  • 1. Data: 2016-12-08 20:28:53
    Temat: Indukcja w szczelinie
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Jest sobie rdzeń toroidalny z materiału PC40 (mi=2300)
    o wymiarach 9x5x4mm, co daje średnią długość drogi
    magnetycznej = 22 milimetry. W rdzeniu wyciąłem szczelinę
    o długości 1,5mm i umieściłem w niej hallotron TLE405L.
    Do jego włączenia potrzeba max. 19mT. W praktyce następuje
    to dopiero przy aż ~20 amperozwojach, a spodziewałem się,
    że stanie się to przy sile magnetomotorycznej jakieś dwa
    rzędy mniejszej. Założyłem, że praktycznie całe B odłoży
    się w szczelinie, ale najwyraźniej tak nie jest. Więc jak
    to się poprawnie liczy?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2016-12-08 23:07:48
    Temat: Re: Indukcja w szczelinie
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 08.12.2016 20:28, Piotr Wyderski wrote:
    > Jest sobie rdzeń toroidalny z materiału PC40 (mi=2300)
    > o wymiarach 9x5x4mm, co daje średnią długość drogi
    > magnetycznej = 22 milimetry. W rdzeniu wyciąłem szczelinę
    > o długości 1,5mm i umieściłem w niej hallotron TLE405L.

    TLE405L datasheet - dwa wyniki w google. Hmm ;-)

    Nie czasem TLE4905L?

> [...]
    > rzędy mniejszej. Założyłem, że praktycznie całe B odłoży
    > się w szczelinie, ale najwyraźniej tak nie jest. Więc jak

    Hmm, jakby nie liczyć, 20A*mi_0/1.5mm to niecałe 17mT
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=20A+*+(1+vacuum
    +permeability)+%2F+1.5mm

    Mniej niż maksymalna. Może z rozpędu wpisałeś
    2pi*10^7 a nie 4pi*10^7 H/m jako przenikalność magnetyczną
    próżni?

    A co do wpływu rdzenia, to w kontekście wytworzonego
    B dodaje on długość równą dlugości
    magnetowodu / przenikalność względna materiału.

    Trzeba się cofnąć do Maxwella.

    Siła magnetomotoryczna rozkłada się na H wzdłuż
    (dowolnej) krzywej:

    Krazenie H = I*n

    H leci przez L = 22mm magnetowodzie
    i l = 1.5mm w szczelinie.

    H_s l + H_m L = In

    Teraz zaminiamy na B. B = mi_r mi_0 H

    B/(mi_0 mi_r) l + B/mi_0 L = I*n

    B = I*n mi0 / ( L/mi_r + l )

    ( L/mi_r + l ) robi za efektywną długość, na
    której ma powstać pole.

    22mm/2300 =~ 1/100 mm = 10um, poprawka
    pomijalna, więc intuicję, że wszytko w powietrzu,
    miałeś dobrą.
    O ile przy tym natężeniu ma te mu_r=2300, w ferromegnetykach
    ona dość szybko spada wraz z polem.

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2016-12-09 00:19:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > rzędy mniejszej. Założyłem, że praktycznie całe B odłoży
    > się w szczelinie, ale najwyraźniej tak nie jest. Więc jak

    Amperozwoje podzielone przez długość drogi magnetycznej przeliczają się
    na natężenie pola magnetycznego (H) a indukcja (B) jest proporcjonalna
    do natężenia pola oraz przenikalności efektywnej całego obwodu
    magnetycznego. Dodając szczelinę radykalnie zmniejszyłeś przenikalność
    a co za tym idzie - indukcję. O dwa rzędy wielkości zapewne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2016-12-09 08:54:35
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    bartekltg wrote:

    > TLE405L datasheet - dwa wyniki w google. Hmm ;-)
    >
    > Nie czasem TLE4905L?

    Oczywiście, literówka. Najbardziej typowy typowiec.

    > Mniej niż maksymalna. Może z rozpędu wpisałeś
    > 2pi*10^7 a nie 4pi*10^7 H/m jako przenikalność magnetyczną
    > próżni?

    Nie, Bartku, gorzej. Przyjąłem przenikalność szczeliny
    równą przenikalności ferrytu. Nie umiem wyjaśnić, dlaczego.
    Chyba bardzo późno musiało być. A potem było wielkie dziwowanie... :-/

    Twoja teoria znakomicie zgadza się z moją praktyką. Niestety,
    ze skutkiem śmiertelnym dla pomysłu, którym miał być niezniszczalny
    izolator galwaniczny dla bardzo wysokich napięć.

