  • 131. Data: 2021-04-18 00:17:52
    Temat: Re: szczyty głupoty
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > ASY34! U nas we Wrocławiu w Bomisie na Klary też były! Do dziś mam kilka.

    Nie nie. Tamte były ruskie, z ruskimi napisami i takim szerokim
    "rondem". Były czarne i szarne.

    Wyglądały jak germanowe MP26B. Zresztą cholera wie - może były germanowe
    ? Niestety chyba żadne nie zachował mi się do dziś...

  • 132. Data: 2021-04-18 09:52:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman chciałby jakoś skomentować te wszystkie historie, ale nie wie jak:

    > A to przecież czubek (nomen omen) góry lodowej, bo gdybyśmy weszli na
    > tematy w rodzaju budowy granatów z karbidu i nabojów po CO2 ze spłonką
    > z tzw. "korka" to pewnie zrobiłoby się jeszcze ciekawiej.
    >
    > BTW - jak się takim czymś rzuciło o ścianę i potem w pobliżu człowieka
    > przeleciały fantazyjnie powyginane resztki tego naboju to jakoś nikt się
    > bardzo nie przejmował i nie zastanawiał, co by było gdyby tym oberwał.

    Nie mam z tym praktyki, ale nieco poznałem teorię. W podstawówce będąc,
    wypożyczyłem ze szkolnej bibliotegi radziecką książkę w polskim tłumaczeniu
    na temat amatorskiej konstrukcji rakiet. Był tam rozdział o przerabianiu
    naboju do autosyfonu na silnik rakietowy. Były też szczegółowe plany
    rakiety na paliwo stałe o sporym zasięgu, zbudowanej z metalowej rury
    długości coś koło półtora metra. Rakiet tego typu używa dzisiaj Hamas.

    > Mam wrażenie, że świat naszej młodości był jakiś inny :)

    No, jakoś tak.

    --
    Jarek

  • 133. Data: 2021-04-18 10:01:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 18 Apr 2021 09:52:05 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > No, jakoś tak.

    Jasne. Saletry, węgiel, siarka, karbid i kwasy różne były w sklepach.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 134. Data: 2021-04-18 10:10:17
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > Był tam rozdział o przerabianiu naboju do autosyfonu na silnik rakietowy.

    Były dwa rodzaje naboi do syfonów. Polskie z zaprasowanym zamknięciem
    aluminiowym i chyba czeskie, z nakręcanym mosiężnym zamkiem (tam też
    blaszka alu robiła za zamknięcie, ale ten przynajmniej był rozbieralny).
    Metod na wykorzystanie tego zakręcanego było od groma :), ale na silnik
    słabo się nadawały, za słabe ścianki miały.

    > No, jakoś tak.

    Nie był internetu, nie było komputerów, za to człowiek był ciekawy
    wszystkiego dookoła. Ponieważ bieganie za kopaną kulką było nudne, to
    wymyślało się ciekawe rzeczy, przecież dostępność materiałów była ogromna.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 135. Data: 2021-04-18 11:09:39
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > rakiety na paliwo stałe o sporym zasięgu, zbudowanej z metalowej rury
    > długości coś koło półtora metra. Rakiet tego typu używa dzisiaj Hamas.

    Niom, z zużytych dezodorantów wierciło się w denku otwór fi10 i
    wsypywało się saletrę z cukrem. Pierwsze loty rakiet nie były
    przewidywalne, dokąd nie wpadliśmy na pomysł lotek. Kolega przyniósł raz
    taką dużą, długą puszkę po piance do golenia i przeleciawszy ok 150m z
    boiska, wybiła szybę w pracowni fizyki powodując mały pożar. Robiliśmy
    wiele razy zawody, która rakieta poleci najwyżej lub najdalej. Mieszanki
    paliw to też wybitne osiągnięcia z chemii :D Oczywiście gejzery z
    aluminium w proszku i nadmanganianu potasu w ilości lekko przesadzonej.

    Pamiętam kiedyś sylwester, obierałem "korki" z kolegą i wkładaliśmy je
    do puszki. Poszło chyba z 20 opakowań (400 korków) i tak zapełnioną
    puszkę, niesioną w rękach wynieśliśmy do pobliskiego śmietnika z 4
    piętra bloku. Trzeba pamiętać jednak, że jeden większy wstrząs i to
    wybuchało, więc nieśliśmy delikatnie. Sztuczny ogień jako lont. Jak
    jebło, to dekiel od śmietnika wylądował po minucie w okolicy, śmietnik
    murowany się posypał i poleciały szyby w oknach w okolicznych blokach.
    Nasze zadziwienie było jednak wielkie z detonacji i konsternacja
    nadeszła, że nie jebło jak schodziliśmy po schodach.

