  • 61. Data: 2012-01-19 14:34:55
    Temat: Re: tcl - do czego to sie moze przydac?
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 18 Jan 2012 05:16:15 -0800 (PST), Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >Czy nie przerwie wykonywania programu z błędem typu wywołanie niezdefiniowanej
    procedury, rozwinięcie nieistniejącej
    >zmiennej, niewłaściwa ilość parametrów, niesparowany cudzysłów itd. Czy kolega w
    ogóle czytał poprzednie postingi w wątku?

    Olewam rozno poprzednie posty w watku. Mnie chodzilo o koncepcje ze
    cytuje: "Nie można mieć automatu, który w skończonym czasie potrafi
    stwierdzić, czy się nie wywali."

    Po pierwsze, co to znaczy. Po polsku. Po drugie, dlaczego nie mozna
    miec automatu. Po trzecie, co to znaczy ze "sie wywali"

    Ot tak, problem semantyczny.

    A.L.

    P.S. A jak izie o Pythona, to mam swoje zdanie. Podobnie jak o Perlu.
    Kiedys to byly male, przyjemne jezyki skryptowe. Potem ich tworcy
    "poszli na ambit" i postanowili z nich zrobic Jezyki Ktore Maja
    Wszystko. Ja to nazywam "perlizacja". W rezultacie otrzymano rzadkie
    gowno.

    Tcl i AWK to dwa ktore na szczescie nie przszly pzrez etap dodawania
    obiektowosci, modularyzacji, lambd, programowania funkcyjnego i czego
    tam jeszcze. W zwiazku z tym sa niezastapione dla tych ktorzy
    niewrazliwi sa na "hype" a potzrebuje zrobic cos konkretnego

    A.L.

  • 62. Data: 2012-01-19 15:19:34
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 19, 12:24 pm, Adam Przybyla <a...@r...pl> wrote:

> [...]
    >
    >         ... mozesz sprawdzic wszystkie pliki pythona czy sa poprawnymi programami
    > w py, to da sie zrobic w skonczonym czasie;-) Z powazaniem

    A mowa była właśnie o tym, że z tcl-em tak się nie da.

  • 63. Data: 2012-01-19 15:38:41
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 19, 2:34 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:
> [...]
    >
    > Po pierwsze, co to znaczy. Po polsku. Po drugie, dlaczego nie mozna
    > miec automatu. Po trzecie, co to znaczy ze "sie wywali"

    Z wieloma problemami semantycznymi można sobie poradzić zapoznając się
    z tak zwanym kontekstem. W tym przypadku z poprzednimi postami w
    wątku. Jak koledze się nie chce, to mi się tym bardziej nie chce
    powtarzać tego, co było wcześniej napisane. Usenet ma znakomite
    narzędzie do tego, jakim jest łączenie każdego postingu z postingami,
    na które on odpowida. W każdym razie ostrzeżony, sam ostrzegam: jeśli
    kolega chce ode mnie na przyszłość jakichkolwiek odpowiedzi, proszę
    wyraźnie zaznaczyć, czy kolega przeczytał wcześniejsze postingi, bo w
    przeciwnym razie założę, że nie czytał i oleję.

> [...]
    > tam jeszcze. W zwiazku z tym sa niezastapione dla tych ktorzy
    > niewrazliwi sa na "hype" a potzrebuje zrobic cos konkretnego

    Moje doświadczenie z robieniem czegoś konkretnego jest takie, że
    regularnie zdarzały się sytuacje, że w produkcji skrypt tcl-wy, który
    miał coś zrobić w nocy konkretnie wywalał się w połowie z powodu błędu
    składniwego albo literówki w nazwie procedury, np. na próbie
    zalogowania jakiegoś nietypowego przypadku. Rano ludzie przychodzili
    do pracy i musieli gasić pożar przed otwarciem giełdy.

    Nawiasem mówiąc całe firmowe API do tcl-a było zrobione przez emulację
    obiektowości.

  • 64. Data: 2012-01-19 16:33:23
    Od: A.L. <l...@a...com>

    A co to jest "poprawny program?...

    A.L.

  • 65. Data: 2012-01-19 16:57:09
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Thursday, January 19, 2012 3:38:41 PM UTC, Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    > zalogowania jakiegoś nietypowego przypadku. Rano ludzie przychodzili
    > do pracy i musieli gasić pożar przed otwarciem giełdy.

    Kiedys rozmawialem z kolega ktory pracuje jako deweloper w Goldman Sachs, i on opisal
    ich podejscie do IT jako "biora kiepski/przypadkowy design i zatrudniaja bardzo
    dobrych ludzi do wiecznego gaszenia pozarow". Widac tak tez mozna zarabiac pieniadze.

    RW

  • 66. Data: 2012-01-19 18:46:26
    Od: "profesor fir" <f...@N...gazeta.pl>

    A.L. <l...@a...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Tcl i AWK to dwa ktore na szczescie nie przszly pzrez etap dodawania
    > obiektowosci, modularyzacji, lambd, programowania funkcyjnego i czego

    modulowosc jest potrzebna z tym ze

    -) ze w jezyku interpretowanym zapewne mniej

    -), warto zauwazyc ze sam podzial na pliki jest juz
    wyrazem modulowosci (mozna nazwac miekką)

    (jesli jest dostep z opcjonalnym przedrostkiem (nawa
    modulu) to jest to rozszerzenie konceptu ,
    a odzielne kompilowanie modulow kolejne
    rozszezenie konceptu)

