  • 11. Data: 2011-03-16 22:23:13
    Temat: Re: spalony dysk z laptopa-szanse odzysku danych
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-16 22:30, Rafał Łukawski pisze:

    > Jesteś pewny, że to była dokładnie ta sama seria dysków? (czasami
    > producenci umieszczają te dane na etykiecie).
    Oczywiście te same, nawet w jednym przypadku firmware w tej samej
    wersji, z tej samej serii, nr seryjny różny tylko w 2 ostatnich cyfrach
    (może nawet tego samego dnia wyprodukowane dyski).
    Podejrzewam że w niektórych modelach jest jakieś połączenie, np
    kalibracja hardware zapisana w flash kontrolera, albo np "relocated
    sectors" zapisywane w jakimś flashu poza dyskiem?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 12. Data: 2011-03-16 22:57:40
    Od: Simon <s...@A...onet.pl>

    W dniu 2011-03-16 23:23, BartekK pisze:

> [...]
    > kalibracja hardware zapisana w flash kontrolera, albo np "relocated
    > sectors" zapisywane w jakimś flashu poza dyskiem?
    Nowoczesne dyski maj jeszcze dodatkową pamięć prawdopodobnie szeregową
    flash, która jest unikalna dla egzemplarza. Nie wiem jak to robią, ale
    może wpisywany jest tam i do "reszty sterownika" numer seryjny
    egzemplarza na końcowym etapie produkcji.
    Należy pamięć zlokalizować i przelutować do sprawnej elektroniki. Ten
    sam model czy firmware nie wystarczy.

    --
    Pozdro
    Simon

  • 13. Data: 2011-03-17 08:24:45
    Temat: Re: "czarna seria", bylo: spalony dysk...
    Od: BartekK <s...@N...org>

    > I nie skłoniło Cię to do poguglania?
    Dziękuję za obszerny opis. Czarną serię barracud znam, elektronikiem
    jestem i max232 umiem użyć ;)
    Ale w tych dyskach uszkodzonych które badałem objaw był taki, że po
    podłączeniu do PC nie kręciły się, albo rozkręcały i wyłączały, a od
    strony bios - w ogóle nie były odnajdowane. Kilka z nich pochodziło z
    komputerów, gdzie na płytach (asrock, a jakże) były już wybuchnięte
    kondensatory, a 'zasilacze' klasy L&C/ibox/feel też nie wyglądały
    niewinnie, więc podejrzewałem po prostu uwalenie elektroniki przez
    zasilanie. A że userzy potrafią 4-5 lat pracować beztrosko i tworzyć
    dokumenty, tyle że nigdy nie zrobić ani jednej kopii zapasowej nawet na
    dvdr, to potem przychodzą zdesperowani "a weź choć elektronikę przełóż,
    może jednak ruszy"
    Dysku ani jednego już nie mam, aczkolwiek faktycznie mogło być tak, że
    to był dysk z serii pechowej, i który nie dość że sypał się z powodu
    firmware, to dostał piorunem z zasilacza i miał kumulację pecha ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 14. Data: 2011-03-17 14:15:01
    Od: boxfish <c...@g...pl>

    > "boxfish" ilo75o$has$...@i...gazeta.pl

    > Czyli jaka ma być ta kalibracja?

    Taka aby głowica wiedziała gdzie ma zacząć czytać.

    >Głowica nastawia się na najlepszą
    > ,,słyszalność'' danych.

