  • 101. Data: 2011-03-16 00:41:31
    Temat: Re: to ocali zycie a nie radary
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@i...i.to.tez.usun.pl>

    Alexy wrote:
    > Jak wiemy energia kinetyczna rośnie z kwadratem prędkości.

    Owszem.

    > Zatem, aby
    > utrzymać stałe przyspieszenie (opóźnienie) masy to przeciwdzialająca siła
    > nie może być stała,

    Że co???

    pzdr
    \SK

  • 102. Data: 2011-03-16 00:46:30
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@i...i.to.tez.usun.pl>

    Waldek Godel wrote:

    > No i to się mniej więcej zgadza. Opis nie jest naukowy, ale można tak
    > powiedzieć prostym językiem.

    Nie, nie można. Bo to jest brednia absolutna. Nie uzyskujemy siły
    bezwładności kilkukrotnie mniejszej niżby to wynikało z opóźnienia.

    > Na początku mamy energię kinetyczną pojazdu, która w całości pójdzie na
    > zniszczenie pojazdu i otoczenia, albo jakaś jej część (mniejsza lub
    > większa) zostanie w postaci energii kinetycznej wirującej masy.
    > W jakiś tam (mniej lub bardziej prawidłowy) sposób można określić cały
    > układ samochód/przeszkoda/zderzak/strefa gniotu/maszyna Łągiewki nazwać
    > "przepływem" energii kinietycznej.

    Przeczytaj jeszcze raz brednie Łągiewski...

    pzdr
    \SK

  • 103. Data: 2011-03-16 00:56:53
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@i...i.to.tez.usun.pl>

    Alexy wrote:
    > zaś w drugim przypadku zmiana kierunku
    > ruchu dotyczy tylko i wyłącznie ciała o mniejszym pędzie, a występujące tu
    > przeciążenia są o wiele mniejsze.

    Że co?

    \SK

  • 104. Data: 2011-03-16 08:27:53
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-03-15, Sebastian Kaliszewski <s...@i...i.to.tez.usun.pl> wrote:

    > Że co???

    Że F=am też nie działa :)

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 105. Data: 2011-03-16 20:11:36
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik "Sebastian Kaliszewski" <s...@i...i.to.tez.usun.pl>
    napisał w wiadomości news:ilotfb$1apb$1@newsread.aster.pl...

    > Że co???

    Że powiniem był pisać nie śpiąc ;)

  • 106. Data: 2011-03-16 22:32:33
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    napisał w wiadomości news:ilouc5$28ol$1@newsread.aster.pl...

    > Że co?

    Że chyba było już późno :)
    Chodziło mi o to, że po zderzeniach niesprężystych obiekty będą się
    poruszały wolniej niż po zderzeniu sprężystym, po którym obiekty posiadające
    dużo mniejszy pęd lub dużo mniejszą masę otrzymają dużą dawkę energii i
    pędu, co spowoduje, że po odbiciu się mogą się poruszać z dużo większą
    prędkością niż przed zderzeniem. Oczywiście zaczną się poruszać w przeciwnym
    kierunku jak przed zderzeniem.
    Takie zderzenie jest o tyle niebezpieczne, że powoduje ogromne przeciążenia
    dla organizmu, a ponadto zwiększenie prędkości wględnej pasażerów względem
    samochodu w czasie, kiedy ciała zaczną się przemieszczać do przodu pod
    wpływem bezwładności.

  • 107. Data: 2011-03-16 23:03:58
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 13 Mar 2011 21:32:44 +0000, Waldek Godel napisał(a):

    > Tak, przekazuje z dobrą sprawnością energię kinetyczną pojazdu zamieniając
    > ją na energię kinetyczną masy wirującej. Czyli działa.

    MHm. Samochód zatem ocaleje.
    A jak odbierze on energię z ciała Waldusia siedzącego w tym samochodzie?

    --
    ___________ (R)

  • 108. Data: 2011-03-16 23:04:28
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 14 Mar 2011 21:29:08 +0100, J.F. napisał(a):

    > Kinetyczna. Bo w calosci sie zgadza.

    Jest zachowana. Ciepło, to energia kinetyczna cząstek ;)

    --
    ___________ (R)

  • 109. Data: 2011-03-16 23:11:20
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 13 Mar 2011 23:37:07 +0100, Alexy napisał(a):

    > działania tego zderzaka zgodna jest z prawami fizyki. Tyle, że powoduje
    > lepszy sił a tym samym równomierny rozkład przeciążenia w trakcie zderzenia
    > i przez to wartość tego przeciążenia staje się mniejsza.

    Mniejszych sił, niż przy ruchu jednostajnie opóźnionym nie zrobi.

    --
    ___________ (R)

  • 110. Data: 2011-03-17 00:10:01
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    wiadomości news:c1.01.3Pqn8V$09O@mike.oldfield.org.pl...

    > Mniejszych sił, niż przy ruchu jednostajnie opóźnionym nie zrobi.

    Właśnie o to chodzi, że ten mechanizm ma zapewnić ruch prawie jednostajnie
    opóźniony przez cały proces wytracania prędkosci podczas zderzenia.
    Choć też nie do końca, bo Łągiewka stawia na wystąpienie największej siły w
    pierwszej fazie uderzenia, a następnie stopniowego jej zmniejszania.

    Obecnie budowane strefy zgniotu zapewniają ruch niejednostajnie opóźniony.
    Początkowo opóźnienie jest niewielkie, bo też gniecione blachy są miękkie.
    Następnie gniecione są coraz bardziesz sztywne blachy i profile, a kiedy
    zacznie się gniecenie sztywnej konstrukcji kabiny, uderzenie w silnik w tym
    momencie wartość opóźnienia gwałtownie wrasta doprowadzając do ogromnych
    przeciążeń. Ponadto w trakcie gniecenia stopniowo wzrasta sztywność stref,
    ponieważ są gięte kolejne coraz bardziej sztywne elementy. Zatem sam przbieg
    gniecenia tych stref także nie jest liniowy i posiada wręcz odwrotną i
    najbardziej niekorzystną charakterystykę, ponieważ energia kinetyczna
    względem prędkości posiada zależność wykładniczą.

    Strefy zgniotu są w miarę OK, ale tylko do pewnej, granicznej prędkości,
    powyżej której oprócz zderzenia niesprężystego następuje zderzenie o
    charakterze sprężystym.

    Oczywiście cały proces zderzeń jest bardziej złożony i każdy rodzaj
    zderzenia pojazdów zawiera zarówno cechy zderzenia spręzystego jak i
    niespręzystego, ale do naszych rozważań możemy przyjąć tylko cechy
    przeważające w danej fazie.

    Idalny mechanizm dostosowywałby siłę stawianego oporu zderzaka do wartości
    prędkości oraz masy pojazdu (pędu) w taki sposób, aby zapewnić wyhamowanie
    na odcinku równym długości wciśnięcia zderzaka. Czyli niezależnie od
    prędkości pojazdu, działająca siła zapewniałaby zawsze wyhamowanie na tym,
    określonym odcinku drogi.
    Jeżeli chodzi o zderzak Łągiewki to dąży on właśnie do osiągnięcia takiej
    charakterystyki, ale trzeba sobie zdać sprawę, że nie ma idealnych
    mechanizmów. Stąd dalsze poszukiwania i badania.

    Myślę, że takie zderzaki kiedyś będą codziennością jak obecnie poduszki, czy
    ABS, ale w nieco innej formie jak wymyślił Łągiewka np. mechanizmów
    hydro-pneumatycznych sterowanych elektronicznie z akcelerometrami jak w
    poduszkach itp. :)