  • 41. Data: 2012-04-03 17:44:05
    Temat: Re: telekomunistyczne dtmf
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Glowy nie dam, ale czy to sie nie wiazalo z "cyfryzacja" i wymiana
    > central ?

    Niczego mi nie wymienili, tylko zrobili wszystko od nowa.

    > Ale mowimy np o jakims systemie Kapsch z roku 1990, i to raczej
    > schylkowym niz wschodzacym, bo do tego sie Elwro przymierzalo.
    >
    > I nie o "koncentratorze wyniesionym", tylko np centrali na
    > 20-tysiecznym osiedlu ..

    Co jest prawdziwą centralą z krwi i kości, a co jedynie koncentratorem
    wyniesionym, ma chyba dzisiaj małe znaczenie. Tak, chodzi o dość rozległe
    osiedle, około 20 tysięcy osób. Nie, do tego nie jest potrzebny budynek na
    działce o powierzchni kilku tysięcy metrów (i wartej dobre kilka milionów).

    Pierwsza oferta faceta z tepsy była taka: mamy tu dojście do kupienia
    centrali na 200 numerów, kupcie ją i podarujcie nam. Jak zbudujecie
    nam jeszcze na nią budynek, to my podłączymy ludziom te telefony.
    Tylko się śpieszcie, bo to przestarzały model, który traci homologację
    i trzeba zainstalować do końca roku. Druga taka świetna okazja może
    się nie powtórzyć. No i zainstalowali. Widziałem. Chwilę później wywalili
    i zastąpili czymś nowszym.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2012-04-03 18:15:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F napisał:

    >Co jest prawdziwą centralą z krwi i kości, a co jedynie
    >koncentratorem
    >wyniesionym, ma chyba dzisiaj małe znaczenie. Tak, chodzi o dość
    >rozległe

    Dzis tak, ale 20 lat temu to niekoniecznie.

    >osiedle, około 20 tysięcy osób. Nie, do tego nie jest potrzebny
    >budynek na
    >działce o powierzchni kilku tysięcy metrów (i wartej dobre kilka
    >milionów).

    Ale tez troche wiecej miejsca niz "mala szafka gdzies w kacie".
    Szczegolnie teraz, gdy trzeba jeszcze pare szaf roznego dodatkowego
    sprzetu zmiescic :-)

    Dzialka w owym czasie tez nie byla milionow warta, a jeszcze wczesniej
    otrzymana za darmo pewnie :-)

    >Pierwsza oferta faceta z tepsy była taka: mamy tu dojście do kupienia
    >centrali na 200 numerów, kupcie ją i podarujcie nam. Jak zbudujecie

    No dobra, tylko ze na 20 tys osiedlu to chyba nie 200 numerow

> [...]
    >i trzeba zainstalować do końca roku. Druga taka świetna okazja może
    >się nie powtórzyć. No i zainstalowali. Widziałem. Chwilę później

    Czasem uzasadnione - bedzie centrala, to beda dotacje na
    unowoczesnienie.
    Nie bedzie, to bedziecie czekac az unowoczesnimy wszystkim innym :-)

    J.

  • 43. Data: 2012-04-03 18:52:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Dzis tak, ale 20 lat temu to niekoniecznie.

    Podejrzewam, że 20 lat tak bardzo nie rzutuje. Ale aż tak dobrze,
    to ja sie na tym nie znam.

    > Ale tez troche wiecej miejsca niz "mala szafka gdzies w kacie".
    > Szczegolnie teraz, gdy trzeba jeszcze pare szaf roznego dodatkowego
    > sprzetu zmiescic :-)

    No dobrze, nie w kącie, a na środku postawili. Ale w jednym niezbyt
    dużym pomieszczeniu w budynku służącym całkiem innym celom. Dość
    pustawo tam mieli, jak byłem ostatnio.

    > Dzialka w owym czasie tez nie byla milionow warta,

    Tak konkretnie, to warta była miliardy. I to sporo miliardów.

    > a jeszcze wczesniej otrzymana za darmo pewnie :-)

    Nie, nie za darmo. Jedna z działek, na ktorą mieli ochotę, została
    przez gminę zakupiona kilka miesięcy wcześniej. Na wolnym rynku,
    chociaż dość okazyjnie.

    > No dobra, tylko ze na 20 tys osiedlu to chyba nie 200 numerow

    Dlaczego nie? Tak właśnie zaproponowali. Wicie, rozumicie, najpilniesze
    potrzeby tym się zaspokoi, osobom ważnym z punktu widzenia interesów
    miasta się podłączy. A jak będą prosić, jak będą wdzięczni, "całuję
    rączki, do nóżek padam" -- przecież całe dziesięciolecia prototepsiarze
    myśleli w ten sposób. Tego się z dnia na dzień nie zmieni.

