    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: test transmisji faksowej
    Date: Sun, 28 Mar 2010 19:29:43 +0200

    "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> writes:

    > Modem w faksie wydajez siebie dźwieki zdecydowanie różne od głosu.
    > Taki dźwięk po przejściu przez kodek (a potem odkodowany) jest
    > niezrozumiały dla modemu po drugiej stronie. Podobno (kiedyś
    > sprawdzałem, ale nie udało mi się zakończyć eksperymentu z
    > jakimkolwiek sukcesem) typowe kodeki mogą przenieść transmisję do 300
    > b/sek. Modemy w faksach przenoszą 9600 b/sek.

    To glownie kwestia modulacji - modemy 300 bps uzywaly FM (FSK), i to
    akurat kodeki GSM przenosza dobrze (kwestia czasu trwania 1 bitu).
    Modemy 1200+ bps uzywaly innych kodowan, np. PSK, a tego kodeki GSM nie
    przenosza (bo ludzkie ucho nie jest specjalnie wrazliwe na zmiany fazy,
    wiec po co sie tak meczyc). Oczywiscie jasne jest, ze nie da sie
    przeslac danych szybciej niz uzyteczny strumien cyfrowy w GSM.

    > Problemu tego nie ma, gdy transmisja jest wykonywana między dwoma
    > terminalami komórkowymi: wtedy siec od razu "wie", że to nie będzie
    > rozmowa głosowa tylko faks. Dla połączeń przychodzących z sieci PSTN
    > takiej możliwości nie ma.

    Jest teoretycznie mozliwosc przekierowania juz odebranej rozmowy. Ale
    mam wrazenie, ze to jest wylacznie teoria.
    --
    Krzysztof Halasa