  • 51. Data: 2010-03-27 13:48:30
    Temat: Re: test transmisji faksowej
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Dokladnie tak. Tzn w odwrotnej kolejnosci - jesli polaczenie w ogole
    > trafi na poczte, to ta jest w stanie po piskach rozpoznac ze to faks,
    > a potem go odebrac, bo nie ma kompresji ktora by uniemozliwila
    > odbior. Telefon nawet jesli pisk pojedynczej czestotliwosci uslyszy
    > [to kodek GSM dobrze przenosi] to dalej sobie nie poradzi.

    Aha, no to jest już prawie to o co by wątkotwórcy chodziło. Jeżeli
    połączenie typu faks, nawet niezaopatrzone we flagę faks, trafi na
    pocztę, to ta jest w stanie (przy stosownym oprogramowaniu tejże)
    skierować go do "przegródki" "faksy".
    Ale ponieważ prawie robi wielką różnicę, pozostaje pytanie, czy
    bezwarunkowy przekaz _samych_ faksów na pocztę mógłby być realizowany
    również na podstawie pisków, bez użycia flagi "faks"?

    Przemek

  • 52. Data: 2010-03-27 14:20:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Mar 2010 14:48:30 +0100, Przemysław Kowalik wrote:
    >Ale ponieważ prawie robi wielką różnicę, pozostaje pytanie, czy
    >bezwarunkowy przekaz _samych_ faksów na pocztę mógłby być realizowany
    >również na podstawie pisków, bez użycia flagi "faks"?

    Jeden sposob na zasadzie przedstawionej - "chcesz sie polaczyc z
    abonentem, nacisnij 1".

    Drugi zasadniczo tez istnieje - laczymy z telefonem, telefon
    rozpoznaje ze cos mu piszczy, czy nawet uzytkownik cos tam naciska, i
    przelacza z powrotem na poczte.
    Tylko ze do tego na razie nie ma kompletnie wsparcia.

    J.

  • 53. Data: 2010-03-27 15:00:43
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > przelacza z powrotem na poczte.
    > Tylko ze do tego na razie nie ma kompletnie wsparcia.

    No chyba nie o to mi chodziło :-).

    SDD napisał, że teoretycznie kod **21*+48602951000*13# powinien
    przekierowywać faksy na pocztę. Jak rozumiem, pomijając kwestię
    niedziałania tego kodu w Erze, żeby to przekierowanie zadziałało, wymaga
    ono połączeń przychodzących z flagą faks. Moje pytanie dotyczyło tego,
    czy zamiast "uczciwej" flagi faks, do zadziałania tego przekierowania
    wystarczyłyby analogowe piski, których używa poczta czy inna
    automatyczna sekretarka do rozpoznania "faks-czy-nie-faks".
    Moje naiwne rozumowanie jest takie - skoro takie rozpoznanie może zrobić
    maszyna faksowa z automatyczną sekretarką za kilkaset PLN, to dlaczego
    nie mogłaby tego zrobić "centrala" opa GSM, kosztująca setki tysięcy czy
    miliony?

    Przemek

  • 54. Data: 2010-03-27 16:54:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Mar 2010 16:00:43 +0100, Przemysław Kowalik wrote:
> [...]
    >maszyna faksowa z automatyczną sekretarką za kilkaset PLN, to dlaczego
    >nie mogłaby tego zrobić "centrala" opa GSM, kosztująca setki tysięcy czy

    No i powtorze - zasadniczo by mogla, tylko zauwaz czego to wymaga:
    musialaby podsluchiwac poczatek rozmowy, ustalic ze to fax, rozlaczyc
    delikwenta. Plus pare nastepnych rzeczy, ktore po prostu nie zostaly
    przewidziane od poczatku.

    I po co ? Przeciez jest znacznie lepsze rozwiazanie, operator z
    przyjemnoscia sprzeda ci odpowiednia usluge na osobnym numerze :-)

    J.