    > O ile przy tym natężeniu ma te mu_r=2300, w ferromegnetykach
    > ona dość szybko spada wraz z polem.

    Jako zakres pracy liniowej dla dzisiejszych ferrytów przyjmuje
    się w praktyce ~200mT (nasycenie mają przy 400..600mT), więc to
    nie tu jest problem. Nieco sobie "poprawiłem" przenikalność powietrza.

    Bardzo dziękuję za odpowiedź Twoją i Romana, to całkowicie
    wyczerpuje temat.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2016-12-09 16:31:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    alid...
    Hello Piotr,

> [...]
    >przenikalność
    >a co za tym idzie - indukcję. O dwa rzędy wielkości zapewne.

    Otoz to. Te 22mm/2300 odpowiadaja ~0.01mm w powietrzu.
    Mamy wiec drogi magnetycznej w powietrzu 1.51mm,
    co przy 20Azw daje ~13kA/m.
    Co w powietrzu daje 16.6mT ... czyli praktyka sie prawie zgadza z
    teoria :-)

    Z efektow dodatkowych:
    -w szczelinie strumien ulega poszerzeniu ... ale to akurat rachunkow
    nie zmieni, tylko strumien w rdzeniu bedzie nieco wyzszy niz
    zmierzony,
    -czesc strumienia zamknie sie "po cieciwie" rdzenia, omijajac
    szczeline.

    Choc tak mysle nad tym 2, mysle ... smiesznie te linie pola musza
    wygladac ...

    J.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2016-12-09 18:11:01
    Temat: [sukces] Indukcja w szczelinie
    Od: niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    za co dziękujesz romanowi???

  • 7. Data: 2016-12-09 21:52:08
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 09.12.2016 08:54, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > równą przenikalności ferrytu. Nie umiem wyjaśnić, dlaczego.
    > Chyba bardzo późno musiało być. A potem było wielkie dziwowanie... :-/

    A, dwa rzędy, nie dwa razy:)

    > Twoja teoria znakomicie zgadza się z moją praktyką. Niestety,
    > ze skutkiem śmiertelnym dla pomysłu, którym miał być niezniszczalny
    > izolator galwaniczny dla bardzo wysokich napięć.

    Duuużo cieńkiego drutu? ;>
    pzdr
    bartekltg

  • 8. Data: 2016-12-10 21:47:53
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    bartekltg wrote:

    > Duuużo cieńkiego drutu? ;>

    Dla interesującego mnie prądu (max. 10mA) daje to jedyne
    2000 zwojów, docelowo na rdzeniu 6x3x3mm. Chciałbym to
    zobaczyć. :-)

    Rozwiązanie jest zdecydowanie martwe.

    "Anielski orszak niech mój pomysł przyjmie,
    Uniesie z ziemi ku wyżynom nieba..."

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2016-12-12 01:50:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Dec 2016 21:47:53 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Dla interesującego mnie prądu (max. 10mA) daje to jedyne
    > 2000 zwojów, docelowo na rdzeniu 6x3x3mm. Chciałbym to
    > zobaczyć. :-)

    Dac drut 0.01 mm ... tylko jak tym nawinac :-)

    > Rozwiązanie jest zdecydowanie martwe.

    Piotrze - ale wlasciwy hallotron jest bardzo cienki, im cienszy, tym
    lepszy. 15um starczy ... tylko jak je zrobic, nie majac fabrycznego
    laboratorium ?

    A poza tym co to izolacja, gdy mamy milimetrowe wymiary - metr
    swiatlowodu to jest izolator, choc i tak mierny - lepsze 10m.

    A nie ma czulszych ?
    Chodzi mi po glowie projekt, w ktorym sie zblizalo czujnik do przewodu
    ... z odpowiednim rdzeniem bylby czulszy

    KMZ10 ma 0.5kA/m maksimum, a do kompasow sa chyba jeszcze czulsze.

    J.

  • 10. Data: 2016-12-12 02:04:18
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 10.12.2016 21:47, Piotr Wyderski wrote:

    > Dla interesującego mnie prądu (max. 10mA) daje to jedyne
    > 2000 zwojów, docelowo na rdzeniu 6x3x3mm. Chciałbym to
    > zobaczyć. :-)
    >
    > Rozwiązanie jest zdecydowanie martwe.

    Przyłądze się do pytanie J.F.: miało być lepsze
    niż optoizolacja?

    pzdr
    bartekltg