  • 41. Data: 2011-11-23 16:06:49
    Temat: Re: techniczne użytkowanie laptopa
    Od: DooMiniK <bachusmalpapostpl>

    On 20/11/2011 22:38, Piotr M wrote:

    > A np jeśli chodzi o moje użytkowanie, to pełni rolę jako ups ale nie z
    > powodu ewentualnych awarii (choć to też), ale przede wszystkim z powodu
    > "domowej mobilności" :) A to przy stole, a to na fotelu, a to na łóżku,
    > a to w kuchni czy drugim pokoju itd. Wyciągam kabel i komfort, a tak to
    > za każdym razem hibernacje? ehh.

    Mało ciekawy pomysł - hibernacja + odłączanie zasilania.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 42. Data: 2011-11-23 16:27:35
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 19.11.2011 23:02, Sergiusz Rozanski pisze:
    > A tak w ogóle to kupujecie laptopa na całe życie jednego, czy żeby używać,
    > więc używajcie. Ja jakoś się nie pieszczę z acu w ani jednym sprzęcie i
    > jeszcze nie miałem problemów z acu (li-on) nigdy w czasie użytkowania
    > laptopa, telefonu czy palmtopa. W domu stoi pod kablem, albo bez jak w
    > fotelu. Poza domem zawsze na acu i jakoś daje radę. Po 2-3 latach to
    > mi się sprzęt nudzi i wymieniam po prostu z przywoitości czy znudzenia,
    > a akumulator nadal jest OK. Więc nie wiem czy jest sens się tak pieścić.

    Wybacz, ale uważam Twoje podejście za błędne i szkodliwe.

    Komputer nie jest zabawką, która się nudzi. To *narzędzie*,
    które ma spełniać swoją rolę. Powinno być wymienione w mo-
    mencie, gdy wymiana jest niezbędna lub przynajmniej znacząco
    zwiększy produktywność lub ekonomię wykorzystania.

    Tym łatwiej się do tego zastosować obecnie, gdy byle kompu-
    ter ma *wystarczające* możliwości i nie zmieniają się one
    diametralnie. Mój stary komputer przenośny, kupiony chyba z
    osiem czy dziewięć lat temu, do dzisiaj może być normalnie
    wykorzystywany (pomijając zużycie mechaniczne i brak baterii).
    Jest nieco powolny, ale nie jakoś tragicznie powolny.

    Nowego przenośnego mam już chyba prawie trzy lata i nie mam
    zamiaru go wymieniać przez następne dwa lub trzy, bo nic mi
    to nie da. Był użyteczny od momentu kupna, wciąż jest uży-
    teczny i będzie jeszcze na pewno jakiś czas, bo moje wyma-
    gania się nie zmieniają.

    Podejście "zmienię komputer za dwa, najwyżej trzy lata" jest
    kpiną z punktu widzenia ekologii. Niezależnie od wszystkich
    technologii bezołowiowych, komputer przenośny jest paskudny
    pod względem utylizacji czy powtórnego wykorzystania podze-
    społów, bo w zasadzie wszystko trzeba zutylizować i nic się
    nie wykorzysta w całości. Organizacje ekologiczne, zamiast
    walczyć z ołowiem i wprowadzać wszystkie te ROHS (zwiększa-
    jące de facto stopień awaryjności sprzętu elektronicznego)
    powinny walczyć właśnie ze zbędnymi lub zbyt krótko amorty-
    zowanymi zakupami i działać w kierunku zwiększenia świado-
    mości społecznej.

    Co do akumulatorów: w tym moim trzyletnim nowym przenośnym
    F-S akumulator wciąż "trzyma" od 2.0 do 4.5 godziny w zależ-
    ności od sposobu używania. To praktycznie tyle samo, co w
    momencie kupna (tak, stosuję się do swoich zasad, które opi-
    sałem w już linkowanym w tym wątku artykule). Mam też na-
    dzieję, że jeszcze rok lub dwa będzie równie dobry bo zdaję
    sobie sprawę, że żaden zamiennik nie zapewni mi tej samej
    jakości, co oryginalna bateria. I z utęsknieniem czekam na
    dyrektywę unijną unifikującą baterie akumulatorów do urzą-
    dzeń przenośnych, bo może wreszcie oryginalne baterie będą
    dłużej dostępne, a nie wycofywane z produkcji na długo zanim
    użytkownicy będą ich potrzebowali.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 43. Data: 2011-11-23 16:29:02
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 20.11.2011 23:29, DooMiniK pisze:
    > Ja mimo tego, że pracuję w domu na laptopie - bateria jest dla swego
    > rodzaju UPSem (chociaż awaria zasilania nie jest zbyt częsta).

    Bardzo drogim UPSem, chyba że masz komputer z regulowanym
    progiem odcięcia ładowania baterii. Ale niestety mało który
    ma taką funkcję.

    > Jak bardzo Ci zależy na `sprawności` akumulatora (no ale po co? przecież
    > za parę lat ten laptop będzie gratem), to:

    Poczytaj obok moją odpowiedź na ten temat i zastanów się,
    niby dlaczego za 3-4 lata obecnie dobry komputer ma być
    gratem zakładając, że dalej będzie wykorzystywany do tych
    samych zadań, a nie do obliczeń rakiet nośnych na przykład.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 44. Data: 2011-11-23 16:40:13
    Od: RadoslawF <r...@o...pl>

    Dnia 2011-11-23 17:27, Użytkownik Radosław Sokół napisał:

> [...]
    > mencie, gdy wymiana jest niezbędna lub przynajmniej znacząco
    > zwiększy produktywność lub ekonomię wykorzystania.