    -) w sumie to mozna sobie wyobrazac obywanie sie nawet
    bez miekkiej modulowosci z jednym bolastym skryptem - jak
    by byly jakies dobre 'hiperlinki' w tym tekscie - np lewy
    pojedynczy klik zawsze odsyla do definicji a prawy
    cofa w jakis dobrze przemyslany sposob to i tak mogloby
    byc fajnie

    prof fir

  • 67. Data: 2012-01-19 19:00:29
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    > (jesli jest dostep z opcjonalnym przedrostkiem (nawa
    > modulu) to jest to rozszerzenie konceptu ,
    > a odzielne kompilowanie modulow kolejne
    > rozszezenie konceptu)

    jeszcze dalszym rozszezeniem konceptu sa moduly
    linkowane 'at program startup' a nawet w 'dynamicznym
    linktime' - ( jestem zwolennikiem takich dynamicznie
    linkowanych modulow o ile by byly fajnie zrobione,
    lekko, szybko, elegancko a poki co ciagle nie wiem
    dokladniej jak to jest z dll'ami i czy tam nie ma
    jakiejs istotnej kaszany- o tym bym chetnie pogadal
    i sie dowiedzial niejako przy okazji bo praktycznie
    teraz tematy dllek jakos mnie omijaja )

  • 68. Data: 2012-01-19 20:32:00
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Jan 19, 12:24 pm, Krzysiek Kowaliczek
    <k...@g...com> wrote:

    > Jak już mówiłem, mam to na co dzień i wiem co piszę. W Tclu pisane
    > jest GUI i format wskaźnika ma zauważalny wpływ na pamięć/wydajność,
    > jak ilość elementów np. na drzewkach/listach idą w tysiące.

    Może to nie jest dobry pomysł, żeby robić w tym GUI na tysiące
    elementów w listach?
    Wcale się nie nabijam - jak najbardziej uważam, że narzędzia powinny
    być dobierane odpowiednio do problemu.

    A tak przy okazji - masz tu jakieś porównanie z Pythonem? Tzn. GUI w
    Pythonie z drzewkami/listami na tysiące elementów? Bo skoro zauważasz,
    że format wskaźnika wpływa na wydajność, to pewnie z czymś ją
    porównałeś.

    > Tak i przy okazji dodałeś coś o gniotach.

    Nie ma w tym żadnego konfliktu. Mogę nawet powtórzyć: Python to gniot,
    który dzięki swojej popularności ma wiele bibliotek, dzięki którym
    jest popularny. :-)

    O Javie pisałem dokładnie to samo. :-D

    I jest to chyba jakaś socjologiczno-techniczna prawidłowość, bo ilość
    bibliotek w języku jest proporcjonalna do jego popularności, natomiast
    popularność języka jest odwrotnie proporcjonalna do jakości i
    zaawansowania jego projektu. Sprawdza mi się to wśród języków z
    rynkowej czołówki.

    Czyli jeśli szukasz bibliotek, Python je ma. Jeśli szukasz języka,
    szukaj gdzie indziej.
    Gdybym dzisiaj miał coś robić w tych okolicach, spróbowałbym z
    językiem Racket.

    > Uważam, że do pisania programów narzędziowych bije Tcla na
    > głowę.

    Dzięki bibliotekom, tak.

    > Dobrze zrobione interpreter Tcla to za mało, abym przekonał się
    > do tego języka.

    Dla mnie wystarczy, bo ja języków skryptowych używam zwykle tam, gdzie
    ich biblioteki nie są mi potrzebne. Czyli w środku czegoś a nie wokół.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 69. Data: 2012-01-19 20:36:01
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Jan 19, 11:58 am, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:

    > Nie można tego zrobić prostym automatem,

    ?

    Mógłbyś podać przykład, którego nie da się wykryć automatem?

    > Ogólnie w znanych mi językach skryptowych - przykłady podałem - można
    > przynajmniej opcjonalnie sprawdzić poprawność składniową i referencje
    > do symboli.

    Poprawność składniową można zawsze sprawdzić a w Tclu chyba
    najłatwiej, bo ma bardzo prostą gramatykę. Dużo prostszą, niż Python.
    Natomiast poprawności referencji nie da się sensownie sprawdzić nawet
    w językach statycznych - dlatego np. SPARK nie ma referencji/
    wskaźników. Jeśli jakiś tool do Pythona twierdzi, że sprawdza, to
    tylko twierdzi.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 70. Data: 2012-01-19 20:53:45
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 19/01/2012 20:36, Maciej Sobczak wrote:

    > ?
    >
    > Mógłbyś podać przykład, którego nie da się wykryć automatem?

    Zły kwantyfikator. Takiego przykładu, dla którego nie istnieje automat
    oczywiście nie ma. Natomiast nie ma też automatu, który by działał dla
    dowolnego przykładu.

    > Poprawność składniową można zawsze sprawdzić a w Tclu chyba
    > najłatwiej, bo ma bardzo prostą gramatykę. Dużo prostszą, niż Python.

    Tylko w najbardziej trywialnym sensie, tzn. możesz sprawdzić, że skrypt
    się składa z n poleceń i każde polecenie ma poprawnie składniowo podane
    parametry. Sprawdzenie poprawności tego, co w innym języku byłoby
    blokami kodu jest niemożliwe, bo w tcl-u są to po prostu stringi i w
    ogólnym przypadku nie które z nich powinny być poprawnymi skryptami w tcl.

> [...]
    > w językach statycznych - dlatego np. SPARK nie ma referencji/
    > wskaźników. Jeśli jakiś tool do Pythona twierdzi, że sprawdza, to

    Chodziło mi o sprawdzenie, czy odwołania do symboli odwołują się do
    symboli rzeczywiście zdefiniowanych, np. nazw procedur czy zmiennych.