  • 1. Data: 2013-10-24 11:18:49
    Temat: roznicowy czujnik cisnienia
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    Witajcie

    Mam mały problem do rozwiązania, chodzi o sygnalizację stanu
    zanieczyszczenia, (choćby częściowego), filtra siatkowego na instalacji
    wody. Woda zimna, ciśnienie w instalacji <3-4 bar. Filtr siatkowy DN40
    podobny do tego <http://www.ferro.pl/foto/1/c/FxxG.jpg>
    Chyba najprościej zrealizować to pomiarem różnicowym ciśnienia przed i
    po filtrze. Mam dylemat jaki czujnik wybrać do tego celu? Nigdy nie
    stosowałem takich, stąd prośba do praktyków o radę. W jaki czujnik
    celować, na co zwracać uwagę?
    Patrzyłem na datasheety czujników motoroli MPX, z zakresu pomiaru
    pasowałby chyba MPX5050DP. Nada się to do wody? Można to bezpośrednio
    wodą zalać, czy trzeba stosować membrany izolujące od wody?

    --
    DJ

  • 2. Data: 2013-10-24 12:13:49
    Temat: Re: roznicowy czujnik cisnienia
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-24 11:18, DJ pisze:
> [...]
    > podobny do tego <http://www.ferro.pl/foto/1/c/FxxG.jpg>
    > Chyba najprościej zrealizować to pomiarem różnicowym ciśnienia przed i
    Ale różnica ciśnienia będzie występowała tylko gdy będzie występował
    przepływ, i będzie ona zależna od tego przepływu, a nie wiem czy nie
    bardziej od przepływu niż od zabrudzenia filtru - może być tak, że przy
    dużym przepływie i czystym filtrze będzie większa mniejsza różnica
    ciśnień, niż przy zatkanym filtrze a mniejszym przepływie - więc
    informacja o samej różnicy ciśnień niekoniecznie coś powie o filtrze.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-10-24 12:42:24
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-10-24 12:13:49 +0200, BartekK <s...@d...org> said:

    > Ale różnica ciśnienia będzie występowała tylko gdy będzie występował
    > przepływ, i będzie ona zależna od tego przepływu

    Jest to naturalne z praw fizyki. Nie wspomniałem o tym bo wydało mi się
    oczywiste, ale będę miał również do dyspozycji sygnał o wielkości
    przepływu.
    Mi nawet nie chodzi o jakiś precyzyjny pomiar tego ciśnienia, po prostu
    potrzebna jest zdalnie dostępna informacja o tym że nadszedł czas na
    serwisowanie filtra. Chyba prostszej metody niż pomiar ciśnienia nie ma?

    Jeszcze muszę znaleźć jakieś złączki, ta instalacja jest na PP-R, część
    armatury na klasycznych gwintach. Są jakieś gotowe sprytne złączki
    którymi można przyłączać takiego rodzaju czujniki?

    --
    DJ

  • 4. Data: 2013-10-24 12:45:48
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik DJ napisał:
> [...]
    > pasowałby chyba MPX5050DP. Nada się to do wody? Można to bezpośrednio
    > wodą zalać, czy trzeba stosować membrany izolujące od wody?

    A praktyczniej to z urzędu czyścić raz do roku lub częściej jeśli
    trzeba, żadnych pomiarów tylko wpis w kalendarzu.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 5. Data: 2013-10-24 12:57:28
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-24 12:42, DJ pisze:
> [...]
    > potrzebna jest zdalnie dostępna informacja o tym że nadszedł czas na
    > serwisowanie filtra. Chyba prostszej metody niż pomiar ciśnienia nie ma?
    No patrz - czujnik-sygnalizator zapchania-zapełnienia worka w odkurzaczu ;)