  • 55. Data: 2010-03-27 22:52:12
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > musialaby podsluchiwac poczatek rozmowy, ustalic ze to fax,
    > rozlaczyc delikwenta. Plus pare nastepnych rzeczy, ktore po prostu

    Dlaczego rozłączyć? Czy poczta/sekretarka rozłączają gdy rozpoznają, że
    idzie faks?

    > I po co ? Przeciez jest znacznie lepsze rozwiazanie, operator z
    > przyjemnoscia sprzeda ci odpowiednia usluge na osobnym numerze :-)

    No, właśnie w tym rzecz, że tej przyjemności odmawia wszystkim
    prepaidowcom prawdziwym i wymiksowanym. Co do postpaid, też nie jestem
    pewien co do wszystkich taryf, przynajmniej w przypadku Ery.

    Przemek

  • 56. Data: 2010-03-28 00:16:32
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-27 16:00, Przemysław Kowalik wrote:

> [...]
    > maszyna faksowa z automatyczną sekretarką za kilkaset PLN, to dlaczego
    > nie mogłaby tego zrobić "centrala" opa GSM, kosztująca setki tysięcy czy

    Najprostszą odpowiedzią będzie - bo centrala nie została skontruowana do
    tego. Centrala ma łączyć rozmowy, a nie ich słuchać.

    W transmisji między szeroko pojętą siecią komórkową a telefonem prędkość
    transmisji nie przekracza 11 kb/sek (a z reguły jest mniej). W sieci
    stacjonarnej dźwięk z telefonu analogowego w centrali jest zamieniany na
    sygnał binarny o prędkości transmisji 64 kb/sek czyli 6 razy więcej. Po
    to, by jeden użytkownik sieci komórkowej usłyszał i zrozumiał drugiego,
    stosuje się tzw. kodeki, które - w bardzo dużym uproszczeniu - wciskają
    te 64 kb/sek w pasmo 11 kb/sek. Kodeki są tak zrobione, by maksymalnie
    wiernie odtwarzały głos (nie dźwięk - każdy dźwięk, tylko głos ludzki).

    Modem w faksie wydajez siebie dźwieki zdecydowanie różne od głosu. Taki
    dźwięk po przejściu przez kodek (a potem odkodowany) jest niezrozumiały
    dla modemu po drugiej stronie. Podobno (kiedyś sprawdzałem, ale nie
    udało mi się zakończyć eksperymentu z jakimkolwiek sukcesem) typowe
    kodeki mogą przenieść transmisję do 300 b/sek. Modemy w faksach
    przenoszą 9600 b/sek.

    Po to, by sieć komórkowa mogła przenieść sygnał faksu z sieci analogowej
    (PSTN) stosuje się modemy, zamieniające sygnał analogowy z faksu na
    sygnał cyfrowy. Jednak po to, by modem zadziałał, połączenie musi od
    razu być skierowane do niego. Stąd, na potrzeby dzwoniących z sieci
    analogowej, wprowadzono specjalne numery faksowe.

    Problemu tego nie ma, gdy transmisja jest wykonywana między dwoma
    terminalami komórkowymi: wtedy siec od razu "wie", że to nie będzie
    rozmowa głosowa tylko faks. Dla połączeń przychodzących z sieci PSTN
    takiej możliwości nie ma.

  • 57. Data: 2010-03-28 09:04:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Mar 2010 01:16:32 +0100, Maciej Bebenek (news.onet.pl)

    >Najprostszą odpowiedzią będzie - bo centrala nie została skontruowana do
    >tego. Centrala ma łączyć rozmowy, a nie ich słuchać.
    >
    >W transmisji między szeroko pojętą siecią komórkową a telefonem [...]

    Ale o juz nie o tym mowa czemu komorka nie przenosi faksowych piskow
    poprawnie, tylko czemu "centrala" nie moze tego podsluchac.

    Bo zasadniczo to i potrafi polaczenie konferencyjne zestawic, i na
    zyczenie odpowiednich sluzb wszystko nagrywac, a "skrzynka" potrafi
    faks rozpoznac - wiec wszystkie klocki sa :-)

    >Problemu tego nie ma, gdy transmisja jest wykonywana między dwoma
    >terminalami komórkowymi: wtedy siec od razu "wie", że to nie będzie
    >rozmowa głosowa tylko faks.

