  • 11. Data: 2012-11-23 21:35:52
    Temat: Re: siemens automatyka
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    no dzięki, a jak zapewnia się sekwencyjność? mamy N wejść i M wyjść które
    będą wysterowywane w jakiejś kolejności, nie mam żadnych kodów pod ręką coby
    ogarnąć zagadnienie...
    domyślam się, że musi być X czujników i układ kombinacyjny?
    ale to też dziwne, taka maszyna na przykład ma 10 palców do czegoś tam, i
    raz podjeżdża jednym później drugim i pózniej kolejnymi... raczej ciężko
    ogarnąć to układem kombinacynym i czujnikami?

  • 12. Data: 2012-11-23 21:38:20
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    to może przynajmniej byś mi powiedział (i grupie) który sterownik siemensa
    jest najbarziej reprezentacyjny? który PDF DS warto przeczytać?

  • 13. Data: 2012-11-23 22:23:36
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > i raz podjeżdża jednym później drugim i pózniej kolejnymi... raczej
    > ciężko ogarnąć to układem kombinacynym i czujnikami?

    W języku drabinkowym można też pracować z liczbami. Dodawać,
    inkrementować i porównywać. Ja zazwyczaj definiuję sobie zmienną, która
    jest krokiem procesu i potem ją inkrementuję gdy są spełnione warunki do
    przejścia z jednego kroku do drugiego. Następny krok jest wykonywany gdy
    w danym rungu jest spełniony warunek, że zmienna ma odpowiednią wartość
    i są wysterowane odpowiednie wejścia np. czujniki. Wtedy załącza jakieś
    wyjście i jednocześnie zmienna zmienia wartość aby przejść do kolejnego
    kroku. Można to łatwiej zrobić w Flow Chart czy Grafcet, ale często
    języki programowania sekwencyjnego wymagają wykupienia dodatkowych
    modułów a na pewno nie są w darmowych wersjach softu na małe sterowniki.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 14. Data: 2012-11-23 22:30:47
    Od: Mario <M...@...pl>

    > to może przynajmniej byś mi powiedział (i grupie) który sterownik
    > siemensa jest najbarziej reprezentacyjny? który PDF DS warto przeczytać?

    W tej chwili warto zainteresować się S7-1200. Są tanie zestawy
    startowe. Program TIA Portal w wersji na 1200 jest dość tani.
    Ale jest sporo innych tanich sterowników. Kinco, Array, Idec. Ceny od
    300zł. Do tego darmowy soft do projektowania.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2012-11-23 23:16:53
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    mi chodzi o starsze sterowniki siemensa, który z nich jest najbardziej
    reprezentatywny?

    P.S.
    dzięki

  • 16. Data: 2012-11-23 23:52:47
    Od: Mario <M...@...pl>

    > mi chodzi o starsze sterowniki siemensa, który z nich jest najbardziej
    > reprezentatywny?

    S7-300. Najczęściej stosowane w przemyśle. Chociaż i widziałem
    ciepłownie zrobione na Logo. Ale 300 mają dość duży koszt na początku.
    Soft około 6kpln. Gołe sterowniki od 1200 zł netto. Dlatego radziłbym
    S7-1200. Zastępuje s7-200 i trochę Logo. Można nim obsłużyć sporą
    maszynę, a nawet prosty proces technologiczny. Oczywiście gdy jest
    realizowana inwestycja za spore pieniądze, to nie wypada dawać czegoś
    poniżej S7-300.
    Zaletą 1200 jest to, że teraz jest to ten sam soft co do S7-300 -
    oczywiście okrojony ale za to za małe pieniądze. Ale poznajesz
    środowisko i język które później wykorzystasz (w droższej wersji) do
    programowania serii 300. Jest to wyraźny postęp bo w starszych "małych"
    czyli w S7-200 środowisko Step7-MicroWin wyraźnie różniło się od Step7
    do serii 300.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2012-11-24 14:18:20
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    dzięki, a jeszcze możesz napisac mi co miałeś na myśli pisząc, że
    podłączając się do sterownika można zobaczyć które piny powodują blokadę?
    ogólnie to dopiero zaczynam przeglądać dokumenty, jakbyś mi jeszcze napisał
    jak wiążę się piny wejściowe i wyjściowe z programem w języku drabinkowym,
    może to jest w dokumentacji, jeszcze nie dobrnąłem...
    ogólnie to jakoś nie czaję jak w języku drabinkowym może pojawić się
    blokada, chyba, że ktoś ją tam dopisał...

