-
1. Data: 2018-05-27 19:20:49
Temat: silnik elektryczny ntg ?
Od: "michal" <m...@n...com.pl>
Witam.
Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel, konkretnie
SEMh 90-4L(nowy nie używany z sklepu). Silnik jest jednofazowy na 230V,
1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej bez
obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
przy czym prad jest rowny podawanemu w katalogu czyli 5,8 A i po około 15
minutach pracy silnik ma około 80 C i nie da się go dotknąć.
(temperatura otoczenia komfortowe 23 stopnie, przewietrznik wydaje się
nieuszkodzony i prawidłowy)
Pytanie jest następujące czy silnik jest sprawny czy uszkodzony, czy też
może przegapiłem jakieś magiczne normy dopuszczające by silnik się tak grzał
w stanie jałowym?
(silniki strójfazowe to raczej nie grzeją się bez obciążenia)
pozdrawiam.
michal
-
2. Data: 2018-05-27 19:47:09
Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Sun, 27 May 2018 19:20:49 +0200, michal napisał(a):
> Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej bez
> obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
Nie ma prawa o ile go podłączyłeś *prawidłowo* i prawidłowo zmierzyłeś
moc czynną. Nie da sie wykluczyć twojego lub instrukcji błędu. Wchodzi
też w grę jakaś niesprawność silnika w rodzaju zwarcia wewnętrznego.
--
Jacek
I hate haters.
-
3. Data: 2018-05-27 20:23:17
Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
Od: "michal" <m...@n...com.pl>
Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
news:1kqgf2myl8s4d.cn04xc2gw6ai$.dlg@40tude.net...
> Dnia Sun, 27 May 2018 19:20:49 +0200, michal napisał(a):
>
>> Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej
>> bez
>> obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
>
> Nie ma prawa o ile go podłączyłeś *prawidłowo* i prawidłowo zmierzyłeś
> moc czynną. Nie da sie wykluczyć twojego lub instrukcji błędu. Wchodzi
> też w grę jakaś niesprawność silnika w rodzaju zwarcia wewnętrznego.
> --
> Jacek
> I hate haters.
Mierze za pomoca watomierza kamstrupa, nie bardzo mogę zle zmierzyc,
zreszta grzeje się.
Podlaczony jest zgodnie z opisem w puszce zaciskowej, nie ma tu zbyt duzej
filozofi: U1-U2 na faze i zero a Z1 i Z2 przez kondensator na faze i zero.
Z ciekawosci zmierzylem rezystancje U1-U2 około 2,4 ohma Z1-Z2 około 4.6
ohma tak ma być ? tzn. uzwojenie podłaczone przez kondensator ma mieć
większą rezystancje ?
michal.
-
4. Data: 2018-05-27 21:06:19
Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2018-05-27 o 20:23, michal pisze:
> Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> news:1kqgf2myl8s4d.cn04xc2gw6ai$.dlg@40tude.net...
>> Dnia Sun, 27 May 2018 19:20:49 +0200, michal napisał(a):
>>
>>> Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej
>>> bez
>>> obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
>>
>> Nie ma prawa o ile go podłączyłeś *prawidłowo* i prawidłowo zmierzyłeś
>> moc czynną. Nie da sie wykluczyć twojego lub instrukcji błędu. Wchodzi
>> też w grę jakaś niesprawność silnika w rodzaju zwarcia wewnętrznego.
>> --
>> Jacek
>> I hate haters.
>
> Mierze za pomoca watomierza kamstrupa, nie bardzo mogę zle zmierzyc,
> zreszta grzeje się.
> Podlaczony jest zgodnie z opisem w puszce zaciskowej, nie ma tu zbyt duzej
> filozofi: U1-U2 na faze i zero a Z1 i Z2 przez kondensator na faze i zero.