    Wtedy chyba nawet zadnych piskow nie ma tylko bezposrednia transmisja
    dane-dane.

    J.

  • 58. Data: 2010-03-28 09:19:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Mar 2010 23:52:12 +0100, Przemysław Kowalik wrote:

    >Dlaczego rozłączyć? Czy poczta/sekretarka rozłączają gdy rozpoznają, że
    >idzie faks?

    Ale tak by to musialo dzialac.

    ktos dzwoni .. nie odbieramy, bo moze to tesciowa i odbiorca nie ma
    ochoty, a moze dopiero szuka telefonu po kieszeniach, a nie bedziemy
    trzymac dzwoniacego z komunikatem "prosze czekac bedzie rozmowa".

    Odbiera, mowi w sluchawke "slucham", a tu z przeciwka cos piszczy.
    Trzeba podsluchiwac, i rozlaczyc klienta.

    >No, właśnie w tym rzecz, że tej przyjemności odmawia wszystkim
    >prepaidowcom prawdziwym i wymiksowanym. Co do postpaid, też nie jestem
    >pewien co do wszystkich taryf, przynajmniej w przypadku Ery.

    Ale to co oferuje i tak srednio sie nadaje, bo te polaczenia i tak
    trafia do telefonu, tylko w innej formie. Trzeba miec telefon
    podlaczony do komputera, albo na tyle rozbudowany zeby faks potrafil
    odebrac i zapamietach - to chyba tylko niektore nokie.

    Tu jakis eramail+ trzeba czy inny fax2mail.

    J.

  • 59. Data: 2010-03-28 17:29:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> writes:

> [...]
    > jakimkolwiek sukcesem) typowe kodeki mogą przenieść transmisję do 300
    > b/sek. Modemy w faksach przenoszą 9600 b/sek.

    To glownie kwestia modulacji - modemy 300 bps uzywaly FM (FSK), i to
    akurat kodeki GSM przenosza dobrze (kwestia czasu trwania 1 bitu).
    Modemy 1200+ bps uzywaly innych kodowan, np. PSK, a tego kodeki GSM nie
    przenosza (bo ludzkie ucho nie jest specjalnie wrazliwe na zmiany fazy,
    wiec po co sie tak meczyc). Oczywiscie jasne jest, ze nie da sie
    przeslac danych szybciej niz uzyteczny strumien cyfrowy w GSM.

> [...]
    > terminalami komórkowymi: wtedy siec od razu "wie", że to nie będzie
    > rozmowa głosowa tylko faks. Dla połączeń przychodzących z sieci PSTN

    Jest teoretycznie mozliwosc przekierowania juz odebranej rozmowy. Ale
    mam wrazenie, ze to jest wylacznie teoria.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 60. Data: 2010-03-28 17:35:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > zyczenie odpowiednich sluzb wszystko nagrywac, a "skrzynka" potrafi
    > faks rozpoznac - wiec wszystkie klocki sa :-)

    Ale w (mocno) ograniczonej ilosci - polaczenie konferencyjne w ogole nie
    wymaga niczego specjalnego (tylko "dodawanie" kilku strumieni).
    Nagrywania dla sluzb, wymaga tylko sprzetu do nagrywania. Natomiast
    stwierdzenie, ze to jest akurat faks, wymaga DSP, ktorego albo w ogole
    nie ma, albo jest w ograniczonych ilosciach.

    Trzeba pamietac, ze faks moze byc wysylany w dowolnym momencie, takze
    w ciagu rozmowy. To wymagaloby takiej liczby (wirtualnych) DSP, jak
    liczba jednoczesnie prowadzonych rozmow.

    (Wirtualny DSP w sensie "proces dla jednego polaczenia", jeden procesor
    DSP jest w stanie normalnie obrobic wiecej niz jedno polaczenie).
    --
    Krzysztof Halasa