  • 18. Data: 2012-11-24 14:36:47
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    czy taka awaria w urządzeniu ze sterownikiem kończy się połamaniem noży,
    przekładni i całej reszty?

  • 19. Data: 2012-11-24 14:56:43
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > ogólnie to jakoś nie czaję jak w języku drabinkowym może pojawić się
    > blokada, chyba, że ktoś ją tam dopisał...

    Program zbudowany jest rungów - no powiedzmy linii. W każdym z nich jest
    ścieżka połączeń tak jakby od zasilania przez kolejne styki (na przykład
    jakichś przekaźników) aż do cewki - na przykład też jakiegoś
    przekaźnika. Wszystkie styki w tej ścieżce muszą być zwarte żeby cewka
    została wysterowana. To jest oczywiście tylko schemat logiczny, ale tak
    narysowany zęby automatykom wydawał się podobny do schematu maszyny,
    której sterowanie oparte jest na przekaźnikach. Pisząc styki miałem na
    myśli właśnie jakiś styk w programie drabinkowym. Każdy z użytych w
    schemacie styków muszę nazwać. Jednemu mogę przyporządkować wejście I2.3
    (np czujka indukcyjna pozycji ramienia) drugiemu I1.5 (czujka
    mechaniczna otwarcia klapy). Cewce przyporządkuję wyjście Q1.0 (np
    włączenie silnika) W rungu są szeregowo połączone styki I2.3 i I1.5 i
    załóżmy komparator mojej zmiennej KROK, a na jego końcu jest cewka Q1.0.
    No i gdy KROK osiągnie w programie wartość pięć to żeby załączył się
    silnik musi być zwarty styk I2.3 i I1.5 czyli powinny być wysterowane
    odpowiednie czujki. Jeśli maszyna nie jedzie a w programie KROK ma
    wartość 5 to patrzę która czujka nie została wysterowana. Czyli albo
    czujka jest uszkodzona, albo np ramię nie dojechało do swojej pozycji
    albo zrobiłem błąd, bo w tym kroku powinienem badać stan czujki I2.4 a
    nie I2.3.
    W sumie to maszyna utknęła na jakiejś linii programu ale nie program
    się zatrzymał, bo sterownik zawsze wykonuje wszystkie linie. Tak czy
    inaczej możesz podejrzeć w programie stany wejść, wyjść, komórek
    pamięci, zmiennych itp.
    I jeszcze jedno, stykiem być linia portu wejściowego binarnego, wartość
    bitowej komórki pamięci wewnętrznej, bit statusowy sterownika (np
    zimnego startu, czy błędu transmisji), wyjście timera wewnętrznego.
    Cewką może być linia portu wyjściowego, wejście wyzwalające timera,
    komórka bitowa pamięci.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2012-11-24 15:02:51
    Od: Mario <M...@...pl>

    > czy taka awaria w urządzeniu ze sterownikiem kończy się połamaniem noży,
    > przekładni i całej reszty?

    Owszem. Może się też skończyć tym, że maszyna wyjedzie przez ścianę :)
    Zawsze musisz liczyć się z tym, że maszyna zgubi odczyt. Powinno się dać
    zabezpieczenia. Na przykład dać sprzęgło przed przekładnią, ograniczyć
    prąd maksymalny w falowniku, lub dać termik na zasilaniu silnika. Do
    tego krańcówki wyłączające ruch maszyny z pominięciem sterownika.

    --
    pozdrawiam
    MD