 +0100, Tomasz Pyra wrote:

    >No tak, tylko po co montować skomplikowany zderzak, skoro lżejszy,
    >tańszy i mniej zawodny będzie amortyzator oparty o hydraulikę, albo
    >sprężystość.

    No i w efekcie sie nie stosuje i nikt nie jest zainteresowany :-)

    >Albo jak nie wielorazowy, to coś takiego, za to taniego.
    >http://www.metcomb.com/products.html

    Gabki plastikowe chyba podobnie dobre. No ale jak trzeba wielorazowy,
    to moze sie wirnik sprawdzic.

    >Jedyna wartość dodana jaką oferuje Łągiewka, to "masa bezinercyjna"
    >(cyt. z jego prac), a co za tym idzie to brak działających sił przy
    >działaniu jego mechanizmu.

    Tylko ze to bujda wyssana z niedouczenia ... bo juz chyba malo kto
    twierdzi ze prawda :-)

    J.

  • 37. Data: 2011-03-12 16:02:50
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 12 Mar 2011 15:54:16 +0100, J.F. napisał(a):

    > mozesz cos wiecej o tej niwelacji ?
    > Bo to Łągiewka w sumie twierdzil - ze na pokladzie samochodu
    > wyposazonego w wirnik sily bezwladnosci ulegaja znacznemu
    > zmniejszeniu.

    to jest jakby oczywiste... mniejsza siła za to dłużej działająca.

  • 38. Data: 2011-03-12 16:14:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Mar 2011 11:56:52 +0100, Tomasz Pyra wrote:

    >Jesteś pierwszy który o tym wspomina.

    Łągiewka to kiedys tez deklarowal.

    Ale w powyzszym przykladzie nie bylo o tym mowy, wiec nie wiem o co
    Waldkowi chodzi.

    P.S. czas zderzenia wyniesie 2/10s, przeciazenie tylko 5g.

    J.

  • 39. Data: 2011-03-12 18:43:50
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-12 14:45, Waldek Godel pisze:

> [...]
    > między metr a dwa metry (czyli nie dziesiątki), żeby przeciążenie rozłożyć
    > w sposób nie zagrażający życiu lub zdrowiu.

    Spadochroniarz spada swobodnie z prędkością około 200km/h.
    Widzisz możliwość wyhamowania go na drodze 2m, tak żeby przeżył?

    > nie będę studiował opracowań, bo to nie ma sensu,

    No to jaki sens ma dyskusja skoro uważasz że nie ma sensu czytanie o tym
    o czym dyskutujesz?

    > zwłaszcza, że nie wiadomo które są wiarygodne

    Masz pracę samego Łągiewki w oryginale. Poczytaj i wtedy będzie o czym
    rozmawiać.

> [...]
    > samochód/otoczenie/pasażerów, albo część możesz przekształcić na energię
    > kinetyczną wirującej masy wirnika. Jak to nazwiesz jak nie transferem

    Nie ma czegoś takiego że "energia może pójść".
    Zmiana prędkości i idąca za tym zmiana energii kinetycznej wymaga
    przyłożenia konkretnej siły, o której mówi II zasada dynamiki Newtona,
    co jednak Łągiewka neguje.

    > Problem w tym (po razy pińset dwudziesty piąty), że zwiększasz energię
    > kinetyczną poprzez dodanie masy wirnika

    Łągiewka twierdzi że gdyby miał odpowiednie materiały, to wirnik może
    być malutki.
    Co samo w sobie również jest dziwne, bo przecież skoro przekazuje
    energie bezsiłowo, to materiał może być słaby.

  • 40. Data: 2011-03-12 19:21:00
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 12 Mar 2011 18:43:50 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Spadochroniarz spada swobodnie z prędkością około 200km/h.
    > Widzisz możliwość wyhamowania go na drodze 2m, tak żeby przeżył?

    czyli spadochrony w momencie otwierania sie zabijają spadochroniarzy? Bo o
    podobnej operacji mówimy.

> [...]
    > Zmiana prędkości i idąca za tym zmiana energii kinetycznej wymaga
    > przyłożenia konkretnej siły, o której mówi II zasada dynamiki Newtona,

    proszę bardzo, więc masz czysto fizyczne rozwiązanie: skąd bierze się
    energia kinetyczna wirującej masy, skoro według Ciebie urządzenie nie
    bierze udziału w operacji zmiany energii kinetycznej samochodu z wartości
    nominalnej do zera?

    > Łągiewka twierdzi że gdyby miał odpowiednie materiały, to wirnik może
    > być malutki.

    rozmiary nie mają żadnego znaczenia, chodzi o przejęcie maksymalnej energii
    kinetycznej i przekazanie jej wirującej MASIE. MASA powinna być duża, bo im
    większa masa tym lepiej całość zadziała. Ta masa powiększy ogólną masę
    pojazdu i - paradoksalnie - zwiększa jego energię kinetyczną