    > Czasem uzasadnione - bedzie centrala, to beda dotacje na
    > unowoczesnienie.
    > Nie bedzie, to bedziecie czekac az unowoczesnimy wszystkim innym :-)

    Przecież było całkiem odwrotnie. Długo ludzie się skarżyli, że mają
    jakąś zabytkową centralę, bo podłącza się nowe, a nie wymienia starych.
    Tu oczywiście chodziło o to, by zaprzyjaźniony producent czy handlarz
    wziął kasę za coś, co by za chwile mogło pójść tylko na złom. A wywalili
    tylko dlatego, że za chwilę instalowało się już tysiące numerów, w których
    te dwie setki po prostu tonęły. Nawet nie wiem, czy wszystkie zdążono
    podłączyć.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2012-04-04 17:41:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F napisał:

    >Podejrzewam, że 20 lat tak bardzo nie rzutuje. Ale aż tak dobrze,
    >to ja sie na tym nie znam.

    Bardziej doswiadczeni koledzy moze siegna pamiecia co i kiedy
    instalowali.

    Ja sie doczytuje ze np EWSD Siemensa to mniej wiecej 1985r ... wiec
    "komunie" to mogli jeszcze wcisnac cos starszej generacji po znizkowej
    cenie.

    A ktos biegly moze zanegowac ze wtedy i do elektronicznych nie bylo do
    wyboru dwoch plyt portow, jednych bez DTMF ?

> [...]
    >prototepsiarze
    >myśleli w ten sposób. Tego się z dnia na dzień nie zmieni.

    Ale dzialke i budynek to zamawiali z mysla o 5 tys, wiec tu wszystko
    prawidlowo :-)

    J.

  • 45. Data: 2012-04-04 18:10:39
    Od: "Piotr C." <m...@m...remov.ethis.com>

    "J.F" wrote in message news:jlhq2q$s0j$1@inews.gazeta.pl...
    > A ktos biegly moze zanegowac ze wtedy i do elektronicznych nie bylo do
    > wyboru dwoch plyt portow, jednych bez DTMF ?

    Nie było. Przynajmniej do E-10A odczyt DTMF był robiony jakoś centralnie,
    wystarczyło włączyć odpowiednią kategorie.

    P.

  • 46. Data: 2012-04-04 23:49:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > stacjonarne bezprzewodowe byly, ale wiadomo - stosunkowo drogie,

    W połowie lat 90 nie były już takie drogie, i (np. Panasoniki) miały
    homogenizację. W każdym razie były na nich takie naklejki. Mam wrażenie
    że w połowie lat 90 były już obecne telefony z "małymi" słuchawkami, nie
    tylko te duże w kształcie szyny.

    > zarobki od lat 90-tych dopiero rosly, a na nadajniki, chocby takie
    > male nadal patrzono niechetnie i straszono homologacjami i oplatami.

    Pamiętam że straszono, że używanie niehomologowanych bezprzewodowców
    powoduje nieuznawanie reklamacji, i były zresztą rady by takie chować do
    szafy na czas "inspekcji" (związanej podobno ze złożeniem reklamacji).
    Ale opłat to chyba na to nie było, za to były (teoretycznie) np. na
    faksy i modemy.

    Fakt że zadzwonić z takiego analoga na koszt sąsiada musiało być bardzo
    łatwo.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 47. Data: 2012-04-04 23:53:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Niczego mi nie wymienili, tylko zrobili wszystko od nowa.

    W każdym razie pamiętam jak na Kunta Kinte najpierw (chyba) chcieli
    jakieś pieniądze za DTMF, a chwilę poźniej wszystkim włączyli. Pewnie
    było mało chętnych i sprzęt się marnował. Nic nie wymieniali,
    przynajmniej na tej konkretnej centrali.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 48. Data: 2012-04-05 00:56:22
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A ktos biegly moze zanegowac ze wtedy i do elektronicznych nie bylo do
    > wyboru dwoch plyt portow, jednych bez DTMF ?

    Nie "porty" a "rejestry". We wczesnych lucynkach na 100% były różne.

  • 49. Data: 2012-04-05 12:40:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale dzialke i budynek to zamawiali z mysla o 5 tys, wiec tu
    > wszystko prawidlowo :-)

    No i w końcu jest te pięć tysięcy linii. Działki ani budynku nie ma.
    To jest prawidłowo. Tamto nie było.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2012-04-06 09:12:49
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 5 Kwi, 00:56, Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>pisze...

    > Nie "porty" a "rejestry". We wczesnych lucynkach na 100% były różne.

    Nie wiem, czy dobrze w tym kontekscie rozmiem słowo "różne", ale
    dla mnie to znaczy, że albo tone albo pulse, jeżeli tak to znam
    lucynki
    od samego początki i nie były różne.

    Ircys