    Nie do końca.
    Samochód, komputer czy komórka jest dla jednych tylko narzędziem
    a dla innych gadżetem czyli zabawką. I od tego czym jest dla
    właściciela zależy kiedy i dlaczego jest wymieniane na inny
    bardziej "trendy" model.

    Pozdrawiam

  • 45. Data: 2011-11-23 17:05:56
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 23.11.2011 17:40, RadoslawF pisze:
    > Samochód, komputer czy komórka jest dla jednych tylko narzędziem
    > a dla innych gadżetem czyli zabawką. I od tego czym jest dla

    Piszesz tak, jakby dla jednych kamień był kawałkiem skały,
    a dla innych kosmicznym stworem w uśpieniu.

    Komputer, samochód i komórka są narzędziami i basta. Nikt
    tego nie zmieni. Oczywiście, jeżeli ktoś wybiera zabawę
    narzędziem, to jego sprawa, ale nie zmienia to narzędzia w
    zabawkę.

    > właściciela zależy kiedy i dlaczego jest wymieniane na inny
    > bardziej "trendy" model.

    Tego prawa nikomu nie odbiorę, ale również nikt mi nie od-
    bierze prawa do publicznego krytykowania gadżeciarstwa.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 46. Data: 2011-11-23 17:31:30
    Od: DooMiniK <bachusmalpapostpl>

    On 23/11/2011 16:29, Radosław Sokół wrote:

> [...]
    > gratem zakładając, że dalej będzie wykorzystywany do tych
    > samych zadań, a nie do obliczeń rakiet nośnych na przykład.

    Dla użytkowników domowych - laptop obecnie wytrzymuje 3-4 lata.
    Tandetna, szybko zużywająca się konstrukcja (przy typowych 'SOHO'
    urządzeniach), dodatkowo zasuwająca technologia powoduje, że ludzie
    zmieniają obecnie laptopy wraz z systemem operacyjnym.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 47. Data: 2011-11-23 17:35:34
    Od: kamil <k...@s...com>

> [...]
    > gratem zakładając, że dalej będzie wykorzystywany do tych
    > samych zadań, a nie do obliczeń rakiet nośnych na przykład.

    Dziesiątki (albo i setki) łatek na system. Oprogramowanie antywirusowe
    rosnące z każdą wersją. Kolejne wersje używanych na codzień programów,
    które też raczej nie zadowalają się tą samą mocą obliczeniową i pamięcią.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 48. Data: 2011-11-23 17:47:52
    Od: RadoslawF <r...@o...pl>

    Dnia 2011-11-23 18:05, Użytkownik Radosław Sokół napisał:

> [...]
    > tego nie zmieni. Oczywiście, jeżeli ktoś wybiera zabawę
    > narzędziem, to jego sprawa, ale nie zmienia to narzędzia w

    To czym jest dane narzędzie zależy od użytkownika/posiadacza.

    > Tego prawa nikomu nie odbiorę, ale również nikt mi nie od-
    > bierze prawa do publicznego krytykowania gadżeciarstwa.

    Krytykować ? Z tego należy się śmiać, ale nie za głośno.
    Większość komputerów stacjonarnych w domach to zabawki
    i/lub gadżety, podobno 80-90% netboków i ponad 90% tabletów
    to zabawki i gadżety. Dzięki zabawkom i gadżetom istnieje
    spory przemysł zarabiający poważne pieniądze.

    Pozdrawiam

  • 49. Data: 2011-11-23 17:58:37
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 23.11.2011 18:31, DooMiniK pisze:
    > Tandetna, szybko zużywająca się konstrukcja (przy typowych 'SOHO' urządzeniach),
    dodatkowo zasuwająca technologia powoduje, że ludzie zmieniają obecnie laptopy wraz z
    systemem operacyjnym.

    1) Z tą konstrukcją często nie jest aż tak najgorzej. Za to
    użytkownicy nie próbują nawet być delikatni w stosunku do
    zawiasów (zatrzaskiwanie klapy "na modny serial", ostro i
    z trzaskiem), dysków twardych (gwałtowne przenoszenie kom-
    putera w czasie pracy lub zaraz po wyłączeniu/uśpieniu)
    czy klawiatur.

    2) Technologia to proces wytwarzania czegoś. Podejrzewam, że
    chodziło ci raczej o postęp techniczny :)

    3) I właśnie tego postępu ostatnio prawie nie ma, a jak już
    jest, to większości jest niepotrzebny. Do większości do-
    mowych zastosowań (poza grami może) wystarcza mikropro-
    cesor sprzed paru lat i 1-2 GiB RAMu (inna sprawa, że
    *powinno* wystarczać nawet mniej, gdyby oprogramowanie
    było ciut oszczędniejsze).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 50. Data: 2011-11-23 20:34:30
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 23 listopada 17:27, Radosław Sokół pisze:
    > I z utęsknieniem czekam na
    > dyrektywę unijną unifikującą baterie akumulatorów do urzą-
    > dzeń przenośnych

    I koniecznie zasilaczy i końcówek. To co się obecnie dzieje, łącznie z
    bateriami, to jest istny i trudno-wyobrażalny koszmar (sprzedawałem
    nowe baterie i zasilacze).

    --
    Pozdrawiam, Piotr M

    "Biznes? To całkiem proste. To pieniądze innych ludzi."
    Aleksander Dumas