    Ciekawa teoria

  • 15. Data: 2011-03-17 14:47:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Mar 2011, BartekK wrote:

    > Kilka z nich pochodziło z komputerów,
    > gdzie na płytach (asrock, a jakże) były już wybuchnięte kondensatory, a
    > 'zasilacze' klasy L&C/ibox/feel też nie wyglądały niewinnie

    A, to ja się wycofuję rakiem ;)

    > A że userzy
    > potrafią 4-5 lat pracować beztrosko i tworzyć dokumenty, tyle że nigdy nie
    > zrobić ani jednej kopii zapasowej nawet na dvdr

    I najśmiejszniejsze jest to, że co poniektórzy z nich własnousznie
    słyszeli to o podziale użyszkodników na dwie grupy, bo (byli tacy)
    pamiętam że mówiłem :D

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2011-03-18 23:26:26
    Od: BartekK <s...@N...org>

    > I najśmiejszniejsze jest to, że co poniektórzy z nich własnousznie
    > słyszeli to o podziale użyszkodników na dwie grupy, bo (byli tacy)
    > pamiętam że mówiłem :D
    Ale tu się pojawia pewien dylemat moralno-organizacyjny, mam nadzieję że
    takich dylematów lekarze nie miewają zbyt często. Czy leczyć objawy, czy
    przyczynę, czy walczyć z wiatrakami edukując i zapobiegać (zbierając
    opinię naciągacza na zbędne koszty i generatora utrudnień pracy), czy
    patrzeć jak te dzieci beztrosko bawią się zapałkami i żyletkami, i
    czekać aż same się nauczą (przy okazji dając zarobić komuś od
    odzyskiwania danych utraconych)...

    Ja staram się edukować. Przynajmniej dobrych klientów. Niestety
    większość na "ale ma pan kopie zapasową?" odpowiada z oburzeniem
    "przecież mam gwarancje na dysk/komputer/laptopa/pendrive/etc, to się
    nie ma zepsuć, nie sprzedawaj mi pan takiego który się psuje!". Ludzie
    nie chcą wiedzieć że wszystkie możliwe nieszczęścia się jednak czasem
    zdarzają i tylko sprawa statystyki czy i kiedy akurat na nich trafi, a
    gwarancja obejmuje tylko odtworzenie sprzętu.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 17. Data: 2011-03-21 08:55:14
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 15.03.2011 13:18, rols rojs pisze:
    > Doszło do jakiegoś przegrzania oraz zwarcia i w laptopie spalił się dysk
    > twardy. Obecnie nie jest wykrywany przez żaden komputer i w ogóle się
    > nie włącza. Typ ATA/IDE. Jest jakaś szansa odzysku danych z niego? Poza

    Jakaś szansa jest.

    > oczywiście specjalistycznymi laboratoriami, gdzie takie usługi liczone
    > są w ktowach 4-cyfrowych. Czy wystarczyłoby znaleźć taki sam dysk i dać
    > jakiemuś domorosłemu elektronikowi do podmiany podzespółów? Dane nie są
    > wagi państwowej, więc spokojnie wystarczyłyby metody chałupnicze.

    Pytanie co tak na prawdę padło. Jeśli "tylko" elektronika, to w firmach
    się w tym specjalizujących taka naprawa to w okolicach 600zł.

    Gorzej jeśli tak na prawdę padła nie elektronika, ale np. głowice -
    wtedy faktycznie cena 4-cyfrowa. A tak też może się zdarzyć.

    Chałupnicze podmienianie elektroniki to pewne ryzyko - jeśli nie jest to
    identyczna płyta, z identycznym firmware to w najlepszym przypadku nie
    ruszy. W najgorszym - może do reszty rozwalić dane.

    Niestety to już nie są "stare, dobre czasy" co można było na ślepo
    przełożyć elektronikę z takiego samego modelu i ruszał.

  • 18. Data: 2011-03-26 11:28:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.1103171545210.2288@quad

    > I najśmiejszniejsze jest to, że co poniektórzy z nich własnousznie
    > słyszeli to o podziale użyszkodników na dwie grupy, bo (byli tacy)
    > pamiętam że mówiłem :D

    Złośliwość ludzka nie zna granic!
    Tacy ludzie są miłosierni -- dają pracę bliźnim. :)
    A Wy dwaj nazywacie miłosierdzie głupotą!
    Z czego by żyli odzyskiwacze skarbów, gdyby
    wszyscy należeli do grupy bakapujacych? :)

    Dla mnie najgorszym zagrożeniem jest jednak
    nadal kradzież komputera z bagażnika samochodu.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'