  • 1. Data: 2002-05-16 15:43:32
    Temat: skanowanie portow
    Od: bartek <b...@N...rwl.torun.pl>

    Witam!

    Czy ktos moglby mi odpowiedziec na pytanie dlaczego skanowanie portow jest
    naruszeniem prawa? i czy w ogole jest?
    Przeciez program skanujacy loguje sie na port danego hosta tak samo jak
    robi to przegladarka internetowa czy ftp. Czyli jesli pobieram cos z
    ftp.icm.edu.pl to naruszam prawo? Przeciez jesli maszyna udostepnia
    wszystkim te porty to chyba moga sie na nie logowac wszyscy? Jesli nie moga
    to po jaka cholere udostepnia? Przeciez program skanujacy nie otwiera sobie
    portow ktore zamknal administrator (:>) wiec nierozumiem dlaczego kazde
    skanowanie portow danego hosta w sieci ktorej jestem uzytkownikiem jest
    odbierane jako naruszenie prawa.
    Pewnie za malo jeszcze wiem. Czy moglibyscie mi podac jakies adresy gdzie
    znajde informacje na temat "co wolno a czego nie wolno mi robic w
    internecie" :>

    p.

  • 2. Data: 2002-05-16 16:51:42
    Temat: Re: skanowanie portow
    Od: zamsz <z...@m...interecho.com>

    news:abvnjp$c3g$1@news.tpi.pl bartek:

> [...]
    > moglibyscie mi podac jakies adresy gdzie znajde informacje na
    > temat "co wolno a czego nie wolno mi robic w internecie" :>

    No widzisz, tyle sie nameczyles wykazujac, ze skanowanie nie powinno
    byc uznawane jako naruszenie prawa, a faktycznie jest tak, ze nie ma
    przepisu ktory tego zabrania. Niestety ciagle mozna znalezc osoby,
    ktore twierdza inaczej - zazwyczaj popieraja to niesmiertelnymi
    analogiami np. naciskania klamek itd.

    Temat zawsze wywolywal "piane" na usenecie. Mam nadzieje, ze tym razem
    bedzie inaczej. Nie ma Experta ;)

    --
    zamsz
    Ksiega cytatow Experta http://xox.pl/~zamsz/

  • 3. Data: 2002-05-16 19:43:36
    Od: Krzysztof Drewicz <h...@d...devel.raszyn.pl>

    In article <abvnjp$c3g$1@news.tpi.pl>, bartek wrote:
> [...]

    > ftp.icm.edu.pl to naruszam prawo? Przeciez jesli maszyna udostepnia
    > wszystkim te porty to chyba moga sie na nie logowac wszyscy? Jesli nie moga

    Skonsultuj się z prawnikiem, ale AFAIR to tu jest problem, gdyż w
    Kodeksie Karnym jest powiedziane o zdobywaniu informacji dla Ciebie nie
    przeznaczonej. Paragraf był chyba ten sam co w przypadku czytania cudzej
    korespondencji, ale i tak wszystko zależy od tego kto się na ten temat
    wypowiada, może zna ktoś jakiś precedens, czy zapadły w .pl jakieś wyroki za
    włamanie i na podstawie których paragrafów ?

    > Pewnie za malo jeszcze wiem. Czy moglibyscie mi podac jakies adresy gdzie
    > znajde informacje na temat "co wolno a czego nie wolno mi robic w
    > internecie" :>

    Jeśli host nazywa się news.aqq.pl to myśle że możesz spróbować sprawdzić
    co jest na porcie 119. A IMO pierwsza zasada to nie szkodzić innym.

    > p.
    hunter

    --
    Krzysztof Drewicz
    h...@p...org.pl

  • 4. Data: 2002-05-16 20:03:50
    Od: bartek <b...@N...rwl.torun.pl>

    Krzysztof Drewicz wrote:

> [...]
    >
    > Skonsultuj się z prawnikiem, ale AFAIR to tu jest problem, gdyż w
    > Kodeksie Karnym jest powiedziane o zdobywaniu informacji dla Ciebie nie

    Wiec jesli wchodze na www.wp.pl to takze naruszam Kodeks Karny bo zdobywam
    informacje iz serwer ten ma otwarty port 80.

    > Jeśli host nazywa się news.aqq.pl to myśle że możesz spróbować sprawdzić
    > co jest na porcie 119. A IMO pierwsza zasada to nie szkodzić innym.

    Z tym pierwszym sie zgodze. A z tym drugim to nie do konca, przeciez
    skanowanie portow nikomu i niczemu nie szkodzi.

    Wydaje mi sie iz karalne to nie jest a administratorzy nie powinni tego
    traktowac jako probe wlamania, a jedynie probe uzyskania informacji o
    serwerze co nie do konca moze byc czyms zlym. W koncu jesli cos jest
    dostepne dla wszystkich to dlaczego nie mozna na to 'spojrzec'?
    Gdybysmy jednak postepowali wedle zasady 'nie moje to nie ruszaj' to
    niemoglbym odwiedzac www.wp.pl poniewaz nie jestem wlascicielem serwera.

    Mysle, ze rozmowa na ten temat nie ma wiekszego sensu i przepraszam za
    rozpoczecie tego watku.

    p.

  • 5. Data: 2002-05-16 23:09:33
    Od: "Przemyslaw Popielarski" <p...@h...pl>

    <h...@d...devel.raszyn.pl> napisał(a) całkiem niedawno:
    > Jeśli host nazywa się news.aqq.pl to myśle że możesz spróbować
    > sprawdzić co jest na porcie 119.