> Z ciekawosci zmierzylem rezystancje U1-U2 około 2,4 ohma Z1-Z2 około 4.6
> ohma tak ma być ? tzn. uzwojenie podłaczone przez kondensator ma mieć
> większą rezystancje ?
Tak, bo to rozruchowe, ja bym zmienił kondesator, może ma upływność i płynie
za duży prąd w rozruchowym i jeszcze w złej fazie, co może powodować
grzanie,
to po 1 a po 2 czy silnik wyłączony lekko sie kręci ręką? moze coś z
łożyskami ma?
niby nowy nie powinien ale może gdzieś w wilgoci leżał i łożyska mu "chyta"
ostatnia rzecz to przebicia na uzwojeniach, zwarty zwój ale znowu, tego
nie powinno być
w nowym silniku.
--
Pozdr
Janusz
-
5. Data: 2018-05-27 21:09:28
Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Sun, 27 May 2018 20:23:17 +0200, michal napisał(a):
> Z ciekawosci zmierzylem rezystancje U1-U2 około 2,4 ohma Z1-Z2 około 4.6
> ohma tak ma być ? tzn. uzwojenie podłaczone przez kondensator ma mieć
> większą rezystancje ?
IMO tak. Ale na tym wyczerpują się moje rady. Dzwoń jutro do fabryki,
niech się wytłumaczą.
--
Jacek
I hate haters.
-
6. Data: 2018-05-27 21:22:53
Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
Od: SnCu <t...@e...ca>
W dniu 2018-05-27 o 19:20, michal pisze:
> Witam.
> Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel, konkretnie
> SEMh 90-4L(nowy nie u?ywany z sklepu). Silnik jest jednofazowy na 230V,
> 1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
> Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej bez
> obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
> przy czym prad jest rowny podawanemu w katalogu czyli 5,8 A i po oko?o 15
> minutach pracy silnik ma oko?o 80 C i nie da si? go dotkn??.
> (temperatura otoczenia komfortowe 23 stopnie, przewietrznik wydaje si?
> nieuszkodzony i prawid?owy)
Odłącz uzw. rozruchowe, podaj zasilanie na uzw. główne i rozkręć ręką.
Jak już wejdzie do pracy ustalonej, zmierz parametry i sprawdź czy też
się tak grzeje.
-
7. Data: 2018-05-27 23:42:50
Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
Jednofazówki takie wredne są niestety.
Jak nie są obciążone to grzeją się strasznie, jak obciążysz, to trochę
mniej, dziwne, ale tak obserwujemy.
Mieliśmy serię silników 0.12kW z wyłącznikiem termicznym. Nie byliśmy w
stanie ich używać w maszynach, bo pracowały praktycznie bez obciążenia i
termiki wywalały.
Obecnie wszędzie idą 3 fazowe i problem z głowy (poza podłączeniem maszyny).
Miłego.
Irek.N.
ps. kiedyś mierzyłem silniki bez termika 0.09kW, miały po 90 stopni, aż
z nich śmierdziało.
pps. besel... ale już niedługo, wycofali się z produkcji małych
silników, więc tylko tyle co w magazynach zostało można jeszcze kupić,
ciekawe czy innych producentów też taki będą.
-
8. Data: 2018-05-28 10:34:31
Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pef8og$mb0$...@n...news.atman.pl...
>Jednofazówki takie wredne są niestety.
>Jak nie są obciążone to grzeją się strasznie, jak obciążysz, to
>trochę mniej, dziwne, ale tak obserwujemy.
>Mieliśmy serię silników 0.12kW z wyłącznikiem termicznym. Nie byliśmy
>w stanie ich używać w maszynach, bo pracowały praktycznie bez
>obciążenia i termiki wywalały.
>Obecnie wszędzie idą 3 fazowe i problem z głowy (poza podłączeniem
>maszyny).
Ale skad sie to bierze ?
Bo tak idac za liczbami kolegi ... prad znamionowy 7.8A, przy 1.1kW
powinno byc 4.7A, cos fi =0.61 ... czy nie troche za duzo ?
