-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
STED!not-for-mail
From: "Alexy" <a...@o...com.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: to ocali zycie a nie radary
Date: Thu, 17 Mar 2011 00:10:01 +0100
Organization: http://onet.pl
Lines: 44
Message-ID: <ilrg0h$ms8$1@news.onet.pl>
References: <ilb87b$apb$1@node2.news.atman.pl>
<4d795c39$0$2459$65785112@news.neostrada.pl>
<4d795cde$0$2485$65785112@news.neostrada.pl>
<4d7a80ec$0$2484$65785112@news.neostrada.pl> <ilildp$u22$1@news.onet.pl>
<re6gxi4w089y$.1doy7yscv1v6g$.dlg@40tude.net> <iljguo$jp9$1@news.onet.pl>
<c1.01.3Pqn8V$09O@mike.oldfield.org.pl>
NNTP-Posting-Host: 89-72-1-9.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1300317009 23432 89.72.1.9 (16 Mar 2011 23:10:09 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 16 Mar 2011 23:10:09 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5994
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2357128
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał w
wiadomości news:c1.01.3Pqn8V$09O@mike.oldfield.org.pl...
> Mniejszych sił, niż przy ruchu jednostajnie opóźnionym nie zrobi.
Właśnie o to chodzi, że ten mechanizm ma zapewnić ruch prawie jednostajnie
opóźniony przez cały proces wytracania prędkosci podczas zderzenia.
Choć też nie do końca, bo Łągiewka stawia na wystąpienie największej siły w
pierwszej fazie uderzenia, a następnie stopniowego jej zmniejszania.
Obecnie budowane strefy zgniotu zapewniają ruch niejednostajnie opóźniony.
Początkowo opóźnienie jest niewielkie, bo też gniecione blachy są miękkie.
Następnie gniecione są coraz bardziesz sztywne blachy i profile, a kiedy
zacznie się gniecenie sztywnej konstrukcji kabiny, uderzenie w silnik w tym
momencie wartość opóźnienia gwałtownie wrasta doprowadzając do ogromnych
przeciążeń. Ponadto w trakcie gniecenia stopniowo wzrasta sztywność stref,
ponieważ są gięte kolejne coraz bardziej sztywne elementy. Zatem sam przbieg
gniecenia tych stref także nie jest liniowy i posiada wręcz odwrotną i
najbardziej niekorzystną charakterystykę, ponieważ energia kinetyczna
względem prędkości posiada zależność wykładniczą.
Strefy zgniotu są w miarę OK, ale tylko do pewnej, granicznej prędkości,
powyżej której oprócz zderzenia niesprężystego następuje zderzenie o
charakterze sprężystym.
Oczywiście cały proces zderzeń jest bardziej złożony i każdy rodzaj
zderzenia pojazdów zawiera zarówno cechy zderzenia spręzystego jak i
niespręzystego, ale do naszych rozważań możemy przyjąć tylko cechy
przeważające w danej fazie.
Idalny mechanizm dostosowywałby siłę stawianego oporu zderzaka do wartości
prędkości oraz masy pojazdu (pędu) w taki sposób, aby zapewnić wyhamowanie
na odcinku równym długości wciśnięcia zderzaka. Czyli niezależnie od
prędkości pojazdu, działająca siła zapewniałaby zawsze wyhamowanie na tym,
określonym odcinku drogi.
Jeżeli chodzi o zderzak Łągiewki to dąży on właśnie do osiągnięcia takiej
charakterystyki, ale trzeba sobie zdać sprawę, że nie ma idealnych
mechanizmów. Stąd dalsze poszukiwania i badania.
Myślę, że takie zderzaki kiedyś będą codziennością jak obecnie poduszki, czy
ABS, ale w nieco innej formie jak wymyślił Łągiewka np. mechanizmów
hydro-pneumatycznych sterowanych elektronicznie z akcelerometrami jak w
poduszkach itp. :)
Następne wpisy z tego wątku
- 17.03.11 00:15 Krzysiek Kielczewski
- 17.03.11 10:10 Ian Kowalsky
- 17.03.11 10:15 Ian Kowalsky
- 17.03.11 17:05 Alexy
- 17.03.11 23:35 Adam Płaszczyca
- 18.03.11 10:47 Mariusz Chwalba
Najnowsze wątki z tej grupy
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-01-17 Natalia z Andrychowa
- 2025-01-17 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-17 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-17 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-17 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-17 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-17 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-17 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-17 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 pradnica krokowa
- 2025-01-17 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-17 Warszawa => Helpdesk Specialist <=