    A jesli host nazywa sie blah.domena.pl to ktory port moge zobaczyc?

    > A IMO pierwsza zasada to nie szkodzić innym.

    Skanowanie portow szkodzi?

    --
    ../ premax
    ../ p...@h...pl

  • 6. Data: 2002-05-17 11:26:48
    Od: Piotr Meyer <a...@r...pl>

    Przemyslaw Popielarski wrote:

    > Skanowanie portow szkodzi?

    Skoro już kilka osób się pytało: AFAIK to kiedyś nmap
    był w stanie wyłożyć AIXa. Do tego skanowanie portów
    zazwyczaj denerwuje admina. To IMO wystarczy, by je
    tępić :-)

    Pozdrawiam,
    Piotr 'aniou' Meyer

  • 7. Data: 2002-05-17 13:05:12
    Od: "Przemyslaw Popielarski" <p...@h...pl>

    <a...@r...pl> napisał(a) całkiem niedawno:

    > Skoro już kilka osób się pytało: AFAIK to kiedyś nmap
    > był w stanie wyłożyć AIXa.

    To widac byl bug AIX-a.

    > Do tego skanowanie portów
    > zazwyczaj denerwuje admina. To IMO wystarczy, by je
    > tępić :-)

    Tez nie za bardzo je lubie jako admin, ale prawnych podstaw do zabronienia
    tej czynnosci nie widze.

  • 8. Data: 2002-05-17 13:05:17
    Od: Robert Redziak <s...@s...plukwa.net>

    On Fri, 17 May 2002 11:26:48 +0000 (UTC), Piotr Meyer
    <a...@r...pl> wrote:

    > Skoro już kilka osób się pytało: AFAIK to kiedyś nmap
    > był w stanie wyłożyć AIXa. Do tego skanowanie portów

    A także chyba niektóre zabawki typu xDSL.

    r.
    ________
    robert rędziak :: 1.0654205607477 j.w.g. :: rekin.plukwa.net

    p l u k w a z o n e s u p p o r t t e a m

  • 9. Data: 2002-05-17 14:56:48
    Od: KrzysiekPP <_...@c...pl>

> [...]
    > ftp.icm.edu.pl to naruszam prawo? Przeciez jesli maszyna udostepnia
    > wszystkim te porty to chyba moga sie na nie logowac wszyscy? Jesli nie moga

    A taki przyklad:

    Jestes wlascicielem domu. W domu sa ogolnodostepne drzwi do ktorych moze kazdy
    pukac i czasami mu otwierasz. A co powiesz takiemu wscibskiemu, ktory chodzi
    wokol domu i puka we wszystkie okna sprawdzajac czy przypadkiem nie jest
    ktores otwarte ?

    --
    Krzysiek, Krakow, <j...@c...pl>, http://www.ceti.pl/~jimi/

  • 10. Data: 2002-05-17 14:57:22
    Od: radi <r...@N...interror.org>

    bartek wrote:

    > Wiec jesli wchodze na www.wp.pl to takze naruszam Kodeks Karny bo zdobywam
    > informacje iz serwer ten ma otwarty port 80.

    alez skad. pomijajac pewna absurdalnosc zagadnienia ;) przeciez on ma
    ten
    port udostepniony 'pro publico bono', dla kazdego kto chce skorzystac z
    tego
    popularnego serwisu.

    > Z tym pierwszym sie zgodze. A z tym drugim to nie do konca, przeciez
    > skanowanie portow nikomu i niczemu nie szkodzi.

    pomijajac watek znajdujacy sie nieco obok (skanowanie moze wywrocic
    wiele urzadzen, i takich bledow w historii Bugtraq jest sporo, czyli
    stanowi to swoistego DoS`a), to kazdy moze nagiac litere prawa
    udowadniajac ze Twoje skanowanie spowodowalo przepelnienie systemu
    plikow poprzez zapchanie nadmiernymi logami, czy tez znaczaco
    obciazylo jego siec, czy w jakikolwiek sposob maszyne, i w ten
    sposob powoduje uniemozliwienie pracy i wymierne straty.
    'chcesz pobic psa, kij sie zawsze znajdzie' ;)

> [...]
    > dostepne dla wszystkich to dlaczego nie mozna na to 'spojrzec'?
    > Gdybysmy jednak postepowali wedle zasady 'nie moje to nie ruszaj' to

    administratorzy z reguly wiedza jak to traktowac, znajac powszechne
    intencje zwiazane z faktem skanowania - czesto tak sie zaczyna proba
    wlamu przez jakiegos namolnego scriptkiddie. Nie wspomne juz o
    oczywistym fakcie istnienia wewnetrznych regul w przypadku ISP
    - klient bruzdzi, niepotrzebny paragraf - po prostu sie go odcina.
    No chyba ze gore wezmie finansowy aspekt sprawy czyli sens wyrzucania
    klienta ktory daje zarobic na przyslowiowy kieliszek chleba.
    ale tego typu moralne rozterki to juz temat na inna bajke ;).

    FUT pl.comp.security? ;)

    pozdrowienia.

    --

    elmer radi radisson. irc: #radiostacja ; #polishscene ; icq: 3190852
    * RP7442-RIPE * e-mail: radi<at>klosz.art.pl ; radi<at>radiostacja.pl