Ale jemu bez obciazenia plynie 5.8A, niewiele mniej niz znamionowy ...
no, skoro silnik temperature wytrzymuje, to grzechem byloby dac
grubszy drut :-)
Ale taki sam grzech bylby w 3f :-)
Tych 5.8A^2 razy 2.4 ohm = 80W. Moze 120, skoro drugie uzwojenie ma
wieksza rezystancje.
Daleko od 530W ... zakladajac, ze miernik dobrze mierzy, choc
wentylowany silnik to chyba faktycznie tych 500W ma, skoro taki
goracy.
I co - 3f ma grubszy drut ? Raczej taki sam troche duze straty, nawet
tych 80W.
Chyba, ze przy 3f to mamy powiedzmy 2A na faze, i kwadrat robi swoje.
W klatce takie straty?
Jak pomyslec ... wektor pola pewnie jakis eliptyczny, pulsuje w
amplitudzie, pulsuje w fazie, klatke moze grzeje bardziej.
Moze jednak ten silnik trzeba inaczej podlaczyc ?
No coz, dzis dzien roboczy, telefon w dlon ...
J.
-
9. Data: 2018-05-28 18:19:34
Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "michal" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5b0ae8f0$0$617$6...@n...neostrada.
pl...
>Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel,
>konkretnie SEMh 90-4L(nowy nie używany z sklepu). Silnik jest
>jednofazowy na 230V, 1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
>Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce
>zaciskowej bez obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
Tak swoja droga - sprawnosc 67% znaczy, ze przy 1.1kW na wale mamy
~550W strat na cieplo ... ale czemu tak duzo ?
>(silniki strójfazowe to raczej nie grzeją się bez obciążenia)
No, patrzac na dane Besela ... sprawnosc np 80%, tez troche ciepla ...
J.
-
10. Data: 2018-05-28 20:47:01
Temat: Re: silnik elektryczny ntg ?
Od: "michal" <m...@n...com.pl>
Użytkownik "michal" <m...@n...com.pl> napisał w wiadomości
news:5b0ae8f0$0$617$65785112@news.neostrada.pl...
> Witam.
> Mam pytanie odnosnie silnika lektrycznego produkcji firmy besel,
> konkretnie SEMh 90-4L(nowy nie używany z sklepu). Silnik jest jednofazowy
> na 230V, 1.1kW, 7.8A prad znamionowy sprawnosc 67%.
> Problem jest taki ze po podlaczeniu zgodnie z opisem w puszce zaciskowej
> bez obciazenia silnik pobiera okolo 530W mocy czynnej,
> przy czym prad jest rowny podawanemu w katalogu czyli 5,8 A i po około 15
> minutach pracy silnik ma około 80 C i nie da się go dotknąć.
> (temperatura otoczenia komfortowe 23 stopnie, przewietrznik wydaje się
> nieuszkodzony i prawidłowy)
> Pytanie jest następujące czy silnik jest sprawny czy uszkodzony, czy też
> może przegapiłem jakieś magiczne normy dopuszczające by silnik się tak
> grzał w stanie jałowym?
> (silniki strójfazowe to raczej nie grzeją się bez obciążenia)
>
>
> pozdrawiam.
> michal
Sam sobie odpisze dla ciekawych.
Besel twierdzi ze to normalne i teraz takie robia. Tak mi powiedzieli przez
telefon.
Podobno sie moze do 100 stopni zagrzac, tu mnie ciekawi co na to CE ze o
innych normach nie wspomne. Ale nie bede dociekal.
Zachecony tymi zapewnieniami wlaczylem go na godzine i sie nie spalil. Mimo
wszystko na przyszlosc trzeba zaczac od sprawdzenia sprawnosci, bp uwazam
ze to jednak przesada.
pozdrawiam.
michal m.