    Skoro musisz i tak modyfikować instalację/filtr - to może po prostu w
    korpusie filtra 2 dziury walnąć naprzeciwko, nagwintować, wkręcić (na
    klej) nagwintowany pręt plexi, wypolerowany na końcach, z jeden strony
    świeci led (przez to oczko z pręta) w siatkę filtru, z drugiej patrzysz
    (w drugie oczko) lub dajesz odbiornik - i masz optyczną sygnalizację,
    jak prześwieca to jest jeszcze ok, jak nic nie przechodzi to zawalony do
    pełna.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2013-10-24 13:20:42
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 24.10.2013 12:42, DJ pisze:
> [...]
    > potrzebna jest zdalnie dostępna informacja o tym że nadszedł czas na
    > serwisowanie filtra. Chyba prostszej metody niż pomiar ciśnienia nie ma?

    To klasyczny sposób kontroli filtrów w instalacjach wentylacyjncyh.
    Projektowałem urządzenie z taką funkcją i kontrola filtra działała bez
    problemów.
    Nieco czasu zajęło tylko dobranie progów (trzeba zasymulować zatkany filtr).

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 7. Data: 2013-10-24 13:24:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan BartekK napisał:

> [...]
    > (w drugie oczko) lub dajesz odbiornik - i masz optyczną sygnalizację,
    > jak prześwieca to jest jeszcze ok, jak nic nie przechodzi to zawalony do

    Można też w samym korku zrobić dziurę i wkręcić kamerę z oświetleniem LED
    (z transmisją na smartfona na przykład). Z korka widać siatkę filtra.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2013-10-24 13:39:06
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-24 13:20, Michał Smolnik pisze:

> [...]
    > problemów. Nieco czasu zajęło tylko dobranie progów (trzeba zasymulować zatkany
    Ja również podobną sprawę ogarniałem, ale w wentylacji to ty sterujesz
    (przeważnie) przepływem lub przynajmniej masz jakiś wpływ na niego
    (załączenie wentylatorów o w miarę znanym wydatku), więc nie problem
    wrazić swoją procedurę okresowego pomiaru stanu filtra - włączenie
    wentylatora na ustalony/najwyższy bieg, odczekanie aż się rozpędzi i
    uzyska nominalne ciśnienie/przepływ/wydatek, pomiar różnicy ciśnień,
    powrót do poprzedniej pracy wentylatora. Użytkownik tego nie zauważy
    nawet, zwłaszcza jak i tak wentylator pracował w tym czasie. Z wodą nie
    ma tak lekko ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2013-10-24 13:55:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan BartekK napisał:

> [...]
    > powrót do poprzedniej pracy wentylatora. Użytkownik tego nie zauważy
    > nawet, zwłaszcza jak i tak wentylator pracował w tym czasie.

    To też nie chodzi o precyzyjny ciągły pomiar -- wystarczy, że w jakimś
    momencie zostanie odnotowany wzrost różnicy ciśnień, a już powinien
    zostać wysłany sygnał, że czas na to, by rozkręcić trychter i roztrajbować
    ferszlus we filtrze. Jeśli ciśnienie nie przekracza normy, to w ogóle nie
    ma problemu -- nawet jeśli siatka jest częściowo zablindowana, to i tak
    wystarcza.

    > Z wodą nie ma tak lekko ;)

    Zwłaszcza z ciężką.

    Jarek

    --
    Dana woda podlegająca ciśnieniu napotykając na otwór, czyli szczelinę, wypływa.

  • 10. Data: 2013-10-24 14:24:42
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Można też w samym korku zrobić dziurę i wkręcić kamerę z oświetleniem LED
    > (z transmisją na smartfona na przykład). Z korka widać siatkę filtra.
    No i program analizujący obraz do tego, bo w przeciwnym razie,wystarczy
    wkręcić przezroczysty korek :-)
    Lub najlepiej w korku niech będzie kamera z uK i od razu analizuje.
    Wynik niech wyśle w postaci stopnia zatkania filtra: (0-100)%
    No, ale jeden widzi plamy, a inny nic, w zależności od koloru brudu.

    --
    -- .
    pozdrawiam