    > No, jakoś tak.

    Fajnie było :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 136. Data: 2021-04-18 12:43:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

> [...]
    > Metod na wykorzystanie tego zakręcanego było od groma :), ale na silnik
    > słabo się nadawały, za słabe ścianki miały.

    Z Związku Radzieckim nie były dostępne żadne, bo autor napisał, że to
    trzeba przywieźć zza granicy. Chodziło o te zatykane korkiem. Silnik
    na paliwo stałe (nie pamiętam jakiego tam użyto) pracuje przez pewien
    czas z względnie stałymm ciśnieniem, nie tak wielkim, więc ścianki
    wtrzymały. Kraj ten miał dobrych specjalistów od rakiet, wiele na tym
    polu osiągnęli, więc i to zapewne zostało policzone.

    Jarek

    --
    A ja na to: My w niebo ślem rakiety
    Bez wysiłku wielkich rzek zawracamy bieg

  • 137. Data: 2021-04-18 12:48:04
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sun, 18 Apr 2021 09:52:05 +0200, Jarosław Sokołowski pisze:
> [...]
    > rakiety na paliwo stałe o sporym zasięgu, zbudowanej z metalowej rury
    > długości coś koło półtora metra. Rakiet tego typu używa dzisiaj Hamas.

    Pamiętam, że w Młodym Techniku był cykl poświęcony budowie amatorskich
    rakiet. Myśmy robili takie z silnikiem z łuski od sztucera (był znajomy
    myśliwy i tych łusek miałem całe pudełka). Paliwem był proch (robiony
    własnoręcznie wg podanego przepisu). Korpus rakiety był z papieru
    nasączonego w szkle wodnym, ,,głowica" wytoczona z drewna. Cudo. Należało
    wykonać trochę narzędzi, więc bez współudziału dorosłego budowa by się
    nie udała. Do dziś pamiętam pierwszy start (i zarazem ostatni). Na
    boisku szkolnym, a więc przestrzeni tyle, co na kosmodromie. Odpaliła
    pięknie i majestatycznie wznosiła się ku niebu. Ta faza lotu nie trwała
    jednak długo, gdyż zaraz zmieniła kurs na horyzontalny, z łatwością
    pokonując odległość boiska i wlatując w przeszkloną halę/zakład, czy co
    tam było. Efektów nalotu nie dane mi było oglądać, gdyż dorosły
    zarządził natychmiastowy odwrót na pozycje, nakazał przerwać montaż
    kolejnych egzemplarzy, a zbudowane prototypy niezwłocznie spalić
    w ognisku.

    k.

    PS Pozdrawiam pana B., właściciela hali. Po latach mogę się przyznać: to
    nie był Hamas, tylko my. Przepraszam.

  • 138. Data: 2021-04-18 17:48:35
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    > Silnik
    > na paliwo stałe (nie pamiętam jakiego tam użyto) pracuje przez pewien
    > czas z względnie stałymm ciśnieniem, nie tak wielkim,

    Niekoniecznie. I wcale nie jest łatwo to stałe ciśnienie zapewnić. Proch
    musi być dobrze ubity, średnica do długości stosunkowo mała, ścianki na
    tyle cienkie, by nie przewodziły za dużo ciepła wzdłuż, ale też wytrzymałe.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 139. Data: 2021-04-18 21:38:30
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    "Armatka" z metalowej rurki od ołówka automatycznego Kooh-I-Noor (jak sama nazwa
    wskazuje czechosłowackiego), siarki z zapałek,
    pocisku odlanego z ołowiu wędkarskiego - ten sam efekt, brat zdążył uciec, ja rżnąłem
    głupa "o, w tamtym kierunku pobiegł" ;-)
    Na tym samym podwórku: faza z gniazdka długim drutem przez okno w trawnik, przecież
    trzeba było dżdżownic na wędkowanie nazbierać
    :-)

    ---

  • 140. Data: 2021-04-18 22:10:44
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

> [...]
    > tyle cienkie, by nie przewodziły za dużo ciepła wzdłuż, ale też wytrzymałe.

    Czarnoprochowo to chyba nie do uzyskania. Prędkość spalania mocno zależy
    od ciśnienia. Jak ciśnienia nie da się zbudować, spala się jak "zwykła
    saletra z cukrem" :) Ale wystarczy owinąć w parę warstw papieru i już
    mamy znaczącą zmianę.

    Miłego.
    Irek.N.